Paard met dit winterweer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:09

Mijn paard komt elke dag even buiten en doet dan helemaal gek , maar gelukkig weet hij echt zijn grenzen wel en na 10 minuutje staat hij gewoon weer rustig te kijken , mijn paard staat wel alleen buiten dus ze kunnen elkaar niet gek maken ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:13

Waratje schreef:
monica08 schreef:
Natuurlijk is het niet leuk voor die paarden, maar arme paarden? kom op zeg, overdrijven is ook een vak! Paard gaat er niet dood aan om op stal zijn aandacht te krijgen. En waar wil je zout weghalen? Het zout in de winkels was binnen no time op en er is toch een tekort aan zout? En denk niet dat de boeren er zo blij mee zijn om overal zand te gaan strooien..
Niet meer te hanteren? Ze was wel wat drukker dan anders, maar echt niet dat ze gelijk haar voeten breekt omdat ze zo gek doet hoor..
Typisch bokt, alles is gelijk zielig en als je paard 1 dag binnenstaat is het gelijk dierenmishandeling. En wat nou als je paard een been breekt ofzo?

Edit: niet iedereen heeft het luxe, niet iedereen heeft een binnenbak of buitenbak of een pad om te lopen.

Er is nogal een verschil tussen 1 dag en 2 weken niet van stal komen. En een paard breekt echt niet zomaar een been als ze de kans krijgen om zelf hun evenwicht en weg te zoeken.
Dat pad om op te lopen kun je zelf maken en het is jouw keuze waar je staat wat voor faciliteiten je hebt. JIJ kiest ervoor om een paard te hebben, JIJ kiest voor de stalling waar je staat, DUS JIJ bent verantwoordelijk voor haar beweging. Ik vind het verbazingwekkend hoe mensen de verantwoordelijkheid maar afschuiven op een ander. |o

Ik heb 1x geprobeerd om 5 meter te lopen en ze gleed met beide voorbenen 2 meter verder, dus dat was duidelijk; die gaan niet naar buiten voordat het beter is. En inderdaad IK ben verantwoordelijk dus IK heb de beslissing toch ook genomen om haar binnen te laten? ;) en IK ga haar echt niet van stal veranderen omdat er 1x in de 1000 jaar sneeuw valt waardoor ze niet naar buiten kan. Dat jij het verbazingwekkend vindt over de verantwoordelijkheid moet jij weten, maar overdrijven is ook een vak.

xShanty

Re: Paard met dit winterweer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:19

@monica08: Dan zou ik me maar voorbereiden, want vorig jaar was het ook al mieterskoud, en ik verwacht dat het volgend jaar weer mieterskoud word.
Dan moet je prioriteiten gaan stellen, heb ik ook gedaan. Ik reis nu elke dan 12 km heen en weer zodat ze elke dag buiten kan, in plaats van dat ze wegrot in een muffe stal..

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:21

Heb je helemaal gelijk in dat is jou keuze.
Paard van mij komt ook niet buiten als het zo slecht weer is.

En ook we hebben nu eens een keer een strenge winter de paarden die nu dan langer binnen staan zullen hier echt geen trauma aan overhouden (wel de mensen die zich zo hierover op lopen te winden)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:24

Tja ik heb voor de kerst vakantie mijn paard zijn ijzers er af gehaalt en hem in de wei gezet.
Ook ik heb alleen een buiten bak en meer niet.
Maar no way dat hij 2 weken alleen op stal blijft staan.
Dan maar even niet rijden,hoor.
Als je paard maar elke dag buiten komt valt het wel mee met
het rennen.
Mijn paard is ook een keer uit z'n dak gegaan in de wei en lag
lang uit in de sneeuw,so what?
Ze kunnen wel wat hebben hoor.
Jij breekt toch ook niet gelijk en ben als je in de sneeuw valt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:28

monica08 schreef:
Ik heb 1x geprobeerd om 5 meter te lopen en ze gleed met beide voorbenen 2 meter verder, dus dat was duidelijk; die gaan niet naar buiten voordat het beter is. En inderdaad IK ben verantwoordelijk dus IK heb de beslissing toch ook genomen om haar binnen te laten? ;) en IK ga haar echt niet van stal veranderen omdat er 1x in de 1000 jaar sneeuw valt waardoor ze niet naar buiten kan. Dat jij het verbazingwekkend vindt over de verantwoordelijkheid moet jij weten, maar overdrijven is ook een vak.

Je hebt 1x geprobeerd om een stukje te lopen, ze glijdt uit en dan denk jij twee weken lang maar gewoon "jammer dan"? :? En dan kun jij niet verzinnen om zelf aan de slag te gaan met een schep om een looproute te maken naar de paddock? Of, in overleg met de stalbaas, een paadje daarheen te maken met mest? Dat werkt namelijk ook uitstekend tegen de gladheid en is naderhand ook best weer op te ruimen. Daar je, bij gebrek aan rijbak, toch niet kunt rijden, kun je die tijd uitstekend aan dit soort klussen besteden zodat je paard tenminste nog af en toe een beetje kan bewegen. :j

arsiana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:33

Sommige paarden staan altijd buiten en voor hun kan het niet veel kwaad omdat ze rustig zijn.
Maar een paard dat een paar dagen op stal heeft gestaan,
gaat waarschijnlijk niet zo rustig zijn en gaat rondrennen en zot doen.
Als ze dan hun been verkeerd neerzetten op de bevroren bodem (met waarschijnlijk gaten in door hoefafdrukken) lijkt me dat nieet zo veilig.
Ik durf de mijne ook niet op wei te zetten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:34

@ Waratje: Ik ben zelf al een paar keer onderuit gegaan op het erf, laat staan mijn paard. Het is sinds vrijdag begaanbaar en is ze er gelijk uit gegaan hoor. Een mestpad is echt niet mogelijk, ik sta met mijn paard op een boerderij en ik zie daar toch echt niet een heel pad met mest liggen hoor.

@ Shanty_Muis: Als het koud is, is een ander verhaal dan 30 cm sneeuw hoor ;) Muffe stal? Dan weet ik niet hoelang jij al niet uitmest. :?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:19

Mijn paard staat ijzerloos.

Hij komt overdag gewoon buiten (zoals de hele winter lang) van ong 8 tot 8.
Als het hard sneeuwt & waait of vriest en waait dan gaat hij wat eerder naar binnen.
De ijzige wind vind ik dan iets te veel om hem 12u naar buiten te doen.

Hij heeft beschikking over een voerplaats en buitenbak waar hij lekker kan spelen, en dat doet hij met dit weer hoor.
Lekker rennen met de andere paarden :)

Verder wandel ik veel met hem, en poetsen en tutten.
Rijden doe ik niet, maar dat ligt meer aan mijn rug (is al 6 weken beetje bagger-->spit) anders had ik buiten gewoon rondje gestapt met hem.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:34

Waratje schreef:
monica08 schreef:

Je hebt 1x geprobeerd om een stukje te lopen, ze glijdt uit en dan denk jij twee weken lang maar gewoon "jammer dan"? :? En dan kun jij niet verzinnen om zelf aan de slag te gaan met een schep om een looproute te maken naar de paddock? Of, in overleg met de stalbaas, een paadje daarheen te maken met mest? Dat werkt namelijk ook uitstekend tegen de gladheid en is naderhand ook best weer op te ruimen. Daar je, bij gebrek aan rijbak, toch niet kunt rijden, kun je die tijd uitstekend aan dit soort klussen besteden zodat je paard tenminste nog af en toe een beetje kan bewegen. :j

Ik heb er deels wel beeld bij dat mensen uit voorzichtigheid paarden binnenlaten terwijl ik absoluut van mening ben dat paarden buiten horen. Voor beiden valt er wat te zeggen. Maar in hoeverre hebben paarden er echt last van dat ze een dag niet buiten komen? Heb vanmiddag die van ons buiten gezet nadat ze al een half uur aan het dralen waren in de schuur met de deur open...ze konden zo de wei in maar ze wilden absoluut niet. Dus hup..bij het halster gepakt en in de wei geparkeerd met een doos tissue voor het huilen en snel het hek gesloten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:03

djuno schreef:
en in de wei geparkeerd met een doos tissue voor het huilen en snel het hek gesloten.

Haha, geweldig!

Maar ook hier komen de paarden dagelijks buiten, weer of geen weer. En ja, op sommige plekken is de grond verraderlijk hard en hobbelig, maar de paarden weten precies waar en hoe ze moeten lopen, er is nog nooit wat gebeurd.

Voel me vreselijk rot als ze binnen zouden moeten blijven.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:25

:D
Ik vind het ook geen top-idee als ze binnenstaan Diablo maar die poedels willen gewoon niet. Het is echt van de zotte maar ze gaan totaan de drempel...kijken naar buiten en dan zie je ze denken "Nèh..eg nie". En als ik ze dan eigenhandig buiten zet staan ze bij het hek geplakt en vooral die van mij hoor je haast roepen "Joehoe, halloooo is daar iemand?... zou iemand misschien dit ijzeren geval willen opendoen. Zucht....nog een keer....twéévoeterssssssss...halloooo ziet iemand mij?"

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:32

Ik vind die smoesjes van ....ons terrein is spiegelglad ... zo flauw.
Een paar zakken zout inslaan en het is klaar.
Onze pony`s komen er elke dag uit maar je moet er wel wat voor over hebben.
Strooizout is overal te krijgen .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:26

mijn pony's staat bijna altijd van ongeveer 9.30 tot ongeveer 15.00 buiten. Me paard staat als ik er ben zeker 3-4 uur buiten op het land.

Me vader zet alleen me pony's buiten en niet me paard. Op maandag ben ik er helemaal niet en Dinsdag ben ik pas weer om 6 uur s avonds thuis dus staat ie nu tijdelijk 2 dagen binnen (wordt dan alleen gestapt)

het is nu even niet anders maar zodra het beter weer wordt word ie gelukkig wel weer op het land gezet :)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:41

Ik heb ook niet gereden met al die sneeuw maar mijn paardjes komen ook iedere dag een paar uur in de wei. Van 10.30 tot 17.00. Die paar weken niet rijden zullen ze niets aan overhouden. Dat haal ik weer wel in als het straks weer beter wordt. Ze stappen zelf maar wat rond in de wei kunen ze toch nog een beetje de benen strekken. Ik vind het zielig met zulk weer je paarden een paar weken op stal te houden. Hier in Zeeland is al het sneeuw en ijs trouwens alweer gesmolten dus kan hopelijk komende week weer lekker rijden.

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:45

Verschrikkelijke combinatie he, paarden en winterweer.
Die van mij komt niet buiten, simpelweg omdat ie altijd helemaal gek gaat doen en onze paddock en buitenbak een bevroren maanlandschap is. Ik ken mn paard, die gaat echt niet voorzichtig lopen als de grond hard en vol hobbels en kuilen zit.. Daarbij staat ie voor ook nog eens op ijzers.
Gelukkig hebben we een binnenbak waar ik m elke dag even in kan los gooien zodat ie toch even zn ei kwijt kan. En ik rij elke dag of ik longeer dus hij staat echt niet weg te rotten op stal.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:48

Die van mij gaan elke dag naar buiten, ze genieten erg van dit weer en de sneeuw, een paard kan echt wel wat hebben ze staan ook gewoon met zijn allen lekker te spelen.

Een paard alleen buiten zetten omdat die dan niet gek gaat doen nou weet niet een paard alleen maak je niet echt gelukkig...

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:51

chanouk schreef:
Een paard alleen buiten zetten omdat die dan niet gek gaat doen nou weet niet een paard alleen maak je niet echt gelukkig...

Wat bedoel je hier precies mee? Mijn paard staat niet in zn eentje buiten hoor, als je dat bedoelt met alleen.. of heb je je zin gewoon krom geformuleerd?

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:54

Anouk__ schreef:
chanouk schreef:

Wat bedoel je hier precies mee? Mijn paard staat niet in zn eentje buiten hoor, als je dat bedoelt met alleen.. of heb je je zin gewoon krom geformuleerd?

Beetje aardiger mag het ook wel hoor, de zin was niet eens voor jou bedoeld, sorry als je je aangesproken voelt.

Anouk__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:55

Oh ik bedoelde het niet onaardig hoor, sorry als dat zo overkwam.
Ja ik dacht dat het voor mij bedoeld was.. maar oke als dat niet zo is.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:56

Die van mij komen elke dag minimaal 4 uur per dag eruit. Passen zich bijna aan!! De jonge is wat gekker maar ja die moet het nog leren. Heeft ook al op haar kont gezeten maar ja dat is niet anders!! Ze galoperen zelf de bak nog door. Rijden doe ik niet!Maar ze kunnen wel lekker genieten met z'n tweeen!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:57

ze komen overdag buiten als de wei vol ligt met sneeuw paar uur daar op of op mooie dagen hele dag erop
nu sneeuw weg is en wei een zwembad gaan ze in een blubberbak met wat droge plekke hele dag tenzei ik vrij ben dan gaan ze later naar buiten
1 ervan rij ik 3 a 4 keer per week in binnenbak en als het vriest en grond ongelijk en hard is gaan ze allebei even mee naar binnenbak om daar pootjes te strekken

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:04

Chanouk wie of wat bedoelde je dan, want ik mis de trekking van je opmerking ook even :?

Bij ons komen de paarden gewoon buiten. Een paard hoort te kunnen bewegen, te lopen, zoveel mogelijk. Ik ben van mening dat mijn paard geen een dag binnen hoeft te staan en gelukkig is dat nu ook nog maar zelden voorgekomen.
We hebben de vaste wei achter de manege en het pad daarheen is redelijk begaanbaar. Het eerste stuk is goed te doen, die is sneeuwvrij, maar daarna is het op het zand en op het gras en dat is inderdaad heel glad. Als de paarden druk zijn is het erg moeilijk om zelf op de benen te blijven staan, maar de paarden hebben zich eraan aangepast.
Bij de kudde van mijn paard is het ook erg leuk om te zien dat ze hun grenzen heeeeel goed weten te vinden! Als we ze buiten zetten rennen de twee tinkers in een rotvaart naar de hooiruif (waarvan 1 ijzers heeft) de haflinger op ijzers gaat in een gemakkelijke draf, maar doet al voorzichtiger dan de tinkers. En dan komt die aap van mij eraan :') Ik moet het echt een keer filmen. Hij wil zooo graag achter de rest aan, maar is echt heel voorzichtig. Hij draaft heel zachtjes, neus richting de grond en de oortjes heel bedenkelijk opzij. Hij wéet gewoon dat hij onderuit gaat als hij harder loopt en niet goed uitkijkt en dus past hij zich aan. Mooi toch?! :)

De andere paarden hebben we in de buitenbak gehad (naast de wei waar mijn paard in staat) en die was ook redelijk te doen. Eens in de twee dagen gingen ze met zijn allen de grote wei in en dan moesten we echt oppassen. Dan moest de weg overgestoken worden en een bospaadje bewandeld worden en dat was net een ijsbaan! En toch, het ging altijd goed. De paarden redden zichzelf makkelijk.

Mijn paard staat meestal vanaf 10 tot een uur of 4 buiten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:08

Mijn paard en de shetlander die erbij staat, staan nog steeds 24/7 buiten (met schuilstallen). In de sneeuw galoppeerde hij gewoon vrolijk rond zonder problemen (zie foto's onderschrift), nu de sneeuw is aangedrukt is er een heel deel vrij glad, en daar wandelt hij gewoon rustig over. Ze hebben beiden geen ijzers.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:30

Het zooitje ongeregeld bij ons gaat ook gewoon elke dag naar buiten.
Ondanks de sneeuw en gladderigheid krijgen ze het zelfs voor elkaar om rond te racen en achter elkaar aan te zitten. Wegglijden heb ik ze niet zien doen, voeten zien er super uit en ze zijn zelden zo schoon geweest door het in de sneeuw rollen. Wel is het idd zo dat ze, als ze naar buiten gaan, eerst aan lijken te voelen hoe de grond is en dan, rekening houdend met, voorzichtig draven of wegschieten...
Rijden heb ik niet gedaan, wel gelongeerd op een rustige en losse manier (stap en draf, en dan beetje kijken hoe ze lopen) of wat gewandeld, zodat ze wel wat extra beweging hadden net als anders, maar kan niet wachten om er weer eens een keer op te klimmen.
Aan de ene kant is het wat schipperen met dat winterweer, aan de andere kant zorgde de sneeuw wel voor extra lol. Een grote sneeuwbal in de paddock was voldoende voor een dik uur speel en sloop plezier. :D