op 17 december, dus 4 weken geleden, was er nog niks aan de hand, harstikke mooi in de vacht,
je ziet het niet echt goed maar toch even om een indruk te geven:

(sowieso, kijk maar eens naar de foto's in het topic uit mijn onderschrift, die zijn van half november.
nette vacht, niks aan de hand).
maar nu...

en close-up

ze heeft erg veel jeuk, en had zojuist weer nieuwe kale plekjes...
de rest van de pony's (2 shetjes, een welshje en een welsh veulen), hebben echt nergens last van!
ik kan niet verzinnen waarom precies mijn pony minder weerstand zal hebben, en de rest van de pony's niet, ze worden allemaal hetzelfde gehouden, en het welsh veulen is ook niet bepaald sterk, toch heeft hij geen jeuk etc.
o ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat de welsh met het veulen net een week bij de shetjes in de wei staan, dus het zou dan nog kunnen komen.
maar de andere shetjes hebben dus niks, ook geen jeuk, terwijl mijn pony véél jeuk heeft.
vorig jaar was het precies hetzelfde verhaal, toen had ze het rond oud en nieuw al, en heb ik haar een paar keer gewassen met sebacil.
daarna was de jeuk over, kwamen er geen nieuwe plekken meer bij, en kwam de vacht terug.
zaterdag ga ik haar wassen, en na tien dagen dan nog een keer.
ik ga er vanuit dat het luis is, was het vorig jaar ook.
de dode luizen vielen er toen letterlijk van af, en ook nu zie ik ze zitten.
van de vorige eigenaren hoorde ik dus dat ze elk jaar kale plekken krijgt in de wintervacht...
dit is onze tweede winter.
dit keer kwamen de kale plekken dus terwijl het onder nul was, te koud om haar gelijk te gaan wassen.
het zou (ook) kunnen dat het aan het voer ligt, dat ze ergens niet goed op reageerd, dat zou dan de kuil moeten zijn die ze sinds de sneeuwval krijgen bijgevoerd.
er is verder niks veranderd aan hetgeen ze eet.
ik vind de tip van de zeewier een hele goede, daar zal ik eens achter aan!
bedankt allemaal voor het meedenken, ik vind het echt niet grappig dat ze nu wéér die haaruitval en jeuk heeft...
ze is verder echt vrolijk en gezond, niet verkouden of iets, ziet er ook niet uit alsof ze het koud heeft.
ik zou zelf wel liever een schuilstal hebben of haar 's nachts op stal kunnen zetten, hoop dat de volgende winter voor elkaar te hebben, maar dat betekend dan wel dat ze bij haar pony vriendinnetjes weg moet (ze is erg aan die pony's gehecht geraakt), maar dat zal volgens mij sowieso moeten, want die pony's zijn nu drachtig, en dan krijg je straks in de zomer dat de pony's met veulens op hoger gras kunnen dan die van mij, die gevoelig is voor bevangenheid.
dus ik denk dat ik dan beter op zoek kan gaan naar een andere plek voor haar, en dan gelijk ergens met (schuil)stal.
dus daarom zeg ik, ik hoop dat ik het volgend jaar voor kan zijn, het is nu wel duidelijk dat dit elke winter weer opnieuw gebeurd, vaag eigenlijk, in de zomer heeft ze een super goede nette vacht en is ze in echt goede conditie, en zonder jeuk!
voorbeeldje van afgelopen zomer: