HELP paard gooit hoofd omhoog met hoofdstel aandoen en gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:33

hoi !

ik heb dit ook altijd met mijn paard gehad.
ik rijd nu op het moment bitloos .

maar wat ik altijd deed , waren 2 dingen.

1. hoofdstel over het halster doen , dan het stuk achter de oren losmaken, het bit aan één kant losmaken zodat het halster ertussendoor kan , als dat geklaard is , dan het bit weer vast !

2. halster af . bit aan een kant losmaken voordat je het hoofdstel in doet . je doet rustig het hoofdstel over haar hoofd . nu heeft ze het hoofdstel in , zonder bit. nou leg je je rechterhand rustig op haar neus en met je linker doe je probleem loos het bit door de mond en gesp je het vast ( denk er wel om dat je het niet te ver doortrekt , en dus het bit ongelijkmatig komt te liggen ).

met biks en lekkers zou ik niet beginnen , ze hebben maar een geheugen van een paar seconden , en tegen de tijd dat zij het lekkers hebben , zijn ze allang vergeten waarvoor ze het ookal weer kregen! wat je wel kunt doen is zodra ze het bit in heeft met je stem belonen en dan het snoepje geven , dan is het niet zo erg dat het even duurt voordat ze het snoepje heeft , omdat het dan één lijn is.

succes !

liefs femke(K)

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:54

Wat bij mij enorm heeft geholpen is toch een beloning met een stukje appel.
Een tijd geleden begon ze der hoofd in de lucht te steken wanneer ik met het hoofdstel aankwam. Nu leg ik twee stukjes appel klaar en zodra ze het bit in haar mond heeft krijgt ze de appel. Werkt super!! Nu neemt ze het bit zelf, ik moet het alleen nog begeleiden.

Zal niet bij ieder paard werken maar de mijne laat zich zo misleiden! :Y)

En het werkt trouwens al enige tijd (had gedacht dat ze het op een dag wel zou doorhebben...).

Farfalla_

Re: HELP paard gooit hoofd omhoog met hoofdstel aandoen en gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:39

Ik gebruik altijd zo'n koeienriem. Die doe ik dan om de nek, en aan de gesp maak ik dan het halstertouw vast. Zo kan hij nog wel weglopen, maar niet ver (hoelang jij het halstertouw laat). (dit werkt overigens niet bij paarden die heel hard trekken, dan trekken ze de riem gewoon over de oren!)

En met het bit indoen, gewoon een kwestie van geduld, ik doe altijd eerst de teugel om de nek. Dan steekt ie zn hoofd loeihoog in de lucht, zodat ik er met geen mogelijkheid bijkan. Als ik dan gewoon blijf staan, en even rustig wacht, komt ie zo met zn hoofd naar beneden, en neemt ie het bit zo in zn mond. Het zal niet bij elk paard werken, maar bij die van mij gelukkig wel!

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:13

als je het halster er afdoet snel om de nek doen, kan je poownie niet naar achter.
dan met je duim in z`n/d`r mond en het bit er in,, zo doe ik het altijd :D

hopelijk lukt het :+

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:25

heathfield;

hele goede tip! dat werkt bij de meesten ook , naar achteren kunnen ze dan niet , maar de echt ''bit-haters'' om het zo maar even te zeggen , kunnen wild met hun hoofd gaan doen , die hebben ze dan nog vrij helaas.

maar proberen kan zeker geen kwaad!

liefs femke