Help, mijn paard heeft een hobby!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Re: Help, mijn paard heeft een hobby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:00

Sambal smeren. Wel zorgen voor voldoende water.
Mijn paard ging iedere keer met de tanden langs de trailies.
Sambal was het enige wat heeft geholpen.

Ik heb de greenguard. Stevig matriaal. Hij is van kunsstof en ze kunnen er verder alles mee.
Bij de een heb ik hem met een touwtje vast gemaakt aan het halster de ander heeft gewoon de leren riempjes.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:00

Sambal??
Ik weet niet of het zo mooi is voor de dekens.. Maar dat zei een veearts een keer op mijn stage. Er was zo'n veulen van hem die op de rand aan het knagen was en die zei; ooh dan moeten we er even sambal op doen.
Hopelijk helpt het;)!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:03

Liever een minder mooie deken met een vlek erop dan steeds nieuwe dekens moeten kopen.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:08

Jaa ik had je berichtje niet gelezen ;)
Maar ik bedoelde met sambal??; misschien zou ze dat een keer kunnen proberen (ipv op jou, hotchocolat, te reageren :P)
Ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:31

Mijn jongste hengst heeft ook erg de neiging om zijn broer/deken broer te slopen als ze buiten lopen.

Ik heb er het volgende op gevonden (misschien helpt het jou ook) Als ze naar buiten gaan krijgt mijn "piranja" }:) een lage neusriem om (ook wel trainings of hanoverraanse neusriem genoemd) niet strak, hij kan ongeveer 2 vingers dik zijn voortanden van elkaar krijgen. Kan hij toch iets van zich afbijten. Ik doe de neusriem onder het halster door dan achter de oren door beide halsterringen, zo krijgt hij hem niet af :D

Broer blij, ik blij "piranja" niet blij. :7 Hij doet het nu niet meer en weet als hij wel weer gaat bijten dat hij de neusriem weer om krijgt. (hij is wel slim :o )

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 03:19

Ik denk dat het verveling is. Ga er iets mee doen waarvan hij goed moe wordt en z'n hersens moet gebruiken. Ter afkoeling zou ik hem geen muesli geven of voer waar veel glucose in zit. Een flinke hooizak met 2e snede hooi en gemengd met 1/4e gerstestro houdt hem op voergebied wel bezig. Voer tegen de avond bij met standaard bix (niet meer dan 300-600 gram / 100 kilo. Let wel even op de flanken, als ze teveel invallen, krachtvoer aanvullen, maar dezelfde hoeveelheid hooi/stro blijven geven, totdat de juiste balans bereikt is. Een hongerig paard heeft al gauw genoeg van hobbies. Sloopgedrag is vaak een aanwijzing dat het voedingspatroon niet goed is. Let ook eens op de tijd van de dag dat je paard zijn hobby gaat beoefenen. Mijn ervaring is dat ze dat doen tegen het einde van de dag en vroeg in de ochtend. Er staat op dit forum ook iets over uitbrekende paarden (houdini), dat is ook een hobby van dezelfde categorie.

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:33

duur grapje voor de stalgenoten.
ja dat is het zeker weten :))

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:38

OeFeertje010 schreef:

Wat nou duur voor de stalgenoten?
Ik mag hopen dat ts die dekens vergoed heeft, anders zou ik toch echt link worden.
Zo te horen heeft ze dat niet gedaan, maar ik vind het ronduit asociaal als dat zo zou zijn. :=
Hertshoornolie en al dat soort troep zou ik niet op mijn dekens willen hebben.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-01-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:40

moonfish13 schreef:
OeFeertje010 schreef:

Wat nou duur voor de stalgenoten?
Ik mag hopen dat Ts die dekens vergoed heeft, anders zou ik toch echt pislink worden.
Hertshoornolie en al dat soort troep zou ik niet op mijn dekens willen hebben. :r

met je eens, als het niet vergoed werd en ik was er de dupe van dan had ik toch een hartig woordje gesproken met de eigenaar van de dader :))

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:44

Klinkt toch echt als verveling van je paard...
Zorg dat ie wat te doen heeft en genoeg te knabbelen :P of anders apart zetten...

OeFeertje010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:45

Romili schreef:
Klinkt toch echt als verveling van je paard...
Zorg dat ie wat te doen heeft en genoeg te knabbelen :P of anders apart zetten...

Speeeelbal in de wei :+

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:35

mijn paardje staat met een shetlander ( hele grote shetlander ) Samen in de paddock.. en bijt ook in de deken van hem,.
ik doe der eigenlijk vrij weinig aan, wat ook wel eens helpt.. de stuke dekens bewaren en die opgooien wanneer ze in de paddocks gaan, ik bedoel als je de oude dekens gebruikt daarvoor en de nieuwe dekens gebruikt voor in stal of wat dan ook. dan blijven de nieuwe dekens toch goed en de oude dekens moeten er aan geloven.. dat is 1 van de handigste oplossingen ( als dat mogelijk is iig )
en anders zal ik tog eens kijken want misschien zit er toch een oorzaak van het bijten wat sommige hier al zeiden over de tanden misschien, je hebt ook een spray die laat geen vlekken achter.. maar de geur ( of smaak ) weet ik niet zeker meer me vriendin gebruik het maar dat helpt bij haar heel goed van de geur of smaak die die spray achterlaat is voor een paard niet lekker waardoor hij het niet meer leuk vind. dat ken je vergelijken met het goedje wat je op de nagels smeert van iemand die nagelsbijt die vinden het dan ook een stuk minder lekker om hun nagels er af te bijten..

en anders weet ik het ook niet eigenlijk misschien kan je informeren bij paardenwinkels die weten het meestal ook wel

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 04:45

Ik heb nog nooit meegemaakt dat je iets op een dek moet smeren, hooguit blenco of andere waterafstotende middelen, wat een onzin zeg! Als een paard baknijd heeft (dat hebben er veel) dan wordt er idd gebeten, dek of niet. Dat doen paarden nu eenmaal onder elkaar. Zet gewoon de juiste paarden bij de vriendjes en niet alles door elkaar, als je zo zuinig bent op je dek. Of laat dat ding gewoon af, als de club samen is. Paarden kunnen heel goed tegen kou, regen en sneeuw (als je ze tenminste niet teveel verwent tegen de elementen) Tocht, wind en teveel warmte is waar ze een hekel aan hebben. Maar in Nederland is een dek eigenlijk overbodige luxe. De paarden hier staan nu 3 maanden in de vrieskou - -15 tot -5 graden de hele dag - (hebben 'savonds wel een dek, ook op stal) behalve de oudere paarden en die met hoefproblemen, die hebben de hele dag een dek omdat ze gewoon in de wei staan.we hebben hier een underdog, en die gaat zonder dek naar buiten (anders wordt het een dek per dag met winkelhaken) en anders gaat ie met dek, maar alleen bij minder dominante types. Niet alle paarden kunnen nu eenmaal goed met elkaar overweg, daar moet je dan maar een mouw aan passen of een minder duur dek aantrekken of neem er een van canvas, die dekken kunnen wat meer hebben, maar vergen wat meer onderhoud.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 23-01-10 04:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 04:48

ik zou idd een graaskorf om doen .. het is niet vervelend voor het paard ..

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:39

maXcomX schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat je iets op een dek moet smeren, hooguit blenco of andere waterafstotende middelen, wat een onzin zeg! Als een paard baknijd heeft (dat hebben er veel) dan wordt er idd gebeten, dek of niet. Dat doen paarden nu eenmaal onder elkaar. Zet gewoon de juiste paarden bij de vriendjes en niet alles door elkaar, als je zo zuinig bent op je dek. Of laat dat ding gewoon af, als de club samen is. Paarden kunnen heel goed tegen kou, regen en sneeuw (als je ze tenminste niet teveel verwent tegen de elementen) Tocht, wind en teveel warmte is waar ze een hekel aan hebben. Maar in Nederland is een dek eigenlijk overbodige luxe. De paarden hier staan nu 3 maanden in de vrieskou - -15 tot -5 graden de hele dag - (hebben 'savonds wel een dek, ook op stal) behalve de oudere paarden en die met hoefproblemen, die hebben de hele dag een dek omdat ze gewoon in de wei staan.we hebben hier een underdog, en die gaat zonder dek naar buiten (anders wordt het een dek per dag met winkelhaken) en anders gaat ie met dek, maar alleen bij minder dominante types. Niet alle paarden kunnen nu eenmaal goed met elkaar overweg, daar moet je dan maar een mouw aan passen of een minder duur dek aantrekken of neem er een van canvas, die dekken kunnen wat meer hebben, maar vergen wat meer onderhoud.

der zijn nou eenmaal nog mensen die alleen willen geloven dat het paard het koud krijgt ( kan ik begrijpen als die paarden geschoren zijn ? ) en een dek er op gooien, maar ik heb dan zoiets als je paard zo nodig een dek op moet van je doe dan een oud dek der op al staat ie in een groep het maakt niet uit of het nou vrienden zijn of niet de paarden.. paarden doen het van nature toch wel wordt ook wel eens spelen genoemt.. ik heb zelf een arabiertje daar knal ik ook geen deken op..die heb nu ook gewoon een wintervachtje en staat ook gewoon buiten met sneeuw vries en alles.. maar sommige mensen zeggen ook als ik mijn paard een winter vacht laat krijgen en ik rij intensief krijg ik hem nietm eer droog.. ken ook wat in zetten.. en tsja sommige mensen doen het voor hun eigen gemak om een paard een deken op te gooien want dan is ie toch mooier dan wanneer een paard een wolletje is makkelijker te poetsen en ze blijven over het algemeen schoner... en kijk als iemand een paard scheert en dan buiten zet de gehele dag lijkt het me ook niet zo fijn voor het paard dat ken je daan ook weer vergelijken met als jij in je naakie buiten staat.. er zijn zoveel verschillende meningen en redene waarom het paard een deken op krijgt..daar zullen wij paarden mensen het nooit over eens worden.. net zoals mensen het nuttig vinden om hun ciauwauwa ofzo kleertjes aan te trekken vind ik ook zoiets kroms.. ?? :S

Maarjah het blijft er op meningen verschillen en we zullen het nooit met elkaar eens zijn in deze wereld en dat geld niet alleen voor dit onderwerp

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 13:17

Ho, ho natuurlijk zijn alle dekens vergoed! Dat lijkt mij duidelijk, met een grote doos chocolaatjes erbij! *D
Dat lijkt mij vanzelfsprekend, maar ik heb geen geldboompje in mijn tuin (helaas) staan om het elke keer te doen.
Daarom moet het ook opgelost worden.

Ze staan nu weer samen en we hebben een stuk afgezet in de bak waarin hij en een ander dekenloos paard wordt gezet als het mis gaat.
Sindsdien hebben ze echter niet meer echt aan de dekens getrokken. Misschien is hij toch wel wat afgeschikt door de graafkorf?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:17

anders zou je toch eens met je stalgenoten kunnen overleggen of jullie niet met behulp van de al kapotte dekens en sambal of een ander goedje (azijn??) eens kunnen kijken of je paardje er dan vanaf blijft.

duimen maar dat hij het opgeeft..

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:27

sambal op deken indd niet heel handig denk ik:P
we gebruiken het wel als het veulen bvb de staart of manen op eet. of gewoon paarden van elkaar;)

wel handig:)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:46

voor mij is dit duidelijk: dit dier wilt gewoon dolgraag spelen e.d. met de rest. de andere paarden zijn zo vriendelijk/laks in hun reactie, dat hij blijft aandringen, wat ten koste gaat van de dekens.
optie: een graaskorf, kan hij/zij lekker in de eigen groep blijven
optie: zet hem/haar apart met een dekenloos paard
optie: zet hem/haar apart met een (dekenloos) dominant paard, die voor een stuk opvoeding zorgt, nl. blijf van mij (en mijn deken) af!
optie: korting bedingen bij de winkel waar je steeds maar weer een nieuwe deken moet kopen en je ondertussen de pl..... werken om alles betaald te krijgen.

je ziet, er zijn mogelijkheden genoeg

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 04:39

Kitty_luna schreef:
kan ik begrijpen als die paarden geschoren zijn ?

Ja maar scheren voor de winter doet zelfs een boer niet bij z'n koeien. Plus het risico dat ze gauw verkouden worden. Ik ben daar zelf geen voorstander van. We hebben net uit Nederland een stel jonge paarden binnen die en te kort gekapt waren, waardoor er 1 meteen al een ontsteking had en geschoren, terwijl het hier al -10 graden vroor. Met als gevolg dat er 2 verkouden werden. Er is hier geen enkele paardenboer die hier in de sneeuw gaat rijden, ten eerste vriezen je ledematen eraf en ten tweede maak je algauw een uitglijder. Als er gereden wordt, dan raakt een paard niet erg bezweet, gewoon omdat je niet in galop kunt zonder risico dat je in de berm belandt. We gebruiken wel dekken, maar alleen voor de paarden die op de wei blijven, ivm hoefproblemen of lymfevat problemen. Daar is bevroren grond heel goed voor. De rest staat 'savonds gewoon op stal, zonder dek. En ik moet zeggen, dat de haargroei dan wel meevalt. Onze buren die een manege runnen laten de paarden het hele jaar buiten lopen, maar die zien er inmddels uit als marmotten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:38

Sorry, een boer scheert zijn koeien niet voor/in de winter? :? Vraag ik me af wat ik al jaren doe bij die koeien. Ik scheer al een jaar of 15 bij boeren hun koeien/ pinken en kalferen. In verschillende modelen. }:0
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen paarden deken op doen, ik sta met mijn pony's op een draverpension stalling en alle koers paarden hebben een dek op. Ze zweten minder snel en zijn na het douchen sneller droog. Deze dieren worden intensief getraint. De jonge dieren krijgen vaak geen deken op, ook die worden verkouden. Deken of niet.

Ts misschien is het dubbeltje gevallen bij je "piranja" en duurt het een tijdje voor hij het weer doet }> Om kosten te besparen op graaskorfen is een lage neusriem echt aan te raden. 1 dag om en dan kijken wat hij de volgende dag doet. Bij mijn "piranja" hoef ik de riem maar voor zijn neus te houden en hij snapt de hint :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:36

Voor de winter hoef het niet, in de winter, misschien voor een show. En als er geschoren wordt, is het vanwege de hygiene op stal en melkmachines -en dan nog vaak lokaal-. De meeste boeren scheren dan zelf, als het goed is hebben ze geleerd wanneer en hoe, al op de LAS.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:25

Staat je paard met ijzers?

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:00

Je kan een stronk hout in de paddoch leggen, vinden ze heerlijk om aan te knagen en het gata verveling tegen!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 03:29

haha, we hebben een paar boxen van hout, nou aan het knaaggedrag te zien, daar is de Aziatische boktor nog niets bij.
Maar even zo, houdt een goedkoop of duur slecht dek het ook niet lang uit bij sommige stellen. Ik denk toch een kwestie van uit elkaar houden, of wat anders verzinnen. We hebben hier een paard dat zonder dek, geen haren overhoudt -die worden gewoon uitgetrokken- wat mij heeft doen besluiten om het dier een stevig canvas dek op te leggen. En tot nu toe heeft dat geholpen. Maar ideaal is het niet, ookal omdat het dier in de kudde ook onderaan de ladder staat.