Rassen in de hogere dressuursport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:24

Heino schreef:
Daisies schreef:
Omdat ze over het algemene van nature meer moeite hebben met de gevraagde oefeningen dan een kwpn'er dat heeft. En omdat er meer animo is om een Kwpn'er op GP niveau te rijden dan een Fries of een dergelijk ras.

Ja dit denk ik dus persoonlijk meer :)
Ik vind barokke rassen gevraagde oefeningen als piaffe, passage, pirouettes etc. juist veel correcter uitvoeren.

ben ik helemaal met je eens!
De barokke paarden hebben doorgaans een iets kortere rug....
Laat z'on lange trakhener maar eens gaan 'zitten' tijdens de piaffe...gaat niet zo makkelijk.
Daarintegen zijn de gestrekte gangen vaak spectaculairder bij de langere paarden.

Ach,je kunt niet alles hebben....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:29

geerke schreef:
Daarintegen zijn de gestrekte gangen vaak spectaculairder bij de langere paarden.

Maar ook dat vind ik niet eigk.. Voor mij is een correct uitgevoerde gestrekte gang eentje waarbij het paard de motor van achter aan zet en van daar uit vertrekt. Veel "typische sportpaarden" blijven ontzettend achter met de achterbenen en laten alleen de voorbenen het werk doen lijkt het.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:59

Heino schreef:
geerke schreef:

Maar ook dat vind ik niet eigk.. Voor mij is een correct uitgevoerde gestrekte gang eentje waarbij het paard de motor van achter aan zet en van daar uit vertrekt. Veel "typische sportpaarden" blijven ontzettend achter met de achterbenen en laten alleen de voorbenen het werk doen lijkt het.

Omdat door het voorbeenspectakel 'niemand' meer naar de achterbenen kijkt :+

Daarbij is de enorme afdruk ook wel een verschil, mijn paard heb ik echt moeten leren lopen met afdruk en dan doet hij dat nog niet vanzelf, de kwpn'r van mijn buurman is gewoon zo geboren... ongelofelijk die lijkt wel veren onder zijn voeten te hebben.

petitparis

Re: Rassen in de hogere dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:27

Zijn PRE's en lusitano's niet vaak te klein? Iemand heeft me wijs gemaakt dat je onder 1.60m niet hoger mag starten dan ZZ

Nu denk ik persoonlijk dat je weinig barokke paarden in de top ziet omdat het beeld van een mooi dressuurpaard de laatste jaren verander is. We willen een groot paard, ruime bewegingen, veel souplesse,... een paard met een iets langer rug lijkt al gauw beweegelijker dan eentje met en korte rug. Ook de halshouding oogt heel ander bij een barok type dan een kwpn'er

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:29

Maar je komt in het GP toch niet door wat het oog wilt? Daar kan je toch ook komen door de oefeningen correct uit te voeren

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:46

Dat ligt eraan hoe 'correct' gedefinieerd is.

Ik kan me voorstellen dat men in de 18e eeuw een andere definitie van 'correct' aanhield dan nu in de 21e eeuw.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:48

Correct bedoel ik zoals het in het boekje staat. Maar hoe we het ook wenden of keren. Je zal nooit een Fries zo zien dansen als bijv Salinero :+

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

Ik vind een Fries een karre paard om maar even te beginnen. Iedereen zou wel boos zijn maar is mijn mening.

Daarbij ben ik van mening dat de PRE's en Lustiano's het zeker kunnen maar op een of andere manier zijn de Kwpners en zo beter en dat ivm met het strekken en dat kunnen de korte barokke paardjes niet.

Maar mijn lesgeefster wil waarschijnlijk een PRE kopen om ook hoog in de sport te komen. Hij heeft mijn paard gereden en is toch verkocht.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:57

En waarom is in jouw ogen een Fries een karrepaard? Want als jij je mening toelicht wordt niemand boos. Maar een zomaar uit de lucht gegrepen mening koopt niemand iets voor of wel?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:00

Daisies ik zie dat jij een liefhebber bent :D

Maar waar ik woonde kwamen ze langs hoor de Friessen achter een oud rijtuig met zwart wit onderlegd thuis heerlijk om naar te kijken wat een geweldige paarden.
Als ik dan een Fries onder het zadel zie denk ik nee ze horen voor de kar. Onder het zadel missen ze gewoon iets.

Daarom ben ik van mening dat het karre paarden zijn en dan niet in de verkeerde context. Ik vind het echt kwijl paarden als ze achter de kar lopen en onder het zadel vind ik dat ze iets missen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:02

Ik ben niet echt een die hard Friezen liefhebber hoor, het was een gedwongen keuze. :D

Friezen komen onder het zadel soms inderdaad iets te kort, maar menig Fries wind het van de kwpn'er hoor. En je hebt een Fries en een Fries, ze zijn niet allemaal hetzelfde. ;)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:06

dat vraag ik me ook af! je ziet voornamelijk alleen warmbloeden, een enkele keer zie je er wel een barok tussen zitten maar niet heel vaak

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:20

Ha ha ha een gedwongen keus ook nog, valt niet mee ;)

Jij bent toch meer een Friezen mens maar ik vind gewoon elke Fries hoort voor de kar omdat ze veel mooier worden en daarbij is het ook niet echt een rijpaard in mijn ogen daarom. Misschien klinkt wagen ook wel vriendelijker als kar.

Maar ja ik zie een Fries dus graag voor de wagen lopen en onder het zadel vind ik het niks eigenlijk. Tenminste voor de sport dan voornamelijk. (de hogere niveaus)

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat een menig fries het wint van een kwpner. Voor de wagen zeker maar onder het zadel zie ik toch wel liever een kwpner.

En je hebt ook kwpn en kwpn net zoals fries en fries dus ja ik vind persoonlijk dat een Kwpner dus zeker meer te tonen heeft onder het zadel. Hoewel je ook kwpners hebt die het niet kunnen en er niet uit zien en dat een fries daar ruim boven uit gaat komen.

En als ik dan naar mijn eigen PRE kijk en naar een Fries zie ik het barok bij beide terug alleen het zijn toch totaal andere paarden. Rij paard en Men paard...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:22

Als je je mening even zou onderbouwen wáarom je iets vindt. Dit geeft geen toevoeging aan het topic lijkt mij. Je herhaalt constant dat een Fries voor de kar hoort. Fijn, maar vertel dan ook waarom.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:32

petitparis schreef:
Zijn PRE's en lusitano's niet vaak te klein? Iemand heeft me wijs gemaakt dat je onder 1.60m niet hoger mag starten dan ZZ

Nu denk ik persoonlijk dat je weinig barokke paarden in de top ziet omdat het beeld van een mooi dressuurpaard de laatste jaren verander is. We willen een groot paard, ruime bewegingen, veel souplesse,... een paard met een iets langer rug lijkt al gauw beweegelijker dan eentje met en korte rug. Ook de halshouding oogt heel ander bij een barok type dan een kwpn'er

Volgens mij is het zo je boven de 1.48m alles mag starten, want alleen Nederland heeft het begrip e-pony. In de andere landen is een e-pony (dus vanaf 1..48m) gewoon een paard. Mij is iig verteld door iemand uit de subtop dat je vanaf 1.48m gewoon Grandprix bij wijze van zou mogen starten.
Edit: Even reglementen doorgespit, een paard wordt inderdaad vanaf 1.48,1 m als paard benoemt. Bij de pony's mag je meedoen tot en met 1.48m. Dus dan is het ook zo, dat je vanaf 1.48m mag starten bij de paarden, want anders zou je internationaal niks kunnen met een e-pony (wat dus buiten nederland een gewoon paard is).

Daarnaast zijn er zat pre's/lusitano's etc boven de 1.60m, ik heb dan een kleintje maar in het wereldje zijn de meeste toch echt min 5-10 cm grote dan die van mij.

Maar ik vraag me het ook af hoor. Denk dat een van de bekende subtoppers plotseling zijn stal omtoverde in een stal vol met barokkies het beeld al aardig zou veranderen. Het is gewoon de trend, en inderdaad, voorbeen'gezwaai' (niet negatief bedoeld, ik hou ook van mooie kwpners), is er populair :j
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 12-01-10 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:37

Als je een ruiter als Edward of Anky op een barok paard zet, en dan ineens een stal vol ervan heeft dan vindt iedereen ze ineens geweldig. Het is een trent. Voor een goede kwpn'er betaal je over het algemeen ook meer dan een goede Fries. Dat is ook de voornaamste keuze dat mensen in de kwpn'ers blijven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:58

Denken jullie niet dat als toppers werkelijk zouden geloven dat een PRE Grand Prix zou kunnen lopen dat ze hem dan gewoon zouden rijden? Blijkbaar zien de toppers er geen potentie in. Daarom hebben ze ze niet op stal.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:58

Er zit ook geen geld in, denk je dat dat geen rol speelt? Een kwpn'er die op hoog niveau loopt brengt vele male meer op dat een Fries of een PRE

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:00

Daisies schreef:
Het verschilt per paard en per ruiter. Aangezien de 'top' ruiters over het algemeen alleen maar kwpn'ers rijden en er maar enkele zijn die animo hebben om een Barok paard hoger uit te brengen. En hoeveel zullen dat er zijn? Vrij weinig anders zouden er wel meer Barokke paarden mee rijden op GP niveau. En op een aantal paarden is de kwaliteit moeilijk te beoordelen.

Topruiters rijden warmbloedpaarden.
Niet alleen KWPN er's.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:10

Daisies schreef:
Er zit ook geen geld in, denk je dat dat geen rol speelt? Een kwpn'er die op hoog niveau loopt brengt vele male meer op dat een Fries of een PRE

Ze hebben die paarden vaak niet om ze te verkopen maar om op te rijden.
Daarbij: als een PRE werkelijk gelijkwaardig kan lopen brengt hij ook een gelijkwaardig bedrag op.

Zou nog mooi meegenomen zijn ook. Dan zijn ze ook minder duur in de aanschaf,.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:26

Friezen zijn in eerste instantie wel met een ander fokdoel gefokt. Het KWPN is al tijden bezig om het ideale sportpaard te fokken, en het is ook geen gesloten stamboek. Op die manier heb je binnen het KWPN paarden met een grotere natuurlijke aanleg, dan binnen een gesloten stamboek als het FPS. Dat is denk ik ook wat hierboven is bedoeld met de over-een-kam-scherende-opmerking: je zal, als je beide stamboeken vergelijkt, meer dressuurpaarden met aanleg vinden voor het huidige (en nogmaals, het huidige!) dressuurideaal. Knie-actie is inmiddels niet bijzonder gewild, en dat zal je bijvoorbeeld wel terug vinden in een groot aantal Friezen. Niet allemaal, zeker niet omdat het FPS ook bezig is met het fokken van zeer goede paarden. Er zijn steeds meer Friezen terug te vinden in de dressuursport, en met succes. Voordat er meer Friezen in de top te vinden zijn, mocht dit zo gaan lopen, dan zal dit nog wel even duren: paarden heb je niet zomaar op topniveau lopen, dan moet je net het juiste paard én ruiter op de juiste tijd zien te vinden/combineren.

Hetzelfde lijkt me ook ongeveer gelden voor andere barokke rassen. Het beeld en doel waarnaar ze gefokt zijn verschilt ontzettend van het huidige dressuurideaal. De Iberische rassen bezitten nog steeds veel eigenschappen van het vroegere fokbeleid, en dat is niet altijd het ideaalbeeld van nu. Ze kunnen de technische perfectie zeker behalen, maar het zal minder snel net zo spectaculair zijn als een KWPN paard. Simpelweg omdat ook dit stamboek gesloten is en niet geheel naar dat doel wordt en werd gefokt.
Bovendien zijn er niet bijzonder veel PRE's in Nederland en ook andere actief meedingende dressuurlanden, en wel veel warmbloedpaarden. Dan krijg je toch een heleboel warmbloeden aan de top, en minder barokke paarden.
Daarentegen, als een barok paard daadwerkelijk het ideaalbeeld heeft behaald is het net zoveel, als al niet meer waard als hetzelfde KWPN paard op dat niveau. Liefhebbers van het barokke ras zullen dit namelijk bijzonder waarderen.

Het zal dus niet zozeer aan het paard zelf liggen, als wel aan het vroegere (én huidige) fokbeleid, en het huidige dressuurideaal.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:33

Het Kpwn of ander warmbloed paard(een Fries is in principe ook een warmbloed) is geschikter voor de dressuur dan een Fries of een Pré. Het FPS streeft wel naar een paard dat geschikt is voor de dressuur, maar streeft niet naar het ideale dressuur paard.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:46

Daisies schreef:
Het Kpwn of ander warmbloed paard(een Fries is in principe ook een warmbloed) is geschikter voor de dressuur dan een Fries of een Pré. Het FPS streeft wel naar een paard dat geschikt is voor de dressuur, maar streeft niet naar het ideale dressuur paard.

Ik denk toch echt dat de PRE's bij de warmbloeden horen en de Friezen ja dat wordt een eindeloze discussie denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:47

Munnie schreef:
Daisies schreef:

Ik denk toch echt dat de PRE's bij de warmbloeden horen en de Friezen ja dat wordt een eindeloze discussie denk ik.

Friezen zijn warmbloeden ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:51

Die discussie gaan we niet beginnen. Het is zo. Klaar. Daar gaat het topic ook niet over.