rijden in de sneeuw / gladheid, doen jullie dat en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:17

Shanty_Muis schreef:
Lins_Vetra schreef:
Rijden jullie wel met sneeuw?? De bak bij mij op stal is perfect egaal, maar er ligt een laag sneeuw op. Mijn paard heeft geen ijzers en heeft -voor zover ik dat kan zien- geen moeite met lopen in de sneeuw.

Ik heb geleerd van mijn ene uitstapje in de sneeuw,
Die van mij is er nl helemaal verliefd op, maar ze heeft nadat ze even in de sneeuw heeft gedraaft wel een week lang spierpijn gehad..

Heb hier een binnenbak dus rijd wel elke dag. Zolang er niet te veel sneeuw/ijs in de paddocks ligt komt ze ook elke dag even los. maar ben wel erg voorzichtig.

Mijn paardje heeft op het moment alleen voorijzers..

hmm, dan valt dat denk ik af.

Dan ga ik maar over op een dooi-dansje.

ijssnuiver schreef:
Komen jullie paarden wel buiten dan met dit weer?

De mijne wel :j Lekker scharrelen in de paddock, lichtjes longeren als de bodem het toelaat en véél stappen. Hij wordt alleen erg vervelend nu. Het is echt een werkmonster, hij wil aan de slag.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:44

De hoefslag sneeuwvrij maken en dan zout strooien ( ben ik meteen mee begonnen met de eerste vorstperiode) en ik kan nu over de hoefslag rijden.

Siebjuh

Re: rijden in de sneeuw / gladheid, doen jullie dat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:04

Is het zout niet verschrikkelijk slecht voor de hoeven?

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:06

Wij nemen de paarden iedere dag met de trailer mee naar een binnenbak. Het is niet ideaal, maar ze moeten wel de stal uit. Ik hoop dat ze snel weer naar buiten kunnen!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:47

Ik rijd ook gewoon, lekker buitenritjes, probeer wel zo vele mogelijk in de berm te blijven, maar zo op de weg is het eigenlijk ook goed te doen hoor! Bij ons is de bak harder dan de rest van de omgeving!
Mijne staat wel helemaal bloot, moet ik eerlijk zeggen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:48

Geen rijtechnische discussie :-)

-> SV

T_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:56

Ik rijd mijn bijrijdpaard ook niet,
hij heeft ijzers voor..wel komt ie iedere dag buiten.
Misschien dat ik straks een ritje over de dijk doe als de sneeuw daar weg is..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:56

volgens mij is zout niet slecht voor de hoeven.
wij strooien sinds de vorst ook zout in de buitenbak.
wanneer je alleen stapt en draaft kun je best in een egale harde bak rijden.
als dat niet kon wat moeten de collega`s mennen dan?
die trainen hier ook op de weg....zomers en winters.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:58

Als je kijkt naar de nadelen van strooizout zijn dat er best veel.. en ik betwijfel of het nou echt niets doet met de hoeven van een paard. Zout verbreekt 'bruggen' wanneer het met iets in aanraking komt.
Zout laat gemakkelijk auto's en dergelijk roesten en trek overal water uit..

Is er hier een natuurkundige die dit nader toe kan lichten? :) Ben nu wel benieuwd!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:06

Ik rij momenteel alleen maar 1 uurtje per week tijdens de les.
Ulf gaat zo mogelijk de wei in, maar van vrijdag t/m zondag was ook dat weer even niet mogelijk.
Gister is hij weer naar buiten gegaan, hij vond er niets aan en heeft 2 uur lang voor het hek gestaan :(
Nu staat hij ook buiten en ben net even met onze hond de wei ingelopen toen we halverwege waren kwam Ulf in volle galop achter ons aan, we hebben een tijdje gedold met z'n 3en.
Ben blij dat hij zich dan even uitleeft en ook even lekker voluit gaat.
Maar rijden nee dat durf ik in de sneeuw niet aan, tenminste niet zolang het zand van de bak hard is onder de sneeuw.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:28

bijna niet, ik moet een stijl pad op met de pony, en daar is t meestal aardig glad, dus durf t niet aan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:31

Siebjuh schreef:
Als je kijkt naar de nadelen van strooizout zijn dat er best veel.. en ik betwijfel of het nou echt niets doet met de hoeven van een paard. Zout verbreekt 'bruggen' wanneer het met iets in aanraking komt.
Zout laat gemakkelijk auto's en dergelijk roesten en trek overal water uit..

Is er hier een natuurkundige die dit nader toe kan lichten? :) Ben nu wel benieuwd!

Ik ben ook wel benieuwd. Ik merk geen nadelen, maar rij er ook niet elke dag in. Ik wissel het af met naar een manege gaan. Bovendien vet ik de hoeven aan de onderkant in als ik ga rijden. Het zal anders misschien op den duur wat uitdrogen of zo, maar dat weet ik dus niet zeker.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:33

die van mij staat sinds gisteren (maandag) op sneeuwbeslag, dus een zooltje met rubberen rand en stiften. Daarmee kan ik heerlijk door het bos rijden. Dus sinds vandaag rij ik weer, hij glijd niet uit en wij hebben het bos voor ons alleen heerlijk!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:34

Paard is ijzerloos, komt dagelijks op het land nu, en qua beweging is het wandelen of buitenritjes. In de bak werken we niet, die is idd te hard. Af en toe ga ik naar de binnenbak zodat ze even flink kan bokken en achterlijk doen zonder dat ze uit glijdt, maar voor echt werk is de bak te zwaar. Het is behelpen en helaas weinig trainen verder.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:46

Ik denk dat zout met pekel niet echt goed is voor de hoeven, maar de dierenvoeder verkocht "landbouwzout". Misschien zit daar geen pekel in?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:18

pekel is een mengsel van zout met water(sneeuw).. :)

Wat ik over landbouwzout kan vinden is dat het gebruikt word voor het inkuilen van mais en dat het niet schadelijk is voor vijvervissen.

Om even ontopic te blijven: Mijn paarden staan 24/7 buiten zonder ijzers, zowel op weide als in de paddock.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:22

no way dat ik nu buiten rij met mijn paard. ze heeft ijzers voor dus ik rij binnen. als de beweging gecontroleerd blijft, zal het wel goed gaan. als je paard schrikt en wegspringt, ga je geheid onderuit

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:40

Tot op heden heb ik het ook nog niet aangedurfd om in de sneeuw te rijden. Ze staan wel 24/7 buiten met een inloopstal. Dan zie ik ze wel racen met elkaar en dan glijden ze niet uit. Toch ben ik bang dat als je buiten rijdt en ze springen een keer onverwachts weg, dat dat dan toch anders is. Misschien dat het gewicht van een ruiter dan ook nog mee speelt. Het wordt wel steeds verleidelijker om het een keer te proberen nu de sneeuw aanhoudt. Heb al in geen tijden gereden/gemend!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:13

Siebjuh schreef:
pekel is een mengsel van zout met water(sneeuw).. :)

Wat ik over landbouwzout kan vinden is dat het gebruikt word voor het inkuilen van mais en dat het niet schadelijk is voor vijvervissen.

Om even ontopic te blijven: Mijn paarden staan 24/7 buiten zonder ijzers, zowel op weide als in de paddock.

Had het in de tussentijd ook opgezocht :) . Thanks!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:16

Ik zit met het zelfde probleem. Wij hebben een stuk wei al bak.. En die is spek glad. Nu nog steeds.
Rij dus al weken niet. De tinker doe ik vrijheidsdressuur mee maar met de andere (oudje van 25 die zich 4 voelt) durf ik niets.
Ze is nogal dominant en kan met haar totaal geen grond werk doen. Dus ging vandaag met der wandelen.
Heen ging goed terug verongelukte we bijna. Ze voelde zich 100% arabier en snoof draafde deed gek en ik hield er amper.

Ik hoop dat die *** sneeuw snel weg is. Want anders is me oudje een lopende tijdbom waar ik NIETS meer mee kan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:17

O wel goed om te weten de paarden komen elke dag buiten!

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:30

Mijn pony komt bijna elke dag buiten , soms met vriendjes en heel soms staat die even alleen buiten . We zijn aan het wachten tot de bak weer goed is , en dan gaan we het weer opbouwen .En weer lekker naar buiten toe .

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:34

Mijn paarden komen ook elke dag buiten. Wel slecht voor de hoeven die gaan er van brokkelen hier en daar maar dat is niet anders. Rijden doe ik absoluut niet in de sneeuw of langs de weg. Daarom ga ik zo'n 3 a 4 keer per week met de trailer naar de binnenbak. Is wel een gedoe maar zo kan ik toch doorrijden.
En nu maar hopen dat het snel weer gaat dooien en we weer lekker thuis kunnen gaan rijden!

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:39

Wij hebben hier van die ruiterpaden tussen de bomen door, dat is goed te doen, het is niet platgereden maar nog gewoon sneeuw. Door de sneeuw stappen is hartstikke leuk om te doen is onze ervaring.
Oppassen moet je altijd. Dat spreekt voor zich. Draven en een galopje dus maar niet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:56

Als de sneeuw zacht is in de bak ga ik gewoon rijden. Bak moet dan wel egaal zijn. Ik stap en draaf dan alleen.

Buiten rijd ik alleen als de fietspaden sneeuwvrij zijn.
Vandaag waren sommige stukjes een beetje glad op de weg, en ik voelde iedere keer mijn pony glijden! Vind dat best eng!