Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Alves schreef:Ik denk dat ze zin heeft om met je te spelen![]()
Ga naar de wei met wat lekkers om te beginnen![]()
Als ze niet komt geduld, geduld, geduld! Niet op haar af lopen maar van haar weglopen.
Doe iets interessants (de grond harken of whatever!) zorg dat ze naar je toe wil komen,
komt ze naar je toe? Loop dan niet op haar af! Speel een beetje dit spelletje.
Uiteindelijk doe je het halstertouw om geef je iets lekkers, wandel een stukje door de wei en laat haar weer gaan.
Doe dit een paar keer per dag dan wel met iets lekkers dan niet, pak dr, beloon en laat haar weer gaan.
Ze hoeft niet altijd de stal in of te werken als jij haar komt halen!![]()
Dit helpt echt!
fransje23 schreef:MarcR schreef:Jouw paard erkend jou niet als zijn kuddeleider, ik vermoed dat zij ook op andere momenten haar goesting doet..
Waneer denk jij dat ze dat nog meer doet en noem eens vorobeelden wat ze dan zou doenMarcR schreef:Specifiek voor het weide probleem : plaats haar alleen in een weide.
Je gaat in haar weide, als ze naar je komt en haar halster laat aandoen geen probleem. Laat ze je niet tot bij haar komen jaag je haar even door de weide, daarna gaan je in een ander stuk van de weide wat rond drentelen zonder aandacht aan haar te besteden maar je kijkt wel naar haar reakties. Na enkele minuten besteed je veel aandacht aan een bepaald punt, zolang tot ze op een onderdanige wijze naar je toekomt en haar halster laat aandoen.
Komt ze op een dominante wijze naar je toe dan jaag je haar terug weg, dit herhaal je tot ze onderdanig haar halster laat aan doen
Ze staat al alleen.
Halster heeft ze overigens sowieso al om. Door de wei jagen hoef ik niet te doen, ze gaat zelf al rennen.![]()
Je kan ook rustig uren in haar weiland naar iets anders gaan staren en zelfs picknicken, interesseert haar niets. Als ze niet wil komen, komt ze niet. Ze komt dus ook niet op een dominante wijze op je af, ze laat je gewoon links liggen.
ilse86 schreef:Ik kan me ook prima vinden in de andere benaderingen hoor! Vooral dat rangorde-verhaal vind ik echt prima hoor! Denk alleen dat dat meer van toepassing is op jonge paarden. Mijn paard is 19. Denk niet dat je dat karakter nog moet veranderen.
Ibbel schreef:Rangorde bepaal je 1 keer, niet iedere keer.
Daarna is het heel simpel: jij bent kuddeleider, als jij je omdraait en wegloopt, volgt je paard. Doet-ie dat niet, dan laat je hem lekker staan. Dat is in principe zijn 'straf' voor de leider niet volgen. In de natuur ben je dan uiterst kwetsbaar. Geen paard gaat dat lang volhouden, als je idd als leider erkend wordt. Met andere woorden, met die actie (weglopen, kuddepaard negeren en als leider dus je eigen ding doen) bevestig je even dat jij de baas bent.
Een paard waarbij je al lang en breed bepaald hebt dat jij de baas bent, wegjagen (= in feite verstoten uit een gestabiliseerde rangorde) is bijzonder onnatuurlijk. Geen enkele leider doet dat, en het maakt het paard bijzonder onzeker, en eerder geneigd de leider niet meer als leider te accepteren. De leider vertoont immers onbetrouwbaar gedrag.
fransje23 schreef:Ik vraag mij weleens af of paarden ons uberhaupt als kuddeleider zien. Wij zijn geen paarden, en hoe goed we ook ons best doen we lijken er nooit op.
Wel wil ik graag dat ze zich op haar gemak bij mij voelt en mij vertrouwt. Een echte dominantiekwestie hebben we nu na al die jaren niet meer. We hebben een duidelijk verdeling en op sommige punten hebben we een compromis gesloten waar we ons beiden in kunnen vinden.
Ik heb al eens gehoord dat ik juist blij moet zijn dat mijn paard zo af en toe graag speelt met mij en zo open is.
MarcR schreef:Eerste vraag : niet stilstaan als jij zegt dat ze dat moet, trekken als ze vaststaat, niet rustig naast je meelopen, vooroplopen als je ergens binnen gaat, bij het rijden niet onmiddelijk jouw bevelen opvolgen, enz
ilse86 schreef:Heb je ook concrete voorbeelden? is misschien wel handig om uit te proberen!