Ik heb een paar probleempjes met een jong paard. vraagje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:40

Ben ik met je eens siske. Ik heb thuis ook een flessenkind staan, en die loopt met zijn 3 jaar oudere broer buiten. Deze kan hem leren paard zijn en voed hem ook zo op. Ik kan dat niet, dus leer ik hem de regels van met mensen om gaan. Zowel door zijn broer als door mij word hij soms flink gestraft voor zijn gedrag.

Goed opvoeden, zeker jong mee beginnen. Heb je later echt veel meer plezier van.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:52

iris_okke schreef:
Ze probeert zo dicht mogelijk bij je te staan en dan duwt ze je om ver, maar of we dat moeten straffen of dat ze daar niks aan kan doen. @ Pluttersput

Ik ben niet van plan om terug te bijten :P @ pharagirlke

Wij beginnen nu al om een band te krijgen met haar, en dat kan geen kwaat want we doen niet elke dag oefeningen of zware dingen. @ Loechest

Als ze te dicht bij je komt duw je haar gewoon weer terug, ze mag niet in jou ruimte komen, dat blijf je net zo lang herhalen totdat ze op afstand blijft. Dat heeft bij mijn jonge fjord ook erg goed geholpen. Bijten zou ik echt wel afstraffen! tik op haar neus is goed, mijn merrie heeft mij 1 keer gebeten toen ik haar net had, gewoon om even te testen wat er gebeurde, ik heb haar toen meteen goed terug gebeten, en ze heeft het niet meer gedaan. (We meteen straffen, dus niet na 10 sec nog een keer)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:56

xMax schreef:
volgens mij zijn de problemen die je hebt niet zo heel erg groot?
Ze moet weten wie de baas is;)
een tik op de neus is nooit de oplossing, neus is erg gevoelig,
maar stem verheffen en als ze bijt je hand opheffen, is vaak al genoeg.

Een bang paard moet je op zijn gemak stellen, een aai over de hals, en gerust stellende woorden.

Maar een paard van 1,5 hoort eigelijk nog veel in de wei te staan, er valt nog weinig mee te beginnen.

Veel succes ermee

Dan heb jij mijn monster nog nooit gezien, die kijkt nog niet op van een harde brul, een schup onder haar kont of tik op haar neus(natuurlijk niet hard) en het gedrag is over. Bang paard moet je zeker niet straffen nee, maar ook niet in jou ruimte laten komen, de manier die ik hierboven gaf vindt ik daar zeker een goede manier voor. :)

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:16

Mindim schreef:
Niet zoveel doen met die ukkies. Alleen de basisdingetjes, borsteltje, aan het touwtje meelopen, voetje geven. Verder met vriendjes op de wei.
Met wat voor vriendjes staat het paardje?

Ja, dat doen we ook! ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:25

Je kunt beter nu een fikse tik geven dat ze weet dat het niet mag en je alleen nog moet dreigen dan dat je lief probeert te zijn = over je heen laat lopen.

mabel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:27

ooh ik ken dit! haha heb der ook zo 1 mee gemaakt die bij je op schoot wil ..haha
je moet hem gewoon omkopen...op een positive manier dan he ;) met hem gaan lopen in de bak.. halster om het liefst een slipketing of bnice halster.. jij gebruikt het niet..
maar je paard zelf... en gewoon gaan lopen in de bak, dan ga je halt houwen en dat zeg je ook HOO HALT. elke keer als die toch naast je stil gaat staan geef je hem een suikelklontje... zo oefen je een paar keer..
het aller belangrijkste is praten!!...
je gaat hem lekker poesten en tegen hem blijven praten ..(lief)
zo moet je echt gaan starten, doet die dan iets wat je niet wil, verhef je je stem naar heel boos!
dan zal je op gegeven moment zien dat hij dan schrik van jou reaktie en denk ..oh oke!
woon je in noord-holland??.. als jullie hulp nodig hebben kan ik jullie best een paar weken helpen
voor de basis dingen!
dan kun je me een prive bericht sturen. en zal ik je me nummer of msn doorsturen!

groetjes

Rebecca83

Re: Ik heb een paar probleempjes met een jong paard. vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:56

misschien moet een meisje van 15 geen paard van 1,5 kunnen/willen opvoeden? ik weet niet of het het 1ste jonge paard is wat je opvoed. maar misschien is het raadzaam om er hulp bij te vragen van een proffesional zodat jullie het SAMEN kunnen doen. als je het nu verpest krijg je later pas echt problemen.. zover ik het verhaal lees doet ze gewoon dominant door bij je "op schoot te kruipen" dat is totaal respectloos (bijten ook trouwens) en een klein tikje op de neus daar is zo'n paard echt niet van onder de indruk. probeer het te voorkomen i.p.v achteraf op te lossen. hou haar uit je persoonlijke ruimte. dit doet de leider in de kudde namelijk ook.

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:17

Ik herken je probleem, heb het zelf ook gehad toen m'n paardje nog wat jonger was. Ze probeerde me constant uit met van alles. Op zo'n moment moet je gewoon even streng voor em zijn, ze hebben het dan snel genoeg door dat iets niet mag. En gewoon lekker met het beestje aan de gang blijven. Beetje poetsen, wandelen enz. Ik ben er niet zo'n fan van om ze alleen maar op de wei te laten staan en er verder niks mee te doen. Mijn paard wordt in april 3 en is doordat ik er zoveel mee heb gedaan nu hartstikke braaf. Mensen zijn er altijd verbaasd over.

Succes ermee!

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:46

Zo te lezen heeft je paard niet echt respect voor je, als je dat nu toe laat gaat het van kwaad tot erger. Dus nu optreden en anders lekker in het land gooien en niet teveel mee doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:56

Ik zou toch maar eens kijken of er niet iemand is die je wilt helpen met d opvoeding, ik krijg het gevoel dat dit straks uit de hand gaat lopen.
En als ie gaat hangen tegen je is een schop onder zijn kont echt geen verkeerde hoor.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:09

Ten eerst nooit straffen via het hoofd!

Maar gniepen dat wil zeggen dat je met je hand bijt in de hals
Of een schop onder de kont.

Weg duwen heeft ook geen nut, maak liever even een apen dans, dan heb je de aandacht ook wel.

En nooit voeren uit de hand! dan werk je bijten en bedelen ook in de hand.

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:39

Als je paard 1,5 is, moet je ze in de opfok zetten tussen leeftijdsgenootjes.
Deze paarden worden allereerst veel socialer maar zeker ook beter opgevoed.
Ik vind het pas dieronvriendelijk als je zo'n jong paard aan huis(lees op stal) houdt.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:14

Even voor de duidelijkheid, ze staat gwn de hele dag op de wei met andere paarden! ;) Alleen soms oefenen we wel eens..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 02:59

Ik denk dat je het advies van Siske moet opvolgen. Wij trainen zelf jonge polo paarden, en je moet wel denken aan je eigen veiligheid (als eerste) verder is lekker tutten met je paard heel goed voor jullie. Maar jij moet wel de baas blijven en dat af en toe ook duidelijk maken. Je wilt zeker niet dat jouw paard je gaat vertellen wat de bedoeling is? Soms moet je wel stevig aanpakken (dat moet je niet vergelijken met een klap aan een mens geven, een paard voelt nu eenmaal een paar keer minder dan een mens, dus geneer je niet en het is ook niet zielig, het hoort bij de paardenwereld) Gebruik daarvoor ook je stem (hoge geluiden (e-klanken) is boos, waarschuwen, laag is goed, lief). Doe dat voordat je fysiek optreedt, paarden hebben dat gauw door. Een ander hulpmiddel is met je rijzweep op je laars "kletsen", je geeft dan een signaal af dat een tik de volgende optie is. Onderling doen paarden dat ook, die beginnen ook niet meteen meteen met trappen, maar leggen bijvoorbeeld de oren in de nek als waarschuwing dat ze iets niet fijn vinden.
Leer een paard niet om zijn hoofd naar je te keren als je binnen een straal van ongeveer 1 meter (ongeveer 1/2 lengte van je halstertouw) bent. Wuif hem dan weg (duwen hoeft vaak niet bij zulke jonge paarden). Sommige (jonge paarden) deinzen namelijk niet altijd achteruit, maar soms ook vooruit, als ze schrikken -en dat doen jonge paarden gauw- Je zou eigenlijk even moeten testen welke richting hij kiest als hij bang is (achteruit of vooruit) maar de vuistregel dat je paard gepaste afstand houdt. Jij bent nu eenmaal kleiner dan je paard en dus kwetsbaarder.
Verder heel veel succes jullie beiden!