Aangeleerd hengsten gedrag afleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Re: Aangeleerd hengsten gedrag afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:41

Hier staat een ruin die op z'n 8ste gecastereerd is. Veranderd is hij niet.
Maar goed "hengstengedrag" zoals bijten/happen naar mensen vind ik gewoon een slecht opgevoed paard.
Het dekken heeft hij verleden jaar nog gedaan 4 jaar na z'n casteratie. En mijn merrie reageert erg op hem als ze hengstig is alleen daar moest hij dit jaar niets van hebben. Dusja zal aan de merrie gelegen hebben denk ik.
Dus hengsten gedrag tegenover mensen is gewoon puur opvoeding.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:50

Oreo,
Nou ja zeg, wat is dit voor rare opmerking? een ruin is ook maar gewoon een hengst die "onnodig" gecastreerd is in het verleden.........

vertel jij mij waarom je een hengst moet castreren terwijl hij geen stap verkeerd zet ??

Marinke,
echter licht het echt aan hengst tot hengst en wie er met hem omgaan

Zolang je concequent blijft zal hij braaf genoeg zijn.
Je gaat tenslotte een merrie ook niet een operatie ondergaan omdat ze irritant doet als ze hengstig is wel dan ?? (steriliseren )

c_alsemgeest ,
Misschien omdat je een hengst hebt en hem graag een sociaal leven gunt in een groep paarden op de wei?

nogmaals koop dan een ruin.
En genoeg hengsten die met andere ruinen.merries in de groep kunnen samen lopen.

Amyz,
dat happen ed is er sowieso vrij makkelijk uit te krijgen..
hoewel de hormoontjes natuurlijk niet op te voeden zijn :p

maar dat happen is niet iets wat hengsten alleen maar doen
en van die hormomen daar geef ik je gelijk in, maar ook hierop antwoord ik
blijf concequent
mijn hengst heeft al 2 keer gedekt, en blijft braaf
hapt niet, schopt niet, is niet irritant, steigerd niet, is niet gemeen..
Hoe zou dat toch komen..??
Niet doordat ik hem alles toe laat.. nee is nee.. en niet ja, wat in de meeste gevallen wel is bij andere

maar blijkbaar halen jullie liever een mes erbij, dat het dan sneller is opgelost..
beetje zwak hoor.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:00

bello2005 schreef:
Oreo,
Nou ja zeg, wat is dit voor rare opmerking? een ruin is ook maar gewoon een hengst die "onnodig" gecastreerd is in het verleden.........

vertel jij mij waarom je een hengst moet castreren terwijl hij geen stap verkeerd zet ??
In de openingspost is te lezen dat dit paard wél storend "hengsten"-gedrag vertoont

Je gaat tenslotte een merrie ook niet een operatie ondergaan omdat ze irritant doet als ze hengstig is wel dan ?? (steriliseren )
Enig idee hoeveel hengtsen die in handen zijn van profruiters uiteiendelijk gecastreerd worden omdat hun gedrag te gevaarlijk is?

c_alsemgeest ,
Misschien omdat je een hengst hebt en hem graag een sociaal leven gunt in een groep paarden op de wei?

nogmaals koop dan een ruin. Zie bovenste opmerking, dan koop je een gecastreerde hengst, dus waar zit 't verschil?
En genoeg hengsten die met andere ruinen.merries in de groep kunnen samen lopen.
En er zijn er ook genoeg die daar levensgevaarlijk gedrag door gaan vertonen.

Amyz,
dat happen ed is er sowieso vrij makkelijk uit te krijgen..
hoewel de hormoontjes natuurlijk niet op te voeden zijn :p
Hier zeg je het zelf.............

maar dat happen is niet iets wat hengsten alleen maar doen
en van die hormomen daar geef ik je gelijk in, maar ook hierop antwoord ik
blijf concequent
mijn hengst heeft al 2 keer gedekt, en blijft braaf
hapt niet, schopt niet, is niet irritant, steigerd niet, is niet gemeen..
Hoe zou dat toch komen..?? Omdat je geluk hebt, laten we even afwachten hoe braaf hij in april/mei nog is......................
Niet doordat ik hem alles toe laat.. nee is nee.. en niet ja, wat in de meeste gevallen wel is bij andere

maar blijkbaar halen jullie liever een mes erbij, dat het dan sneller is opgelost..
beetje zwak hoor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:18

bello2005 schreef:
Marinke,
echter licht het echt aan hengst tot hengst en wie er met hem omgaan

En dit heb ik inderdaad op een (grote) stal gezien ;)
Maar het licht ook heel erg aan wie er met hem omgaat, en van hengst tot hengst

Je hebt erg brave, zogenoemde "makke" hengsten, die gewoon wat makkelijker in de omgang zijn..
-> En daar kan ook best een "beginneling" op hengsten gebied mee werken..

Je hebt ook hengsten die net even wat "moeilijkere" zijn, zogenoemde "echte hengsten"..
-> En daar kan een "beginneling" op hengsten gebied zeker niet mee werken, ook deze hengsten kunnen erg braaf 'gemaakt' worden maar wel met de juiste mensen in z'n omgeving die altijd correct met hem omgaan.

De een kan beter met een enorm hengstige merrie werken als de ander, vaak worden die dan verkocht als ze te lastig worden op zulke momenten, in plaats van een operatie ;) En een feit is een feit; een hengst die bestempeld is met "lastig" verkoopt nou eenmaal moeilijker dus is het castreren; hopen dat het beter wordt, zo niet hup toch de verkoop in..

Het licht dus echt van hengst tot hengst en wie er met hem omgaat :)
Dit geld ook bij ruinen en merrie's..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:23

Nog voor zijn tweede gecastreerd hij was iets te veel hengst.
Foto toen hij 9 jaar was, en hij vertoont het gedrag nog steeds en niet alleen naar merries.
Dus hoelang het gedrag aanhoud? Ik ben bang in dit geval nog lang :P

Afbeelding

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:36

Onze nu 4 jarige newforest ruin is als 3 jarige hengst bij ons gekomen.
Heeft een jaar gedekt en is nu gecastreerd.
Binnen 3 weken was hij al een stuk handelbaarder.
Bij de vorige eigenaar kwam hij volgens mij alleen uit de box om te dekken.
Enigste wat hij nu nog doet is roepen wanneer hij op vreemd terrein komt.

Tucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:49

vraagje: hoe straf je zo'n jong paard dan het beste af als het happerig gedrag vertoont, of als het met zijn voorpoten gaat schrapen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 01:33

Ik ben bang dat daar al een topic over is hieronder de link.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1210982

Ik denk dat je tussen alle antwoorden jou manier van moet zoeken.
Begin in ieder geval heel rustig, zeker bij een veulen.
Schrapen van de voorbenen is vaak ongeduld, ook dit is voor een veulen moeilijk geduld, dat leren ze vanzelf.
Beschouw ze als een peuter, later kleuter. Geef duidelijk jou grenzen aan nee is nee en ja is ja.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 02:08

Monica_1987 schreef:
Dus hengsten gedrag tegenover mensen is gewoon puur opvoeding.

+:)+ Eindelijk zegt iemand waar het op staat. Onopvoedbare hengsten zijn héél zeldzam. Maar gebrek aan kennis van normale leefomstanigheden en normaal gedrag is helaas schering en inslag.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:18

@ bandida ik ben denk ik ook van de wat oudere stempel.
Als met met een duw, knijpje en duidelijkheid nog niet doordringt dat het niet mag,dan kunnen ze van mij echt een klap krijgen hoor. Maar helaas zijn er dus mensen die dat niet opvoedkundig vinden. :o

Maar weer terug ontopic :P

Ik heb zelf jonge hengsten gehad (shetlander en haflinger), geen makkelijke bij binnenkomst, maar door duidelijk te zijn en ja door ze eens flink op hun nummer te zetten, schatten van dieren geworden.

Jolly (de huidige) is al jaren ruin, al denkt hij soms dat hij hengst is. Ik accepteer zijn houding ed. maar gillen of maaien naar andere paarden wordt bij mij ook niet geduld. Hij krijgt een tik op de hals of boeg met de mededeling doe normaal.
Werkt prima, juist bij een hengst moet je eerlijk en rechtlijnig blijven vindt ik. Natuurlijk moet het bij alle dieren, maar lol juist hengsten weten goed met je te spelen als je ze de ruimte geeft :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:38

Vrienden van mij hebben 2 hengsten een fries en een welsh, de fries hebben ze met 5 jaar laten castreren en die had nog steeds het gedrag en de welsh ook met 5 en die was echt van de een op de andere dag zo mak als een lammetje. ik vond het heel raar maar heb het wel met mijn eigen ogen gezien. De reden dat ze lieten castreren was voor ze bij elkaar te kunnen houden jammer genoeg werkt dat nu ook niet.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:12

Ik heb een keer een pony gehad die al 5 jaar gecastreerd was, maar nog steeds dacht dacht hij hengst was.
Zodra hij bij een merrie in het land stond ging hij er bovenop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:16

Mijn hengsten bijten of happen helemaal niet. Als de hormoontjes een beetje opspelen hoef ik alleen maar te zeggen dat ze gewoon moeten doen. Geen centje last! Maar ik houd en rijd ze ook gewoon als elk ander paard. Dus geen frustratie bij mijn paardjes.

Tucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:13

hey,

ik heb nog een vraagje, onze tinkerhengst is bijna 2 jaar en nu sedert 1 weekje bij ons op stal. Volgens mij heeft hij niet zo goed geleerd om een halster aan te doen. Hij bijt erin en als het me toch lukt om het achterste reeds over zijn nek te krijgen, dan bijt hij in m'n jas of in mijn armen.
Hoe los ik dit nu best op? Hoe krijg ik hem rustig en met zijn hoofd naar beneden om zijn halster aan te doen?

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:10

Heel veel geduld hebben en consequent blijven.
Op tijd laten merken dat jij hier niet van gediend bent en uitgebreid belonen zodra het als beter gaat.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:17

Tucky schreef:
hey,

ik heb nog een vraagje, onze tinkerhengst is bijna 2 jaar en nu sedert 1 weekje bij ons op stal. Volgens mij heeft hij niet zo goed geleerd om een halster aan te doen. Hij bijt erin en als het me toch lukt om het achterste reeds over zijn nek te krijgen, dan bijt hij in m'n jas of in mijn armen.
Hoe los ik dit nu best op? Hoe krijg ik hem rustig en met zijn hoofd naar beneden om zijn halster aan te doen?

Komt jou hengst uit de opfok vandaan? Dan hebben ze idd nog niet veel geleerd.
Je kan proberen om zijn hoofd omlaag te krijgen door je platte hand achter de oren te leggen en een heel klein beetje naar beneden te duwen (heel zachtjes) Zodra hij ook maar iets zakt niet meer duwen hand weghalen en braaf zeggen.
Als hij weer omhoog komt als je hand er nog ligt niet terug duwen. Hier gaat wel even overheen hoor tot hij jou snapt.
Jonge dieren die het niet gewent zijn vinden een halster omdoen eng, je zit achter hun oren te friemelen. Het is net als voetjes optillen, rustig blijven stukje bij beetje doen en veel belonen.

Gaat iets niet zoals je graag ziet. Negeren, niets zeggen stoppen met wat je doet en een nieuwe poging doen.
Je kan speels (een paar keer per keer)ook eens een sjaal of stukje touw op de hals leggen, begin bij de schoft en bij geen problemen steeds hoger. Hij leert dan dat je niets engs doet.

Bijten in je kleding mag niet, maar hij is nog jong. Vriendelijk wegduwen met nee of wat jou woord is voor niet doen.
Als hij je vel meeneemt kan me best een waarschuwend tikje geven op de hals of daar even knijpen en nee zeggen.

Overtredingen zoals bijten, schoppen vastklemmen moet je altijd aan ze leren dat het niet mag, met stem of met hulp van een waarschuwend tikje. Dingen die normaal moeten worden dan moet je verkeerd gedrag negeren.

Ik hoop dat je het nog snapt :o