Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_brunette schreef:Net zoals met het rijden begin je met drijven, reageert het paard hier niet op, dan krijgt het een schopje, reageert het nog niet dan krijgt het een tikje met de zweep. Het is moeilijk om hier over te oordelen omdat wij jouw paard niet kennen.
JoCo schreef:En hoe corrigeer je kort maar krachtig? NEE vergezeld met een tik of een ruk aan het halster?

sanne83 schreef:Een leider zijn betekent niet dat je hard moet zijn of haar moet "laten zien wie er de baas is". Als je zo heftig blijft reageren, zullen jullie altijd tegen elkaar blijven "schreeuwen". Je moet leren om bij rustig gedrag van haar kant, zelf ook rustig en zacht te zijn, maar bij heftig gedrag zelf net zo heftig te worden, en een stapje eroverheen. Het moment dat ze weer relaxed is, ben jij ook weer relaxed.
Leer haar het goede gedrag aan, ipv het foute gedrag te bestraffen

)JoCo schreef:Hallo allemaal,
Wie kan mij soms een beetje uitleg geven over dit -in mijn ogen- bizarre paardengedrag:
Het gaat over een 12-jarige arabier, die wel altijd onder de mensen gekomen is (van stal naar weiland, met trailer mee, enz)
maar uiteindelijk weinig mee gedaan is owv haar nerveuze karakter.
Ik heb haar ondertussen zadelmak gemaakt, maar ik krijg maar geen hoogte van dit paard. Ze kan ongeloofelijk paniekerig
reageren, snuift en springt in het rond, en piaffeert ter plaatse van zenuwachtigheid als je haar aan een halstertouw hebt.
Om haar kalmer te krijgen probeer ik via een zachte manier haar vertrouwen te winnen, maar ze moet niets van mij weten.
Ze is niet boos of zo, maar laat zich niet pakken tenzij andere paarden uit de wei gehaald worden. Borstelen is een ramp, ze blijft ter
plaatse trappelen, het hoofdstel aandoen verloopt al even moeilijk, opzadelen gaat dan wel goed, en als je eenmaal op d'er zit is er niets aan,ze is goed vooruit maar heel braaf en gaat graag mee rijden.
Ook met bakwerk heeft ze geen probleem, loopt zelfs al wat aan de teugel en doet keurig wat je van haar vraagt.
Maar haar gedrag blijft bizar, ze reageert namelijk wél goed op de 'harde' aanpak:
Vb: wil ze haar halster niet aandoen en je schreeuwt eens goed tegen haar, soms vergezelt met een tik, gaat het wel
trailer op doet ze ook, maar eenmaal boven vliegt ze gelijk een wilde terug achteruit, tik op haar gat en ze blijft staan...
ok ik hoor jullie al komen, 'dat doet ze uit angst voor meer tikken", hoe verklaar je dan dit:
ZE laat zich op wei niet pakken, ik neem een ander paard uit wei, knalt ze mij bijna overhoop omdat ze mee wil. Mijn staleigenaar (die is nogal bruut), geeft haar daarop een serieuze tik, dus ik had zo iets van nu krijgen we haar nooit meer!
Maar nee hoor, toen liet madam gelijk een lammetje haar halster aandoen????
Zo gaat het met alles, met de 'brute' staleigenaar is ze veel handelbaarder als bij mij, met mijn zachte aanpak!
Wie kan mij dit verklaren en heeft een oplossing wat ik hiermee toch maar aan moet???

JoCo schreef:Ik ben echt wel super blij met jullie tips en reacties, geef toe dat ik het enkele keren moet lezen, maar begin toch wel in te zien wat jullie bedoelen.
Werken met dit paard, gaat echt een uitdaging zijn voor mezelf. Ik hoop dat ik er in slaag, nogmaals, ik heb totaal geen angst van dit paard, verre van, maar ze vraagt duidelijk om een "leider", en ziet dit, tot nu toe, in mij niet.
Ze is van zichzelf ontzettend onzeker, en helaas in een half jaar tijd enkele keren van omgeving verandert. Ze klit ook ongeloofelijk aan 1 bepaald ander paard, en raakt helemaal in paniek als die er niet is. Nu moet ze weer verhuizen, zonder dit vriendje, en heeft een totaal gebrek aan routine. Zal er alles aan doen om haar zich beter te doen voelen ... want nu is ze volgens mij erg ongelukkig.
Ze is zo nerveus dat ze ganse nachten in haar stal staat te brullen (kreten uitlaten), waarbij ze met een achterbeen naar achter schopt, uren aan een stuk ...
Nouvel schreef:voor een onzeker paard is duidelijkheid juist een vorm van zekerheid...
ga je geruststellen bevestig je het angstgedrag...