Paard wil echt niet de wei uitkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:06

Henkjan schreef:
1 keer een goede mep achter op z'n kont geven. Als hij braaf meeloopt moet je hem wel vertellen hoe blij je met hem bent. Laat eerst maar eens even zien wie hier de baas is...

ben jij ook zo opgevoed ? paarden zijn intelligente dieren, dat ze vrijwillig met je meelopen moet je verdienen als leider, beetje aanmoediging met een stokje kan dan wel eens helpen maar dat denk ik meer aan het wijzen of lichtjes aantikken, een goeie mep op zijn kont geeft respect gebasseerd op angst en dat is niet wat ik zou willen voor mijn paard die altijd bereidwillig is.

Ts, ik heb goede dingen voorbij zien komen hier, werken aan de dominantieverhouding= vertrouwen maar dan met respect voor jou als leider en daar moet je aan werken, succes !

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:13

garny95 schreef:
Henkjan schreef:
1 keer een goede mep achter op z'n kont geven. Als hij braaf meeloopt moet je hem wel vertellen hoe blij je met hem bent. Laat eerst maar eens even zien wie hier de baas is...

ben jij ook zo opgevoed ?

Ja :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:30

Moontje1991 schreef:
waarom een bang paard nog banger maken?
Voor elk stapje in de goede richting belonen.
En hem aanmoedigen desnoods in de eene hand hem en in de andere hand een maatje. (of met zen 2 allebij 1 paard)
Veel geduld heben en als je hem uit de wei hebt niet altijd gaan werken.
Leer hem eerst dat bij jou zijn leuk is.
Nu denkt hij baasje = werk wat hij moet denken is baasje = leuk

Precies!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:56

Henkjan schreef:
garny95 schreef:

ben jij ook zo opgevoed ?

Ja :)

:(:) voor henkjan

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:58

Lijkt me een zeer slim paard wat geen enkele reden ziet om mee te gaan.
Je zegt dat hij longeren geweldig vindt en lekker uit zijn dak gaat... Ik waag dat te betwijfelen.
Als hij het werkelijk zo geweldig vond, ging hij graag met je mee.
Net zo goed als dat hij graag mee gaat als het etenstijd is. Dit soort paarden is in de regel nogal voedselgericht.

Bang is hij volgens mij (adv omschrijving) niet. Maar hij heeft een eigen mening en natuurlijk kun je die eruit meppen, maar dat zorgt er echt niet voor dat hij het leuker met je gaat vinden. Integendeel. In het minste geval wek je meer tegenzin op of laat hij je in de steek op een moment dat je het niet kunt gebruiken. In het ergste geval belanden jullie in een vechtpartij.

Wat je wel kunt doen?
Zorgen dat je een leuk alternatief wordt voor de kudde.
Leuke dingen met hem doen. En dan bedoel ik dingen die hij leuk vindt.
Wat dacht je van hem mee te nemen en ergens een lekker hapje hooi te gaan smullen en dan weer terug naar de wei. Of een massage op de plekken die hij lekker vindt? Misschien beetje clickertraining (onze paarden staan te dringen om mee te gaan sinds ik daarmee ben begonnen)
Een wandeling buiten wordt vaak ook gewaardeerd.
En het is een goed idee om eens regelmatig gewoon tijd met je paard door te brengen in de wei. Gewoon lekker rondlummelen in de wei en aanwezig zijn, zonder dat je iets moet van je paard.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er nooit meer mee mag werken. Dat zou niet goed zijn.
Maar het is slim om een band op te bouwen, waardoor het paard graag bij je is.
Daartoe zou ik dus beginnen met gewoon in de wei rond te hangen, zonder dat je paard iets van je moet. Het hoeft zelfs niet naar je toe te komen. Je bent er gewoon.
Uiteindelijk zal het je zelf opzoeken.
Geef dan eens een lekkere kriebel op een gevoelig plekje enz.
Bouw dat later uit met mee nemen om iets leuks te doen en als je dan weer aan het werk gaat (pas als hij eenmaal graag mee gaat) zorg je voor afwisseling in het werk en haal je hem zo nu en dan uit de wei om iets te doen wat hij leuk vindt
(zal veelal eten zijn....)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:05

Moontje1991 schreef:
waarom een bang paard nog banger maken?
Voor elk stapje in de goede richting belonen.
En hem aanmoedigen desnoods in de eene hand hem en in de andere hand een maatje. (of met zen 2 allebij 1 paard)
Veel geduld heben en als je hem uit de wei hebt niet altijd gaan werken.
Leer hem eerst dat bij jou zijn leuk is.
Nu denkt hij baasje = werk wat hij moet denken is baasje = leuk

hij hoeft niet altijd te werken ;)

KiWiKo

Re: HIJ WIL ECHT NIET!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:09

paarden zijn niks intelligent :D paarden zijn eigenlijk heel erg dom :)

Ik ga toch ook met Henkjan mee :)

Ik neig eerder naar een paard die weet hoe hij het wezen mens voor zich kan laten werken dan een bang paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:32

Bij mijn paard was het andersom, hij komt graag de wei uit en wil niet weer terug. Ik zet behoorlijk druk op zijn halster en als hij wijkt voor die druk, dan beloon ik hem, door het halstertouw te laten vieren, dat is toch een stuk prettiger voor hem. Ik ga niet beginnen met lokken dmv van voer en dergelijke. Het paard moet mee, omdat jij zegt dat hij mee moet. Niet omdat hij denkt dat er voer te halen valt en jij het middel bent die het hek open doet.

Djinteequa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:35

misschien als je hem/haar een paar keer alleen (achter) laat. En de andere eerst pakt. Ik kreeg mijn pony eerst ook niet goed te pakken maar als de andere binnen stonden kwam ze er heel snel aan. Ik weet niet maar misschien helpt het.:P

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:42

Djinteequa schreef:
misschien als je hem/haar een paar keer alleen (achter) laat. En de andere eerst pakt. Ik kreeg mijn pony eerst ook niet goed te pakken maar als de andere binnen stonden kwam ze er heel snel aan. Ik weet niet maar misschien helpt het.:P

dan moet ik eerst 7 paarden in me uppie binnen gaan zetten om dan 1 paard even te gaan borstelen :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:28

KiWiKo schreef:

Ik neig eerder naar een paard die weet hoe hij het wezen mens voor zich kan laten werken dan een bang paard :)

Ben ik niet met je eens. Paarden zijn nog lang niet dom... Tenzij ze dom worden gehouden.
Ik ga, zoals je begrijpt niet met Henkjan mee.
Ben met je eens dat het geen bang paard is, maar een paard wat weet wat het wil
En dat is niet met het baasje meegaan.
En waarom zou het?
Blijkbaar is er geen klap aan bij het baasje...

En dan is het maar net wat je wilt...
Zeker... ff flink aanpakken zal er zeker voor zorgen dat hij meegaat.
Met tegenzin, maar ja... het zal luisteren.
persoonlijk denk ik dat je dan niet zo'n leuk begin voor een samenwerking krijgt omdat het paard nog meer reden heeft om niet bij zijn nieuwe baas te vertoeven.

Je kunt er ook voor zorgen dat het paard graag bij zijn baas is.
Toegegeven... dit kost aanmerkelijk meer tijd en energie dan een fikse mep.
Maar het resultaat vind ik zelf een stuk prettiger.

Het is maar net waar je voor kiest...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:36

Heb je wel eens meerdere paarden bij 1 hoopje hooi gezien in de wei? Het paard dat het meest dominant is krijgt alle tijd om te eten omdat hij de andere wegjaagt. Gaan ze niet weg, dan gooit hij z'n achterbenen eens een keer naar achteren.... hij heeft dus vooraf al aangegeven dat hij bij het eten wil en de anderen aan de kant/weg moeten gaan.

Het paard van ts weet ook dondersgoed dat hij mee moet lopen, en dat heeft ts dus al vaak genoeg geprobeerd te doen op een zachte manier, maar dat gaat niet dus gaat de baas over op een andere methode.
Zo gaat dat bij ons wel dus, en wij hebben nooit paarden die na een week bij ons te hebben gestaan niet in hun eentje uit de wei willen komen....

Edit: Ik probeer dus nooit een paard te ''breken'', en beloon dus ook wanneer ze braaf zijn. Het is dus echt niet domweg meppen zoals sommigen dit opvangen naar mijn idee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:48

Henkjan schreef:
Heb je wel eens meerdere paarden bij 1 hoopje hooi gezien in de wei? Het paard dat het meest dominant is krijgt alle tijd om te eten omdat hij de andere wegjaagt. Gaan ze niet weg, dan gooit hij z'n achterbenen eens een keer naar achteren.... hij heeft dus vooraf al aangegeven dat hij bij het eten wil en de anderen aan de kant/weg moeten gaan.

Het paard van ts weet ook dondersgoed dat hij mee moet lopen, en dat heeft ts dus al vaak genoeg geprobeerd te doen op een zachte manier, maar dat gaat niet dus gaat de baas over op een andere methode.
Zo gaat dat bij ons wel dus, en wij hebben nooit paarden die na een week bij ons te hebben gestaan niet in hun eentje uit de wei willen komen....

Edit: Ik probeer dus nooit een paard te ''breken'', en beloon dus ook wanneer ze braaf zijn. Het is dus echt niet domweg meppen zoals sommigen dit opvangen naar mijn idee.

Hier ook geen probleem met paarden uit de wei halen....
Integendeel... Ze staan te dringen. En dat vind ik leuk...
Paarden die graag met je meegaan...

Dat je dat bij een nieuw paard oplost door eerst een band te creeeren en op leuke wijze bezig te zijn, heeft niets te maken met het niet nemen van leiderschip.
Ik kan hier zelfs met een bak brokken tussen de paarden door lopen zonder dat eentje het in zijn kop haalt om zich te misdragen.
Ik voer de paarden een voor een en wijs waar ze kunnen gaan staan... now way dat er om mij heen wordt gevochten in de wei met voeren... En toch heb ik het niet nodig om te meppen.
En toch had ik paarden die ons echt niet meteen geweldig vonden na aankoop
Dat is simpelweg iets waar ik tijd in heb gestoken.
Een band die ik heb opgebouwd, gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Ja, zeker ook leiderschap.
Maar wat is nu prettiger voor een paard dan een leider die ook begrip heeft voor hun behoeften....

Kijk... ik snap je uitgangspunt goed en precies zoals jij het omschrijft leerde ik het vroeger ook. Ik heb oa bij een fokker en bij maneges gewerkt en een tijd als groom. En ja... het werkt natuurlijk.
Pas een paar jaar geleden ben ik mijn aanpak gaan veranderen en ik moet zeggen dat mij dit honderd procent beter bevalt. Ondanks de tijd die je erin steekt, de confrontaties met je zelf (mensen willen altijd alles snel, slaan graag wat stappen over en denken hun leiderschap te pas en onpas duidelijk te moeten maken...)

Zoals Rashid, ofstad en nog enkele andere trainers melden...
Je hebt twee soorten leiders, zowel onder de mens als onder de paarden
Degene die zijn leiderschap doorlopend duidelijk moet maken
en
Degene die vanzelf wordt gevolgd omdat paarden hem willen volgen.

Als je veel verschillende kuddes bestudeerd kom je beiden tegen. Als je veel verschillende mensen bestudeerd ook

persoonlijk kies ik tegenwoordig voor dat laatste
In die zin bedoel ik... het is een kwestie van keuze.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:54

Een paard moet weten wie de leider is, als ze dat weten, en ze weten tot hoever ze kunnen gaan, mogen ze van mij kloten wat ze willen...

Maar als ik zeg dat ik iets gedaan wil hebben, dan moeten ze ook even luisteren die andere 23 uur mogen ze zelf weten wat ze doen. :)

liljebo

Re: HIJ WIL ECHT NIET!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:48

Maar over de manier waarop je leiderschap voert, kun je van mening verschillen.
Jij hebt daarover een andere mening dan ik. Dat kan...
TS zal daarin ook haar eigen keuze moeten maken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:59

KiWiKo schreef:

Mee eens. Dit lijkt mij - als ik het zo lees - geen bang paard. Daarnaast zijn paarden - in tegenstelling tot wat veel mensen (willen) denken - inderdaad niet intelligent. Paarden reageren op impulsen; ze denken niet na.

Wat betreft de opmerking dat een tik op z'n kont als hij niet luistert stress oplevert: paarden communiceren onderling ook zo. Als een paard niet luistert naar een ander paard dat hoger in de rangorde staat krijgt hij ook een harde trap. Heeft niets met stress te maken, maar het gaat erom dat jij je paard laat zien dat JIJ de baas bent, op een manier die hij begrijpt. In dit geval zou ik hem ook een tikje op z'n kont geven als hij niet mee wilt. Hoeft helemaal niet hard, tenzij hij dan nog niet luistert, dan wat harder enz. Uiteraard wel direct goed belonen zodra hij luistert.

Hoe lang je hem al hebt doet er mijns inziens weinig toe; het gaat erom te communiceren op een manier die hij begrijpt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:09

Ik volg dit even... Die van mij doet dit ook! Als hij eenmaal de wei uit is loopt hij me (los) overal achterna, maar dat stukje weiland wat ik uit moet... zucht. Hij heeft vaak zat een "pedagogische tik" gehad, maar hij geeft geen krimp! Heel frustrerend!

Wat ik nu doe is als hij stil staat, opzij lopen ipv richting hek en dan trapt hij er soms wel in. (voor een paar stappen). Als hij dan weer stil gaat staan loop ik gewoon weer de andere "zijkant" op en zo kom ik stukje bij beetje bij het hek! :D

Bij die van mij is het meestal een "fase" en houdt het opeens weer op. (Ik heb m al vanaf 4 maanden en hij is nu 11)
Hopelijk geldt dat voor jouw paard ook!