Bevroren waterbakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Re: Bevroren waterbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:51

je moet er een licht balletje in doen van dat plastic achtige spul..
Niet een voetbal ovzo die vriezen in ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:55

Voor mijn gevoel drinken ze nu ook meer.

Ze eten nu veel meer hooi.

Ik heb hier voort wee paarden 1,5 speciekuip leeg.
Bevriezen valt mee. De bak staat in een potstal dus komt er warmte van de zijkanten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:42

paard drinkt met dit weer net zoveel als in de zomer met 25 tot 35 graden celsius

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:42

Onze Andalusiers drinken in de zomer ca. 30-35 liter per dag. Nu er sneeuw ligt maar 20-25 liter per dag.
Wij hebben ook de automatische waterbakken moeten afsluiten vanwege de vorst en sjouwen ons kapot met jerrycans....

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:16

ze drinken juist meer, omdat er in (droog) hooi geen vocht zit. in gras wel

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:36

Voor mijn gevoel drinkt ze ook minden.
's nachts 1 emmer en overdag weet ik het niet precies.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:35

M'n Fjord drinkt nu juist erg veel (ongeveer 35 a 40 liter per dag). Hij krijgt dan ook veel stengelig droog hooi en kan niet grazen op het moment.
Ik was ook zo slim, dacht ik, om de speciekuip op een autoband gevuld met hooi te zetten tegen bevriezen. Maarja, je bent een Fjord of niet... meneer had dus ontdekt dat er hooi onder de ton zat en gooide de speciekuip er dus maar vanaf om te kunnen eten. Heb je dan 6 emmers voor lopen sjouwen.
Dat was eenmalig :+
Heb er wel een bal in liggen die een slag groter is dan een tennisbal (wel zelfde materiaal) en die houdt de bak redelijk ijsvrij. Hij maakt zelf het ijs ook stuk, dus als ik 's avonds 2 jerrycans lauw water erin gooi ontdooien de restjes ook wel weer.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:37

Mijn ponys drinken nu juist ook meer dan normaal. Komt omdat het hooi droog is, ligt ook precies naast de waterbakken dus veel moeite hoeven ze er niet voor te doen :D

Fennahtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 02:53

1Boefje schreef:
Vraagje:
Is het zo (net zoals bij andere dieren) dat paarden in de winter veel minder water drinken?
Ik geef nu elke ochtend 2 emmers water omdat het bevroren is, maar heb niet echt het idee dat ze het opdrinken. De ijslaag wordt alleen maar dikker in de bakken.
Overigens doet mijn paard het ijs met zijn neus breken, dus meestal zit er wel een gat in het ijs.
Ik ben allemaal bang dat ze wat te kort komen, maar maak ik me geen zorgen om niks?

Ik heb geleze dat je met suiker of met zonnebloem olie kan zorge dat un water niet bevriest.
Suiker: weet niet preciese hoeveelheid. maar gewn winkel suiker.
zonnebloem olie: begin met een scheutje. en toe der niet meer dan 4. heb ik bij mijne ook gedaan werkt uitstekent.( licht aan de formaat drinkbak, met hoeveelheid water)

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:36

Onze paarden drinken in de winter beduidend minder en ik goor er gewoon een paar keer per dag een gieter heet water bij.Doe ik bij de geiten en kippen enzo ook en dan hebben ze in ieder geval een paar keer per dag de kans om water te drinken.En het is dan niet zo koud.Bij mijn paarden heb ik zelfs de indruk dat ze het wel lekker vinden wat warmer water bij deze temperaturen.Maar ze staan 's nachts wel binnen.

fujitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:32

Ik gooide vroeger ook zo'n grote jerrycan gevuld met heet water in de waterbak (specikuip). Daarna even wachten tot de ijslaag gesmolten is en dan de volgende ochtend weer hetzelfde ritueel. Werkte op zich goed, en ach, van dat gesleep wordt je sterk :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:39

De man van mijn vriendin heeft de ideale oplossing gevonden bij hen thuis.

Zij hebben zo'n verwarmingselementje gekocht voor in het aquarium. Werkt perfect!

Wel ff zorgen dat je paarden er niet bij kunnen. Die haf van mij gaat er vrolijk mee aan de wandel. Dus nu staat er half over de bak een stroom draadje zodat ze er niet meer bij kan.

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:19

verwarmingselementje lijkt me wel een goed idee! Zit dat met een adapter dan? Wil niet graag dat er kortsluiting in kan komen en dan stroom op het water ofzo

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 00:55

Ik heb twe speciekuipen staan en vul ze altijd bij met heet water, zodat het ijs smelt en het langer duurt voordat het afkoelt. De dames Haflinger vinden het warme water heerlijk. Zelfs als het daarvoor niet dichtgevroren (dus gewoon beschikbaar) was komen ze dan een potje zuipen.

Als ej jerrycan gebruikt voor het bijvullen heb ik wel een tip; vul je waterbak bij met heet water, maar zet een jerrycan gevuld met heet water in de waterbak. Als ik dit doe is doorgaans bij flinke kou het water de volgende ochtend niet dichtgevroren. Dan hoef ik alleen maar die jerrycan te legen om de beschikbare watervoorraad weer bij te vullen :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:03

die van mij dirnken toch ook echt stukken minder als in de zomer. doe nu drie dagen met 1 speciekuip en in de zomer doe ik er een halve dag mee ongeveer. maar hier vriest het nu niet meer zo gelukkig dus heb geen last van dikke lagen ijs meer, hoogstends een dun laagje smorgens.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:05

Mijn paard drinkt meer omdat ze droog hooi krijgt. Wij maken regelmatig de bakken open en doen er dan nieuw water in. Ze maken wel een gat, maar de ijslagen boven het water blijven dan gewoon hangen. Die halen we dan helemaal weg, en vullen hem tot de rand met gewoon vers water. Dan kunnen ze weer even vooruit.

Omdat ze steeds een stukje eruit drinken, bevriest de bovenkant steeds opnieuw, en dan krijg je allemaal losse lagen ijs. Erg onhandig, omdat er dan weinig plek over blijft voor vloeibaar water. Dus die ijslagen moeten er steeds uit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:25

Geen idee of er overal een adapter bij zit. Bij die van ons iig wel. Veiligheid boven alles.
Gewoon even vragen bij de speciaalzaak.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:37

bij ons drinken ze ook heel veel! ze eten heel de dag droog hooi, krijgen ze dorst van

wat je kunt doen is een speciekuip neerzetten, met piepschuim of purschuim erin en dan een andere kuip erin gevuld met water, doordat het niet direct op de grond staat en het schuim isoleert bevriest het minder snel

uiteindelijk zal het alleen wel bevriezen, maar ja je kunt moeilijk een fles wodka oid erin gooien ;)