Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kimmie261 schreef:senta ik heb mijn paard echt overal mee naartoe genomen,had zijn eigen sleurhut,echt beest heeft zoveel gezien in zijn leven,elke dag echt úren buitenrijden,en verkeersmak was ie wel hoor,op vrachtwagens en trekkers na,maar hij kon flippen van een blatend schaap,een zakje wat ritselde aan een hek,een hond die balffend tegen een hek sprong,of een geel bloemetje tussen de witte bloemetjes....
ach wat ik wel niet met dat paard heb meegemaakt,en tijd inversteren heb ik zat gedaan,hij is nu 20 en nog steeds extreem schrikkerig en druk,alleen zo dat ik er wel om kan lachen,toen der tijd af en toe niet,maar goed,weet je,er zijn in die tijd velen geweest de mij vertelden hoe dit paard gereden moest worden,en ik ben makkelijk hoor,doe het maar,en zo snel als ze opstapte stapte ze ook weer af![]()
beest stond nl altijd strak,en je had altijd het gevoel of ie kon ontploffen,en gekke is...meeste mensen vinden dat niet leuk![]()
maar slofje heeft me al die jaren prima geholpen,heb menig keer hem wel in de hand weten te houden door die slof...ben dat ding gewoon eeuwig dankbaar

kimmie261 schreef:senta ik heb mijn paard echt overal mee naartoe genomen,had zijn eigen sleurhut,echt beest heeft zoveel gezien in zijn leven,elke dag echt úren buitenrijden,en verkeersmak was ie wel hoor,op vrachtwagens en trekkers na,maar hij kon flippen van een blatend schaap,een zakje wat ritselde aan een hek,een hond die balffend tegen een hek sprong,of een geel bloemetje tussen de witte bloemetjes....
ach wat ik wel niet met dat paard heb meegemaakt,en tijd inversteren heb ik zat gedaan,hij is nu 20 en nog steeds extreem schrikkerig en druk,alleen zo dat ik er wel om kan lachen,toen der tijd af en toe niet,maar goed,weet je,er zijn in die tijd velen geweest de mij vertelden hoe dit paard gereden moest worden,en ik ben makkelijk hoor,doe het maar,en zo snel als ze opstapte stapte ze ook weer af![]()
beest stond nl altijd strak,en je had altijd het gevoel of ie kon ontploffen,en gekke is...meeste mensen vinden dat niet leuk![]()
maar slofje heeft me al die jaren prima geholpen,heb menig keer hem wel in de hand weten te houden door die slof...ben dat ding gewoon eeuwig dankbaar
, lailapri schreef:kimmie261 schreef:senta ik heb mijn paard echt overal mee naartoe genomen,had zijn eigen sleurhut,echt beest heeft zoveel gezien in zijn leven,elke dag echt úren buitenrijden,en verkeersmak was ie wel hoor,op vrachtwagens en trekkers na,maar hij kon flippen van een blatend schaap,een zakje wat ritselde aan een hek,een hond die balffend tegen een hek sprong,of een geel bloemetje tussen de witte bloemetjes....
Maar het zijn ook heel natuurlijke reacties, een trekker of een vrachtwagen komt aanrijden en rijdt langs, daar wennen ze aan, maar je weet maar nooit wat er door de bosjes sluipt, wel kunnen ze leren op jou te vertrouwen maar niet alle paarden doen dat natuurlijk even gemakkelijk. Hebben hier nu een trekpaard super mak, behalve voor boterbloempjes...

kimmie261 schreef:ik ben overigens niet van de thiedemannen,ik neem graag iets of strakker of ik gooi iets graag zelf losser,bij een thiedemann staat ie of heel strak,of te los,is niet te "schakelen" wat bij een slof zeer eenvoudig wel kan...

zap schreef:jury schreef:Met dit weer doe ik trenshoofdstel in met slof.
Er schort niets aan zoals mick zegt, maar door minder rijden, frisser weer en als ie ervandoor schiet op ijzig terrein terecht komt vind ik dit gewoon veiliger.
Mick maakt overigens wel veel conslusies waar ik me absoluut niet in kan herkennen.
Tiedemann is ook prima maar die heeft niet iedereen.
S&T met slof vind ik overdreven.
En met slof is niets mis, maar dan puur als noodrem tijdens buitenrit of kundig gebruik tijdens de trens.
Dat doe ik ook zo hoor. Het is glad buiten, ze zijn fris en als ze wegspringen/omspringen dan heb ik ze liever onder controle op het gladde,
dan helemaal uit hun stekker.
Overigens gebruik ik ook weleens de slof als ik een wat raardere en/of onbekende route ga rijden, gewoon voor het geval dat. Ook als mijn pony wat baldadig lijkt te zijn, dan neem ik ook gerust de slof mee hoor
Ik snap het probleem niet. Wat is er nu mis aan een slof? Slof wordt alleen gebruikt als het echt nodig is en het paard heeft er verder absoluut geen last van (het hangt immers los). En natuurlijk zijn er altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan en zijn er mensen die denken dat ze met slof hun paard wél onder controle kunnen, terwijl ze dat zonder slof helemaal niet kunnen. Maar daarom is de slof opzich niet gelijk een veroordeelde
Zolang hij juist gebruikt wordt is het geen punt 
ik wil met dit gladde weer geen risico nemen. Is ze braaf dan hangt hij los, maar zodra ze druk/onrustig wordt of ze gaat dan heb ik hem er meteen bij 
Lenneke_ schreef:Dit bit is een mooie afspraak. Doet hij netjes wat ik van hem verlang dan hangen de teugels gewoon los, gaat hij grapjes uithalen dan pak ik het bit erbij.

jury schreef:Met dit weer doe ik trenshoofdstel in met slof.

xxMACYYY schreef:Ik heb nog nooit buitenritten gemaakt,
maar zoals ik bij sommige lees dat ze weer omkeerden omdat hun paard heet was en het zo glad was, dan zit ik hier echt met een groot vraagteken! Je gaat toch niet met een paard naar buiten als het glad is? Sorry maar dan zitten er al extra risico's aan verbonden, laat staan dat je paard buiten heet is.
Dan kan je er wel weer een slof omhangen oid, maar je kunt het ook bij jezelf zoeken.
Ga eerst met je paard trainen om zich buiten rustig te houden, en ga eerst eens het weerbericht bekijken voordat je naar buiten gaat met je (hete) paard.

. Met een pessoa hoef ik haast niks te doen om hem te houden, het blijft dus heel vriendelijk zeg maar, echter hetzelfde met zijn dubbelgebroken trensje...Nee, hij zou me uitlachen en er vandoor gaan...
Ilzas schreef:Lenneke_ schreef:Dit bit is een mooie afspraak. Doet hij netjes wat ik van hem verlang dan hangen de teugels gewoon los, gaat hij grapjes uithalen dan pak ik het bit erbij.
Precies en naar mijn idee begrijpen ze dat heel goed.
Paarden denken niet, paarden associeren. Dus: ben ik braaf buiten: niks loos. Doe ik gespannen, stout, rennen, krijg ik een ruk in mijn mond. Associatie: niet prettig. Gevolg: gedrag wordt niet meer vertoont. Resultaat behaalt.
xxMACYYY schreef:Ik heb nog nooit buitenritten gemaakt,
maar zoals ik bij sommige lees dat ze weer omkeerden omdat hun paard heet was en het zo glad was, dan zit ik hier echt met een groot vraagteken! Je gaat toch niet met een paard naar buiten als het glad is? Sorry maar dan zitten er al extra risico's aan verbonden, laat staan dat je paard buiten heet is.
Dan kan je er wel weer een slof omhangen oid, maar je kunt het ook bij jezelf zoeken.
Ga eerst met je paard trainen om zich buiten rustig te houden, en ga eerst eens het weerbericht bekijken voordat je naar buiten gaat met je (hete) paard.
. Er wordt niet omgekeerd omdat het paard heet is en het zo glad is.... (waar haal je dat vandaan?) Ik doe een slof om, omdat als ze omspringt waar het eventueel glad kan zijn meer controle hebt. Het is nu prachtig mooi weer om te rijden buiten en ik ga dat nu echt niet laten (is de enige manier van beweging die ik mijn paard momenteel kan geven naast los) en is er is helemaal niks aan de hand, want hier zijn de wegen echt niet glad
, maar als ze omspringt kan ik niet garanderen dat ze niet daarheen springt waar het eventueel wel glad kan zijn. 
beantsje schreef:jury schreef:Met dit weer doe ik trenshoofdstel in met slof.
met dit weer (ik heb trouwens maar 1 x in de sneeuw gereden, ben toch bang voor uitglijden) rijd ik juist met lange teugel; de balans is toch wat moeilijker en als het paard aan de glij gaat, heeft ze haar hals hard nodig voor haar evenwicht.
Als dat niet zou lukken, zou ik nu niet naar buiten gaan.
. Ik zit er veel liever op, dan dat ik er naast loop. kimmie261 schreef:... moet zeggen,dat nu ik hem niet zo heel veel meer rijdt en hem af en toe in "grappige" bui meemaak buiten,dat ik echt zooo'n respect voor mezelf heb,dat ik hem toen der tijd niet aan de eerste de beste opkoper heb meegegeven...![]()
zoals dhr Tim Coomans ooit zei (jaa ook die heeft erop gezeten,althans poging gedaan en gefrustreerd afgestapt),"bij mij had ie gister nog in de krant gestaan"...
en oja,ernaast wandelen????om band op te bouwen,man o man,had mijn dood geweest,niet te houden dat paard,hij moest eens geopereerd worden,een dag later kwam een jongen mij vragen of dat "zwarte paard" van mij was,die had nl 5 man over een terrein heen gesleept...
neeh joh,wandelen,heb ik toen heel verstandig uit het hoofd gelaten...

zap schreef:xxMACYYY schreef:Ik heb nog nooit buitenritten gemaakt,
Ik denk dat je verkeerd leest. Er wordt niet omgekeerd omdat het paard heet is en het zo glad is.... (waar haal je dat vandaan?) Ik doe een slof om, omdat als ze omspringt waar het eventueel glad kan zijn meer controle hebt. Het is nu prachtig mooi weer om te rijden buiten en ik ga dat nu echt niet laten (is de enige manier van beweging die ik mijn paard momenteel kan geven naast los) en is er is helemaal niks aan de hand, want hier zijn de wegen echt niet glad
, maar als ze omspringt kan ik niet garanderen dat ze niet daarheen springt waar het eventueel wel glad kan zijn.
Ik neem mijn mobiel mee voor het geval dat, ik zet mijn cap op voor het geval dat, ik hang een kaartje aan mijn paard zijn zadel voor het geval dat, ik neem een hoevenkrabber mee voor het geval dat, ik vermeld dat ik een buitenrit ga maken en hoe lang ik weg blijf voor het geval dat.... en ja, ik neem ook weleens een slof mee voor het geval dat. Is er niks aan de hand, dan heb ik niks nodig, maar een paard 100% willen en kunnen controleren op elk moment dat kan niet en dan ben ik heel blij dat ik wel veilig naar buiten kan en gewoon controle heb...hetzij met slof (voor die paar sec)
Citaat:maar zoals ik bij sommige lees dat ze weer omkeerden omdat hun paard heet was en het zo glad was