over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:32

Dank je Anoeska, ik ga eens kijken :j

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:32

Nou bij ons zitten de spijlen zeker een heel stuk dichter bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:34

ik ging met mn oude pony in door dat zichzag hekje heen. kon prima :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:34

Voordat zon ding breekt moet er heel wat gebeuren hoor, zelfs een boswachter met zn auto moeten ze kunnen paseren, net als de ambulance in geval van nood...

Ik was eerder ook geen fan van, maar hier is een pad dwars over de heide, en daar zitten er twee in, spijlen, maar wel dicht op elkaar, hoeven ertussen gaat niet lukken. Er zitten wel veel wildroosters, wel drie latjes breed. Of paardlief doet poging tot springen, of paardlief verruimd een beetje, dus die raakt ze meestal niet eens aan...

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:35

maar over zo'n wildrooster als uit de link zou ik ook niet overheen gaan. Zelfs niet eens springen. De foto's laten zien dat het goed fout kan gaan. Daarvoor zitten er gelukkig vaak poortjes voor ruiters ernaast. Ik hoef meestal gelukkig alleen over de roostertjes die ze voor de padden hebben gelegt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:45

Die van het voorbeeld zou ik ook nooit overheen gaan :n
Heb gelezen dat ze er niet opzettelijk over gingen trouwens.

Sowieso met ijzers niet, maar Reus is ijzerloos en de roosters die ik bedoel zijn heel anders... ben al druk aan het googlen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:48

Ik weet welke je bedoelt. Geen ronde maar rechthoekige stroken.
Ze liggen ook veel dichter bij elkaar.
Maar toch kies ik ervoor om het pad (met hek) erlangs te nemen dan om er over heen te gaan.
Soms zijn ze op bepaalde gedeeltes zo verroest dat je er wel door heen kunt zakken.
Natuurlijk is dat de schuld van de beheerder, maar daar zit je niet op te wachten als je paard klem zit.

En een band van een auto heeft veel minder puntbelasting dan een paardenhoef.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:50

ja idd rechthoekige, kan geen foto vinden :')
Overigens heb ik nog nooit roestige gezien, mocht ik dat wel tegenkomen zou ik er niet overheen gaan :n

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:53

dat zou ik niet doen lijkt me veels te gevaarlijk....

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:56

Mijn oude Sound(die inmiddels overleden is) is een jaar of 8 geleden in een wildrooster terecht gekomen met een achterbeen omdat haar verzorgster niet nadacht. en moest door de brandweer uitgezaagd worden Het gevolg was een operatie, in Utrecht, van bijna 4 uur,gebroken griffelbeen en nooit meer de oude geworden.Kon op een bepaald moment zelfs niet meer overeind komen vanwege krachtvermindering in dat been en toe heb ik haar in laten slapen.
Ik geef je 1 wijze raad: Ga nooit over een wildrooster hoe rustig je paard ook is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:46

Anoeska schreef:
Wat er kan gebeuren... (met foto's)

En volgens mij is dit ook een wildrooster, waar paarden dus niet doorheen zouden kunnen!

dat is inderdaad een wildrooster, die heeft veel bredere gaten dan een veerooster.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:54

Mijn shetlander veulen is een keer toen die is losgebroken over een wildrooster gerend. Gelukkig is ie niet vast komen te zitten of er doorheen gezakt, maar is wel heel even met ze pootje er door heen gegaan. Maar dat was wel een wildrooster, het rooster wat jij bedoelt zou ik toch wel even over twijfelen hihi. :D

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:10

Als dit soort roosters niet heel erg goed worden onderhouden dan kan dit verschrikkelijke gevolgen hebben. Ik heb meegemaakt dat een paard door een rooster is gezakt, zo'n hele smalle. Door gebrek aan onderhoud zaten de spijlen niet goed vast, toen het paard er overheen liep klapte de spijlen uit elkaar, verschoven helemaal en het paard erdoor. Het paard kon er zelf wel met veel geweld uitkomen. Maar wel alle pezen door, was niets meer aam te doen, jah een spuitje. Ze hebben het helemaal ingebandageerd met schone bandages en gaas, zodat alles weer zo zat als dat het hoorde te zitten, zodat het afgesloten was en meteen op de vrachtwagen en naar de dierenarts daar uitgepakt en toen werd al meteen gezien dat dat geen mogelijkheid tot genezen meer had.

Mijn paard is één keer over een wildrooster gevlogen, zo'n brede, welke bedoeld is voor de ijslanders op hun plaats te houden. Het ging zo hard, dat ik niet weet wat hij heeft gedaan, is godzijdank goed gekomen. Hij raakte in paniek met de kar erachter, ik liep ervoor om het hek open te maken, mijn moeder hield hem aan het hoofd vast en haar vriend zat op de bok en toen ging hij ervandoor en vloog over een paar paaltjes heen en over het wildrooster. Het is uiteindelijk wel goedgekomen, paard in rengalop naar stal, halverwege de kar verloren, hing achter een boom en twee weken lang een gestoord paard gehad(was echt overal bang van).

Ik ga nooit over een rooster heen omdat je nooit weet hoe goed deze is onderhouden en in welke staat hij is. Kies alleen routes waar ook hekken zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:15

Ik vraag me af; waarom zou je?!

Mij antwoord is dus nee ;)
Dan maar ergens anders rijden, je gaat toch ook niet op de vluchtstrook van de snelweg rijden onder het mom van "mijn paard is toch bomproof" (jaja appels & peren ik weet het).
Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar dat hoekje houd ik dan ook het liefst zo klein mogelijk ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:25

Nee nooit, als er geen ´alternatief´is zoals een hek oid mag je er hoogstwaarschijnlijk ook helemaal niet rijden.

Wat voor een rooster het is maakt niet uit, zodra er een risico aan zit doe ik het niet. Vind dat heel egoistisch om eerlijk te zijn.
Net zoals smalle-slechte bruggetjes of zonder reling e.d.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 22:27

mltex schreef:
Nee nooit, als er geen ´alternatief´is zoals een hek oid mag je er hoogstwaarschijnlijk ook helemaal niet rijden.

Wat voor een rooster het is maakt niet uit, zodra er een risico aan zit doe ik het niet. Vind dat heel egoistisch om eerlijk te zijn.
Net zoals smalle-slechte bruggetjes of zonder reling e.d.

dankje ;)
risico zie ik overigens niet bij deze roosters :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:31

Tjongejonge, de techneuten zitten duidelijk weer elders.
Door een rooster zakken vanwege het gewicht? La-me-nie-lache de tereinauto's waar Staatsbos mee rijdt hebben meer wieldruk dan een heel paard weegt!! Die roosters zijn heus bestand tegen het gewicht van een paardenvoet.
Daarnaast vergeet iedereen blijkbaar voor het gemak maar dat er verschillende soorten roosters zijn. Er zijn roosters waar je domweg niet overheen kunt met je paard (ronde buizen en ver uit elkaar) en er zijn versies waar je prima overheen kunt (rechthoekige strips die rechtop staan, dicht bij elkaar) Die laatste zijn probleemloos te passeren met een paard, mits je dat met enig beleid doet.
Het is dus even bekijken wat je voor je neus hebt alvorens te bepalen of ze passeerbaar zijn (indien er geen hekje naast is).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:45

Ehhh als je de druk per cm2 uitrekent, heeft een lopend paard meer druk per cm2 dan een grote auto (met 4 brede wielen die dus de druk verdeeld over een groter oppervlakte waar geen/nauwelijks drukverandering bij optreed).

Even voor de niet techneuten.

Citaat:
Een paard loopt normaal met 60% van zijn gewicht op de voorhand, maar laten we 50% nemen.
Dat is dus 300kilo (bij een normaal paard van 600 kilo).
Zodra een paard loopt staat er dus op 1 hoef 300 kilo met een oppervlakte (tijdens de kanteling van de hoef) op 10 cm2 (zeg maar 2x5cm).
Dat is dus 30 kilo per cm2.

Een grote auto van 2000 kilo heeft 500 kilo per band. Onder zulke auto’s liggen hele brede banden.
Een band raakt de grond met 25x20cm= 500cm2
Dus dat is 10kilo per cm2.

Oh ja de banden zijn van rubber en zijn gevuld met lucht, waardoor ze de druk nog beter kunnen opvangen en verdelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:57

Leuk overgeschreven maar er deugd geen barst van. Het sommetje klopt wel, alleen de oppervlaktes kloppen niet.
Daarnaast, weet jij wat de sterkte van staal37 is? Die strips zijn 10mm dik en 40mm hoog. Reken eens uit hoeveel druk zo'n strip kan hebben. Overspanning is ongeveer 1mtr.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:20

Heb ik niet overgeschreven hoor, was mijn man die ermee kwam, ik wist een gedeelte wel, hij wist de formaten.

Het ging mij erom dat bij veel roosters er slecht plekken (kunnen) zitten. Hier althans wel.
Als er niks aan mankeert kan het heel veel gewicht hebben.
Maar helaas kun je dat dus niet (goed) zien, en veel zijn al verroest (vooral aan de onderzijde).

Daarom neem ik het risico niet (en er zit niet voor niks een hek aan de zijkant waar je gebruik van kunt maken).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:29

Bij ons wordt er met 20-tonners overheen gereden en dat rooster is nog net zo vlak als toen het nieuw gelegd werd (militair oefenterrein). Wanneer er brand in het bos is, moet de brandweer ruckzichtloss over die roosters kunnen rijden. Aangezien de toegestane asdruk in NL 10 ton is, zullen die rooster daar ongetwijfeld op berekend zijn.

de sterkte van die roosters is echt het probleem niet. het gaat erom of de strips zo dicht bij elkaar liggen dat het paard minimaal op drie of vier strips kan staan. Kan dat, dan kun je passeren; kan dat niet, kun je feitelijk niet veilig passeren. Niet bij alle roosters zitten namelijk passeerhekjes. We zijn hier niet in GB, helaas......

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:32

Ik mocht het vroeger nooit en heb het toen na het zien van een paar foutgaan foto's ook nooit in mijn kop gehaald om het te doen.
Mijn moeder zei vroeger altijd: als ik er achter kom, kom je nooit meer op mijn paard !!

Dat heb ik altijd goed in mijn oren geknoopt !!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:34

Ik denk dat er ook wel kwaliteitsverschil in zit.
Degene die liggen op normale fietspaden zullen (sneller) van een andere kwaliteit zijn dan degene waar militaire voertuigen over moet kunnen rijden. Ook zal de laatste wat vaker gecontroleerd worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:59

Staal37 is staal37, die kwaliteit staat vast in internationale afspraken. Weleens gehoord van "pisbakkenstaal"? Wel, dat is staal37. Die "mindere kwaliteit" is dus uit de lucht gegrepen.
Roosters voor fietsers zullen niet minder gecontroleerd worden dan de roosters waar militairen overheen rijden. Wanneer een fieter door een rooster zakt, is de beheerder daar verantwoordelijk voor!! Die kijkt dus wel fijn uit en controleert de boel grondig.

Dat het nooit verstandig is om over roosters te gaan is een andere discussie! Het getuigd van een gebrek aan kennis en inzicht om dat op de kwaliteit van de roosters te gooien. Dat is namelijk regelrechte onzin.

Er zijn twee redenen om niet over roosters te gaan:
1) met ijzers is er een serieus risico op uitglijden. De wonden die dan kunnen ontstaan zijn erg lelijk en risicovol (blijvend letsel!).
2) zonder ijzers is er een serieus risico op, ernstige, beschadiging van de hoefwand wat tot forse en langdurige kreupelheden kan leiden.

Dit, en dit alleen, is de reden om roosters te mijden. De rest is angsthazerij.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-01-10 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:01

Anoeska schreef:
Ik heb hier op bokt wel eens foto's gezien van paarden die door een rooster waren geschoten. Vreselijk! Ik neem zulke risico's dus ook nooit. Zou ook niet weten waarom. Bijna altijd zit er wel een hekje naast zodat je eromheen kan. En anders neem ik wel een andere route.

geheel mee eens.