Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Anoeska schreef:Wat er kan gebeuren... (met foto's)
En volgens mij is dit ook een wildrooster, waar paarden dus niet doorheen zouden kunnen!

mltex schreef:Nee nooit, als er geen ´alternatief´is zoals een hek oid mag je er hoogstwaarschijnlijk ook helemaal niet rijden.
Wat voor een rooster het is maakt niet uit, zodra er een risico aan zit doe ik het niet. Vind dat heel egoistisch om eerlijk te zijn.
Net zoals smalle-slechte bruggetjes of zonder reling e.d.

Citaat:Een paard loopt normaal met 60% van zijn gewicht op de voorhand, maar laten we 50% nemen.
Dat is dus 300kilo (bij een normaal paard van 600 kilo).
Zodra een paard loopt staat er dus op 1 hoef 300 kilo met een oppervlakte (tijdens de kanteling van de hoef) op 10 cm2 (zeg maar 2x5cm).
Dat is dus 30 kilo per cm2.
Een grote auto van 2000 kilo heeft 500 kilo per band. Onder zulke auto’s liggen hele brede banden.
Een band raakt de grond met 25x20cm= 500cm2
Dus dat is 10kilo per cm2.
Anoeska schreef:Ik heb hier op bokt wel eens foto's gezien van paarden die door een rooster waren geschoten. Vreselijk! Ik neem zulke risico's dus ook nooit. Zou ook niet weten waarom. Bijna altijd zit er wel een hekje naast zodat je eromheen kan. En anders neem ik wel een andere route.