Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
phormicola schreef:Een paard is een grazer en in de vrije natuur heeft een paard bijna altijd genoeg te eten. Ze kunnen hier prima zelf voor zorgen. Zodra jij je paard gaat belonen met een snoepje (=eten) stel je jezelf hiermee op als ondergeschikt.
Er is geen paard op stal dat het in z'n hoofd haalt om onbeleefd te zijn.Citaat:Een paard kent twee dingen:
Ja
Nee
Er is niets anders voor een paard. In de wei is een klap 'nee', met rust worden gelaten of een kroeltje is 'ja'.

Noortje_444 schreef:ateo schreef:mijn paard krijgt een snoepje op vaste momenten. Dan heb je verder geen gezeur.
Na het hoeven krabben, als hij fijn stil heeft gestaan met opstappen en kunnen vertrekken en als we helemaal klaar zijn in de stal nog een appeltje.
Heb je dan niet het probleem dat als je een keer na het hoevenkrabben géén snoepje geeft dat hij dan begint te zeuren?
. Want als je bijvoorbeeld altijd een snoepje geeft als je aankomt, gaat 'ie het verwachten en dus ook als je een keer niks hebt. Nou ja, maar ik denk dat dat ook aan het paard ligt. Ik geef mijn pony meestal iets voordat ik weg ga, op de poetsplaats of op stal of gewoon na het rijden of zo (:
Er hangt dan ook een bordje op z'n box: "niet uit de hand voeren".
) en toen keek hij ook heel verbaasd
mijn merrie krijgt wel af en toe een snoepje als beloning
het aanleren maar op een gegeven moment moet hij het 'kunstje' ook zonder snoepje en alleen op je aanwijzing doen. hij moet er niet afhankelijk van worden.
)