SPOED wat doen morgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Toedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:24

je kan ook stressles geven? van primeVal zijn kleine brokjes van, maar ook een injector.
http://primeval.nl/showpage.aspx?steID=10&catID=487

Ik vind het zelf echt supper spul, zelf gebruik ik de brokjes vorm.
Voer het mijn paard paar dagen voor een concour en heb hierdoor echt beter resultaat. anders is hij echt gestresst.

Ik zet mijn paard morgen vroeg nog gauw even een paar uurtjes buiten, en tegen 10.00uur gaat hij op stal met hooi en de radio aan!;)
doe het zo al een paar jaar, en nog geen last gehad haha:)

succes ermee, en iedereen alvast een gelukkig nieuwjaar *D

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:25

Oke, als jij je goed voelt op stal, moet je ze op stal zetten (zou ik ook doen.)

10 voor 12 even naar de dieren lopen en radio wat harder zetten, nog wat extra eten geven.
en om half 1 ook weer eventjes terug, radio wat zachter (wel aan).

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 00:26

een paar daagjes van te voren lukt nu niet meer he? ;)
bedankt en ook een gelukkig Nieuwjaar gewenst!

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:27

Aangezien de grond buiten morgen hard en misschien ook wel glad zou zijn, zou ik ervoor kiezen de paardjes een dagje binnen te houden met lekker veel hooi. Ik zou geen risico's gaan lopen.
Ik doe de pony's morgen ook alleen 'sochtends als ik de stallen moet mesten naar buiten. Dan is het bij ons nog rustig.
Succes ermee morgen, hoop voor je dat de paarden er rustig onder blijven.

x_Toedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:27

Haha nee dat klopt maar dat is ook met de brokjes vorm;).
de injector kan gewoon morgen!

Bedankt!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:36

de paarden lopen bij ons overdag gewoon buiten kunnen ze nog even lekker de benen strekken,en snachts staan ze binnen,gaat prima.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:51

Ik heb ze twee jaar lang naar buiten gedaan en geen problemen gehad. Bij ons is er ook best veel vuurwerk en op ong 500m carbid knallen. Nou moet ik zeggen dat ze beiden niet echt bang zijn aangelegd en vuurwerk wordt hier al dagen lang afgestoken :(

Maar nu baal ik als een stekker want het sneeuwt hier behoorlijk door en de bak is matig hard. De een staat op ijzers dus daar ben ik het bangst voor. Als ze echt gek doen daar is het te glad voor en ze krijgt natuurlijk wat klompjes.

Maar ik denk dat ik de eerste knallen afwacht en ze dan wel naar buiten doe. Bij mij worden ze ook nerveuzer als ik ze op stal laat staan dan als ik ze naar buiten doe.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:05

Onze paarden kunnen zelf kiezen of ze op stal gaan staan of buiten blijven. De radio staat op stal aan. 2 weilanden verderop word ook carbid geschoten en meestal gaan ze gewoon buiten staan. Ze wennen langzaam aan het geluid en schrikken niet meer

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:19

Jullie hebben het er over dat het carbid afschieten niet binnen 300m van dieren mag. Is dat een officiele regel en waar kan ik dat vinden? Onze buren doen het op ongeveer 100m van onze stal en 1 van mijn paarden is hierdoor vorig jaar gaan weven.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:08

ja binnen 300 meter mag niet van dieren , is officiele regel, mijn vader had pas een tijdschrift waar dat instond.
gelukkig is alles goed gegaan vanochtend!
Laatst bijgewerkt door lovelanga op 31-12-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:22

elfje72 schreef:
Jullie hebben het er over dat het carbid afschieten niet binnen 300m van dieren mag. Is dat een officiele regel en waar kan ik dat vinden? Onze buren doen het op ongeveer 100m van onze stal en 1 van mijn paarden is hierdoor vorig jaar gaan weven.

Direct naar die mensen toe gaan, en zeggen dat ze een grote regel overtreden.
Anders hebben je dieren er vanavond echt last van. Moeten hun maar een
nieuwe plek gaan zoeken...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:54

Bij ons is het helemaal raak dit jaar. Aan de voor-en achterkant van de bak carbid schieten. En op andere plekken nog vuurwerk >;) . Maar wel op meer dan 500m afstand.
Heb ze net ondanks alles toch maar buiten gezet. In de stal was het alleen maar rondjes draaien. Nu in de bak zijn ze rustiger.
Zo af en toe draaft er één weg maar meer ook niet. Hele berg hooi in de bak gelegd en dat is veeeeel belangrijker :=

Maar kan me voorstellen dat als je zoiets hebt meegemaakt als topic starter dat je een stuk voorzichtiger bent geworden.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:06

Tja moeilijk he. Hoe gaat het vandaag dan met het schieten? Heb je ze binnen gelaten?

Die van mij staan altijd buiten (met openstaande stal) dus als ik ze nu ineens binnen zet heb je denk ik meer stress.
De paddock is wel hard/glad maar ze lopen voorzichtig omdat ze het gewend zijn. Vanacht maar een oogje in het zeil houden als de buurjongetjes vuurwerk af gaan schieten. Ik zal er niet te veel heen gaan want ik ben zelf mega gestresst van vuurwerk dus dan steek ik ze nog aan.
Ben wel afgelopen week met rustgevende kruiden voor de paarden begonnen en daar zijn ze super relaxed van! Vanavond nog een portie en we zullen wel zien.

Succes en sterkte voor alle huisdieren...

SaBiNa_S

Re: SPOED wat doen morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:20

Bij mijn pony doen ze het ook in de buurt, gewoon op stal zetten en ik snap dat je het eng vind..

Maar na een tijdje hebben ze wel door dat het niet eng is.
Mijn verzorgpony is aardig jong, 5 maar die geeft er niks om;)

Dus gewoon op stal zetten..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:25

:= Mijn paarden staan gewoon op stal naar het carbitschieten te kijken. Regelmatig loopt er iemand langs en voert ze een wortel. Ze hebben allemaal de link al gemaakt dat harde knallen extra wortels opleverd dus ze kijken nu onderhand uit naar het carbitschieten.....

Ik heb met de jongens afgesproken dat als ze in de schuur moeten zijn ook standaard een wortel in de boxen moeten gooien.

Conclusie: mijn paarden zijn gek op vuurwerk maar ze gaan er wel van schooien.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:30

en heb je ze vandaag binnen gehouden of toch naarbuiten gedaan ?
ps : wat is in godsnaam carbid? :+

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:46

mang schreef:
en heb je ze vandaag binnen gehouden of toch naarbuiten gedaan ?
ps : wat is in godsnaam carbid? :+

Dan doen ze bijv. een bal in een melkbus en dan de deksel erop. Steken ze het aan en dan knalt die deksel eraf of die bal dei vliegt ervandoor. En dat geeft een hele harde knal ;)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:05

Dat wou ik dus ook net vragen, wat carbid in godsnaam is. Had er nog nooit van gehoord!
Maar nu is het duidelijk en kan me voorstellen dat een paard hier heel erg van
gaat schrikken.
Heb je ze binnen gezet of toch buiten gelaten?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 19:12

binnen, had ze misschien toch beter naar buiten kunnen doen, want ze werden hartstikke nerveus dat ze langer op stal moesten blijven......maargoed dat weten we dan voor volgend jaar ;)
vandaag hadden ze trouwens een carbidkanon neergezet, megagroot,megagrote bal, MEGAAAAAAA HARDE KNAL.
nee echt niet normaal , zelfs mijn broertje was onder de indruk en die vind nooit iets hard. ons huis 500 meter verder op trilde nog mee :=
gelukkig hadden de paarden er uiteindelijk niet zoveel last van , die zijn nu eerder bang voor het siervuurwerk, wat de buren HUN kant op aan het afsteken is...