Pony word moe en gaat liggen: met zadel en ruiter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marian0557

Re: Pony word moe en gaat liggen: met zadel en ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:15

Ga dan eens wandelend naar dat plekje toe, kijken of ze het dan weer doet

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:18

Ik volg groepslessen maar denk erover om privèlessen te gaan aanschaffen, kijken of dat beter gaat!

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:19

Zal ik eens proberen, doet die van jou dat eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:18

Marian0557 schreef:
Wij hebben er ook zo een,
gingen een keer een buitenrit/bosrit maken met 30 graden. We waren een uur weg en reden op de hei, mevrouw had geen zin meer.
Wou later ook weer gaan rijden, en bleek gewoon veelste veel voor haar, daarna niet meer mee geweest naar het bos.
immers was ze toen 23 en ikzelf 1.60 en woog ongeveer 50 kilo

Zoek die van jullie ook een plekje op om te gaan liggen?

Met 30 graden een flinke buitenrit maken, joh dan ging ik er halverwege ook bij liggen als ik het paard was :D veel te warm voor inspanning.

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:02

Gaat je pony ook liggen aan de longeer lijn.
En hoelang rij je?
Mischien heeft ie geen condite?

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:15

ik zou als ik jou was conditietraining doen ..
misschien ligt het niet zozeer aan "moedwilligheid" maar idd aan gebrek aan conditie ..

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:53

Je pony neemt je gewoon in de maling. (mits er geen medische reden voor is natuurlijk)
Hij heeft door dat als hij gaat liggen, hij niks meer hoeft te doen,
Hij hem goed actief en probeer het voor te zijn. Doet hij het toch, dan mag je het best afstraffen!

Rozijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:55

Jemig, ik zou me kapot schrikken.
Hopelijk doet ze het deze zomer niet meer

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:59

Je hebt een slimme pony *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:02

Het is naar mijn idee een kwestie van aanvoelen en meteen actie ondernemen. Zoals dus al eerder is gezegd: je moet het voor zijn. Dus zodra jij voelt dat ze wil gaan liggen meteen naar voren drijven (evt even een pets met de zweep). Maar het blijft dus aanvoelen, als ze al bezig is met gaan liggen ben je in principe al te laat. Je moet ingrijpen zodra ze uit het tempo valt om uiteindelijk te kunnen gaan liggen. Gelukkig doet mijn eigen paard het niet, maar heb afgelopen zomer in mijn vakantie wel op zo'n grapjas gereden. Bij mij heeft ie het niet gedaan, omdat ik er steeds te snel bij was :P Maar het is echt een kwestie van alert blijven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:02

Tja, als je echt zeker weet dat het gewoon klooien is (dat idee krijg ik nu wel). Dan moet je zorgen dat het doel wat ze ermee wilt bereiken, niet bereikt wordt. Maar juist bereikt wordt met het gedrag wat jij wel graag ziet!

Dus als ze gaat liggen, blijven zitten en daarna doorrijden. (ook al ligt ze een uurtje, weet je zeker dat ze goed uitgerust is;) )
Loopt ze nou een keer goed voorwaarts, de hemel in prijzen en afstappen en lekker in het zand laten rollen. Zo krijgt ze de link: voorwaarts=doel. Liggen=tegenovergestelde doel.
Je moet het ff volhouden, maar dan zit het er ook helemaal ingebakken^^

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:10

jury schreef:
Dat heeft niets met moe worden te maken hoor. De pony is gewoon ongehoorzaam en probeert zo onder het werk uit te komen.

Lang geleden heb ik een fjord meegemaakt die dit deed. Ook zien gebeuren bij een paard dat mak werd gemaakt voor de kar. Dan moet je weer helemaal uitspannen en voor je er erg in had ging dat paard weer liggen. Toen was de eigenaar het zo zat, heeft er stevig de zweep overheen gehaald (zonder uit te spannen), ze stond zo weer en heeft het nooit meer gedaan.

Inderdaad voorwaarts houden, als ze maar even dreigt te gaan liggen, juist harder aan het werk zetten.
En als het nodig is zul je toch de zweep moeten gebruiken (desnoods tijdelijk iemand in de bak met longeerzweep) maar als je dit een paar keer consequent doet dan zul je zien dat dit echt niet veel nodig is.

Hehe, was dat mijn Fjord toevallig :P Die heeft het namelijk ook een keer geflikt, echt flink op dr donder gegeven... Was er vanaf... Nu met mijn kleine lesmeisje probeerde ze het laatst weer, ik zag dat ze zin had om te gaan liggen, dus ik schreeuw "PETSEN, NU" door die bak, dat kind geeft een lel! Ze is 7 en hartstikke verlegen maar sloeg als een uitsmijter van 2 meter hoog en een meter breed :P Paardje schrok zo dat ze het de komende jaren wel weer uit dr bolletje laat ;)

Maargoed, ik ben het ermee eens dat je af en toe echt wel het recht hebt om dat beest flink op z'n donder te geven, zeker als het echt een gevaarlijke situatie wordt! En zodra je merkt dat ze wil gaan liggen, inderdaad aan het werk houden, of mijn lesmeisje laten komen petsen ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:15

Duidelijker kan een dier het niet aangeven.......

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:54

gewoon een keer een goede tik geven wat geeft jou paard het recht gaan liggen.
ik zou het niet pikken en me vader hoeft het helemaal niet te zien!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:05

Joscaa schreef:
Duidelijker kan een dier het niet aangeven.......

Ik denk toch echt dat de Ts haar best doet om de oorzaak te vinden. Ze heeft toch verteld dat de DA en de tandarts nog redelijk kort geleden zijn gekomen en dat ze gaat kijken of het zadel de oorzaak is.

Er zijn ook genoeg eigenwijze paarden die soms een leuk trukje bedenken om onder het werk uit te komen. Het is voor het paard dat altijd links wil als de ruiter rechts wil ook heus niet onmogelijk om rechts te gaan want als de ruiter naar links wil kan het opeens wel :Y) .

Als je de lichamelijke oorzaken hebt uitgesloten (zover dat mogelijk is natuurlijk) ligt het probleem toch echt in de opvoeding en/of het karakter van je paard. Ik zou je toch aanraden om hier (prive) begeleiding bij te zoeken. Vaak heeft een proffesional zoiezo meer kijk op het gedrag van een paard waarschijnlijk herkent hij/zij een probleem sneller.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:10

Onze welsh had hier in het begin toen hij net onder het zadel was ook een handje van. Als je over zand aan het stappen was moest je zeer zeker niet de teugels lang laten want dan plofte hij neer. Hij is zelfs eens in een meertje gaan liggen en toen viel de ruiter in het water (was erg lollig om te zien trouwens :D ).
Wij hebben het afgestraft met een zweepje, daar reageerde hij goed op. We hebben ook die plekken ontweken totdat hij wat langer en beter onder het zadel liep, daarna kon je gewoon met hem aan de lange teugels over zand en door water, geen probleem meer :)

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:50

mischien moet je iemand anders
er op laten rijden met veel evaring.
En kijken of je pony het ook
bij die persoon doet.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:01

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:07

je kan hem/ haar beter toch gewoon 1 keer een (ferme) tik geven,
ookal vindt je dat niet zo fijn.
maar ik zou 1 tik geven toch leuker vinden dan een pony die gaat liggen ;)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:14

ik vind de tip van zambo een goede. Laat eens iemand erop rijden waar jij heel veel vertrouwen in hebt. Ik denk dat een zeer ervaren persoon in kan schatten of je pony het doet uit onwil of pijn.

Lastige situatie voor je, zoek hulp, priveles is een goed idee!

mijn paardje kan heel leuk aan de lange teugel lopen, gaat hij heel laag met zijn neus. in het begin dacht mijn instructrice ook altijd dat hij ging rollen! Maar gelukkig niet.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:19

Mijn merrie heeft het ook een keer gedaan, het was warm en zij was braaf geweest en erg nat. Bij het uitstappen zakte ze dus opeens door haar benen en ging liggen. Om vervolgens zich te herinneren dat ik er nog op zat :+ Ik heb nog nooit een paard zo verbaasd zien kijken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen heel hard kon lachen, maar om dit soort dingen te voorkomen stap ik zomers uit aan de hand. Dus uitdraven en meteen eraf (ik stap sowieso naast uit, maar eerst een stuk terwijl ik erop zit) Zo wordt het geen gewoonte :)

Doet je pony het ook als ze droog is? Of alleen als ze aan het zweten is? :)

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:41

meisje bij ons bij de club had dat probleem ook. Elke keer als hij dat deed een goede tik gegeven met de zweep, maar dat hielp niet hij bleef het altijd gewoon doen. Ze moest gewoon goed opletten en optijd eraf springen. Hoe het nu daarmee gaat weet ik niet, want heb haar al een tijd niet gezien. hihi

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:41

meisje bij ons bij de club had dat probleem ook. Elke keer als hij dat deed een goede tik gegeven met de zweep, maar dat hielp niet hij bleef het altijd gewoon doen. Ze moest gewoon goed opletten en optijd eraf springen. Hoe het nu daarmee gaat weet ik niet, want heb haar al een tijd niet gezien. hihi

imkebirba13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:44

ha ik zou in eersten stanstie niet zeggen aframmen dat zij iemand dat klinkt zo flouw vor je pony ten tweede je moet altijd het tegen overgestelden van je pony doen dus als ie langzaam wil moet jij sneeler wil ie niet stoppen moet je juist exsra vaak stoppen ook met liggen gaat ie liggen laat hem juist exstra maar dan ook exstrea zweeten bijvoorbeeld door 5 min lang te gaan rennen je hoeft er bijna nooit een zweep bij te gebruiken bij deze metoden presies wat je wilden groetje simke xxx en veel sux6

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:56

Doet je pony het ook als je hem/haar longeert?

Geef je tijdens het rijden veel vrije teugel?
Zodra je pony dan zijn/haar hoofd omlaag gaat doen,
dan weet je al wat eraan gaat komen,
dus gelijk hup voorwaarts houden & hoofd omhoog! :)