Haf blijft zich maar los trekken wat nu? :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Haf blijft zig maar los trekken wat nu? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:50

Kimendana ik denk dat ik het ook niemand zou aanraden die er geen verstand van heeft....
ik ben opgegroeit met paarden en heb reuze veel ervaring tot de gekste en debielste knollen dus ik weet echt wel wat ik doe maar indd een ''onervaren'' iemand op dat gebied zou ik eht ook niet aanraden nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:19

Nooit maar dan ook nooit grof geweld, bereik je helemaal niks mee behalve een angstig paard!!!!
Waarschijnlijk is ze bang of onrustig en door met hoofdstel enz. vast te zetten maak je dat alleen maar erger omdat je haar pijn doet. Mijn paardje heeft het ook gehad, waarschijnlijk door een nare ervaring in het verleden en staat nu braaf stil. Doe haar een normaal halster en touw om, stel haar op dr gemak en vraag iemand om je te helpen. Het beste is als je naar je poetsplaats loopt en vraagt om iemand haar dan vast te houden en dat jij rustig aan lekker gaat borstelen, probeerd ze zich los te trekken laat haar iets gaan, stel haar gerust en probeer opnieuw, nooit boos worden! Je zal niet in 1x resultaat hebben maar geduld is een schone zaak.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:30

Annick daar ben ik het mee eens maar soms kun je niet anders
ik denk dat dat paardje ook wel een beetje een spelletje speelt...

deed mijn merrie wel en daarom heb ik voor dat gekozen

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:37

Citaat:
probeerd ze zich los te trekken laat haar iets gaan

Meerdere paarden maar zeker haflinger geef je ze een vinger (wat jij dan al doet) en ze pakken je hele hand. Mijn paard flikt het ook bij anderen minder bij mij. Behalve nu ze binnen staan, als zijn vriendin naar stal gaat trekt hij zich los behalve gister ik was erop voorbereid met de zweep ff laten weten wie de baas is. En dat heeft zeker weten niks met leiderschap te maken, want ik sta stil hij staat stil, kan los in de bak met de deur open. En wij hebben ook nh gevolgd!

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:13

Annickkii schreef:
Nooit maar dan ook nooit grof geweld, bereik je helemaal niks mee behalve een angstig paard!!!!
Waarschijnlijk is ze bang of onrustig en door met hoofdstel enz. vast te zetten maak je dat alleen maar erger omdat je haar pijn doet. Mijn paardje heeft het ook gehad, waarschijnlijk door een nare ervaring in het verleden en staat nu braaf stil. Doe haar een normaal halster en touw om, stel haar op dr gemak en vraag iemand om je te helpen. Het beste is als je naar je poetsplaats loopt en vraagt om iemand haar dan vast te houden en dat jij rustig aan lekker gaat borstelen, probeerd ze zich los te trekken laat haar iets gaan, stel haar gerust en probeer opnieuw, nooit boos worden! Je zal niet in 1x resultaat hebben maar geduld is een schone zaak.

sluit zich nogmaals hierbij aan..

Gedult is het beste hulp middel bij paarden + leren begrijpen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:16

Petra Vlasblom:
www.2moons.nl

Niet met een bit in gaan rukken, dat is echt een boerenl*llen-oplossing. Petra kan je zelfs telefonisch vast al wat tips geven.
Succes...

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:22

wat doet ze als ze zichzelf los heeft? loopt ze weg of blijft ze staan?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:57

Misschien kan ts ons duidelijkheid geven?
@Prissey en Annickkii

Idd een bang of angstig paard nooit met geweld benaderen. Maar sommigen doen het echt uit het niks hoor en volgen alleen hun eigen hoofd. En ja als ik die van mij dan zo'n tik geef (gewoon 1 en niet 20) staat die wel weer even met 4 benen op de grond.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:14

Er zit een heel groot verschil in benadering van een angstig paard en een dikke-vinger paard, pas als je weet van welk type jouw paard is dan kun je er gericht aan gaan werken. Je hebt een Monty Roberts halster gekocht, waarom ga je niet een Monty Roberts cursus erbij doen? Bel Annemarie vd Toorn en dan wordt je al heel snel een stuk wijzer. Ze zit overigens ook op bokt dus PM kun je ook sturen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:34

wouterpaard schreef:
Misschien kan ts ons duidelijkheid geven?
@Prissey en Annickkii

Idd een bang of angstig paard nooit met geweld benaderen. Maar sommigen doen het echt uit het niks hoor en volgen alleen hun eigen hoofd. En ja als ik die van mij dan zo'n tik geef (gewoon 1 en niet 20) staat die wel weer even met 4 benen op de grond.

Mijn paardje is het type dat iedereen en alles voor de gek houdt omdat ze het heerlijk vind om spelletjes met je te spelen en doet het ook vaak uit het niets dacht ik totdat ik de oude eigenarese sprak en die vertelde mij dat bij de handelaar waar ze haar vandaan had niet altijd even leuk had, dus je hoeft mij niks te vertellen over hoe sommige paarden zijn. Als jij vind dat het corrigeren met een tikje van de zweep de ideale methode is prima maar ik weet dat ik mijn paardje het volledige vertrouwen in mij heeft gekregen omdat ik met haar alle geduld had, een goeie basis is vertrouwen, ook voor je paard in jou. Je ziet niet aan alle paarden dat ze een nare ervaring hebben meegemaakt, net als dat je bij sommige mensen dat ook niet ziet.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:11

Citaat:
dus je hoeft mij niks te vertellen over hoe sommige paarden zijn.

Sorry, ik vertel je helemaal niks geef alleen mijn mening. :o

Citaat:
een goeie basis is vertrouwen, ook voor je paard in jou.

Dit hoef je 'mij' niet te vertellen ;) ik durf mijn hand ervoor in de vuur te steken dat mijn paard mij vertrouwd. We geven allemaal onze mening en ervaring dus bij iedereen anders.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:23

de workshop Communicatie van het Balingehof is aan te raden; grondwerk, lichaamstaal, oefening in bak en bos :j (ben vaak meegeweest en heb de grootste drammers zien veranderen ;) )

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:50

Gewoon touw door de mond hebben wy by een jonge hengst ook gedaan werkt perfect

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:45

Idd. Dat hoef je niet altijd te doen, maar gewoon in het begin ff, zodat ze het weten. Ik heb niet zoveel met die gedragscursussen, je bent een hoop geld kwijt en wat ze je daar vertellen kun je natuurlijk ook zelf thuis doen.

TS heeft niks meer van zich laten horen? Ben wel benieuwd hoe het nu gaat.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:49

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:56

MarcR schreef:
Alle "mechanische" hulpmiddelen en halsters zijn maar lapmiddelen voor het echte probleem : foute rangorde zij denkt dat zij leider is en zijn zin mag doen. Ik vermoed dat dit lostrekken niet het enige probleem is maar dat er nog wel andere zijn ofwel nog gaan komen.
Ik denk dat jullie moeten beginnen met het "opvoeden" van jullie pony, Het is nodig dat jullie pony haar plaats in de "kudde" leert kennen, jullie en haar vormen voor hem een kudde.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met "leider" en "ondergeschikten".
Jullie moeten leren om de "leiders" te worden en dan zullen jullie terug vertrouwen krijgen in jullie pony omdat jullie dan leren wat jullie moeten doen in alle situaties en jullie pony zal rustig blijven omdat zij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van haar aanvaarden en moeten jullie dan corrigeren maar moeten jullie doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moeten jullie vermijden en bij haar aanmoedigen.
3. Hou jullie strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, zij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat jullie bij jullie pony zijn, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang jullie je pony verzorgen.

Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
En opvoeden staat los van de rijstijl.

Precies ook mijn eerste gedachte. Overstappen op halster, hoofdstel, speciale hoofdstellen heeft geen zin. Het eigenlijke probleem is niet met een band of wat voor 'kopstuk' dan ook opgelost.
Trekken is sowieso geen goed idee en vooral niet nodig. Probeer het probleem op te lossen waar het ontstaan is zoals MarcR hierboven al uitlegt.
Succes!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:59

[quote="Hinke"]Idd. Dat hoef je niet altijd te doen, maar gewoon in het begin ff, zodat ze het weten. Ik heb niet zoveel met die gedragscursussen, je bent een hoop geld kwijt en wat ze je daar vertellen kun je natuurlijk ook zelf thuis doen.[quote]

klopt, maar veel mensen weten niet hoe ze de zaken die in zo'n cursus worden uitgelegd moeten aanpakken en uitbouwen. Ik lees zo dat ts zich daar ook nog niet in heeft verdiept...

edit: quote gaat niet goed :+

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:04

Ik zou ook zeker freestyle trainig aanbevelen, er zijn heel wat goede instructeurs en instructrices te vinden. Zelf heb ik ook een soortgelijk probleem gehad en voor mij heeft toen gewoon het loswerken op de grond met een leadrope heel erg geholpen. OP die manier van traiern kregen het paard en ik een goede band en zag zij mij als de leider waardoor ze met alles veel braver werd. Zij rende eerst ook zomaar weg en liet zich niet meer vangen ook heeft ze een paar halsters gemold. Maar toen mijn freestyle instructrice kwam is er letterlijk een wereld voor ons opengegaan hahaha. Kortom zeker het proberen waard.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:18

Mijn haf was echt een ***knol toen ik der kreeg, kon niks.(niet aan een lijntje lopen, helemaal niks) Trok zich ook continue los enzo. Gewoon een touwhalstertje en als ze gaat trekken/losrukken een ruk aan het touw geven, mijne schrok zich dan rot hoor en het is nu een super beestje.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:29

Toevallig, Ik wilde net een topic beginnen over dit probleem

En het zijn dus vaker haflingers die het doen zie ik ;)

Zo ook mijn haflingermerrie. Ze is aan een gewoon halster echt niet te houden. Zodra ze voelt dat ik "alleen" een touwtje heb is ze weg. Dit doet ze ook aan de longeerlijn.
Ik heb nu een hengstenketting, vooral ook omdat anderen haar ook buiten moeten kunnen zetten en ik ze niet met dit probleem wil opzadelen. Van die ketting wil ik eigenlijk wel graag af. Niet alleen omdat het toch de pijn van de ketting is waar ze naar luistert, maar ik wil gewoon dat ze respect voor mij krijgt. Juf "voorkeursbehandeling" moet toch ook met een gewoon halstertje bij iemand anders rustig mee kunnen lopen...

grondwerk heb ik ook al aan gedacht, maar weet niet helemaal hoe te beginnen..
Ik heb dus niet echt een oplossing voor je, maar ik lees zeker even mee :)
Succes!

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:35

een touw door het halster zodat als ze trekt het touw strak gaat zitten om de neus
klinkt misschien gemeen ofzoo maar het helpt goed
na 1 of 2 keer hebben ze het wel door en doen ze het niet meer
hengstenketting werkt niet echt
toen onze tweejarige new forest hengst werd voorgebracht op de afstammelingskeuring trok hij zijn voorbrenger zo mee de baan uit naar de stal
later terug geweest met een hengstenketting maar deed hetzelfde weer
was een grappig gezicht :P alleen vond de voorbrenger het niet zo leuk

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:51

heb ook jonge haf met haf streken
en idd gewoon 10x eigenwijzer zijn dan hem/haar
en vooral geen angst kennen bij 99% zit er een goed karakter in...
heb al vele hafjes bereden ook hele vervelende maar zodra ze voelen dat jij ''de baas'' ben zijn t vaak makke lammetjes
maar ben heel simpel in opvoeden mijn happen hap ik terug (of knijpen)
schoppen naar de baas schop terug.
trekken aan de lijn gebeurt ni krijgt niet eens de kans om voor me te komen en idd dan krijgt ie wel eens een snok aan zijn halster of klap tegen zijn borst als ti een poging tot doet
je moet ze altijd stap voor zijn..
vind al dat nh best goede dingen bevatten maar word nu als het middel gebruikt om paarden op te voeden echt mega hype..
en sommige dingen gaan echt te ver beetje te zweverig
t blijft een paard en ieder dier zijn eigen gebruiksaanwijzing
en training zou leuk zijn voor je maar alleen als je er zekerder van word anders helpt t nog niks
ps ben echt geen voorstander van paard constant slaan enz maar wanneer nodig ja gelijk en aangezien ze goed genoeg kunnen onthouden hoef je meestal volgende keer alleen nog maar euhhh te zeggen of gebaar te maken

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 03:42

Zelf een halster knopen op maat of een Argentijns halster (op maat) en kort aanbinden. Laat maar gewoon een paar uur staan. Er zal veel gedoe en getrek ontstaan, maar deze halsters doen zeer (knopen gaan drukken) als er teveel aan getrokken wordt. Dan is het feest gauw afgelopen. Over het bit trekken: Bij sommige paarden helpt dit wel, evenals een flinke ruk aan een geknoopt halster. Dit wordt niet overdreven hard gedaan, maar wel dat een paard het voelt. Paarden onderling gaan bruter om, dan je zelf met een ruwe behandeling doet. Maar het is wel een laatste redmiddel.

maXcomX

Re: Haf blijft zich maar los trekken wat nu? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 04:49

Overigens, als dat niet helpt, laat dan aan de muur staan kort aangelijnd!- op drie benen (zie een goede instructie film "Training Horses to Stand for Shoeing and Trimming", http://www.butlerprofessionalfarriersch ... ideos.html) of zet haar aan een zware tractorband, dan kan ze trekken en rukken in de bak of roundyard.
Een paard op drie benen maakt weinig spatjes, als je de truuk goed onder de knie hebt, kun je het paard ook wat onderdaniger naar jou toe maken in jouw situatie. Let er wel op dat zodra het dier gaat likken of de tong laat hangen, je meteen stopt. Ze heeft zich dan gewonnen gegeven en dat is dan meteen het einde van de les.

Vandaag ook gelachen, een van de alpha's dacht een trap uit te delen aan een ander, maar ging genadeloos in speidstand onderuit, omdat het glad was... er is geen leuker vermaak dan paardenvermaak.

Equiine

Re: Haf blijft zich maar los trekken wat nu? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:17

3 benen?Dat is toch niet normaal! :(
Ik ga 100% mee in het antwoord van de anderen,niet harde metten maken met je paard,maar gewoon rustig vertrouwen opbouwen en telkens als ze wegrent,moet je haar weer neerzetten waar je begonnen was. En zo de hele tijd door. :D