Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:probeerd ze zich los te trekken laat haar iets gaan
Annickkii schreef:Nooit maar dan ook nooit grof geweld, bereik je helemaal niks mee behalve een angstig paard!!!!
Waarschijnlijk is ze bang of onrustig en door met hoofdstel enz. vast te zetten maak je dat alleen maar erger omdat je haar pijn doet. Mijn paardje heeft het ook gehad, waarschijnlijk door een nare ervaring in het verleden en staat nu braaf stil. Doe haar een normaal halster en touw om, stel haar op dr gemak en vraag iemand om je te helpen. Het beste is als je naar je poetsplaats loopt en vraagt om iemand haar dan vast te houden en dat jij rustig aan lekker gaat borstelen, probeerd ze zich los te trekken laat haar iets gaan, stel haar gerust en probeer opnieuw, nooit boos worden! Je zal niet in 1x resultaat hebben maar geduld is een schone zaak.
wouterpaard schreef:Misschien kan ts ons duidelijkheid geven?
@Prissey en Annickkii
Idd een bang of angstig paard nooit met geweld benaderen. Maar sommigen doen het echt uit het niks hoor en volgen alleen hun eigen hoofd. En ja als ik die van mij dan zo'n tik geef (gewoon 1 en niet 20) staat die wel weer even met 4 benen op de grond.
Citaat:dus je hoeft mij niks te vertellen over hoe sommige paarden zijn.
Citaat:een goeie basis is vertrouwen, ook voor je paard in jou.
ik durf mijn hand ervoor in de vuur te steken dat mijn paard mij vertrouwd. We geven allemaal onze mening en ervaring dus bij iedereen anders.
(ben vaak meegeweest en heb de grootste drammers zien veranderen
) MarcR schreef:Alle "mechanische" hulpmiddelen en halsters zijn maar lapmiddelen voor het echte probleem : foute rangorde zij denkt dat zij leider is en zijn zin mag doen. Ik vermoed dat dit lostrekken niet het enige probleem is maar dat er nog wel andere zijn ofwel nog gaan komen.
Ik denk dat jullie moeten beginnen met het "opvoeden" van jullie pony, Het is nodig dat jullie pony haar plaats in de "kudde" leert kennen, jullie en haar vormen voor hem een kudde.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met "leider" en "ondergeschikten".
Jullie moeten leren om de "leiders" te worden en dan zullen jullie terug vertrouwen krijgen in jullie pony omdat jullie dan leren wat jullie moeten doen in alle situaties en jullie pony zal rustig blijven omdat zij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van haar aanvaarden en moeten jullie dan corrigeren maar moeten jullie doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moeten jullie vermijden en bij haar aanmoedigen.
3. Hou jullie strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, zij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat jullie bij jullie pony zijn, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang jullie je pony verzorgen.
Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.
Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
En opvoeden staat los van de rijstijl.

alleen vond de voorbrenger het niet zo leuk