moeilijk tot gevaarlijk gedrag van shetlandruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:47

.
Laatst bijgewerkt door KimD op 18-12-25 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:06

Niet dat het helpt om van je probleem af te komen.....

Maar ik denk dat de reden dat hij zich zo gedraagt (naast het hengst zijn) juist zijn paardloze tijd bij de vorige eigenaren is geweest. Hij had geen vriendje om mee te spelen, en dus juist paardengedrag aan te leren. Maar hij had wel mensen. Die is hij dus gaan beschouwen als "paard". En met andere "paardjes" kun je leuk spelen als deze je niet opvoeden.

Zijn gedrag kan alsnog een stuk bijdraaien als jij de dominante leider gaat worden, en hij gelegenheid heeft zich "paards" te gedragen bij een ander paardje.

Er zijn vast wel bokkers in jouw buurt die je willen helpen (1 hulpaanbod heb je al gehad, super!). zo'n shetje pruts je makkelijk ergens bij....

Succes!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:18

Wat ik wil wil vragen met had het hier ook over hengsten.
Tot welke leeftijd kan je een hangt laten castreren zodat hij geen henstengedrag behoud.
Of is dat heel moeilijk zo aan te geven?

Alvast bedankt.

Christel1164

Re: moeilijk tot gevaarlijk gedrag van shetlandruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:28

Joh, ik zie zoveel groepjes Shetjes buiten staan, vraag of die van jou een tijdje bij een groepje mag staan. Dit paardje mist de opvoeding van oudere soortgenoten en die kunnen het hem beter duidelijk maken dan jij.

Have fun

Christel

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:47

Ik denk inderdaad dat samen zetten een goede oplossing is voor het eerste deel van het probleem:
Hij kan zich dan uitleven en krijgt de groepsopvoeding die hij zo hard nodig heeft als jonkie.

Maar ik verwacht ook dat het dominante gedrag ten opzichte van jou daarmee niet 1,2,3 van de wereld is... Je zult hier duidelijk de leiderschapsrol op je moeten nemen en er niet vanuit gaan dat al deze problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen (overigens ga ik er niet vanuit dat je dit denkt hoor, maar ik hoop dat je dit niet uit het zicht verliest)

Kort stappenplannetje ;)
stap 1: pony samenzetten!
stap 2: Ermee aan de slag gaan en de leider worden. En leider word je inderdaad niet door (zoals caira eerder al terecht aangaf) je paard 1x 'in elkaar te meppen' en vervolgens maar weer af te wachten en te hopen dat het over is...
Als je dit lastig vind (en dat is het ook) kun je zoals je zelf al zei, hulp inschakelen om te leren de leider te worden, dan gaat het ook in 1 x goed!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:52

@ RX: Ik denk dat dat per paard verschilt. Mijn vorige paard heeft nooit hengstenstreken gehad... Die heb ik pas laten castreren toen hij 5 was en hij verhuisde naar een wei waar veel merries langs stonden... Die waren uiteraard net iets te interessant. Met rijden geen last van, maar hij stond samen met een ruin en we waren hem wel eens kwijt als we bij de wei aankwamen.... Stond meneer tussen de buurvrouwen...

Paard wat ik nu heb is ook pas met 4 gecastreerd, had wel hengstenstreken gehad, maar hebben ze hem afgeleerd door duidelijk de leider te zijn en hem op zijn plaats te zetten... Toen ik hem kocht was hij nog steeds 4, had een dijk van een opvoeding gehad en was net gecastreerd vanwege dat hij te koop stond en ze hem als hengst niet verkocht kregen.

Ik denk dus dat het ook een beetje aan het paard ligt of hij wel hengstenstreken krijgt of niet en in welke mate...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:43

Even een vraagje: veel mensen geven aan dat je de rol van leider moet aannemen...

iemand tips en trucs..?
kan ik namelijk ook wel gebruiken

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:56

Ik denk dat het voornamelijk in je eigen manier van denken zit... Als jij twijfelt, merkt je paard dat gelijk.
Als jij in je hoofd hebt, we doen het zo, zegt jouw houding hetzelfde. Als je zonder te twijfelen en zonder zelf bang te worden van bepaalde situaties waar je met je paard door moet alles aanpakt, voelt je paard ook dat...

Bijvoorbeeld: Ik heb in het verleden weleens met mijn paard gewandeld onder een brug door (daar woonden we vlakbij). Als ik onder de brug kwam, werd hij altijd zenuwachtig, ging trekken, ging draven en liep me voorbij, dan werd ik boos, maar het hielp niet.
Ging mijn vader diezelfde weg wandelen, dan liep hij onder de brug door met een slap halstertouw en met zijn neus in de rug van mijn vader... Waardoor kwam dat? Omdat ik vantevoren al in mijn achterhoofd had van: oeh er komt een brug aan: wat zou die doen? Dus ik legde het initiatief in feite bij hem. Wat doe jij? dan volg ik jou... En daar zat de fout... Dit ben ik gaan oefenen en die denkwijze heeft nog lang op zich laten wachten. Nu ben ik met mijn paard zo ver dat hij altijd zal wachten op wat ik ga doen, of hij moet zich rotschrikken. In zo'n geval kan ik hem in een mum van tijd weer geruststellen en ben ik wederom de leider...

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar het is in min ogen wel een aspect van het leider zijn... Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat ik het een beetje duidelijk verteld heb...

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:03

Caira schreef:
Meid je kunt een paard gewoon echt niet in zijn eentje zetten, dat is echt pure dierenmishandeling, sorry.

Dit vind ik echt een domme reactie!
Mijn pony staat ook alleen en heeft nergens last van. wel paarden in zijn omgeving.

en mijn paard is ook gemeen, maar niet zo extreem.
Die schopt je net zo goed de bak uit als je hem loslaat en steigert bij het longeren.
En hij was niet anders toen hij samen stond! licht ook aan het karakter.

Ben met je eens dat het een betere oplossing is om deze shetlander met een andere pony samen te zetten!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:09

Ik vind het geen domme reactie, maar gewoon een hele directe die nog waar is ook.
Je kunt er ook omheendraaien, maar dan komt de boodschap niet over...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:03

Wen_en_Jelle schreef:
@ RX: Ik denk dat dat per paard verschilt. Mijn vorige paard heeft nooit hengstenstreken gehad... Die heb ik pas laten castreren toen hij 5 was en hij verhuisde naar een wei waar veel merries langs stonden... Die waren uiteraard net iets te interessant. Met rijden geen last van, maar hij stond samen met een ruin en we waren hem wel eens kwijt als we bij de wei aankwamen.... Stond meneer tussen de buurvrouwen...

Paard wat ik nu heb is ook pas met 4 gecastreerd, had wel hengstenstreken gehad, maar hebben ze hem afgeleerd door duidelijk de leider te zijn en hem op zijn plaats te zetten... Toen ik hem kocht was hij nog steeds 4, had een dijk van een opvoeding gehad en was net gecastreerd vanwege dat hij te koop stond en ze hem als hengst niet verkocht kregen.

Ik denk dus dat het ook een beetje aan het paard ligt of hij wel hengstenstreken krijgt of niet en in welke mate...

Maar is er mischien ook een gemiddelde?
En als hij hengstengedrag vertoond, kan hij er dan nog vanaf komen of zal hij het dan altijd weer proberen?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:37

Een gemiddelde weet ik niet, en ik denk dat hij er zeker vanaf kan komen als jij hem steeds weer consequent op zijn plek zet als leider zijnde ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:30

Volhouden! Mijn pony (shetlander ruin) is gecastreerd toen hij 1 was. Tot zijn 3e jaar was het echt een hel! Bijten, bijten en nog eens bijten. Maar hij beet dan ook echt heel hard (bloedende plekker waren geen uitzondering). Ik schopte hem dan wel flink hard en gaf hem een fikse mep!!! Toch probeerde hij het keer op keer weer, waarop ik hem weer een schop verkocht. Op en duur durvde ik alleen nog met hoofdstel in wat met hem te doen, en knuffelen durfde ik al niet meer. Toen hij 2 en half was begon ik beetje met rond werk enzo en toen werd zijn gedrag al wat beter. Nu heb ik hem voor de sulkie waar ik hem vlink bij aan het werk zet. Ik merkte gewoon dat, ook toen ik hem moe begon te maken aan de longe en meer van hem vroeg hij dteeds rustiger werd, en nu durf ik ook gewoon weer met hem te wandelen met halster (hij vloog er toen ook wel eens vandoor, en hij heeft 2 halsters stuk getrokken).

Hij is dus nu echt veeel veeel veel rustiger geworden, al bijt hij nog wel, alleen dan geef ik hem gewoon weer een optater. Hij is ook echt wel een mannetje. Hij heeft er ook geen problemen mee om een paar van 1.70 m ''aan te vallen".

Mijn tip dus, doorzetten en hem zo vroeg mooglijk aan het werk zetten (natuurlijk wel werd dat hij aankan!!! ;) )

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:45

Renee1990 schreef:
Caira schreef:
Meid je kunt een paard gewoon echt niet in zijn eentje zetten, dat is echt pure dierenmishandeling, sorry.

Dit vind ik echt een domme reactie!
Mijn pony staat ook alleen en heeft nergens last van. wel paarden in zijn omgeving.

en mijn paard is ook gemeen, maar niet zo extreem.
Die schopt je net zo goed de bak uit als je hem loslaat en steigert bij het longeren.
En hij was niet anders toen hij samen stond! licht ook aan het karakter.

Ben met je eens dat het een betere oplossing is om deze shetlander met een andere pony samen te zetten!

Ow, dus als jij het ook doet is het niet zielig?
Ik ga je even uit de droom helpen, het is HEEL zielig!! Het is een basisbehoefte van je paard! Ieder paard heeft daar in meerdere of mindere mate last van, maar vaak is dat gewenning. Dieptriest dat mensen hun paard alleen houden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:56

Je noemt het eigenlijk zelf al; hij moet op zijn plek gezet worden. Ik zou het alleen iets letterlijker nemen dan dat de rest (ik heb niet alles gelezen)doet.

Het paard is een kuddedier en binnen de kudde zijn vrij simpele regels. 1 van die regels is dat een paard lager in rang nooit zomaar de persoonljke ruimte van een paard hoger in rang in mag.

Ik denk dat je daar mee moet beginnen. Dat zou namelijk qua veiligheid een heleboel oplossen.

Bedenk je dat jij de dominantere positie van de twee in neemt. Jij hebt een ruimte om je heen van zo'n2 meter. Om jou heen is dus een cirkel van 2 meter waar hij niet in mag komen tenzij jij hem vraagt te komen. Zorg er voor dat je altijd een zweepje bij je hebt waarmee je hem op afstand kunt houden maar waarmee je hem ook op afstand een kriebel kunt geven als beloning. Het moet dus een stevige zweep zijn. Oefen ook met deze zweep om hem overal aan te raken. Hij mag natuurlijk niet bang worden van de zweep. Als hij het ergens eng vind dat je hem aanraakt dan oefen je door een stukje terug te gaan over zijn lijf en langzaam aan weer naar die enge plek te verschuiven.
Als je hem mee neemt aan de hand moet je ook zorgen dat de lijn lang genoeg is. Ik gebruik hier zelf het liefst een lijn van 5 meter voor. Mocht je paardje dan weg willen 'rennen' dan heb jij de ruimte om hem op een cirkel om je heen te zetten tot hij weer rustig is en stil kan staan of met je mee kan lopen. En als hij gaat stijgeren heb je ook genoeg touw om hem op een afstandje even te laten gaan.

Als hij stijgert is hij eigenlijk heel stom bezig en daar zul je hem bewust van moeten maken. Hij toont je dan namelijk een hele zwakke plek waar wolfachtigen graag aanvallen (zacht deel, buik, ingewanden). Maak hem hier alert op door hem een tik op de buik te geven met de zweep. Bij veel paarden werkt dit al. Vergeet achteraf echter niet om hem ook even lekker op zijn buik te kriebelen met de zweep.

Als hij jouw ruimte in komt maak je jezelf groot, zwiept eventueel met de zweep en geeft indien nodig een brul. Reageert hij niet geef hem dan pas een rake klap met de zweep op zijn borst, achter de schouder of op de flank (net wat het makkelijkste is). Dat zijn de plekken waar paarden elkaar ook voornamelijk een trap geven of bijten. Zodra hij reageerdten weg is uit jouw ruimte neem je weer een normale houding aan en negeert hem verder. Blijf dit herhalen. Mocht hij heel erg drammerig zijn dan kun je er voor kiezen hem nog even 'na te jagen' zodat het hem duidelijk is dat je dit echt meent. Zodra hij tekenen van overgave (bijvoorbeeld het alom bekende zakken van het hoofd en het smakken) geeft stop je direct en doe je weer alsof er niets aan de hand is (wat in weze op dat moment ook zo is).
Het makkelijkst is het om dit in een kleinere afgesloten ruimte te doen zodat jij de controle makkelijker kunt houden. Dit alles kan zowel los als aan de lijn.

Mocht je vragen hebben stel ze gerust. Ik wens je in ieder geval veel succes.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:49

Lotus83 schreef:
Even een vraagje: veel mensen geven aan dat je de rol van leider moet aannemen...

iemand tips en trucs..?
kan ik namelijk ook wel gebruiken

Wen_en_Jelle schreef:
Ik denk dat het voornamelijk in je eigen manier van denken zit... Als jij twijfelt, merkt je paard dat gelijk.
Als jij in je hoofd hebt, we doen het zo, zegt jouw houding hetzelfde. Als je zonder te twijfelen en zonder zelf bang te worden van bepaalde situaties waar je met je paard door moet alles aanpakt, voelt je paard ook dat...

Bijvoorbeeld: Ik heb in het verleden weleens met mijn paard gewandeld onder een brug door (daar woonden we vlakbij). Als ik onder de brug kwam, werd hij altijd zenuwachtig, ging trekken, ging draven en liep me voorbij, dan werd ik boos, maar het hielp niet.
Ging mijn vader diezelfde weg wandelen, dan liep hij onder de brug door met een slap halstertouw en met zijn neus in de rug van mijn vader... Waardoor kwam dat? Omdat ik vantevoren al in mijn achterhoofd had van: oeh er komt een brug aan: wat zou die doen? Dus ik legde het initiatief in feite bij hem. Wat doe jij? dan volg ik jou... En daar zat de fout... Dit ben ik gaan oefenen en die denkwijze heeft nog lang op zich laten wachten. Nu ben ik met mijn paard zo ver dat hij altijd zal wachten op wat ik ga doen, of hij moet zich rotschrikken. In zo'n geval kan ik hem in een mum van tijd weer geruststellen en ben ik wederom de leider...

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar het is in min ogen wel een aspect van het leider zijn... Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat ik het een beetje duidelijk verteld heb...

Ik wil je even bedanken voor je raad......

Jou situatie was wel anders, maar het heeft bij mij vandaag voor het eerst redelijk gewerkt ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:38

Hihi no thanks ;) Wat ik eronder zette was ook maar een voorbeeld hoor... Mijn manier van denken was toen eigenlijk gewoon altijd niet goed... Maar met zulk soort situaties merkte ik het op een gegeven moment het eerst op, omdat dat de lastigste waren...

Super dat het niet alleen bij mij werkt :+