Het leasen van een paard/pony helemaal in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:53

Citaat:
heb je dan eigenlijk een pony, als je je pony 7dagen per week verleast? :o
( niet aanvallent bedoelt ofso, maar zoiets zie ik wel vaker, en ik snap dat dus echt niet, margoed dat vindt ik dan :o )

Als je nu een pony hebt staan waar je zelf niet meer mee rijdt, maar hem ook niet wilt verkopen. Dan is dit toch een mooie oplossing.
Ik heb zelf ook een fjorden merrie staan, waar altijd andere op reden (gratis). Op dit moment doet ze niks en misschien dat ik haar ook wel tegen betaling in bruikleen ga doen. Verkopen doe ik haar nooit en ze zal altijd bij mij op stal blijven.
Maar als ik wat van de kosten terug kan verdienen is dat wel mooi mee genomen.
De andere partij heeft dan een "eigen" pony en komen dan niet voor het probleem van onvoorziene hoge kosten zoals dierenarts. Maar weten zelf of ze het maandbedrag altijd kunnen opbrengen.

groetjes Karin

xMarloes

Re: Het leasen van een paard/pony helemaal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:00

owh ja, dat kan ik wel snappen ja, maargoed,
zelf zou ik nooit me paard verleasen omdat ik anderen het gwn niet toevertrouw... :P
maar als je je paard niet weg wild doen, en je dat een oplossing vindt kan ik dat wel snappen ja ;)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:17

tegen wordig wordt er voor bijna alled geld gevraagt
ik heb nu het geluk dat ik voor niks een paardje kan verzorgen moet wel 45 min fietsen voor ik er ben door weer en wind maar ik heb het er voor over

ik heb ook een paardje 2 dagen in de week verzorgd en betaalde daar bijna 100,- per maand voor
je kan het op 2 manieren bekijken
1 he is goed koper dan lessen op een manege wat tegen woordig al een heleboel kost
2 eigenlijk is het onzin je helpt de eigenaar met het verzorgen van zijn/haar paard omdat die geen of te weinig tijd heeft
maar hier in de randstad zuidholland is het tegen wordig bijna normaal dat je een bijdrage betaald

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:15

ik leasde aladdin omdat het een mooie kans was om verder in de dressuur te komen
mijn pony is al 25 en die zou niet verder komen dan de l
aangezien aladdin al is z is geweest en zijn verzorgster stopte mocht ik hem lease
en met hem wedstrijden rijden.
ik leasde hem onder andere omdat we al een half jaar naar een paard voor mij zochte maar niets konde vinden!
nu leasde ik eindelijk ali en heb ik mijn 2e paard gekocht

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:52

ik denk dat het niet hip is, maar wel ontdekt word. het is wel lekker makkelijk, je mag er alles mee alsof hij van jezelf is en je betaald een maandelijks bedrag en dan hoef je je geen zorgen te maken over hoefsmid en dierenarts. ikzelf doe het ook, héérlijk.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 07:13

Ik lease zelf nu al dik een jaar op m'n manege een Fries. Alleen daar is het fulltime dus zeven dagen pr week en ik mag hem beschouwen als m'n eigen. Ook kosten zijn van mij alleen dierenarts wordt besproken met de manege eigenaar. Ik betaal dan ook hetzelfde als de pensionklanten en hij loopt ook niet meer mee in de lessen. Het is handig omdat je kan kijken of je het aankan om n eigen paard te hebben en als het niet gaat kan je elk moment stoppen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:36

Ik heb zelf nooit geleasd, en was da took niet van plan.
Als ik m'n eigen paarden zelf niet meer continu genoeg aandacht te geven zou ik een bijrijderster/verzorger zoeken, maar zou er geen geld voor betalen. Wou dat 'vroeger' zelf ook niet (vond het ook niet normaal), en dan zou het wle heel krom zijn als ik dat nu zelf wel zou gaan doen bij m'n eigen paarden.

Let wel, als ik lessen wou met desbetreffende pony, of wedstrijden, of iets anders "extra's" dan moest ikd at wel zelf betalen, en regelen ;)

Ik had puur de pony tot m'n beschikking, en het harnachement. Maar that's all! En dat vond ik wel een hele goede regeling :)

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:37

michelleuhh schreef:
Ik lease zelf nu al dik een jaar op m'n manege een Fries. Alleen daar is het fulltime dus zeven dagen pr week en ik mag hem beschouwen als m'n eigen. Ook kosten zijn van mij alleen dierenarts wordt besproken met de manege eigenaar. Ik betaal dan ook hetzelfde als de pensionklanten en hij loopt ook niet meer mee in de lessen. Het is handig omdat je kan kijken of je het aankan om n eigen paard te hebben en als het niet gaat kan je elk moment stoppen.

Ik denk niet dat je door middel van een lease paard een eigen paard kan toetsen :n
Bij een eigen paard komt nog zoveel meer te kijken dan wanneer je een lease paard hebt..

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:07

Klopt, dan komt er inderdaad nog wel wat meer bij kijken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:22

VSW-->TAO

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:44

BellyBel schreef:
michelleuhh schreef:

Ik denk niet dat je door middel van een lease paard een eigen paard kan toetsen :n
Bij een eigen paard komt nog zoveel meer te kijken dan wanneer je een lease paard hebt..

zoals? ik doe alles wat ik met een eigen paard ook zou moeten doen
inentingen, hoefsmid, da wanneer nodig enz.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:36

nou het voeren bijvoorbeeld, vond ik in het begin best lastig toen ik de paarden thuis kreeg. Niet te veel niet te weinig, eventuele supplementen voor mijn oudere paard. Maar ook het regelen ervan. Bij de fourage bestellen, wat voor brok je voert e.d. Wanneer de zadelmaker moet komen, of de tandarts.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:55

aliealie schreef:
nou het voeren bijvoorbeeld, vond ik in het begin best lastig toen ik de paarden thuis kreeg. Niet te veel niet te weinig, eventuele supplementen voor mijn oudere paard. Maar ook het regelen ervan. Bij de fourage bestellen, wat voor brok je voert e.d. Wanneer de zadelmaker moet komen, of de tandarts.

ja zadelmaker e.d kijk ik nu ook zelf naar samen met instructrice, en tandarts ong. 2x per jaar, of wanneer hij problemen gaat vertonen. Voer hebben wij zelf ook al op hem aangepast, en dit ook met succes, dit komt misschien ook omdat ik me gewoon heel erg verdiep in dingen en veel durf te vragen. Ik werk dan ook op mijn stal elke zaterdag inc. voeren e.d

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:16

Ik vind het persoonlijk apart om geld te vragen voor het rijden/verzorgen van een paard. Ik snap het van de kant van de eigenaar wel, hij/zij wil natuurlijk zeker weten dat het paard goed verzorgt wordt. Maar de echte paardengekken, die door weer & wind naar het paard zouden gaan en er veel voor over hebben, worden hierin benadeeld, dat is wel jammer! Vaak denken de ruiters dat ze meer recht hebben op het paard als zij betalen, maar ik merk in mijn kennisenkring dat daar vaak geen goede afspraken mee worden gemaakt.. Ik denk maar zo:

Je doet wat voor elkaar. De eigenaar heeft blijkbaar niet genoeg tijd om te rijden & verzorgen, de ruiter heeft tijd over om te verzorgen & rijden. Op die manier beteken je iets voor elkaar

Ik hoorde zoiets als dit laatst ook al en sorry, maar ik begrijp dit niet. Vind het echt heel krom
Iedereen weet hoeveel een paard kost per maand.
Als je als bijrijder/verzorger gewoon kunt rijden een aantal dagen per week lijkt het me logisch dat je iets meedraagt in de kosten. Mits je eigenaar geld zat heeft of het om een andere reden niet nodig vindt.
Waarom zou een bijrijder geheel kosteloos haar hobby moeten kunnen uitoefenen. Jij als bijrijder hebt anders wel alle gemakken van hetgeen waar de eigenaar voor betaald.

Ik moet zeggen dat ik tot op heden nooit een bijdrage heb gevraagd. En niet omdat ik genoeg heb of zo!!
Nou, na een paar van die meiden die geheel kosteloos op mijn pony 2 keer per week mochten rijden en zich niet aan de afspraken (en ik was echt niet moeilijk!!) hielden ben ik er klaar mee!!

Toen ik jong was........... was ik dankbaar dat ik een verzorg pony had.
Nu is het alsof je als eigenaar dankbaar moet zijn.

Ik heb bedankt. Dan maar elke dag naar mijn schatje!!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:02

ik vind leasen een erg leuke oplossing zodat je pony toch zijn aandacht en beweging krijgt en de gene die je pony least weet aan welk bedrag die toe is ookal word het paard ziek en toch heeft die gene een soort van 'eigen paard'

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:52

Als ik het goed begrijp zijn er dus veel vormen van leasen en zijn de afspraken heel persoonlijk. Zijn er ook mensen met ervaringen met het vaststellen van contracten hiervoor? Zijn er bepaalde dingen waar je berder nog bij stil moet staan?
Ik ben erover aan het nadenken één van onze dames te laten leasen en ben erg geïnteresseerd in informatie hierover. :)