Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Re: Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:19

Mensen bij mij op stal die into parelli zijn laten hun paard inderdaad ook achter zich lopen.
Ik niet, vind dat maar niks. Hij springt dan zo in je nek als ie schrikt. Paardje loopt naast me, kan ik gelijk reageren als er iets gebeurt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:21

Ik laat het paard met zijn hoofd ter hoogte van mijn schouder meelopen. Niet helemaal achter mij want dan kan ik niet meer zien wat hij doet. Maar ook niet helemaal naast mij want als een paard dan opeens naar voren schiet hou je er niets meer aan. Paard wat eenmaal voor je uit loopt hou je bijna niet meer tegen.

Overigens over dat paard in je nek. Lijkt mij nu net de reden waarom de naturals hun paard niet recht achter zich aan laten lopen maar schuin. Zodat als hij schrikt alsnog langs hen rent ipv in de nek zit.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:49

lindsey schreef:
Ik laat het paard met zijn hoofd ter hoogte van mijn schouder meelopen. Niet helemaal achter mij want dan kan ik niet meer zien wat hij doet. Maar ook niet helemaal naast mij want als een paard dan opeens naar voren schiet hou je er niets meer aan. Paard wat eenmaal voor je uit loopt hou je bijna niet meer tegen.

Overigens over dat paard in je nek. Lijkt mij nu net de reden waarom de naturals hun paard niet recht achter zich aan laten lopen maar schuin. Zodat als hij schrikt alsnog langs hen rent ipv in de nek zit.

In principe heb je gelijk!
Maar (om het even in natural-termen te verwoorden ;) ) als jij echt de leider van je paard bent dan zal die niet zomaar weg gaan sprinten (tenzij hij natuurlijk echt op hol slaat). Mijn paard gaat er niet vandoor als hij schrikt :n want dan moet hij het alleen gaan klaren. Hij laat wel duidelijk zien dat hij schrik heeft: staart erop, groot maken en snuiven maar! En ook al pakt hij een sprint, hij zal altijd rond mij blijven cirkelen, zonder spanning op het touw. Maar naar het schijnt is dat een Arab-eigen trekje.
Dit heeft ook als gevolg dat ik altijd zal afstappen als mijn paard iets heel eng vindt. Als ik in het zadel zit heeft hij (jammer genoeg!) minder vertrouwen in me tegen als ik naast hem op loop.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:50

ik laat mijn paard ook schuin achter me lopen, als hij naast je loopt kan hij net zo goed opzij springen en over je heen lopen. Als hij schuin achter mij loopt heb ik altijd nog een pas de tijd om in te grijpen. Als hij al naast mij loopt en hij gaat rennen houd ik hem ook niet, als hij achter me loopt heb ik nog tijd voor een zwieper met het touw, zodat ik hem toch bij me kan houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:57

paard mag in principe overal lopen(alleen geef ik wel aan waar :P )
Maar 1 plek mag niet: recht achter me.

plekken waar hij wel regelmatig loopt(ook met oefeningen):
Schuin achter me,
Met hoofd ter hoogte van mijn schouder,
Met schouder ter hoogte van mijn schouder,
Met romp ter hoogte van mijn schouder en met zijn achterhand ter hoogte van mijn schouder.

Dat ook allebei links en rechts, heb geen flauw benul van links en rechts, dus weet ook niet aan welke kant hij loopt :+

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:57

Ik laat mijn paard schuin achter mij lopen.
Gaat hij me voorbij dan zet ik hem achteruit.
Als ik stil ga staan moet hij ook meteen stil staan, doet hij dat niet dan zet ik hem ook achteruit.
Als ik langzamer ga lopen moet hij dat ook doen anders gaat hij me ook voorbij en zet ik hem dus ook achteruit.
Mijn paard weet het nu dus die hoef ik nu ook zelden nog achteruit te zetten.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:00

mijn loopt naast me, al vind ze dat nog erg moeilijk

heb ooit van een vrouwtje geleert dat een paard achter je moet lopen zodat jij als leider word gezien en het paard als ''onderdaan' zelf ben ik het hier niet zo mee eens en mogen ze gezellig naast me lopen (vind k zelf ook prettiger en veiliger)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:13

Mijn paard neemt een sprong naar voren als die schrikt (en draait zich dan gelijk om), dus nee die laat ik niet achter me lopen.
Als ze wat spannends ziet wilt ze wel graag achter me lopen of wilt ze aan de andere kant lopen.Wij hebben in het bos 3 soort picknickhuisjes staan en 1 daarvan is heeeul eng... Het liefst wilt ze mn binnenzak in :+. Toen ik haar net had was ze zo dat ze meteen ging rennen dus dit vind ik al een hele vooruitgang.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:17

Meestal achter me, maar ze zoeken zelf maar uit waar ze lopen (en da's meestal achter me), zolang ze maar niet bovenop me lopen en ook niet voor me uit. Al loopt Roos ook weleens voor me uit en dan loop ik er netjes achteraan, gaat ook prima hoor :+

Paarden kunnen ook opzij springen trouwens, dus vwb bovenop je springen maakt dat niet zoveel verschil uit.. Van achter hebben ze meer ruimte om langs te je gaan dan als je er naast loopt en er is opeens iets heel engs aan de andere kant.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:21

Mijn pony loopt met haar hoofd naast mij. Touw altijd lang ontspannen! Soms loopt ze achter me.
Als ze erg gespannen/druk is, loopt ze telkens voor me. Gaat draven etc. Dit mag ze écht niet, en ik zet haar echt iedere keer terug :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:24

Schuin achter mij,zodra er iets is hou ik het halstertouw omhoog en staat hij stil.Wanneer je naast een paard loopt is het paard dominant.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:33

ligt aan het paard, mijn hengst schuin achter me, niet naast me want IK ben de leider. Voor het op mijn enkels of in mijn nek springen ben ik niet bang, hij weet dondersgoed wat mijn persoonlijke ruimte is.

Mijn merrie loopt meestal los naast me, of achter me, of voor me, net waar ze wil lopen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:34

Ik heb nog wel eens het probleem dat mn paard voor me loopt :+

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:36

Mijn paard loopt voor me en trekt aan het touw ..... kan der helaas niks aan doen , ik wijs hem wel vaak op zijn plaats en dan gaat hij wel weer netjes naats em maar hij doet het evengoed weer. ik heb het er maar zo bij gelaten en weet dat het niet slim is maar sinds dat ik hem heb is het al zo en het is hem gewoon vroeger niet geleerd en het is hem denk ik niet meer aan te leren omdat hij ontzettend koppig is , en ben allang blij dat hij naar mijn stem luistert en dat ik hem vaak ook zonderhalster mee neem en dan loopt hij gewoon met me mee ;)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:59

Ieder paard laat ik altijd wel naast me lopen, op één paard na.
Onze Tinker loopt erg graag achter mensen, paarden, wie dan ook. Ik loop niet vaak met hem, omdat hij meer van mijn moeder en zusje is. Maar één keer per week haal ik hem en breng hem naar de trailer toe naar de manege en weer terug. Ja, dan sjokken we lekker over het terrein en loopt hij achter me.

Hij is de enige waarmee ik het durf, want ik ben wel altijd bang dat paarden schrikken en over me heen lopen. Ben één keer omver gelopen (wel andere situatie), maar dat is meer dan genoeg.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:08

Ulf loopt meestal gewoon naast me, zijn oren ongeveer naast mijn schouder en het touw hangt losjes.

Echter als hij veel haast heeft om bij naar zijn stal (lees biks en kuil) te gaan, dan wil hij voorop lopen, maar dat mag hij absoluut niet, ik laat hem dan halthouden en achterwaarts gaan en dwing hem een meter scheef achter me te lopen, zodra hij mij weer voorbij wil laat ik hem opnieuw halthouden en achterwaarts gaan, dit werkt prima.

Maar soms ........ loopt hij wel 2 meter scheef achter me en moet ik hem bijna meesjorren, bijv. als hij naar de wei gaat met dit weer, duilerig weer of 's ochtends heel vroeg :+

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:05

Ons paard was enorm dominant.. Hij is een maand in training geweest, zij heeft hem zijn dominante gedrag afgeleerd. Hij moet een meter achter je lopen.. Volgens haar krijgt hij zo ontzag voor je; moet zeggen dat het goed werkt! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:34

In principe achter me, aan een lossere lijn als dat mogelijk is...

dominante paarden die steeds voor me uit komen zwaai ik inderdaad ook even naar achteren met het touw of ik zwaai mijn armen in de lucht om te laten zien dat ze achter me moeten blijven...

als ze even iets vlotter zijn mogen ze ook best even naast me lopen, maar me niet voorbij...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:38

schuinachter me. Ik hou altijd contact met mijn paard en hou altijd een schuin oog op haar. Plus, ik ken mijn merrie, in eender welke omstandigheid, als zij verschiet (ALS ze al verschiet, meestal verschiet alles van haar :+ ) zal zij naar voor schieten, en als zij dan al schuinachter me loopt kan ze dus niet recht op me lopen. Terwijl mijn oudste merrie altijd naast of voor me loopt, als zij al eens verschiet heb ik vaker een blauw oog dan me lief is!

En ja, ik ben ook een natural-ingesteld persoon ;)

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:40

Ik wil m'n paard naast of iets schuin achter me hebben, maar hij mag zeker geen stap voor mij lopen.
Ook andere paarden (die ik voor andere mensen binnen/buiten zet) mogen dit niet.
Zodra ze toch te hard lopen, zorg ik dat ze opletten, ga ik stil staan en als ze dan een pas voorbij mij zetten, dan zet ik ze een paar passen terug naar achter.
Meeste paarden hebben het na 1x door dat ik ze niet voorbij me wil hebben

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:04

het paard loopt overal waar ik wil dat hij loopt.
ik bepaal nog steeds waar we heen gaan en in welk tempo.
Als ik dat wil en het veilig is loop ik zelfs regelmatig achter mijn paard aan.

"ontzag" krijg ik uit andere dingen en niet door de plaats waar snow loopt. ik heb ook echt niet het idee dat hij dominanter wordt naarmate hij meer voorop loopt, hij wordt wel zekerder van zichzelf maar dat is juist goed.

en tja als jij er op zit ben je toch ook niet tenhoogte van zijn neus, dan zit je ook tenhoogte van zijn zijkant, dus waarom niet dat oefenen met daar te lopen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:25

magic_lover schreef:
En dan kun je wel komen met ja als het paard daar loopt en jij loopt voor hem ben jij de 'leider' en weet ik wat voor dingen nog meer, maar voor mij blijft een paard nog altijd een vluchtdier, en bij een schrikreactie denkt ie echt niet meer om dat mensje op 2 benen voor hem... :n

Ik heb reeds meer dan een decennia een paard waarmee ik intussen kan lezen en schrijven. Paard is zo braaf als het maar kan zijn, ik krijg haar in alle hoeken gedraaid. En daarvoor heb ik geen kracht nodig, als ik doorwandel zet zij een pas opzij of draait ze haar hoofd zodat ik langskan, daar hoef ik zelfs niet voor te wachten. Om haar mee te nemen heb ik in principe zelfs geen touw nodig, gewoon mijn hand op de manen leggen en beginnen stappen, dan komt ze vanzelf mee.

Zo was ik ooit met haar aan het touw aan het wandelen, net iets voor haar schouder. Het maakte niet veel uit waar je liep, beest liep toch meer. Maar toen gebeurde er iets onverwachts en mevrouw verschrok zich een ongeluk. In die automatische schrikreflex, sprong ze plots opzij, trapte op mijn hiel, duwde me omver waardoor ik het touw moest loslaten en huppelde nog wat verder. 3 meter verder stond ze weer stil, draaide zich om naar bij en bleef -nog altijd een beetje in schok- staan.
Dusja, moraal van het verhaal: Ik wil best wel discussieren dat je een paard zoveel vertrouwen kunt laten krijgen dat hij er niet zomaar vandoor gaat, maar dat je er zo'n gevoeloze robot van kunt maken dat hij zelfs geen schrikreflex meer heeft, nee. Hij moet je niet in de steek laten om je te kunnen overrompelen :D .
Ik loop er nu naast, omdat ik weet dat mijn paard ofwel naar voren ofwel schuin naar voren springt bij een schrik, en toch altijd met een extra wakend oog.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:04

meestal achter maar soms ook naast. Als de haf erg blij is loopt hij ook wel eens iets voor me.

Als ik de allebei meeneem is het meestal de haf voorop dan ik en dan de fjord. Stuur ik de haf zo voor me uit...makkelijk hoor. :D

Fjordmans loopt eigenlijk altijd achter me, die heeft nooit haast. Soms heb ik de neiging om aan de smid te vragen of hij er wieltjes onder wilt zetten :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:41

Hangt af van paard en situatie, bij mijn merrie maakt het me over het algemeen niets uit waar ze loopt, gisteren wandeling in het bos gemaakt en dan loopt ze soms naast, soms schuin achter en soms met haar neus aan mijn hand achter mijn rug ;)
Als ze een maffe bui heeft dan wil ik haar hoofd iets meer onder bereik houden, dus hoofd naast me, maar ook dan hangt het touwtje los.
Paarden die ik minder goed ken wil ik het hoofd naast of net schuin achter me hebben, daar wil ik zicht op hebben.
De positie schuinachter is een ondergeschikte positie, dus paarden met wat drammerige/dominante neigingen worden daarheen gebonjourd, een onzeker paard kun je juist stimuleren wat meer te durven door het iets voor je uit te laten lopen (jij ter hoogte van buik of kont), maar dan moet je dus wel zeker weten waar je mee bezig bent.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:44

Ik denk dat als jij je paard hebt geleerd wat jouw persoonlijke ruimte is (en dat moet je hem echt leren), dan kan hij achter je lopen. Ik ben het nu zelf aan het leren, maar hij loopt nu nog keurig naast me, wel zo veilig :)