[TAO] HELP! Trailerprobleem: ik mag niet meer op wedstrijd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reslicun

Re: [TAO] HELP! Trailerprobleem: ik mag niet meer op wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:11

Alle uitstekenede dingetjes niet scherp maken in je trailer? Zodat ze zich niet kan vewonden

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:18

Ik heb een trailer voor 2 paarden, waarbij je het tussenschot eruit kan halen.
Als ik een "claustrofobisch" paard moet vervoeren haal ik het schot eruit, als het over 2 brave paarden gaat kan je ze ook gemakkelijk zonder tussenschot er allebei op zetten. Let er alleen op dat je ze losmaakt voor je de achterklep open maakt, zodat ze hun halsters niet kapot trekken omdat er geen stang achter zit.
Zo kunnen jullie zonder probleem op wedstrijd blijven gaan.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:58

Garny95, ik zeg ook niet dat ze allemaal zo zijn, maar je moet een goede treffen. Na een uur klooien met lief en braaf paardje, ben je het toch zat. Dan kun je hem toch wel met iets meer kracht in de trailer zetten(hij moet toch terug naar huis), het was niet zo dat we hem eerst de striemen op de kont hebben geslagen. Maar het paard had het gewoon door. Misschien zijn de bedrijven welke jij noemt wel een hele goede oplossing en werkt dat wel.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:06

Bij ons kan het tussenschot er volgens mij niet tussenuit. Denk dat het andere paard dan ook panisch wordt als de mijne gaat zitten of andere toeren gaat uihalen..

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:19

als hij alleen vervoerd wordt, met tussenschot normaal doet ie het dan ook?
misschien dat ie wel reageert op het andere paard, tenminste ik kan uit je verhaal niet opmaken dat jullie het al een x geprobeerd hebben met het tussenschot in normale stand..
(ik denk dat jullie dat vast wel gedaan hebben hoor maar je weet maar nooit)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:29

Wij hebben een pensionpony die zich zijwaarts laat vallen als ze op een tweepaards met tussenschot staat (ook als ze er alleen op staat). Lange tijd geprobeerd om cm voor cm het tussenschot verder "dicht" te doen, ging best goed, maar op een gegeven moment kon ie helemaal "dicht" (zoals het hoort) en toen was het toch weer mis. Voor haar veiligheid gaat ze nu alleen nog op een 1½-paards of op de tweepaards met het schot opzij.
Er heeft laatst in de Paard en Sport een uitgebreid artikel over dit probleem gestaan met allerlei tips en trucs. Helaas met als conclusie dat dieren die dit doen (gaan liggen of zich laten omvallen) het uiteindelijk toch weer gaan doen.
Voor ons is de oplossing: deze pony alleen en de andere 2 in de tweepaards en zo op concours, "het is niet anders" zoals ze het hier zo mooi zeggen. Geen stress meer bij de pony, geen stress meer voor ons.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:04

koop een draadloze camera bij de gamma en bekijk haar tijdens een korte rit, dan zie je wat ze precies doet en op welk moment. Probeer dan ook eens het zeiltje dicht/open te doen enz. Evt. kun je een 1,5 paardstrailer huren om eens uit te proberen.

Denk ook nog eens heel diep na, wat is er "anders" geweest aan de rit waarbij ze gewond van de trailer af kwam?

Zo hebben wij er 1 die niet op de trailer meer wil na en rit waarbij we een verkeerde afslag namen en op een straat kwamen waar ze bezig waren met asfalteren... Grind onder de wielen, veel kuilen, ook al rol je met de voet op de rem zo zacht als je kunt, ze merken het toch en het was voor haar voldoende...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:17

DinoBanani schreef:
Bij ons kan het tussenschot er volgens mij niet tussenuit. Denk dat het andere paard dan ook panisch wordt als de mijne gaat zitten of andere toeren gaat uihalen..

En schuin vastzetten en dan een lange stang er achter? Wij hebben ook een lange stang, die zat er bij - ons tussenschot kan er ook uit - maar die kun je ook wel laten maken bij het plaatselijke mechanisatiebedrijf oid hoor. Iedereen die kan lassen kun je vragen.
Verder zou de camera in de trailer wel eens goed - en interessant - zijn om het gedrag van je pony te bestuderen. Misschien dat dat tot de oplossing leidt.

Tot slot ben ik wel benieuwd hoe dat nu zit met de rijstijl, ik ga zeker voordat ik ooit op pad ga met een paard de proef met de speciebak met water eens proberen, lijkt me wederom erg interessant!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:08

sammie18 schreef:
Garny95, ik zeg ook niet dat ze allemaal zo zijn, maar je moet een goede treffen. Na een uur klooien met lief en braaf paardje, ben je het toch zat. Dan kun je hem toch wel met iets meer kracht in de trailer zetten(hij moet toch terug naar huis), het was niet zo dat we hem eerst de striemen op de kont hebben geslagen. Maar het paard had het gewoon door. Misschien zijn de bedrijven welke jij noemt wel een hele goede oplossing en werkt dat wel.

ik kan het je van harte aanbevelen, succes !

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:16

Tussenschot opzijzetten/eruithalen en lange stang of ketting achter gebruiken.
Ik heb hem indertijd laten maken voor een claustrofobisch paard.

Afbeelding

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:17

zo'n ketting en dan je schot opzij zetten zou ik niet doen, schot staat dan alsnog los en een stang geeft meer stevigheid.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:39

Het paard van mijn buurman laat zichzelf vallen als het tussenschot blijft staan, met het schot opzij geschoven en een extra lange stang (laten maken) gaat het dus wel helemaal goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:58

cissy schreef:
zo'n ketting en dan je schot opzij zetten zou ik niet doen, schot staat dan alsnog los en een stang geeft meer stevigheid.

Ik geef toe dat ik bij mij het tussenschot eruit heb en een lange stang aan de voorkant. De ketting aan de achterkant geeft gewoon stevigheid, hij moet namelijk niet te veel doorhangen. Overigens heeft zo'n ketting ook nog wel een paar voordelen bij andere problemen: je klikt hem bijvoorbeeld heel snel erin en eruit. Als je een paard hebt dat geen geduld heeft is dat soms erg handig.

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:02

ik heb je pagina's niet doorgelezen maar ik ben naar een " cursus" van annemarie van der toorn geweest. Ik denk dat je haar het beste op kan bellen om te vragen wat je hier aan kunt doen!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 12:06

Dankjewel voor de vele reacties allemaal! ik heb een mail gehad van Annemarie van der Toorn, as 3 januari heb ik een belafspraak. Jullie horen verder van me!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:19

DinoBanani schreef:
Dankjewel voor de vele reacties allemaal! ik heb een mail gehad van Annemarie van der Toorn, as 3 januari heb ik een belafspraak. Jullie horen verder van me!

Heel veel succes. Ik heb een training bij haar gedaan. Had geen paard met een probleem, maar gewoon uit interesse. Was echt heel erg leuk en leerzaam. Ze kan je vast helpen met het probleem.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:27

Ons paard moest dus vroeger vervoerd worden door hem echt te sederen. Wij zijn begonnen met dit heel langzaam op te bouwen. eten geven in de trailer. dit volhouden netzolang dat het paard echt rustig staat te eten. daarna stukje rijden van 3 tot 5 minuutjes. Dat uitbreiden de eerste langere rit hebben wij resque gegeven das van Bach bloesem en werkt echt top, mag je dus ook wedstrijden mee rijden want het is een middel op plantbasis. Het zorgt ervoor dat het paard rustiger is. Hang een goede hooizak in de trailer voor afleiding en verder veel maar dan ook heel veel geduld

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:23

ik ken de situatie:
ik ga sinds een paar maanden wekelijks op de manege gaan rijden met mijn trekpaardmerrie.
ik wist dat ze niet veel evenwicht had maar de laatste weken is dit echt geescaleerd.
mijn paard is een type van: alles moet OF volledig VAST, OF volledig LOS.
bind je ze bv aan de muur, met iets dat een beetje meegeeft als ze wat trekt (bv zon rubber) dan panikeert ze en trekt ze voor los (en ja, ze raakt altijd los)
bind je ze daarentegen met een hele stevige ketting, trekt ze eenmaal en is het over.

het tussenschot in onze trailer zit met 2 pinnetjes in de grond, en wordt op zijn plats gehouden door de stangen.
paardlief past er net tussen, dus zora we optrekken, en ze iets tegen de achterstang duwt, wipt de voorkant van het tussenschot omhoog.
de eerste bocht dat we nemen naar rechts (als ze dus het tussenschot gebruikt als steun), gaat het al mis.
ze leunt tegen het tussenschot, dat geeft een tiental cm mee, ze panikeert wat en smijt zich naar de andere richting en achteruit, daardoor geeft de achterstang ook mee, wipt de voorkant van het tussenschot verder omhoog, panikeert ze verder, springt vooruit, duwt zo de achterkant van ht tussenschot eruit, en laat zich achteruit op door haar achterbenen vallen.
daardoor raakt ze onder de achterstang, en wipt zo het hele zootje de lucht in, en zo smijt ze zich heen en weer tot we recht rijden.
bochten naar links = geen probleem...

(ik heb er bij gestaan om te zien wat ze deed)
we hebben nu als noodoplossing de twee stangen aan elkaar gemaakt, en vervoeren nu zonder tussenschot.
de eerste bocht was ze wat onzeker, maar nu staat ze vrij rustig schuin, komt zelfs niet tegen de achterstangen, en zet een stapje over in de bochten.

enige probleem dat ze zich nu zou durven omdraaien, dus volgende stap is eens kijken voor twee hele stevige kettingen :D

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:37

Je pony heeft een evenwichtsprobleem. Petra Vlasblom kan je hierbij helpen. Zij is van 2 moons. Jouw pony moet leren overstappen in de bochten. Nu kan ze dat dus niet en daarom raakt ze haar evenwicht kwijt. Ik heb ooit van Petra Vlasblom een e-mail gekregen hoe je je pony dit kan leren. Maar dat is niet zo makkelijk, dus ik denk dat je het best contact met haar op kan nemen. Het is dus op te lossen, maar wel met de hulp van een expert. Het loont echt om de hulp van 2 moons in te schakelen. Succes ermee.

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:16

Sjolvir schreef:
SharonTessa1 schreef:
mijn paardje krijgt altijd als we met trailer gaan een kalmeringsspuitje anders sloopt ze gelijk de hele trailer.

Dat is niet echt een optie als je op wedstrijd wilt..
1. het is doping..
2. sta je op concour met een slaapwandelend paard.
3. gesedeerde paarden op de trailer vallen ook nog wel eens om, omdat ze hun evenwicht kwijt raken.

TS, je zei dat je geen stang had..
Zou proberen langere stang te kopen (laten lassen wat dan ook ) en die op betere hoogte voor je pony laten monteren.

Verder klinkt altijd hard, toch die rijstijl...

De eerste keer dat het gebeurt is dat ze wonden had, is ze toen ook echt gevallen?
Is er toen onderweg iets raars gebeurt?
Is er verschil als je haar in de 2 paards met schot op zijn plaats alleen, of met paard ernaast vervoerd?

we gaan dan ook niet op wedstrijd maar om naar een strandrit ofzo te gaan

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:19

cissy schreef:
SharonTessa1 schreef:
mijn paardje krijgt altijd als we met trailer gaan een kalmeringsspuitje anders sloopt ze gelijk de hele trailer.

Dat is nou wat je noemt een quick fix oplossing, sterker nog het is geen oplossing het is symptoom bestrijding. Je kunt je paard gewoon leren wat trailerladen is, dát is de oplossing, zoek daar hulp bij ipv te sederen, ook al om de redenen die Sjolvir noemde.

1. ik geef haar het ook niet dat spuitje iemand anders van mijn fam. doet het altijd ze zeggen dat het beter is enz.
2. en ik ga niet op wedstrijd het is omdat we dan naar een strandrit of iets anders gaan.
3. het is omdat ze iets heeft
4. en daar hebben weinig mensen wat mee te maken

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:29

Zou het misschien kunnen dat je van plaats hebt gewisseld in de trailer? Mijn vorige paard liet zich altijd omvallen als hij aan de rechterkant stond. Begon al toen we hem op gingen halen, gelukkig hoefden we niet zo ver, maar er kwam een herrie uit de trailer! Wezen kijken, stond ie met zn oortjes naar voren te kijken...Snapten er niks van. Later heeft een vriendin er nog bij in gezeten om te kijken wat hij deed, liet zich dus echt omvallen in de bochten. Wisten eigenlijk niet zo goed wat we er aan moesten doen, maar toevallig eens links gezet, gewoon niks meer aan de hand!! Later ook nog met een paard van een kennis, die deed hetzelfde, ook geprobeerd om m aan de andere kant te zetten als wat ze normaal deed en ook over....
T is misschien het proberen waard!
Heel veel succes

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:37

Goed plan imd. Ben heel benieuwd of TS inmiddels haar belafspraak heeft gehad, dit zou vandaag toch zijn?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:20

Petra Vlasblom van 2 moons kan ik je van harte aanbevelen.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:42

YSR1971 schreef:
Goed plan imd. Ben heel benieuwd of TS inmiddels haar belafspraak heeft gehad, dit zou vandaag toch zijn?

Hee, ik heb Annemarie een paar keer proberen te bellen, maar het nummer dat ze mij doorgegeven heeft klopt niet. Ik krijg te horen dat het niet in gebruik is. Ik heb haar nu een mail gestuurd met de vraag of ze het goede wil doorgeven, en dan ga ik het nog een keer proberen. En voor de zekerheid stuur ik Petra Vlasblom ook even een mailtje, of ze het mij via de mail wil uitleggen. Ik laat het jullie weten!