Dominante/speelse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:22

Heeel erg bedankt voor het reageren!
Het is idd dat ze dan niet weet wie de baas is.
Maar als ik haar met halter om vast heb weet ze veeeel meer wie de baas ik (ik dus:P)
Maar in het land weet ze dat nog niet.
Dat zal ik haar nog wel even duidelijk maken.
En als het niet helpt en er staat een andere pony bij in zal ik echt hulp gaan zoeken!

_Noor

Re: Dominante/speelse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:55

Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:39

LadyDaily schreef:
Heeel erg bedankt voor het reageren!
Het is idd dat ze dan niet weet wie de baas is.
Maar als ik haar met halter om vast heb weet ze veeeel meer wie de baas ik (ik dus:P)
Maar in het land weet ze dat nog niet.
Dat zal ik haar nog wel even duidelijk maken.
En als het niet helpt en er staat een andere pony bij in zal ik echt hulp gaan zoeken!

Nog even een kleine tip en waarschuwing: wordt niet boos, wees duidelijk, maar laat je niet in een negatieve emotie trekken door haar. Dat is moeilijk, maar wel heel belangrijk, want als je in zo'n negatieve emotie zit is het bijna onmogelijk om direct bij goed gedrag echt te belonen. En juist dat is ook van groot belang.
Sommige paarden/ponies zijn er meesters in om mensen in emoties te krijgen en dan hebben ZIJ de leiding. Bedenk dat heel goed als je met een wat lastiger merrie bezig bent, want juist lastige merries hebben daar een handje van :(:)

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:51

Hier ook iemand met een vrij dominante merrie. Op de stal waar ze eerst stond kon ze eigenlijk niet bij de groep omdat er altijd wel eentje was die ze in elkaar schopte, maar eigenlijk kwam het ook doordat de paarden niet de kans kregen de rangorde in te stellen met haar als nieuweling erbij. Begrijpelijk, want je bent altijd bang dat je paard echt wat oploopt van de klappen, maar gelukkig staat ze nu wel gewoon in een groep en dat gaat prima.

Naar mij, maar vooral naar mijn zusje eerst, deed ze ook heel dominant. In het land keihard op je af komen rennen, bij het longeren ook, echt met maaiende voorbenen. Gericht bokken dan weer niet. Om de een of andere reden 'vertrouwde' ik haar echter toch voor 200%, dus ik heb met niet 'weg laten jagen', wat ze bij anderen wel voor mekaar heeft gekregen. In het land heb ik het opgelost door zelfverzekerd naar haar toe te lopen en gewoon te blijven staan als ze op me af kwam rennen. Groot maken als ze me te dichtbij kwam, en voor de zekerheid wel een halstertouw mee (maar niet hoeven gebruiken). De eerste paar keer kwam ze vlak voor me tot stilstand, beetje in de war van mijn gedrag. Nu kan ik haar zo pakken.
Bij het longeren 1x een rake tik met de longeerzweep, maar voornamelijk groot maken en boze stem opzetten. Nu loopt ze meestal als een zonnetje aan de longe (ook met halster en zonder zweep) en mij bedreigen doet ze niet meer.
Toch merk ik in de omgang nog steeds dat als iemand wat onzeker op haar afkomt, ze daar meteen misbruik van maakt en de baas gaat spelen, wat zeker gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren als ze daar echt haar kans in krijgt! Als ze die niet krijgt is het een erg lief paard, ik kan op haar staan, onder haar door kruipen, van haar kont glijden, etc.

Dus: als het je niet zelf lukt weer boven je paard te komen (zonder geweld, want sterker zijn ze toch), zou ik zeker hulp zoeken, dat kan je echt goed leren, het ene paard heeft dat nou eenmaal sterker dan de ander (en ook ik ben niet altijd duidelijk genoeg, maar we weten wat we aan mekaar hebben, dus ze loopt niet opeens weer over me heen ofzo). Kan je niemand in je directe omgeving vinden, denk dan eens aan Two Moons, Petra Vlasblom heeft ons ook fantastisch geholpen bij het trailerladen, waar mijn merrie ook erg dominant in was.

Succes!