een oortje in met rijden (muziek)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:52

mang schreef:
yildiz schreef:
Een auto is geen paard! ;)
Als ik train wil ik mn volledige aandacht bij mijn paard hebben, alles aanvoelen en daarop inspelen. Muziek leidt misschien niet zo zeer af, het ligt subtieler, het beinvloedt je wel degelijk.

dat is misschien niet bij iedereen zo. ik maak mijn huiswerk ook altijd met muziek omdat ik me anders niet kan concentreren terwijl sommige mensen juist totaal niet kunnen leren met muziek. dus dat verschilt denk ik .

Hoe je t ook wendt of keert, muziek blijft een (geluids)prikkel, iets wat in je hersenen binnenkomt en wordt geregistreerd en je dus beinvloedt. Alleen voor dove mensen is dat dus anders! (ja, ik weet t is flauw maar kan het niet laten :D )
Of het je wel dan niet afleidt is een andere discussie en dat zal zeker voor iedereen anders liggen. Mij leidt het persoonlijk niet echt af (mits zachtjes op de achtergrond aanwezig), maar ik zou er dus niet bewust voor kiezen om met muziek aan te trainen tenzij dit aan de training bijdraagt.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:59

yildiz schreef:
Hoe je t ook wendt of keert, muziek blijft een (geluids)prikkel, iets wat in je hersenen binnenkomt en wordt geregistreerd en je dus beinvloedt. Alleen voor dove mensen is dat dus anders! (ja, ik weet t is flauw maar kan het niet laten :D )
Of het je wel dan niet afleidt is een andere discussie en dat zal zeker voor iedereen anders liggen. Mij leidt het persoonlijk niet echt af (mits zachtjes op de achtergrond aanwezig), maar ik zou er dus niet bewust voor kiezen om met muziek aan te trainen tenzij dit aan de training bijdraagt.

zoals ik net al zij:
het gaat om het rijden in de buitenbak waar ik dus niet intensief kan trainen omdat die bak te zwaar voor haar is. alleen voor de beweging.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:00

Op mijn vorige stal zag ik wel vaker dat ruiters met oortjeS reden. Zelf vind ik het niet fijn en onhandig i.v.m. die draadjes enzo. Ook denk ik dan dat die draadjes niet zullen breken op het moment dat ik val en hij om mijn nek, oor o.i.d. hangt. := Hij breekt dan vast wel, maar je weet maar nooit. :n :P
Daarnaast, al eerder gelezen, als je paard schrikt hoor jij het misschien niet of voel je het later aan.

Tegenwoordig is het voor de meesten (zegt mijn pedagogiekboek) 'jongeren' redelijk normaal om twee dingen tegelijkertijd te doen. Dit is gewoon met de generatie meegegroeid. Als je oplet wat je allemaal tegelijkertijd doet. Ik leer altijd met mijn koptelefoon op. Dit is even terzijde, maar het hoeft niet per se af te leiden dus. Dit is natuurlijk verschillend per persoon.

Als jij je met oortjes goed kan concentreren kan je er best mee rijden, maar je moet je goed afvragen wat het meeste verantwoorde en het beste voor je paard is.
Jij kent je paard beter dan ons, maar je moet altijd in je achterhoofd blijven houden dat het een vluchtdier is en blijft. :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:03

@ Mang; dan doe je toch lekker een oortje in.. :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:07

Ik doe het vaak, als ik alleen rijd en ik ondervind veel voordelen. Als er bijvoorbeeld een tractor rijdt buiten span ik mezelf automatisch en dat zet ik over naar mijn paard. Met het oortje hoor ik de tractor niet dus blijven we lekker ontspannen. Bovendien zijn we net bezig met middendraf. Alleen voel ik het niet goed of ze verruimt of gewoon snel begint te draven op de voorhand. Door muziek met een beat, aangepast aan het normale draftempo kan ik controleren of m'n tempo en passen nog goed zitten :j

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:07

Het lijkt mij ook wel lekker, ik kan ook heel gespannen op mijn paard zitten en dan is een beetje meezingen niet verkeerd. Ik denk dat ik dan nog steeds wel geconcentreerd kan rijden, alleen is het dan misschien wat makkelijker om te ontspannen. Ga nu ook weleens gewoon een liedje zingen ;)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:10

Ik rij wel met een oortje in, maar die gebruik ik niet voor mijn mp3-speler. Hij zit aan mijn telefoon zodat ik handsfree kan bellen (mocht ik gebeld worden) :Y)

Ruiters die wel muziek luisteren tijdens het rijden (en dan voornamelijk buiten) vind ik gewoon erg onverstandig.

Voor ruiters die op deze manier geconcentreerder kunnen rijden is het een ander verhaal, maar zoals ik al zei buitenrijden met muziek vind ik wel erg ver gaan.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:12

ik heb het liefst ook mijn mp3 op staan tijdens rijden, ik heb het idee dat ik dan beter rij, ik heb met rijden vaak last van dat ik links in mijn schouder niet ontspan. als ik mijn mp3 op heb heb ik heer geen last van ;)
ik ben dus zlef ontspannender als ik muziek op heb.

hangt denk ik ook erg van je paard af, als je een paard hebt dat snel schrikt van allemaal dingen zou het handiger zijn dat je zelf alles ook goed kunt horen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:14

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Re: een oortje in met rijden (muziek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:21

bedankt voor de reacties, ik ga het gewoon een paar keer proberen en dan kijken of ik er niet slechter van ga rijden/concentreren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:25

ik rijd ook bijna altijd met muziek erbij.. ook buiten.. als ik schrik, schrikt mijn paardje ook.. dus met muziek erbij ben ik ook relaxter..
In de bak vind ik het ook erg lekker..
dan sluit ik me af voor de buitenwereld, en kan ik me op het rijden concentreren.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:59

ik doe het wel eens als ik in mijn eentje ben, maar dan ook echt maar 1 oortje hoor. ik wil wel dingen kunnen horen.

Ynskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:40

Als ik alleen rijd in de bak doe ik het ook altijd
een oortje in volume op 1 of 2 het is toch altijd stil in de omgeving dus je hoort het goed.

Met muziek kan ik toch beter ontspannen focusen dan zonder muziek op de een of andere manier ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:42

Ik heb wel eens van die filmmuziek opstaan en rijd dan met mijn paard. Ik word er helemaal voor met energie van en hij vloeit ook helemaal mee!
Prachtig om te zien, maar met een oortje rijden heb ik liever ook niet.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:47

en hoe zit dat met een kur op muziek dan?? is toch ook muziek dan concentreer je je daar toch ook op en dat staat anders behoorlijk hard. en als je die thuis oefent doe je dat dan ook altijd met speakers??? nou ik niet hoor!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:57

Ik heb het welleens, kan ik me wel lekker mee concentreren. Is voor mij een prikkel lekker door te gaan. Geeft mij ook wat meer besef van tijd. Kan ik makkelijk tijden stellen, we gaan nu 1 liedje dit doen en dan dat. is voor mij echt ideaal. Ook met een schrikachtig paard of andere paarden in de bak is dit goed te doen voor mij. Heeft altijd bijkomend voordeel dat ik hand-free kan bellen, en die stomme ringtone niet keihard opkomt (wat afleidend is voor mijn paard)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:12

ik ga het morgen proberen, dan is er les in de binnenbak dus kan ik alleen buiten rijden :)

Summy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:27

Ik denk dat het wel kan, mits je niet te hard zet zodat je toch nog wat van je omgeving hoort.
Mij zou het heel erg afleiden. ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:37

Ik rij heel erg vaak met muziek in, het helpt mij om ontspannen te blijven en ik gebruik het bij mijn training. Ga voor de grap eens gokken hoe lang je instapt. Zet dan een muziekje op en kijk hoe lang je dan instapt, wereld van verschil!

Ik rij met muziek als ik alleen rij maar ook als ik met anderen rij. Je kunt jezelf trainen om om je heen te kijken en zo te reageren op wat er gebeurt, daar heb je in mijn ogen je oren niet voor nodig!

Palsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:50

Vroeger reed ik zo nu en dan ook met oortjes.. Maar die dingen zaten vreselijk. En dan die mp3speler zat om de één of andere reden altijd wel in de weg.
Dus ik ben een kleine radio/cd speler gaan halen, met batterijen en elektriciteit. Ik brand wat nummers op cd, geen vervelende radioreclame en echt mijn muziek. Want zeg nu zelf, hoe vaak draaien ze flogging molly op de radio.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:51

ik rijd nooooit met oortje,
ook omdat ik me dan meer ga concentreren op de muziek.
en mee ga zingen, en vergeet dat ik op mijn paard zit.
en aangezien volgends Larona monsters achterin de bak zitten.
is het voor mij geen goed idee, maar jij kent je pony beter dan wij dus, je moet het denk ik gewoon een paar keer proberen :o

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:55

Ik rijd heel vaak met een oortje in. Vind het veel lekkerder om te rijden met muziek, omdat ik dan juist minder focus op eventuele spannende geluiden in de bak. En als ik ze niet hoor, merkt mijn pony ze ook niet eens op. Bij ons in de bak staat een radio, dus meestal gaat die gewoon aan. Maar als er les is, rijd ik vaak met oortje omdat dan de radio natuurlijk niet aan kan. Ik heb wel altijd maar een oortje in, want dan kan ik ook nog horen wat degene gaat doen die les heeft, zodat ik niet in de weg rijd. :)

Muziek helpt ook soms met ritme houden. Dat je je pony in een bepaald tempo laat lopen en dit ook behoudt.
Maar blijft persoonlijk, sommige mensen worden er door afgeleid.

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:59

Ik rijd altijd met een oortje in als ik thuis alleen train, ik ben dan veel beter ontspannen en ik zoek minder naar geluiden waar mijn paarden van kunnen schrikken. Muziek kan mij ook niet afleiden maar met mijn hengst werkt het net goed, ik kan hem in z'n tempo houden en als ik meezing gebruikt hij z'n massa voor mij ipv tegen mij omdat hij beter ontspannen is.

Het is iets heel persoonlijk denk ik, voor veel mensen werkt het net averechts dusja ;) Gewoon proberen denk ik maar als je met een moeilijk paard werkt (makkelijk bokken/steigeren) en je loopt het risico om te vallen zou ik het niet doen, tenzij je het kabeltje mooi kan wegsteken dat je er niet in vast kan raken :)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:00

Ik heb regelmatig mijn ipod aan met rijden. Ik focus me dan beter op waar ik mee bezig ben, dit heb ik ook met leren. Ik heb als ik met meerdere mensen rijdt wel maar 1 van de 2 oortjes in, zodat ik wel kan horen wat er om me heen allemaal gebeurt.

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:03

Ik doe het ook! :D
Enne...vind het heerlijk...
En inderdaad, gewoon 1 oor en zachtjes. :D