hoe leren jullie je paard stil te staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveJorre1

Re: hoe leren jullie je paard stil te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:40

Ik ga stilstaan en zeg altijd Ho, dan gaan ze het snel genoeg doorhebben, als je het altijd op die manier uitvoert stoppen ze altijd bij Ho, of een anders woordje..

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:07

Ik vraag hem eerst gewoon lief om stil te staan, belonen als ie luistert, anders iets duidelijker vragen. "hoo' met je stem. :p

Maar met dat opstijgen heb ik vaak mijn vader erbij die hem wel tegenhoudt, dat helpt ook. Maar als die dan wegloopt loopt hij er het liefst meteen achteraan. En dat mag dus niet. Maar dan kan ik hem wel tegenhouden hoor, alleen na 2 tellen wil hij weer weglopen. Gewoon net zo lang volhouden totdat ie net zo lang stilstaat tot ik aandrijf. Dan belonen. :)

LIVVYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:03

door veel te blijven oefenen
zowel als je erop zit
dan als je erlangs loopt
duidelijk zijn met je stem
en je hulpen
en als ie het goed doet
natuurlijk belonen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:28

Ho = Ho!
Heel consequent blijven.. ;)
Ik gebruik geen allerlei NH manier o.i.d. als ik zeg dat ze stil moeten staan en ze zetten toch een stap opzij o.i.d. zet ik ze weer terug op hun plaats. Herhaal weer een Ho! Ik besteed er niet ontzettend veel aandacht aan, ho is ho namelijk. Stil staan hoort ook gewoon normaal te zijn..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:21

Heb mijne geleerd dat hij bij het zeggen van 'STAY' geen voet mag verplaatsen.
Wanneer hij stil moet staan 'stay' zeggen en goed belonen als hij het even volhoud en dan de
tijd van volhouden telkens groter maken.

Loopt hij weg of verplaats hij dan zeg ik 'Uh' en zet hem weer op zijn plaats en dan weer het commando geven
en belonen als het goed gaat :D .

ps. voor de andere bokkers nee het is niet dat mijn paardje bij het poetsen geen fin mag verroeren hoor, zo streng ben ik nou net weer niet }>

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:23

Mijn paard ging altijd meteen lopen zodra ik wilde opstappen. Ik liet hem dan eerst door iemand vast houden als ik opstapte en als hij braaf was blijven staan kreeg hij een snoepje van me (terwijl ik erop zat). Nu weet hij zo goed dat als hij braaf blijft staan bij het opstappen dat hij dan een snoepje krijgt dat hij zijn hoofd al naar me toe draait om het snoepje in ontvangst te nemen als ik er eenmaal opzit. Maar ook als ik een keer geen snoepje heb blijft hij netjes staan. Hij wacht heel netjes tot ik zeg dat hij mag gaan lopen. Het werkt heel goed en je hoeft niet te trekken of iets dergelijks. Hij is ook nooit meer boos met opstappen.

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:28

Als ik probeer op te stappen en mijn paard beweegt maak ik een soort streng geluidje van 'Nee!'
Dan kijkt ze me hooghartig aan, maar dat moet je gewoon negeren. :z

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:36

heel veel grondwerk oefeningen doen ;)
dus achteruit lopen, je groot maken. als hij dan niet meteen stopt, nog een keer lopen, maar dan niet je groot maken, maar naar voren springen en klappen. Dan denkt het paard namelijk ook zo van: heee,, ze meende het echt. daarna paar pasjes achterwaarts en weer doorlopen.
en zo doorgaan. eerst groot maken, als dat niet lukt, springen, en achterwaarts.
niet te lang oefenen op 1 dag en op een goed moment stoppen ;).
dan moet het met veel geduld op een gegeven moment wel lukken ;)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:49

1 stap vooruit is bij mij 2 achteruit. En goed gedrag belonen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:55

Ik oefen hier ook op met mijn paard. Telkens met het opstappen begint hij cirkeltjes te draaien... Eerst zeg ik idd ook HO en zet hem terug op zijn plaats. Dan probeert hij gewoonlijk nogmaals, waarop ik een 'pas-op-beweging' maak met mn vinger en zeg het ook luidop waarna ik hem ook terug op zn plaats zet. Dan pak ik de teugels en gewoonlijk draait hij dan nog wat, maar dan trek ik mn teugels korter zodat hij stil staat. Eens mn voet in de beugel zit is het probleem voorbij en kan ik rustig opstappen waarop ik hem ook beloon.

Ik begrijp alleen niet waarom hij het blijft doen, echt een testertje volgens mij... Want als hij los staat in de bak en hij loopt met me mee, of ik loop naast hem aan het halster oid, blijft hij wel meteen staan als ik stop / HO zeg.

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:21

Ik had er ook last van maar toen ben ik de ene keer aan de linkerkant en de andere keer aan de rechterkant opgestapt. En nu staat ze bij beide stil.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:34

heel qonsequent zijn ! zoals meerdere mensen hebben gezegt ho=ho en geen stap verder..

ik leer mijn bijna 3 jarige ruin dit ook ... in de stal los in de bak ..met longeren ..aan de hand ...
als deze knop er niet op zit en je paard geen respect krijgt voor jou blijft hij over je heen walsen en krijg je de grootste problemen later

ik ben mischien wel wat hard hierin maar na 3 keer rustig ho zeggen krijgt hij van mij een tik en een brul ...weer proberen en hopla meneer kan het dus wel ..
maar dit werkt niet bij ieder paard ;)

chantal1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:14

robin_hood schreef:
Thuis oefenen, eerst aan de hand tijdens het poetsen of als je in zijn stal bezig bent. Vaak willen ze dan ook al over je heen walsen. Ho is Ho, dus heel consequent zijn en geen stapje toelaten. Kort maar krachtig snukje aan het halster en je stem even verheffen als je Ho zegt. Verder niet teveel aandacht aan schenken en niet uitgebreid belonen als hij het goed doet ( want het is immers normaal dat hij het goed doet). Een keer Braaf zeggen is voldoende. Meestal snappen ze dat binnen 1 of 2 dagen.

Deze manier ben ik ook aan het toepassen bij mijn pony (koppige haflinger)
En het werkt perfect. :D

En nee het is niet zielig om even aan het touw te trekken. (het is zieliger als hij jou omverloopt)
En als hij dan toch nog een stap naar voren zet, is de regel: 1stap naar voren = 2 naar achteren.
Altijd afstand laten houden!

shettie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:45

Hij moet eerst respect voor je krijgen. Jij bent zijn leider. Verder heel consequent zijn in alles. Niet toestaan. Ho is ho. Als je één keer niet consequent bent ben je wellicht weer terug bij af. Je paard voelt dan weer de ruimte. Straffen hoeft niet. Stem verheffen is vaak voldoende. Succes.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:50

wat bij mij soms helpt bij bepaalde paarden is flink oefenen, en dan bedoel ik niet om de 2 seconde een minuut lang stilstaan, maar gewoon gaan rijden & eens in de zoveel tijd gaan stilstaan.
je houd gewoon halt, let goed op wat je paard doet, teugels niet los maar ookniet strak, laat 'm wel weten dat je de controle hebt.
op het moment dat je paard een stapje wil zetten (jij concentreerd je dus op je paard) zeg je met een strenge duidelijke stem UHUHUHUH! op dus een manier van 'geen stapje verder!'
sommige paarden reageren hier goed op, het ligt er ook aan hoe je paard reageerd op stemhulpen.
ik hoef dus ook geen reacties van 'dit is de verkeerde manier' of blablabla, ik zeg het KAN helpen! ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:12

Nooit trekken, nooit boos worden, wel altijd met de glimlach blijven doordoen en ze dus extra aan het werk zetten, en weer opnieuw vragen alsof het de eerste keer was dat je dit vraagt, dote ze het, goed en braaf paardje dus belonen, doet ze het niet gewoon extra weer aan het werk , en dit dus blijven herhalen tot ze het 2x na elkaar goed doet, dan belonen en op stal of weide. Einde training voor die dag dus.
Ieder paard kan dat hoor, is een kwestie van juist en duidelijke vraagstelling.

1133 schreef:
en wat doen jullie als ze het niet doet, is trekken sowieso uitgesloten , of als ze echt niet stil wil staan ,mag het dan?
bedankt voor jullie reacties!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:14

Misschien koekje erbij?