Leeftijd tov ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breeze96

Re: Leeftijd !!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:02

Ik meisje van 13 rij al vanaf m'n 5e en zit in het NL jeugdteam. Verder help ik heel veel mensen met hun paarden, ook weet ik er enorm veel van. ook oudere mensen kunnen iets niet weten, dit ligt aan ervaring. Daarom zou ik niet weten wrm mensne dit zeggen, ze voelen zich dan hoger of sterker ofzo XD

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:52

Dit is meer iets voor TAO.
Daarom een verplaatsing van RUI-->TAO.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 05:10

Ik denk dat je leeftijd en ervaring niet apart van elkaar kan zien, maar samen in rekening moet brengen. Als het gaat om iemand zelfstandig tussen mijn paarden te laten, en te laten rijden zonder dat ik er zelf bij ben, dan kies ik liever voor een 25-jarige met 5 jaar ervaring, dan voor een 15-jarige met 10 jaar ervaring.

In mijn geval heeft het waarschijnlijk ook te maken met een aantal minder goede ervaringen met jongere mensen. Als vaste bijrijder of verzorger voor mijn paard, wil ik iemand die niet afhankelijk is van haar ouders. Ik heb te vaak meegemaakt dat ik wéken op voorhand gevraagd had om die specifieke dag te gaan voeren, omdat ik een weekendje weg was, en dan in grote haast van de andere kant van het land naar huis ben moeten komen omdat ze niet mocht gaan van haar ouders omdat ze haar kamer niet had opgeruimd ofzoiets.
Het helpt natuurlijk ook dat mijn paarden best braaf zijn met rijden, en ik me over rij-ervaring niet al te veel zorgen moet maken. Ik vind het belangrijker dat mijn verzorgster ogen op haar rug heeft, omdat er ook nog een veulen rondloopt dat af en toe een streek uithaalt.

Conclusie: MIJN persoonlijke voorkeur is om iets meer naar leeftijd dan naar ervaring te kijken :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 06:55

guanacotje schreef:
Ik denk dat je leeftijd en ervaring niet apart van elkaar kan zien, maar samen in rekening moet brengen. Als het gaat om iemand zelfstandig tussen mijn paarden te laten, en te laten rijden zonder dat ik er zelf bij ben, dan kies ik liever voor een 25-jarige met 5 jaar ervaring, dan voor een 15-jarige met 10 jaar ervaring.

In mijn geval heeft het waarschijnlijk ook te maken met een aantal minder goede ervaringen met jongere mensen. Als vaste bijrijder of verzorger voor mijn paard, wil ik iemand die niet afhankelijk is van haar ouders. Ik heb te vaak meegemaakt dat ik wéken op voorhand gevraagd had om die specifieke dag te gaan voeren, omdat ik een weekendje weg was, en dan in grote haast van de andere kant van het land naar huis ben moeten komen omdat ze niet mocht gaan van haar ouders omdat ze haar kamer niet had opgeruimd ofzoiets.
Het helpt natuurlijk ook dat mijn paarden best braaf zijn met rijden, en ik me over rij-ervaring niet al te veel zorgen moet maken. Ik vind het belangrijker dat mijn verzorgster ogen op haar rug heeft, omdat er ook nog een veulen rondloopt dat af en toe een streek uithaalt.

Conclusie: MIJN persoonlijke voorkeur is om iets meer naar leeftijd dan naar ervaring te kijken :)

Kan me hier helemaal in vinden, maar snap ook dat veel mensen liever en ouder iemand willen qua levens ervaring.
Ik persoonlijk zoek altijd naar een combinatie ervan. Niet te jong(18+), ervaring (in dit geval met jonge, groene merrie) en verantwoording. Ook moet diegene wel kunnen rijden, en niet alleen maar een beetje hobbelen of recreatief.

Ik heb niks tegen recreatieve ruiters, begrijp mij niet verkeerd. Maar om een merrie in te rijden voor de dressuursport, zoek ik dan liever wat verder. En dus ook wat langer, maar heb geen haast

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:49

valt me op dat de jonkies hier het allemaal grote onzin vinden, en dat is nou net het typerende in het leeftijdsverschil :)

Ik heb bijv liever iemand met 3 jaar ervaring met eigen paarden dan iemand met 10 jaar manege ervaring, dus het aantal jaren ervaring zegt mij geen bal, het gaat mij erom waar en hoe je die ervaring hebt opgebouwd en hoe je verantwoordelijkheidsgevoel is.
Ik ken ook meiden van 30 die afbellen als het regent dus dat zegt meer over de persoon dan over de leeftijd.

kimmie88

Re: Leeftijd tov ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:31

Precies.
Als je een bijrijdster zoket, moet je gewoon op dat moment kijken hoe hij/zij met je paard omgaat en dan beslissen. Ik had iemand van 27 op mijn merrie die net ingereden was. Zij vertelde 20 jaar ervaring te hebben.....nou nee hoor als je het mij vraagt. Ze stapt op, mijn paard gaat meteen over in draf??? en ze kan de draf niet uitzitten en valt!?!?!?!

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:41

cissy schreef:
valt me op dat de jonkies hier het allemaal grote onzin vinden, en dat is nou net het typerende in het leeftijdsverschil :)

Ik heb bijv liever iemand met 3 jaar ervaring met eigen paarden dan iemand met 10 jaar manege ervaring, dus het aantal jaren ervaring zegt mij geen bal, het gaat mij erom waar en hoe je die ervaring hebt opgebouwd en hoe je verantwoordelijkheidsgevoel is.
Ik ken ook meiden van 30 die afbellen als het regent dus dat zegt meer over de persoon dan over de leeftijd.

ik begrijp dat je voor de onafhankelijkheid van ouders eerder kiest voor een ouder iemand . geen probleem dat snap ik maar ik vind het onzin dat door veel mensen op bokt wordt gereageerd op een onderwerp met je bent .. jaar dus als je meer ervaring heb.

ik ben vanmezelf heel verantwoordelijk als het om dieren gaat ik heb ook alle verantwoordelijkheid voor mijn paard genomen.
maar ik had voor me eigen paard een verzorgpaard en die eigenaar die 26 is en al 2 eigen paarden ervoor had gehad had veel minder ervaring en verantwoordelijkheid dan mij. zij was de eigenaa maar ik deed alles , Hoefsmid, tandarts, dierenarts, wormenkuur, inrijden en ga zo maar verder ik heb hem alles geleerd . en dit is pas mijn eerste eigen paard. ik bedoel hiermee dat leeftijd vaak niets uitmaakt het enigste is dat iemand van 16 makkelijker kan komen dan iemand van 14 want die zou b.v nog op de scooter kunnen komen en iemand van 14 kan alleen of op de fiets ( niet savonds want mogen meestal niet fietsen in het donker) of als diegene haar/zijn ouders ze ernaartoe brengen ( waar ouders niet altijd blij mee zijn ) k vind dat het per paard verschilt wat vor iemand goed ervoor is . ik vind vooral de klik belangrijk en het vertrouwen rijden kan altijd nog en iedereen moet het leren en ervaring opdoen en als iedereen zo zou denken van ik wil iemand van 16+/18+ krijgen de 14 jarige minder snel meer ervaring en als die 16 zijn verzorgen ze er een terwijl ze geen ervaring hebben ..

ben blij met deze reacties trouwens zo zie je ook andere mensen hun mening :)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:01

kimmie88 schreef:
er staat in je profiel een andere leeftijd .. dat je je haflinger kreeg.

mijn haflinger is verkocht ;(
heb er voor in de plaats een kwpn gekregen[/quote]

Uit je profiel haal ik deze tekst?!?!?!?!?!
..............toen op mijn 12e kreeg ik een haflinger FIRE[/quote]

hij was een jaar bij mij maar heb hem moeten verkopen i.v.b exceem ;(
nu heeft hij volgens mij een plekje aan zee
en heb sinds een maand of zo de kwpn :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 04:28

Sorry, maar snap de context van je verhaal nog niet helemaal, maar zal wel aan mij liggen(slaapgebrek)

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:33

ben het helemaal met je eens,
ben zelf 16, en zie soms mensen van 40 met een arrogante kop op het paard zitten alsof ze alles zijn.
maar rijden kunnen ze niet hoor!
heb keer 5 uur durende rit gehad met een manege, mijn paard bokte hele rit door en halverwege was een vrouw zo arrogant om te vragen of ik wilde wisselen. ze zat op mijn lievelings paard dus zei dat goed was. nou we waren 2 minuten onderweg en ze lag al zand te happen! ben er toen maar zelf weer opgeklommen..

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:07

Ik zelf ben 24 jaar En ik denk dat er veel meiden van 13/14/15 etc zijn die meer verstand van paarden hebben als ik. Er is een groot verschil of je opgroeit in de stallen (bijvoorbeeld thuis of bij buren) of dat je 10 jaar 1x pw op een manege rijd.

Wel denk ik dat het vaak (zeker niet altijd) zo is dat als je ouder bent je wat meer inzicht hebt in de gevaren maar zeker vooral ook in de kosten die een paard met zich meebrengen.
Maar ook dit hangt heel erg af van de persoon en waar die gene mee opgegroeid is.

Ik vind het niet met leeftijd te maken hebben. Ik heb veel 11 jarige domme dingen zien doen maar ik heb ook 30 jarige stomme acties zien uithalen. Leeftijd is daarbij niet de oorzaak maar ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:18

Ik ben het met je eens dat iemand van bijvoorbeeld 15 jaar meer ervaring kan hebben met paarden dan iemand van 30 jaar.
Het ligt er ook helemaal aan hoe lang je er al mee bezig bent, of je leergierig bent, openstaat voor nieuwe ideeën en of je mensen in je omgeving hebt die je kunnen helpen steeds meer te leren, waardoor je op jongere leeftijd meer 'verstand' van paarden kunt hebben.

Echter sta je als kind/puber nog heel anders in het leven.
Toen ik 15 was, heb ik het gepresteerd zonder zadel, in badpak met halster op mijn verzorgpony naar het strand te gaan. Toendertijd vond ik dat heel normaal, ik kende nog geen angst. Nu denk ik waar was ik mee bezig? Verantwoordelijkheidsgevoel had ik wel, maar dit had zijn grenzen. Ik dacht totaal niet na over bijvoorbeeld eventuele ongelukken.
Je bent wat.. overmoediger, naïever als je jonger bent. Dat kan zijn voordelen hebben, maar ook zijn nadelen.

Naar mate je ouder wordt, wordt je verantwoordelijkheidsgevoel breder/groter, je denkt beter na over voor- en nadelen. Je leert beter communiceren. Je ontwikkelt je als persoon (als het goed is). En dat alles heeft weer zijn voordelen in de omgang met dieren én met mensen.

En dit kan de reden zijn waarom mensen liever voor een oudere bijrijder of verzorgster kiezen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:03

Iemand van 40 kan toch net zoveel ervaring hebben dan iemand van 15? Het ligt natuurlijk ook aan het mens en verschil tussen die mensen, maar over het algemeen gaan bokkers ervan uit dat oudere mensen meer ervaring hebben en dat iedereen bijv. rond zijn 10e is begonnen ;)

1994Kaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:55

Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, want er zijn altijd mensen die op jonge leeftijd wel veel verstand van paarden hebben. Maar over het algemeen hebben oudere mensen meer ervaring met paarden, omdat ze veel meer tijd hebben gehad om dit te leren. Natuurlijk heb je dan mensen van 30 die pas sinds een jaar met paarden bezig zijn en 11jarige die dit al hun hele leven doen.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:46

Toen ik opzoek ging naar een bijrijdster, heb ik in eerste instantie ook geen leeftijdgrens gesteld. Maar na meerdere ervaringen met meiden van rond de 15, heb ik toch echt besloten om voor iemand te kiezen die ouders is van 18.
Wat ik heb gemerkt, is dat de concentratie bij die jongere meiden lager is, waar mijn paard vaak gebruik van maakt.
Ook vinden zij het vaak lastiger consequent te zijn, vooral als er vriendinnetjes ofzo mee zijn.
Verder heb ik ook gemerkt, dat zij ook geregeld gevaar niet inzagen.

Eén meisje heeft een aantal jaar haar eigen paard gehad, maar kwam gewoon niet opdagen, toen ik een weekend weg was. Liet mijn spullen overal gewoon liggen.

Maar ik geef ook eerlijk toe, een aantal andere meiden op stal, zijn echt heel wat jaren jonger dan ik, maar weten wel veel meer dan ik! Maar ook daarin zie ik weer verschillen, ze weten wel veel, maar hebben vaak minder geduld, zijn toch minder consequent. Dat leer je met de jaren.

Maar dit is mijn ervaring. Ik dacht, net als velen hier, dat ik vroeger alle wijsheid in pacht had, wat paarden betreft.

Ach, en het ligt wel ook aan het paard, een lieve, rustige recreatie pony, of een jong paard dat nog heel veel moet leren en heel onrustig is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:20

Typisch kenmerk van meiden (en jongens) onder de ongeveer 18 is dat ze "alles weten". Veel mensen hebben geen zin in die discussies met een bijrijder/verzorger en kiezen dus voor iemand boven de 18. Heel simpel.
In dit topic wordt dat ook weer heel duidelijk gemaakt, de jonge meiden weten het heus beter dan die suffe oude taarten :+

Het kan heel verhelderend zijn om eens uit te zoeken hoe de psychologische ontwikkeling van een mens ongeveer in zijn werk gaat.

groetjes van een oude taart die heus wel weet dat er overal uitzonderingen op zijn, alleen veel minder dan sommige jongelui denken }>

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:43

Ik ben met je eens over leeftijd Savannah. Ik lees veel antworden op berichten van bokkers, en in mijn mening is er echt een meng van goed / minder goed antworden van mensen van alle leeftijden. Soms lees ik iets dat mij aanspreekt en ga ik de profiel van die bokker kijken, heel vaak zijn ze van tieners. Dit verbaast me niet, ik geef les aan tieners en weet dat als we het hebben over onderwerpen die ze aanspreekt kunnen je goed in discussie gaan. Als je iets booit leer ook veel en makkelijk van. Dat zou zeker ook zijn bij jonge bokkers :D
Ik vind het ook een beetje respecteloos om op iemands leeftijd te reageren, net als je zei, een tiener van 15 die al 10 jaar of langer rijdt of paarden verzorgt weet veel van paarden.

Een vriend van mijn zoon is 11 jaar en rijdt al een jaar of 5. Zijn vader heeft een springstal, en hij rijdt nu op een paar spring ponies. Ik heb hem zien mijn zoon tips geven bij het rijden van zijn eigen pony. Heel indrukwekkend, zijn vriend kan heel goed les geven, hij ziet dingen die ik niet ziet :j

Ben zelf net 40 geworden, en weet dat ik nog veel kan leren van jonge bokkers!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:57

cissy schreef:

Ik wilde ook al 1 grote quote maken met al die dingen

:')

Tja, ik heb vroeger ook verzorgpaardjes gehad en toen was ik ook 12 jaar. Ik ben nu 26 en heb 2 eigen pony's, maar ook ik zocht een brijrijdster van 20+
Puur vanwege het verantwoordelijkheidsgevoel. Rijervaring was ook mooi meegenomen, maar ik had liever iemand die meer levenservaring heeft.
Plus het feit dat ik ergens sta waar het donker is en best ver van de bewoonde wereld. Moet je ook maar mogen van je ouders.

Enne TS (en trouwens de meeste hier in het topic)

Als ik op MP of hier op Bokt oproepjes lees: ik zoek een verzorgpaardje.
Dan zal ik al helemaal nooit iemand nemen die spelfouten maakt, geen gebruik maakt van hoofdletters, interpuncties en andere grammatica.
Is toch wel je 'visitekaartje' ;)

Het is nog altijd MIJN paard en niet me :x

Bovendien moet ik altijd lachen als iemand van 10 jaar zegt, ik rijd al sinds mn 6de. Ik vraag me dan serieus af wat je op die leeftijd leert.
Ik heb zelf slechts 3 jaar op een manege gereden, daarna vele verschillende verzorgpaardjes gehad. Pas sinds ik een eigen pony heb heb ik leren rijden.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:31

IndianLady schreef:
cissy schreef:

Ik wilde ook al 1 grote quote maken met al die dingen

:')

Tja, ik heb vroeger ook verzorgpaardjes gehad en toen was ik ook 12 jaar. Ik ben nu 26 en heb 2 eigen pony's, maar ook ik zocht een brijrijdster van 20+
Puur vanwege het verantwoordelijkheidsgevoel. Rijervaring was ook mooi meegenomen, maar ik had liever iemand die meer levenservaring heeft.

Dat idee had ik eerst ook toen ik een "vrouw" vond van halvewege 30, met een gezinnetje etc.
Ik dacht dit voelt beter dan een 15 jarig meisje..
Nou niet dus, toen ik op stal kwam en ze had haar winterdeken om in het eind van het voorjaar. (Die mijn pony op had als het écht vroor)
Die deken lag onderop de stapel en had dezelfde kleur. Toen ik het aan haar vroeg zei ze dat ze gewoon de deken om had gedaan die zij om had!
Nou sorry, maar daar zakt mijn broek van af.. Die is ook niet lang gebleven :D
Daarna ben ik een tijdje héél blij geweest met een 15 jarig meisje.. Die na een half jaar toch liever verder wildde in de dressuur..

Ik denk dus dat je zeker niet altijd naar de leeftijd moet kijken maar voornamelijk naar de ervaring..
Zelf trok ik eerst een leeftijdsgrens bij 16 +, maar had die inmiddels al verlaagd naar 12 +..
Heb ook een meisje gehad van 12 jaar, maar die mocht savonds niet alleen fietsen, ja dan houd het ook op..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:46

Waratje, jij zegt het wel heel creatief maar we bedoelen hetzelfde :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:18

Het gekke is dat ik als puber dacht de wijsheid wel in pacht te hebben...gaandeweg kom je erachter dat dingen toch anders in elkaar steken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:29

Een 12 jarige die op een handelstal of manege is opgegroeid en dagelijks op een pony zit vanaf haar zesde, heeft vast meer ervaring / kennis dan een 30 jarige die sinds 10 jaar 1 x per week een manege les volgt.

In jaren rijd de 30 jarige dan wel langer maar die 1x per week kan natuurlijk nooit op tegen het dagelijks met paarden omgaan.

Toch denk ik dat een 30 jarige die 2 jaar op een manege paard rijdt meer verstand van paarden kan hebben dan een 14 jarige die 4 jaar rijdt. Dit omdat een volwassene meer levenservaring heeft en daardoor vaker beter nadenkt over het hoe en waarom ze op een bepaalde manier met paarden omgaat. Een tiener vindt ook nogal gauw alles zielig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:37

Wat ik zelf merk (ben 16) ik weet wel veel, maar ik ben gewoon nog niet zo doorgewintert dat ik altijd alles zie/snap.
Dus ik ga nog regelmatig keihard op m'n snuffert, maar... Ik leer er wel van!

En dat jong zijn is dus voor de rest niet erg, ik weet dat ik goed in de gaten gehouden word. Maar echt helemaal alleen verantwoordelijk zijn zou ik dan dus weer niet willen.
Ik vind het fijn als ik er iemand bij kan roepen wanneer ik merk dat een paard niet helemaal rad loopt bijvoorbeeld.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:25

Leuk topic en het valt me op dat de jongeren zich verdedigen met 'toen reed ik dit paard', 'vanaf mij 8e al les' etc. Als je wat mentaal wijzer bent, hoef je jezelf niet te verdedigen want je krijgt de ruimte die je verdient hebt. Mensen zien al vanaf een afstandje of je een bepaalde handigheid hebt met paarden of niet; je haalt de blaaskaken er zo tussen uit, of ze 13, 23 of 33 zijn. Grappig topic, dat wel!!!!

Zullen we het op paardenmensen en mensen met paarden houden? Daar kunnen we ook nog eindeloos over doorpraten........

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:57

wat ik het grote verschil vind?
het verantwoordelijksheidgevoel en de voorzichtigheid.

ik heb altijd dieren gehad(nu heb ik het niet specifiek over paarden),was altijd verantwoordelijk voor mijn dieren,en zorgde ook voor de nodige kennis errond.

ik weet ook dat ik van mezelf heel wat vond toen ik 15-16 was en ervan overtuigd was dat ik er echt wel heel wat van kende...
ik kroop op zowat elk paard,ging ze wel temmen,zadelmak maken,geen probleem,....

nu,tien jaar laten bekijk ik het helemaal anders.

nu ben ik kei voorzichtig geworden,denk ik altijd eerst aan de 10 vanzelfsprekendste rampscenario's voor ik aan iets begin,en meestal begin ik er dan niet meer aan.ik rij vooral buiten,maar trek echt naar gebieden,parken,strand,... waar je geen auto's,verkeer,... tegenkomt.

als 15 jarige ervaar je verantwoordelijkheid ook totaal anders dan als bv 25 jarige...

daar is niets mis mee,het is gewoon zo!

en ook kennis.
iemand van 15 op bv een handelsstal zal alles (meestal) klakkeloos aannemen,en kent zo dan vaak veel over paarden.

eens wat ouder trek je ook meer dingen in vraag,en pas dan ontwikkel je echte kennis hierover...