MarcR schreef:yarrah schreef:Ik zal niet voor een Subaru gaan. Een vriendin van me heeft zo'n ding en komt met een pony in de trailer zeer slecht over een viadukt.
Kijk eens naar een Nissan X-trail. Mag 2000 kilo trekken je kunt hem op 4x4 zetten als je op een natte weiland moet komen. Het is een goedkope auto in verbruik 1:10 en wegenbelasting. En met de sneeuw van de afgelopen week heb jij geen problemen.
Dan vraag ik mij wel af welke Subaru zij heeft, of welke pony.
Onze Forester benzine mag ook 2000 kg trekken, rijd altijd 4x4, als het nodig is schakel ik over op lage gearing en heb ik meer trekkracht. Hij verbruikt gemiddeld 9,2 liter per 100 km en is veel comfortabeler voor te rijden dan een x-trail waar ik ook heb mee proefgereden. Afgelopen week ben ik nooit in de problemen geweest in de sneeuw of op ijs.
Mogen trekken en berg op snelheid kunnen maken zijn twee totaal verschillende zaken. Mijn Mercedes mag 5600kg wegen en daar mag ook nog eens 2000kg aanhangen. Bij de 80pk die het arme motortje opbrengt maak je dan geen snelheid meer. Sterker nog, wanneer ik de rivieren over moet, dan moet ik al wat het halen kan, trappen op het vlakke deel en dan hopen dat je ergens aan 60km/h boven komt. Het is dat de wagen groot en lomp genoeg is om opgemerkt te worden, anders is het eigenlijk levensgevaarlijk, hoe legaal de combi verder ook is.
Met een 4x4 kom je met dit weer inderdaad niet in de problemen; onze '92-er Panda heeft overuren gemaakt deze dagen, die kwam tenminste overal door, al dan niet met een elegant rukje aan het extra handeltje. Maar daarmee is een Panda nog geen trailertrekauto..........