problemen met huurders van stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brennie75

Re: problemen met huurders van stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:03

ben benieuwd hoe ze reageren! fijne dagen!!!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:09

Het zijn jouw regels dus zij hebben zich maar aan te passen.
En anders moeten ze maar andere stalling zoeken.

StormJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:16

Is het misschien een idee om een contract op te stellen waar alle regels instaan. Die kun je dan laten tekenen door alle stalklanten en later ook je nieuwe klanten. Op de stallen waar ik gedaan heb, werd dat ook gedaan. Zo wist je precies wat wel en niet mocht. Op bokt kun je via de zoekfunctie vast wel van dit soort contractjes vinden. Mocht er dan iets mis gaan, kun je de mensen op het contract wijzen. Mochten ze het daar niet mee eens zijn, kun je hen vragen om een andere stal te zoeken.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:20

Ik ben het met Storm eens. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en ben jij gerechtigd ze weg te sturen, zodra de regels worden overtreden.
En daarnaast, al je ze zo'n contract voorhoudt en ze weigeren te tekenen, dan is het helemaal makkelijk.

Op je strepen staan hoor, wat jij die mensen biedt is prima! Ze hebben zich gewoon aan jouw regels te houden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:25

Dit is 1 van de redenen waarom ik nooit een pensionstal zou willen hebben. Paardenvolk is nu eenmaal niet het makkelijkste volk.

Ik heb ze gelukkig bij huis staan dus doe en voer wat ik wil.
Daarvoor heb ik op 4 stallen gestaan waar ik de volgende ervaringen heb opgedaan.
- te weinig voeren ondanks dat ik heel duidelijk vooraf heb aangegeven wat ik wilde dat er gevoerd werd en daar evt. meer voor wilde betalen.
- te weinig stro, waardoor de paarden kaal op beton stonden, zeker in combi met te weinig hooi niet fijn.
- slecht bakonderhoud
Bij 1 stal was/is alles super. Heel veel stro (soms kon paard er amper nog in), hooi/kuil onbeperkt. Mag gewoon bijvoeren (geeft geen onrust omdat er voldoende gevoerd wordt) en of zelf extra uitmesten. Weidegang zelf regelen, aparte weitjes.
Mocht ik in de toekomst ooit nog op een pensiostal moeten gaan staan dan zal ik dus zeker deze ervaringen meenemen en heel concreet vragen wat er opgestrooid wordt, wanneer en hoeveel, voertijden, evt. afwijkingen etc. Dit om niet weer voor verrassingen te komen te staan.
Klantgericht denken is nl. ook een vak, ook voor de pensionhouder maar binnen de vooraf gestelde service die hij/zij kan/wil leveren.

In jouw geval mis ik de dialoog. Probeer duidelijker uit te leggen wat jouw bezwaar is en probeer er eens achter te komen wat hun beweegredenen zijn om de afspraken niet na te komen.
Geef dan duidelijk aan waar jouw grenzen zijn en vraag of zij daar mee kunnen leven en zo niet dan zullen zij een andere stal moeten zoeken binnen een afgesproken periode.
Als je dit niet doet is het nl. jouw stal niet meer.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:25

Ik ben het helemaal met de rest eens, regels zijn regels.
Je krijgt zo alleen maar onrust op stal
Met nieuwe klanten gewoon een contractje opstellen met de stalregels en vooraf laten ondertekenen,
dan heb je ook geen gezeur met "dat wist ik niet".
Niet aan de regels houden, erop aan spreken en anders vertrekken.
succes

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 08:36

ja idd aan de nieuwe mensen heb ik al gezegd ze gaan samen naar binnen en buiten
en die vonden dat goed.. de meesten komen ook iedere dag naar hun paard en als er iets is vragen hun dat gewoon of als ze ergens mee zitten maar die 2 doen maar op
toen ik ze de laatste keer had binnengedaan zeiden hun van we hadden afspraken dat we dat mochten, maar toen waren hun alleen hier dus was het geen probleem, kreeg ik aan de telefoon te horen dat niemand aan hun paarden moest komen dat die hier niet stonden om ons te plezieren. dat ze hier stond omdat ze niet naar een manege wou en tralalalal en ik zeg u dit en dat, nou kheb er de hele nacht van wakker gelegen, vanavond weten ze het mooi en kan ik weer gerust slapen.
het was zodat de vrouw kon ontspannen maar nu het koud is zie je mevrouw wel niet

ik hoop stiekem dat ze vertrekken heb ik weer een gezellige stal want de andere vinden hun ook geen leuke mensen

edit : en ivm met het voeren ja iedereen zegt ik wil dat het paard zoveel krijgt dus dat geef ik hun dan kunnen ze dat mooi zelf regelen dan heb ik ook niet gezaag van je geeft te weinig of te veel..

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:06

Gezien je regeltje in het klein zijn ze al te ver gegaan. Zeg ze de huur op, lijkt mij niet dat ze ooit de stalregels zullen accepteren. Het gaat hier om jou, en als jij niet gelukkig bent zul je maatregelen moeten nemen. Succes in ieder geval.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:29

Ik ga mee met de rest. jou stal = jou regels.
Als je je daar niet aan houd? kun je oprotten om het maar even zo te zeggen.
ben benieuwd hoe het afloopt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:10

Volgens mij verkoop je een produkt nl. het stallen van een paard.
Hier hoort klantgerichtheid bij en het woord oprotten heb ik nog nooit bij mijn klanten gebruikt.

Dat er regels bij het produkt horen, natuurlijk maar......

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:37

ben heel benieuwd wat ze gaan zeggen als je ze aanspreekt.
vind het neit meer dan logisch dat alle paarden tegelijk naar binnen gaan, zal toch van de zotte worden dat een pensionklant gaat bepalen hoe en wat, het is jou stal dus jou regels. en als ze dit niet accepteren dan kun je ze verzoeken om een andere stal te zoeken, dan hebben ze een maand opzeg termijn ofzo.
zou wel even stalregels op stal ophangen voor alle duidelijkheid en inderdaad contract opstellen voor de huurders, dan kan je ze makkelijker op je regels wijzen, omdat ze er voor getekend hebben dus dan weten ze hoe en wat.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:41

wees sterk vandaag, het is jouw stal en jij hebt de leiding en de verantwoording voor de paarden, in mijn ogen ben je al te ver gegaan als je dingen toestaat die je eigenlijk niet wilt...
Succes !

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:44

Jouw regels zijn heel normaal en soepel dus heb je het recht ze hierop aan te spreken.
Ik zou toch inderdaad denken aan een stalcontract alleen al om je in te dekken wanneer er bv een dierenarts moet komen en je kunt de eigenaar niet bereiken.
Het is jammer maar tegenwoordig moet je je helaas overal voor indekken.
Verder gaat het ook om jouw plezier in je werk.
Ik hoop dat ze begrip hebben voor de situatie en zich aanpassen.
Succes

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:45

Powergirllllllll zet 'm op ;-) ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:58

Over dat zelf binnen doen, daar zou ik geen probleem mee hebben. Het geeft hun een goed gevoel begrijp ik, hun ontspanning en ze hebben graag de paarden lang buiten.

Het geven van het hooi, zou ik ook niet moeilijk over doen. Maak contracten op waar zij als enige de vrijbrief krijgen om de paarden zelf binnen te doen omdat ze de eerste zijn, daarna regels in overleg met je klanten samenstellen.

Over het meer geven van hooi, kan je zeggen. Elk paard krijgt zoveel kg hooi per etmaal, gerekend naar het gewicht van de paarden, dus procentueel. Een pony eet minder dan een grote Fries...lijkt mij logisch.

Dan kan je een pak hooi voor hun stal zetten die ze naar gelieve extra mogen voeren, maar die zet je dan op de rekening. Ik schat dat het 4 pakken per maand wordt, dus 4 maal 2.50 is 10 euro extra.

Dan heb je geen gezeik, zij blij en die 10 euro extra willen ze heus wel betalen gedurende de winter maanden.

Over dat 6 kg brok, hun eigen verantwoording, maak ze attent dat het paard daar bevangen van worden en dat ze daar nu van op de hoogte zijn en op eigen risico zo veel voeren.

Maak voor iedereen een afsprakenbriefje zoals de regels in onderling overleg zijn vastgelegd en dat er 1 koppel is die credit hebben met afwijkende regels.....zet in het briefje de opmerking over het vele brok, want dat is het enige waar ik een zorg over zou hebben.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:10

Jouw stukje gaat erover waar jij niet moeilijk over zou doen, Russel, maar de TS heeft er wel moeite mee. Zij vindt het niet fijn dat die paarden langer buiten blijven staan en dat er extra hooi gegeven wordt. Dus waarom dat dan toestaan? Het is haar stal, en niet die van die twee klanten.

Ben benieuwd hoe het gaat TS :)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:14

Regels zijn regels!! Maar maak ze duidelijk! Niet op een manier van overleg maar hoe jij het wil hebben en tegen dingen aankijkt en dus naar handelt!!

Blijf je met twijfel over je klanten dan zou ik toch er voor kiezen om ze toch te laten vertrekken. Je verhuurt wat maar dat betekent niet dat je erdoor moet gaan piekeren. Zou ik heel kort in zijn. Ik neem aan dat je er lol in wilt hebben dan zijn regels toch wel heel belangrijk of ze nou geschreven staan of niet!!

Ben benieuwd hoe de beste mensen gaan reageren........! Hoop dat je dit ook laat weten.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:23

Voernijd wil je ook niet op je stal, onnodige onrust bij de dieren.
Extra hooi ok als het opgegeten wordt maar niet als het door de stal heen getrokken word. Zo'n verspilling. Dat betekent dat ze verzadigd zijn. Met eten speel je toch niet!

Moed verzamelen en aanpakken anders loopt het nog meer uit de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:26

Ik heb zelf veel ervaring met pensions, vandaar dat ik ook zo reageer. Ik vind nl dat je niet alle paarden over 1 kam moet scheren.

Als er mensen bij komen is vaak al niet leuk, dan moet er al met meer mensen gedeeld worden en dat geld ook voor de paarden.

Nu roept iedereen Regels! Maar de meesten hebben ook wel iets op hun stalling waarvan ze denken.....mag het wat meer.

Ik weet dat er in de winter mensen zijn die liever hun paarden binnen zien, het is zo koud, zo vies, etc. Maar er zijn mensen die hun paarden wel lang buiten willen hebben. Ik heb ook liever dat mijn paard net iets te veel hooi dan te weinig krijgt, maar als ik dan iets meer moet betalen, ok geen probleem.

Ik ken geen pension, waar iedereen heel erg tevreden is en waar de pensionhouders alles doen zoals de mensen het zouden willen. Basisregels zijn een must.

Maar als mijn paard over 1 kam geschoren wordt, wat natuurlijk altijd zo is gegaan, gaat het minder met hem dan nu, nu hij aan huis staat. Ik heb zo een paard die je niet moet opsluiten, die aan zijn luchtwegen heeft, die meer eet dan een ander, ook ik zou graag wat willen regelen als het zo zou kunnen.

Dat zij komen om binnen te zetten is natuurlijk alleen maar omdat ze elke avond even paardje willen zien en zeker zijn dat hij op vaste tijd binnen komt.

Als paarden om 17.00 uur hooi krijgen, dan hebben ze dat om 19.00 op en krijgen ze dan niet meer, dat is armoe troef, zeker als ze de maanden er voor 24 uur buiten lopen.....Ik zou dat ook niet willen.

De laatste stalling was oke, toen kwamen er 4 stallen bij, meer paarden op zelfde stukje, de paarden gingen voorheen van 11.00 tot 17.00 naar buiten, stilzwijgend daarna van 14.00 tot 17.00 uur en als het een uur later werd, dan gingen ze maar 2 uur. Was niet de afspraak, maar als je overdag niet komt, zie je dat niet.....Ik was hier heel ongelukkig over, paard met luchtwegallergie en het beetje hooi wat hij kreeg om 17.00 uur was altijd op om 20.00, maar ik mocht gelukkig bij geven....anders was ik subiet gaan lopen.

Als je je klanten niet tevreden wil houden, moet je geen pension op zetten, het is zo klein wat ze vragen...problemen maken is ook een kunst.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:39

Ik vind het ook wel een lastige kwestie, want voorheen mocht het wel en nu ineens niet. Nu denk ik wel dat je niet met de makkelijkste mensen te maken hebt en je moet natuurlijk wel regels opstellen, maar praat eens met hun en leg hun jouw problemen eens voor. Praat met elkaar ;)

Ik sta op een stal waar het allemaal goed geregeld is en als we problemen hebben dan zeggen we dat en wordt het opgelost. De pony's staan in de zomer bijvoorbeeld 24/7 buiten, maar als het lang opraakt heeft mijn pony gewoon meer voeding nodig, de andere pony's niet. Ik mag mijn pony dan voor de nacht gewoon op stal zetten, eten geven en dan gooien zij haar na het ontbijt weer naar buiten!

Niet alle paarden zijn hetzelfde en niet alle paarden hebben dezelfde behandeling nodig :).

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 12:42

ik kijk naar hoe het hooi gegeten word krijgen ze het op krijgen ze meer
maar die van hun krijgen het niet eens op wat ik geef dus vind het zonde dat hun maar liggen bij te gooien en niet luisteren
van de week had hij zelf moeten zien dat er smorgens nog in het netje van de pony zat

vandaag was de stal van de paarden een heel pak properder omdat ze zich niet zitten op te jagen omdat die andere aan de poort staan te trappelen en allemaal tegelijk eten hadden gekregen

en ik heb geen openingsuren als ze de paarden om 9 u savonds nog willen mee bezig zijn heb ik ook geen problemen mee hoor,
ze zaten te mekkeren over dat er veel modder was,
hallo doe dan laarzen aan en geen naaldhakjes eh en het is toch van het getrappel van hun paarden savonds dat er zoveel modder is want die van mij staan dan op stal en ze komen uit een wei achter de ingang weide dus..

en ik heb voldoende weide maar het is niet dat de weides langseen liggen maar achtereen en als ze wat verder staan liggen ze te zagen dat de paarden dichter aan huis moeten
enzo kan ik nog wel weer even doorgaan

@ zap: ik heb de mogelijkheid 24/7 buiten met hooi en bieten inbegrepen of de stal en zij willen op de stal dus zullen ze met de restmoeten volgens, enja idd in het begin was het geen probleem maar toen waren zij alleen hier nu zijn er meerdere
en de paarden die buiten staan neem ik ook nog apart en voer hun brok bij naargelang de hoeveelheid het paard nodig heeft

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:29

Denk dat je naar die mensen de situatie duidelijk moet maken.
Geef aan dat er het een en ander is veranderd sinds hun komst.
Dat je graag rust voor de paarden wilt en dat dat betekend dat je ze allemaal tegelijk naar binnen haalt en voert.
Paarden hebben graag regelmaat.
Geef aan dat jij je aan jouw kant van de afspraak houdt wat betreft het voeren, dat er ruim voldoende wordt gevoerd. Dat je dit zeker weet omdat je regelmatig controle-rondes uitvoert.
Dat ze nieuw hooi bijgevoerd krijgen als het hooi van de vorige voerbeurt op is.
Geef een ieder de stalregels persoonlijk. Zodat je kan reageren op eventuele vragen. Doe dit desnoods op een georganiseerde avond waar bij iedereen aanwezig is. Dat kan een hoop achteraf gel*l voorkomen.
Zeg dat je open staat voor commentaar en vragen.
Geef aan dat je best nog meer wilt voeren maar dat daar dan wel een eventueel extra kostenplaatje aanhangt.
Kunnen ze zich hier niet in vinden dan even goede vrienden en geef aan dat ze dan beter op zoek kunnen gaan naar een andere plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:27

zitten ze niet op bokt?

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 14:32

ik denk het niet hoor, hoezo?
voor als ze het moesten lezen bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:37

Ja, zoiets. Kan je onderhandeling moeilijker maken. Paard aan het hek zetten doe je niet zo snel..maar nog meer spanning is ook heel vervelend.