dochter onzeker op buitenrit, aan een touw meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:57

Als ik jou was zal ik haar op een pony zetten en er zelf naast gaan lopen .
Denk dat dit een stukje veiliger is voor jullie beide :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:41

Binckydenice schreef:
ik zou een kort halstertouw nemen, 1tje die zodra de pony wel los komt ze er niet op kan gaan staan...

Een halstertouw dat zo kort is dat de pony er niet op kan staan betekent dat je het niet vanaf een ander paard kunt vasthouden. Dat is gewoon niet verantwoord, want dan moet de pony heel strak naast het andere paard lopen. Als je dan een keer achter elkaar moet vanwege een smalle doorgang (tegenliggers op het pad bijvoorbeeld) dan kan dat dus helemaal niet. Het halstertouw van mijn merrie (gewoon standaard halstertouw) is al lang genoeg dat ze er op kan staan.....
Met een lang touw kun je zelf bepalen hoe lang je hem houdt en dus hoeveel afstand je tussen de paarden wil houden.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:29

Ikzelf zou even wachten voordat je dochter weer een buitenrit maakt. Gewoon totdat ze het vertrouwen weer terug heeft. Persoonlijk denk ik, als ze telkens met zenuwen aan de rit begint, ze er misschien tegen op gaat zien?
Gewoon eerst lekker weer in de bak rijden en vertrouwen opbouwen. Desnoods er zelf in het bos naast/bij lopen zonder dat je zelf op het paard zit.
Als het allemaal wel mee valt kan de oplossing met een touw inderdaad wel een uitkomst bieden :j

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:43

Ik zou haar eerst gewoon aan een touw laten lopen .
Wanneer de pony & zij gekalmeerd zijn kan je misschien er naast blijven lopen zonder touw en snders misschien hulp vragen aan de paardrijjuf .
Je zou ook op marktplaats kunnen zoeken naar een bijrijder en u kind op een endere pony zetten bv een van de manege .

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:57

ik ben zelf ook altijd heel onzeker (geweest) op buitenritten.Wat bij mij hielp en nog wel helpt is dat ik achteraan mag rijden of achter een heel braaf paard. Zo heb ik het gevoel dat ik een extra rem heb. evt. kan degene voor mij ons nog tegenhouden/stoppen door voor ons stil te gaan staan of ons af te snijden bijv.
ook durfde ik nooit te galoperen buiten. Mij maakte je dus blij als ik van te voren wist dat dat niet op het programma stond.
Gewoon eerst alleen wat rustige stapritjes maken.
Of als er iemand op de fiets of te voet naast meegaat. zonder touw maar wel zo dat diegene evt. mijn paard aan de hand kan nemen.
Verder heeft het mij vooral geholpen om een ander paard te kopen! Ik ruilde mijn draver in voor een super lieve al wat oudere fjord en durf nu zelfs alleen naar buiten!
deze fjord kijkt nergens meer van op en reageert ook niet op mijn spanning in mijn lijf. die stapt gewoon lekker rustig door. heerlijk!

Dit zijn zomaar wat tips die mij erg hielpen.

Zo'n touw vastmaken kan wel een veilig idee geven maar ik vraag mij af of het ook echt zo veilig is...
Ik krijg plaatjes van een wegrennend paard met een lang zwiepend touw door, of van jou die het touw vastheeft en van het paard getrokken wordt doro een schrikreactie bijv...

Ynskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:21

Naar mijn mening kan het gevaarlijk zijn ja.
Als zij angstig is kan het paard hier gebruik van maken lijkt me.
Ik zou even een stop nemen met de bosritten althans voor haar.
Even een rust periode en ze zich laten richten op de band tussen ruiter en paard.
Als zij weer vertrouwen heeft in d'r paard komt het allemaal weer goed.

labyrinth

Re: dochter onzeker op buitenrit, aan een touw meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:01

Ik weet niet waar je woont en of je dus de juiste omgeving hebt, maar ik heb een aantal meiden geholpen met onzekerheid met rijden zonder leadrope. Ik reed dan voorop, en we reden over ruiterpaden waar niet van af te wijken viel. Dus met heggen of in ieder geval zo, dat het echt een pad was en je alleen vooruit of achteruit kon.
Dat gaf ze altijd een veel veiliger gevoel, veiliger dan in de bak omdat ze er nu niet vandoor konden.
Dan hadden we natuurlijk wel het probleem dat sommigen nog niet ontspannen genoeg waren en alsnog stijf op hun paard zaten waardoor hun paarden ook druk werden.
Een meisje,die ging neuriën op haar paard als ze onrustig was, daardoor werd ze zelf kalmer en haar paard ook. Uiteindelijk gingen we dit allemaal doen, en dat begon dan echt een beetje geforceerd. Maar na een tijdje zaten we met z'n vieren zingend op onze paarden, en lachen dat we deden.
Ik moet toegeven we kwamen weleens wat mensen tegen die ons wat vreemd aankeken, maar dat kon ons echt niet schelen.

Het is misschien raar om te doen, en het hoeft ook niet zo uitbundig als wij hebben gedaan, maar zingen of neuriën en dat kan ook zachtjes voor jezelf kalmeert echt.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:31

ja idd. zingen of kletsen ik praat heeel veel tegen mijn mederuiters en tegen mijn paard.
verder heb ik les gehad van een instruuctrice die holistisch lesgeeft. Zij had allerlei ontspanningsoefeningen. adem in, adem uit, ontspan je tenen, je benen, je zit ga lekker zitten, je rug, je schouders, je nek, open je handen. en even later het hele rijtje weer van boven naar beneden bijv.
Let ook op je paard. wat gebeurt er als jij loslaat? juist je paard laat ook los. je paard gaat ook ontspannen. dit voelen en zien deed mij ook veel.

Je reageert als mens en paard ontzettend op elkaar. als ik aanspan dan is dit voor het paard een teken dat er gevaar dreigt. logisch dat je paard ook op scherp gaat staan. als er dan 1 takje breekt of een vogel opvliegt kan dat genoeg zijn om je paard aan het rennen te krijgen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:03

Tjongejonge, als iedereen zoveel beren ziet, waarom rijden jullie dan eigenlijk nog paard? :? Als die pony zich inderdaad los zou trekken van dat (lange) touw, dus niet reageert aan een snuk via dat touw, dan hoort er helemaal geen kind op die pony te rijden. Ik ga er vanuit dat deze pony een redelijke basisopvoeding heeft gehad en dat TS haar paard ook fatsoenlijk kan rijden, dan is een touw aan een touwhalster bij de pony echt wel veilig. Gewoon in een boogje laten hangen tijdens het rijden, als hij weg wil schieten krijgt hij vanzelf die snuk als het boogje eruit is.
Maar goed, TS zou er wel verstandig aan doen om dit eerst even te oefenen in de bak, zodat zowel zij als haar dochter als de beide paarden een idee hebben van hoe het werkt in de praktijk (maar het lijkt me redelijk vanzelfsprekend dat een volwassen vrouw dit snapt).

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:52

Ja hoor, Waratje, ben het helemaal met je eens.
Ik ga het inderdaad eerst eens oefenen in de bak. Dat had ik zelf gelukkig ook al bedacht.
Ik ga echt niet over een nacht ijs. Ik wilde de vraag hier stellen omdat 2 meer weten dan 1, he?
Gr. Ateo

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:38

ateo schreef:
Ja hoor, Waratje, ben het helemaal met je eens.
Ik ga het inderdaad eerst eens oefenen in de bak. Dat had ik zelf gelukkig ook al bedacht.
Ik ga echt niet over een nacht ijs. Ik wilde de vraag hier stellen omdat 2 meer weten dan 1, he?
Gr. Ateo

Fijn dat je het gaat proberen! *D

Vaak is het een kwestie van de knop omzetten. En hoe en welk hulpmiddel je daarbij gebruikt, maakt niet uit. Als t maar helpt om door die nare periode heen te komen.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:48

Geef haar eens wat druppeltjes resque daar wordt je relaxd van, deze nam ik eerder op een wedstrijd, het werkt super fijn zonder sloom of iets dergelijks en het is homeopatisch.

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:03

Het zal wel kunnen ;D.
Maaar ze moet deze angst zelf overwinnen en dan kan je haar wel helpen, maar ze moet het zelf doen ;)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:27

Het zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn, maar er zit natuurlijk een risico aan. Zelfs de meest brave pony kan een keer ergens van schrikken en verder dan een meter wegspringen, of je eigen paard kan schrikken. Is het geen idee om te beginnen met iemand die gewoon meeloopt met je dochter en haar pony? Jij te paard ernaast, als je zelf meeloopt en alleen met de pony gaat krijg je toch al gauw wat meer spanning. Als dat goed gaat en het gaat in de bak goed om haar te paard aan het touw te houden kun je dat eens proberen. En verder inderdaad de tips van trickywonder: zingen, kletsen en vooral van tevoren weten dat het alleen bij stappen of stappen en draven blijft.
Waratje: het bloed kruipt waar het niet gaan kan he... Ik ben ook vaak bang, zeker op buitenrit en zie altijd overal beren op de weg, maar het plezier van het paardrijden blijft groter!

rodoldeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:07

Bij mijn manege deden ze dat wel eens met ruiterkamp bij de hele jonge kinderen. Aan het hoofsdstel deden ze een halstertouw en liepen ze ernaast. Werkte prima!
Ik denk als je dit een paar keer met je dochter doet en het laatste stukje zonder touw zou doen dat het wel werkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:11

gewoon een longeerlijn meenemen uiteinde aan jouw peerd knuppen en de lijn al dan niet laten vieren of ophalen indien nodig :)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:45

Volgens mij is nog niet genoemd dat een touw -of je het nog in handen hebt of niet- kan blijven haken lijf van je kind.

Als je dochter er nu niet aan toe is om te kunnen genieten van een buitenrit, dan zou ik het voorlopig niet doen. Het moet voor haar ook leuk zijn.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:23

Hai!

Zou ik niet doen.. is een groot risico..
Je kan beter zelf je paard even laten staan en ernaast mee gaan of iemand anders mee laten lopen.. na een paar keer zal het al gelijk stukken beter gaan..
heb er zelf ook ervaringen mee gehad..
of toch even een ander bitje in hangen..

succes!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:09

Ik rij met mijn dochter samen heel wat kilometers.
Ze zit altijd vast. Soms zit ik zelf te paard en soms ben ik met de fiets.
Mijn dochter is wel wat jonger dan de jouwe, ze is 9.
Voor haar zelfvertrouwen hou ik haar vast. Ze geeft meestal zelf wel aan als ze los wil.
Ik gebruik een ingekorte longeerlijn. Een halstertouw is veel te kort, die wordt uit je handen gerukt!
Ze gallopeerd ook naast me, maar meestal blijf ik in draf.
Je kunt de pony ook gewoon lekker als handpaard meenemen om wat te oefenen.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:13

In het begin had is het zelfde probleem als je dochter. Ik ben toen ook aan een touw meegeweesd maar het nadeel daar van is is dat je dan zo kort op elkaar zit wat niet elk paard even leuk vind. Wat je ook kan proberen is idd ernaast gaan lopen of fietsen de meeste paarden vinden fietsen geen enkel probleem en je kan ze dan ook goed bijhouden. Of je gaat met een groep van rustige paarden en je dochter rijd er dan als het ware achter. Dit vond ikzelf ook erg prettig aangezien mijn merrie dat zelf ook heel fijn vond dat haar vriendjes meegingen en zo hebben we beide ons zelfvertrouwern opgebouwd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:26

KiWiKo schreef:
gewoon een longeerlijn meenemen uiteinde aan jouw peerd knuppen en de lijn al dan niet laten vieren of ophalen indien nodig :)

Leadrope is beter. Is zeker 4 meter en er zijn er die zelfs nog langer zijn. Maar een leadrope is rond van vorm en geven daarmee meer grip. Je moet ze zien als een erg lang halstertouw van een behoorlijke dikte.

dit is een touwhalster en dit is een leadrope overigens zijn voorbeelden, leadropes zijn er in verschillende lengtes.

Ik zou het dus net als Waratje doen, eerst oefenen in de bak en daarna naar buiten.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:53

Voorlopig komt het er niet van. We kunnen met dit weer geen kant op, komen nog niet eens van het erf af. Verschrikkelijk. Maar ja. Als het weer zo ver is, pakken we het weer rustig op. Dan laat ik haar eerst eens leiden. Is verschrikkellijk belangrijk. En daarna.....
Eigenlijk kan ik het ook zo doen: mijn man op mijn paard, mijn dochter op haar pony en ik loop dan wel gewoon mee. Al is het twee uur, kan me niks schelen, maar..... mijn dochter wil zelf niet toegeven dat ze nerveus is, terwijl haar pony dat feilloos oppikt. Als ik dan voorstel om er naast te gaan lopen, zal ze wellicht bevestigd worden dat het eng is. Dat is ook nog een dilemma. Dat geldt ook voor als ze aan een touw zit.
Jeetje, wat kun je er toch zorgen om hebben. Ik weet nu ff niet meer hoe ik dat aan moet pakken.
Het erge is, dat haar pony een keer flink geschrokken is van een motorrijder (stel je voor, in een stiltegebied). Was op het ruiterterrein, dus ze kon niet weg, maar ze kreeg haar niet zo gauw meer stil.
En nu zitten we met de gebakken peren. Ik probeer mijn dochter ervan te overtuigen dat ze haar angst overbrengt op haar pony. Als zij relaxed is, is haar pony dat ook. Het is dan echt een supercool paardje, maar zoals ik al zei, ze pikt het feilloos op. Dat is ook niet zo maar een kwestie van een knopje omdraaien. Daar gaat veel tijd overheen.
1 x schrikken staat tegenover 20 x goed gaan.

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 05:22

Aan een touw meenemen kan prima hoor! Mijn haffie heeft de laatste tijd de rotgewoonte om ineens het strand niet meer op te willen!
Mijn vriendin neem mij dan aan een longeerstukje aan mijn hoofdstel en een leadroop mee het strand op, en dat gaat prima! Ik zit niet op een paard wat continu achteruit loopt en steigerd bij voorwaarts drijfen en mijn haffie wordt er een stuk zekerder door! De eerste keer was een drama en ging ze pas met 10 keer een ruk aan de leadroop mee en de laatste keer ging ze na 1 keer een ruk aan de leadroop mee! Volgende keer hoop ik zonder te kunnen! Je moet alleen nooit het touw loslaten, want dan kan de pony van je dochter erin verstrikt raken, verder is het geen probleem hoor! Sterkte ermee!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 01:37

Mijn zoon kan ook zo paniekeren als hij iets onverwachts heeft meegemaakt op een paardenrug. Ik heb het doorbroken door hem mee te nemen op een stap/draf ritje in een heel andere omgeving, op een andere pony en alleen met pa en moe mee. Hij mocht kennismaken met zijn pony (ik kende haar al en wist dat ze bomproof was) en hij mocht zelf zeggen of hij een wandeling wilde maken.

Ik laat hem nooit achteraan rijden trouwens. Ik wil hem in de sandwich hebben zodat een volwassene zicht op hem heeft. Een handpaard meenemen is voor mij geen optie, te vaak moeten we achterelkaar om verkeer te laten passeren.

Voor hem was het heel belangrijk zelf te kunnen beslissen. Kinderen doen nog wel eens dingen die ze niet durven alleen om hun ouders te behagen.

Vooraf je kind de keuze geven om ook nee te kunnen zeggen tegen iets wat hij echt niet durft (maar waarvan ik weet dat hij het makkelijk aankan).

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 10:11

Ze mag zeker haar eigen keuze maken om nee te zeggen. Maar dat zal ze niet zo gauw doen, ze wil nl. stoer zijn. Ze zegt dat ze niet bang is, maar ik merk aan haar van wel. Dus ik zal de beslissing voor haar moeten nemen, wat verantwoord is. Nou ja, eerst maar weer eens longeren, nu het weer het weer toelaat, morgen een rondje door het bos wandelen en dan misschien overmorgen een rondje erop, met mij ernaast.