tips voor heel druk en beetje onhandelbaar paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:47

amillia schreef:
het is nog een veulen, werkt dus nog niet en heeft dus ook geen brokken nodig. ik zou gewoon alleen onbeperkt hooi geven.

Waarom helemaal geen brokken???, hij krijgt echt maar heel weinig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:03

loesje_f_a schreef:
amillia schreef:
het is nog een veulen, werkt dus nog niet en heeft dus ook geen brokken nodig. ik zou gewoon alleen onbeperkt hooi geven.

Waarom helemaal geen brokken???, hij krijgt echt maar heel weinig.

Definieer "heel weinig". WAT krijgt ie precies (tot op de gram nauwkeurig :D )
Al eens overwogen ander voer te geven met minder energie en meer onderhoudsvoeding.

knollentuin

Re: tips voor heel druk en beetje onhandelbaar paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:07

een 2 en een half jarige is wel volop in de groei en heeft dus wel bouwstof nodig,die haalt ie ws niet alleen uit hooi.
Ik zou wel een brok geven of een musli laag in energie

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:14

@ TS: Let alsjeblieft goed op, dit ruikt naar dominantie. Mijn meisje van 2,5 heeft het ook heel heftig... Nu, na 2 weken zeer consequent af te straffen en te corrigeren, steigert ze niet mee, loopt braaf mee en gaat om op commando in plaats van d'r kont erin te draaien. Ik kreeg van een goede kennis een gouden tip:

Zorg dat je altijd een touwtje bij je hebt. Je paard mag pas bij je in de buurt komen op het moment dat JIJ aangeeft dat dat mag. Zo leert je paard dat jij de leider bent, en niet hij.
Dus ook op de wei, jouw paard moet afstand bewaren en niet zomaar in JOUW ruimte komen, totdat jij daar "toestemming" voor geeft....

Geloof mij, het werkt echt, mijn paard is 180 graden omgedraaid in karakter sinds ik consequent bezig ben met haar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:20

Ik ben het er mee eens dat je consequent moet zijn.
Echter geeft mns en dier véél lichamelijke signalen. Wanneer jij deze niet ziet of niet door heb welke signalen je geeft, kan "streng" zijn wel eens gevaarlijk worden. Paard moet immers wel duidelijke taal krijgen en er moet geluisterd worden naar zijn taal. Doe je dat niet, komt er veel onbegrip, onzekerheid en frustratie. Díe kunnen gevaarlijk zijn.
Hulp moet je dus krijgen van iemand met kennis en op lokatie :j

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:19

als mijn pony zo doet dat doe k lekker mee,
wil hij druk doen dan kan hij het krijgen!
gooi ik hem los in de bak, laat hem rennen en als hij uitzichzelf langzamer gaat dan nog even doorpushen en daarna is hij weer handelbaar :+

sjantaaaall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:24

dat komt me bekend voor. Heb op de manege een hengst gereden en hij stond er al lang, ik was helemaal verliefd op hem. toen hij 2 jaar was ben ik begonnen met grondwerk etc. Hij was soms zo verschrikkelijk vervelend.. steigeren, mij een duw met zn hoofd geven, hij deed heel vaak piaffe haha, was dan wel perongeluk zal ik maar zeggen, hij stond vast gebonden en dan begon hij .. :P

In het begin was het wel leuk maar daarna merkte ik hoe irritant het werd, steeds met zo een lastig dier werken, en ik moest het hem snel afleren want als hij werd ingereden en nog steeds zo was ..
Ik heb eerst geprobeert hem te negeren, ging redelijk goed maar het ging nog niet 100% goed.
Toen heb ik hem in de bak laten rennen totdat ik dacht dat hij om zou vallen, doe dat gewoon iedere keer!
als je grondwerk of zoiets met hem wilt gaan doen en je bent hem aan het poetsen en hij begint vervelend te doen, even in de bak zetten en laten rennen, daarna gewoon verder met het werk, wel volhouden want het duurt een tijdje totdat hij zich dan helemaal gedraagt.

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:26

Sorrie hoor dames en heren, maar slaan is NOOIT de oplossing
Trappen met stalen neuzen SORRIE hoor......
Wat een stel idioten bij elkaar die er zo over denken....

Het enigste wat help is rustig blijven en consequent, maar hou er wel de lol in, want voor beide moet het geen straf gaan worden.
Bv met grond werk kom je ook echt al een heel eind.
Je hoef dan echt niet de hele cursus van emiel voest te doen...
Mag wel hihi maar gewoon de simpele dingentje zoals halthouden voor je en volgen.
Dit vinden ze vaak al heel leuk.

Qua voer betreft kan je nooit genoeg hooi geven, en word hij er te snel dik van geef dan zaad hooi iets wat overjarig.
Meer heeft een paard echt niet nodig.
Al het onzin over biks ed....En de paardenin de natuur dan??
Ow ik snap het al achter elke boom staat een emmer met biks???

En voor de rest laat ze maar banketstaaf zolang je het beste met je paard voor heb, of mensen met een duidelijk en goed advies daar kan je naar luisteren, maar zoals ik al zei SLAAN IS NIET DE OPLOSSING.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:30

tuurlijk belonen is wel de oplossing :D

BellaRolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:30

het is heel onredelijk om gelijk te gaan oordelen!
ik heb zelf toen ik 13 was een 4 jarig renpaard met peesbessure totaal opnieuw opgevoed en ik zeg je het was geen makkie maar nu heb ik wel een fijn paard waar ik nu vaak mee buitenrij en wandel,zij sleurde me ook mee en dat soort dingen!
ik wens je veel succces!
gr.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:11

makkie7 schreef:
Sorrie hoor dames en heren, maar slaan is NOOIT de oplossing
Trappen met stalen neuzen SORRIE hoor......
Wat een stel idioten bij elkaar die er zo over denken....

Het enigste wat help is rustig blijven en consequent, maar hou er wel de lol in, want voor beide moet het geen straf gaan worden.
Bv met grond werk kom je ook echt al een heel eind.
Je hoef dan echt niet de hele cursus van emiel voest te doen...
Mag wel hihi maar gewoon de simpele dingentje zoals halthouden voor je en volgen.
Dit vinden ze vaak al heel leuk.

Qua voer betreft kan je nooit genoeg hooi geven, en word hij er te snel dik van geef dan zaad hooi iets wat overjarig.
Meer heeft een paard echt niet nodig.
Al het onzin over biks ed....En de paardenin de natuur dan??
Ow ik snap het al achter elke boom staat een emmer met biks???

En voor de rest laat ze maar banketstaaf zolang je het beste met je paard voor heb, of mensen met een duidelijk en goed advies daar kan je naar luisteren, maar zoals ik al zei SLAAN IS NIET DE OPLOSSING.....

Weleens een trap van een paard gehad? En hoe kwam die aan?
Dank voor de bionische krchten die je me toedicht, maar helaas, ik heb ze niet. Die trap met maat 45 staal komt hooguit net hard genoeg binnen om ze zich te laten realiseren dat ik ook iets te melden heb.

Over dat eten kunnen we kort zijn, daar heb je blijkbaar nog niet veel kaas van gegeten. Dat ligt in de praktijk toch iets minder simpel dan je hier schrijft. Welcome to the real world.........

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:14

Meesleuren leren wij af door tijdens het wandelen een zweep mee te nemen. Komt hij voorbij lopen of dramt hij te veel, krijgt hij een tikje op zijn borst. Hij moet zich aanpassen aan jou en niet andersom. Dit werkt perfect en op langere termijn heb je geen zweep meer nodig.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:16

makkie7 schreef:
Qua voer betreft kan je nooit genoeg hooi geven, en word hij er te snel dik van geef dan zaad hooi iets wat overjarig. Meer heeft een paard echt niet nodig. Al het onzin over biks ed....En de paardenin de natuur dan?? Ow ik snap het al achter elke boom staat een emmer met biks???

Alsof de huidige paarden die gebruikt worden voor de sport vergeleken kunnen worden met de oerpaarden in het wild...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:51

Pitt25 schreef:
makkie7 schreef:
Qua voer betreft kan je nooit genoeg hooi geven, en word hij er te snel dik van geef dan zaad hooi iets wat overjarig. Meer heeft een paard echt niet nodig. Al het onzin over biks ed....En de paardenin de natuur dan?? Ow ik snap het al achter elke boom staat een emmer met biks???

Alsof de huidige paarden die gebruikt worden voor de sport vergeleken kunnen worden met de oerpaarden in het wild...

inderdaad,ook is het rantsoen van die paarden in het wild veel gevarieerder dan die plak hooi uit dat baaltje van het grasland zonder verschillende grasjes en kruidjes.. :Y)
je weet alleen maar wat er aan voedingswaarde in je hooi zit als je dit laat bemonsteren,elke party is anders.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:40

ikke schreef:
Ehm, steigeren en klauwen is NOT DONE!!! Dat leer je een paard af en wel onmiddellijk en met ALLE beschikbare middelen!!!
Puber of niet (ja, hij pubert) in de buurt van mensen houdt een paard vier voeten aan de grond en daar kan NOOIT discussie over zijn!

Niet bang zijn om hem ongezouten onder z'n pens te rammen (schoenen met stalen neuzen doen wonderen, kan ik je uit ervaring melden). Persoonlijk zou ik 'm bij steigeren eens op z'n zij leggen, maar dat valt uitdrukkelijk onder de categorie "don't try this at home" aangezien dit zeer risicovol is!!

De andere factor is emotie. Paarden kennen geen emoties, wanneer jij dus straf uitdeelt, dan moet je daarna ONMIDDELLIJK kunnen belonen (ECHT BELONEN!) wanneer hij goed gedrag toont. Met name dat laatste is voor veel mensen een brug te ver. Oefen daar dus mee!!

Los van dit alles, een meisje van 13 hoort geen paarden op te voeden zonder goede begeleiding. Sorry meid, maar dat is op die leeftijd een redelijke garantie op problemen, zoals je nu zelf hebt ervaren.
Leer hiervan en zoek iemand die je goed kan helpen. In dat geval is het een ervaring voor het leven, nu ben je redelijk bezig om je leven te riskeren.

Wat heeft TS aan adviezen waar al bij gemeld word,don`t try this at home?
Ben het met je eens dat aanpakken nodig is,maar niet iedereen is gediend van een paar stalen neuzen gebruiken.
Begeleiding zou handiger zijn voor TS.
Wat doelgerichte tips zouden ook wat aan haar houding tegenover het paardje kunnen doen.

loesje_f_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:38

het gaat nu echt al veel beter, ik ben heel Consequent en heb de tips gebruikt. Zelf hou ik niet zo van heel hard slaan, dus dat ben ik ook niet van plan. Ik vindt dat niet eerlijk tegenover je paard.
Je paard moet toch ervaren dat jij de leider bent? Dwingen vind ik niet de oplossing. :D

Maar goed, grondwerk doet echt wonderen!! Dat meesleuren doet ie echt niet meer, en dat steigeren heeft hij voor zover niet meer gedaan! ;)