paarden in bevroren buitenbak/paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:50

Mijne gaan ook 's ochtend een uur of 3 naar buiten en tegen de avond nog een uurtje, dan doe ik snel de stallen voor de 2e kaar. :Y)

Ik zet mijn paard liever buiten en dat ie een been breekt dan dat ik hem vanwege de sneeuw op stal laat, dat is toch ook niet goed?
Kan ie ook net zo goed een been breken toch?
Dus ik vind dat persoonlijk geen argument :o

Mijn paard staat 4-kant op ijzers en heeft dit jaar NOG geen last gehad van ijsklompen onder de ijzers, wat ik me kan herinneren van andere jaren is dat het toen veel erger was.....

edit:
Ik heb mijn bak net voor de vorst redelijk glad kunnen trekken, weiland kunnen ze ook in, dat is berg en dal.
Ik voer de paarden hooi bij in de bak :Y)

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:56

Bij ons is alles gesleept voor het ging vriezen, en toen het vroor ook gewoon glad gehouden door steeds opnieuw slepen, dus onder de sneeuw is alles redelijk vlak. Ze staan dus gewoon buiten en zijn daar ook superdruk. Verder hebben we nog een pad, de vloer is van een of andere rare zandconstructie, met platen met gaten, het is dus wel redelijk zacht, maar kan niet ongelijk worden *beetje vreemde uitleg, sorry xD* en daar mogen ze ook op. Ze kunnen dus gewoon buiten staan gelukkig :D
maar ze hebben ook allebei geen ijzers..
Laatst bijgewerkt door _Suus17_ op 21-12-09 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

upperlady

Re: paarden in bevroren buitenbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:08

gelukkig heb ik ook geen last van die ijsklonten in mijn ijzers. maar ik krab geen hoeven als hij naar buiten gaat en als hij naar binnen gaat krab ik ze goed uit.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:14

mijne gaan ook gewoon lekker naar buiten.
Vandaag op het land gezet (wel op een landje waar geen diepe kuilen zitten die ze niet kunnen zien). normaal staan ze in de buitenbak. Ze gingen rennen, bokken. Geen 1x uitgegeleden. Zafier schrok zelfs en rende ervandoor. (er kwam een paard keihard aangegalopeerd in de bak waar ik langs liep om hetm de wei in te doen)
en ook toen niet uitgegleden waar ik wel even bang voor was geweest.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:17

Mijn paard doet over het algemeen best rustig aan in de wei, maar af en toe gaat ze even lekker uit haar bol. Helaas ook als er sneeuw ligt. Ik hou m'n hart vast, maar het is niet anders. Hele dagen opsluiten is ook geen optie en de wei is beter begaanbaar dan de bak.
Als de ondergrond niet bevroren is, maar juist nat en glad bijvoorbeeld heb ik ook liever dat ze voorzichtig doet, maar dat is helaas niet altijd zo. Een blessure is zo opgelopen helaas, maar dat is geen reden voor mij om haar dan maar binnen te houden. Mijn ervaring is dat het altijd mis gaat als je het niet verwacht en dat je dus toch niet alles kunt voorkomen. Opzoeken is weer wat anders natuurlijk, soms is het kiezen uit 2 kwaden.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:20

Volg je gevoel. Je ziet dat je paard t rustig aan doet met die sneeuw en gladheid, maar geniet er wel van. Conclusie? ;)

Ik moet wel heel erg lachen om mijn paard, ze mag nu al langer naar buiten maar daarnaast zet ik dr ook nog es extra buiten aangezien ik nu niet meer kan trainen (ik heb alleen een buitenbak met vilt tot mijn beschikking die het lang heeft volgehouden maar nu ff niet meer te rijden is). Ik zet haar dus in de paddock en wat denk je? Mevrouw draait zich om en loopt linea recta weer terug naar dr warme stal!! _O-

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:40

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:43

Ik lees hier dat er paarden zijn met ijzers die geen last hebben van ijsklompen, ik vraag me af hoe dat komt.
Wij vetten in..en toch ijsklompen :\

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:47

Lekker naar buiten ermee. Heeft geen ijzers en binnenstaan heel de dag is niks voor hem. Nstuurlijk ben ik wel bang dat hij een smakker maakt maar er is op dit moment geen andere mogelijkheid voor hem.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:49

Onze paddock zit vol met kuilen, ze komen daarom dus niet in de paddock. Wel komen ze lekker in de wei!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:03

bij ons op de pensionstal gaan de paarden zonder ijzers wel naar buiten en met ijzers niet, die gaan in de binnenbak ff los(die luxe hebben we dan weer:d) en als de klanten zelf de paarden wel in de sneeuw of harde grond willen zetten moeten ze dat lekker doen. mijn pony stond altijd wel buiten, vond ie geweldig. rende ook wel z'n rondje en deed gek, maar denk toch dat inderdaad zoals je zei; een paard is niet achterlijk, die wil zelf ook geen been breken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:04

Evyyy schreef:
Ik lees hier dat er paarden zijn met ijzers die geen last hebben van ijsklompen, ik vraag me af hoe dat komt.
Wij vetten in..en toch ijsklompen :\

- Soort ijzer
- vers of oud sneeuw
- omgevingstemperatuur
- bodem waar de sneeuw op ligt

Enorm fijn dat er nog paarden zijn die zonder trubbels naar buiten kunnen, ik begin er niet aan. Met de vorst heeft die oude wel buiten gestaan gewoon, maar nu met die sneeuw. :n Paddock is keihard, eerste laag sneeuw is nu aangevroren en de tweede laag ligt er nu overheen. Dat is een ijsbaan dus..
kaatje77 schreef:
Ik zet mijn paard liever buiten en dat ie een been breekt dan dat ik hem vanwege de sneeuw op stal laat, dat is toch ook niet goed?
Kan ie ook net zo goed een been breken toch?
Dus ik vind dat persoonlijk geen argument

Bedoel je dit nu sarcastisch of heb je echt liever dat je paard een been breekt ipv van de beweging voor een paar dagen op een andere manier geven? Extra wandelen etc. etc. Paarden moet je met dit weer ook niet alleen op stal laten staan, maar er is wel een enorm groot verschil tussen op stal laten staan en op stal staan, niet buiten losdoen en beweging geven. Een poot breken en je paard af laten maken of je paard heel behouden vind ik wel een erg belangrijk argument..
upperlady schreef:
ik vraag me dan weer af, is dit een serieus risico. Meer als normaal? Ik bedoel, zelf heb ik mijn veulen met gebroken been op het land teruggevonden dit jaar en ook heb ik gehoort dat zijn been brak op de bakrant tijden het rijden en bokken.
Daar zijn geen concrete cijfers voor natuurlijk.. Logisch.. wie probeert 't uit? Maar waar jij het overhebt vind ik een ongeluk. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar met dit weer bepaalde groepen paarden op een ijsbaan zetten vind ik vallen onder de categorie risico's opzoeken. Let wel! Ik gebruik het woord bepaalde, dat betekent niet elk paard en elke ondergrond. ;)

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:11

ik gooi onze paarden gewoon de wei in. ze zijn jong en weten wel waar ze kunnen lopen. gewoon een uurtje tot dat ze het zat zijn. ze gaan echt in volle rengalop door de wei. heel gaaf om te zien. de sneew remt ze heel goed af als ze willen stoppen. en ze zijn nog niet onderuit gegaan

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:47

ze lekker buiten laten lopen kan wel
ik zou alleen niet gaan rijden!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:54

In de winter hoef je niet te beslaan en bij een gladde bak of paddok kun je ze sokken aan doen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:03

sjeik schreef:
In de winter hoef je niet te beslaan en bij een gladde bak of paddok kun je ze sokken aan doen.

Waarom zou je in de winter niet hoeven te beslaan en in de zomer wel? :? Ben wel benieuw naar argumenten...
Lijkt mij nogal van gebruiksdoel afhangen (ik slide namelijk niet zo lekker zonder slidingplates) orthopedisch beslag, hoeven groeien minder hard in de winter, etc, etc...
Allemaal redenen om juist wel te beslaan!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:42

Citaat:
Waarom zou je in de winter niet hoeven te beslaan en in de zomer wel? Ben wel benieuw naar argumenten...

mijn haflinger word in de zomer beslagen omdat we dan op het gras moeten springen. Ze is 1x goed uitgegleden bij een training en nu hebben we haar sindsdien ijzers in de zomer gegeven. IN de winter heeft ze die niet nodig omdat het springen op zand is

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:44

Waar ik sta gaan ze gewoon naar buiten met dit weer.... Die van mij let gelukkig wel op wat ze doet (muv haar lompheid ;) ) maar die weten dat zelf denk ik wel goed genoeg.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:55

Ik heb ze binnen gehouden en ga vanmiddag (het gaat hier flink dooien vandaag) uitgebreid longeren. Liever nu een te temperamentvol paard dan dat ik de eigenaren kan bellen dat hun paard is verongelukt. Buitenbaan en paddocks waren ivm hevige regenval van te voren al vreselijk ongelijk (zakten tot hun knieen weg op sommige plekken) en dat water is dus opgevroren en daar weer sneeuw overheen. Ik heb niet zo'n vertrouwen in hun intelligentie dat ik denk dat ze beseffen dat ze onder die sneeuw in putten van wel 60 cm diep kunnen zakken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:05

hier staat het hele spul lekker 27/7 buiten en ze doen rustig aan. Anders als ik aan kom dan draven/galopperen ze naar het hek, nu komen ze langzaam aan wandelen, ze kijken echt wel uit en omdat ze niet op stal staan te bakken hebben ze ook geen behoefte aan rennen
Afbeelding
lekker toch?

maar een paard losgooien wat het is van het binnen staan zou me ook niet lekker zitten, het ene paard is vanzelf al rustiger of drukker dus je moet ook kijken naar het karakter van je paard.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:07

Afbeelding

Mijn paard speelt gewoon verder, sneeuw of geen sneeuw. ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:09

Urielle schreef:
Ik heb ze binnen gehouden en ga vanmiddag (het gaat hier flink dooien vandaag) uitgebreid longeren. Liever nu een te temperamentvol paard dan dat ik de eigenaren kan bellen dat hun paard is verongelukt. Buitenbaan en paddocks waren ivm hevige regenval van te voren al vreselijk ongelijk (zakten tot hun knieen weg op sommige plekken) en dat water is dus opgevroren en daar weer sneeuw overheen. Ik heb niet zo'n vertrouwen in hun intelligentie dat ik denk dat ze beseffen dat ze onder die sneeuw in putten van wel 60 cm diep kunnen zakken.

Dat is ons probleem ook, onder de sneeuw liggen nog bevroren plassen en putten omdat het daarvoor zo nat is geweest. Bovendien ligt hier ondertussen al niet meer zo'n dik pak en is er al dooi geweest, en is de sneeuw aangevroren. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de paarden buiten te doen. Op een vlakke wei met een flink pak sneeuw is nog tot daaraantoe, maar zoals het er hier bij ligt :n
Gelukkig komen de paarden om en om los in de binnenbak, kunnen ze toch hun ei even kwijt en worden ze elke dag gereden/gestapt/gelongeerd.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:10

Hier ook gewoon ong. 8 uur per dag in de bak (die bevroren is en niet gesleept.). MIjn paarden zijn uiterst voorzichtig, ook naar elkaar toe.

Als ik ze niet in de bak doe dan komen ze helemaal niet aan hun beweging gezien ik het risicovol vind om nu met trailer naar de manege te gaan en een buitenrit vind ik ook gevaarlijk met dat sneeuw.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:13

Zelfs als een bak niet bevroren is kan een paard zich verstappen of bezeren, van nature weten ze dat ze nu voorzichtiger moeten zijn.

Die van mij staat in ieder geval lekker de hele dag buiten :) (ook in een ongesleepte bevroren bak)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:24

Ik heb ze eerst steeds los in de bak gezet. Gister voor het eerst niet ;(
Eergister zag ik ze glijden bij het hek, waar de sneeuw platgelopen was en erg glad. Werd ook bijna mee naar binnen gesleurd...
Hopelijk kunnen ze vandaag weer even buiten. Haal ze nu eerder binnen, voordat ze naar binnen willen rennen...