Onzeker met buitenrijden Tips ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:49

eerst lekker langs de weg lopen met lang touw af en toe langs de weg een plukje gras laten eten
en het komt goed!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:58

Ik ben zelf ook niet meer zo'n held sinds ik een paar keer vervelend in aanraking kwam met de grond danwel een paardenhoef na het onvrijwillig verlaten van de rug van mijn paard :+

Maar no way dat ik daarom geen buitenritten meer rij! Want dat is júist waarom ik 21 jaar geleden wilde paardrijden..

Door juist veel buiten te rijden leer je je paard goed kennen en bouw je vertrouwen op. Dat werkt 2 kanten op: jouw paardje moet ook op jouw leiderschap kunnen vertrouwen in moeilijke momenten! Daarom is wandelen aan de hand een prima training! Zorg dat je paard haar energie kwijt kan buiten de ritten om, bij voorkeur door de vrijheid van weidegang en gezelschap van soortgenoten. Een bewuste ademhaling, danwel neurien/ zingen helpt om te ontspannen. En alhoewel de meningen erover verdeeld zijn, stap ik geregeld af wanneer ik mijn paard niet voldoende vertrouwen gééf in een voor haar angstaanjagende situatie. Ik begeleid haar dan naar of langs het object wat al die stress geeft, wat de vertrouwensband ten goede komt, mijn leiderschap aan haar toont én gevaarlijke situaties voorkomt..

_Tara_

Re: Onzeker met buitenrijden Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:46

Ik ga helemaal mee met Chubby :j Hoe vaak zie je niet mensen op buitenrit hun paard langs een vreemd object dwingen... Paard schrikt, ruiter wordt ook gespannen, ruiter gaat op allerlei manieren proberen het paard aan het lopen te krijgen, paard denkt: wat is er toch aan de hand dat diegene op mij zo druk doet, het is vast eng. Dan bereik je dus juist wat je niet wilt :P
Met afstappen heb je echt niks verloren van je paard. Juist niet. Juist door af te stappen kun je je paard rustig langs het enge object leiden, als leider.

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:48

Misschien je opgeven om je cbr te halen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:43

Ik heb een jaar niet gereden,en ben woensdag weer opgestapt.Het ging zo relaxt,tot dat er een andere pony aankwam,hij wordt dan altijd drukker en gaat hinneken.Maar ik bleef rustig en ben van die pony wegereden.Later kwam die pony weer voorbij en ging mijn paard heel hard hinneken, maar meer eigenlijk niet.Ik bleef zelf rustig terwijl ik normaal gestrest raak.