Hippiade: dressuur gecombineerd met aangespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Hippiade: dressuur gecombineerd met aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:49

Ze zullen het wel redelijk gescheiden gaan houden.
Maar de kans dat ik op de Hippiade terecht kom is toch erg klein. :D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:06

Dat is natuurlijk nog een andere oplossing Karin, gewoon zorgen dat je niet selecteerd wordt voor de Hippiade, heb je er geen last van ook :+

Okee, logisch, paard kan schrikken van het gerammel. Maar een paard is ook een snelle leerling; koetsje komt 5x langs, 5x rammelt hij, 5x gebeurd er niets, okee prima.
Echter verstoren veel ruiters stap 3; 5x gebeurd er niets. "Ohjee, daar komt het koetsje." "Ehm, waar gaat die koets heen?" "Snel terug naar stap *trekt aan de handrem*"

Wat wil je dan? Je proef afleggen in een hermetisch afgesloten ruimte? Zonder wind, jury kijkt via een verborgen camera, liefst geen hekjes of bordjes, geluidsdicht?? Ze rijden niet in je ring, ze rijden niet op een mm langs je ring langs (bij mijn weten liggen de ringen op de Hippiade allemaal langs elkaar en is er op de korte zijde een stukje afgezet om ruimte te houden). Het zijn geen verschrikkelijke boemannen. Dus als ze zien dat jouw paard erg heftig reageert en dat je daarom in een hoekje gaat rijden, hebben ze daar echt wel respect voor.
En is het niet juist de kunst van het paardrijden dat je ondanks alle omstandigheden de aandacht bij jezelf kunt houden en het paard alsnog goed kan laten tonen aan de jury?

Ik verwacht dat de KNHS teveel weekenden vol zat met evenementen en dat ze het aangespannen kampioenschap daarom opgesplitst hebben over de andere 3 hippiade's.
Ik weet iig wel zeker dat ze het niet deden om de rijders of ruiters te pesten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:11

Sjonniej schreef:
Wat wil je dan? Je proef afleggen in een hermetisch afgesloten ruimte? Zonder wind, jury kijkt via een verborgen camera, liefst geen hekjes of bordjes, geluidsdicht??

Nee hoor Sjonniej, dat hoeft van mij niet. :n Ik heb zelf een bak aan de straat, waar ook veel landbouwverkeer langs komt, mijn beesten zijn wat dat betreft wel wat gewend.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:14

(Het was ook niet in het bijzonder tegen jouw bedoeld, sorry als het zo overkwam.)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:16

Nee, hoor, zo kwam het niet over. :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:13

Tuigpaarden zijn wel een heel andere tak van sport dan de gewone menners met een hoop kabaal e.d.

Ik denk niet dat je dat ergens kunt trainen noch afgezien van het feit of je daar wel op zit te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:16

Ach, op de Achterhoekse paardendagen start ook alles naast elkaar en dat gaat ook gewoon goed.
Dus wie wil oefenen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:17

Die worden niet meer gehouden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:20

Tja, dan zul je toch met valse papieren naar de Dag van het Gelders paard moeten :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:25

Lia_ schreef:
Tja, dan zul je toch met valse papieren naar de Dag van het Gelders paard moeten :+

In dat geval: Gezocht, papier van vos met vier witte benen en een rare brede bles :D De kleur heeft ie wel mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:35

Zo'n papier heb ik nog wel :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:41

:D Ook weer geregeld.....

"gelders" karakter heeft ie ook wel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 07:26

Dan hoef je niet te oefenen :P Er wordt toch gezegd dat die zo braaf zijn. :D

tjelle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:07

beste mensen, ik rij een vierspan paard in t L2 dressuur en wat denk je bang voor andere paarden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:21

APD komt dit jaar toch weer terug?
Ijsbrand had het er iig over dat hij daar zijn Nederlands Kampioenschap ging rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:04

Het nederlandse kampioenschap samengesteld is volgens mij in Noordwolde (?)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:17

NK samengesteld is voor zover is weet nog niet bekend.
En sowieso rijdt klasse 4 nooit in Noordwolde.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:17

Ik vind het een idioot idee. Als je nu het hele jaar door wedstrijden hebt met tuigpaarden erbij, ja, dan kan je paard er aan wennen, maar nu niet. Een werkelijk te bizar idee voor woorden. Men (tenminste in het zuiden), rijdt zich te pletter om zich te selecteren voor al die selectiewedstrijden (minimaal 4) voor de kring en dan pas de regio met een paar proeven over een paar dagen verdeeld en dan eindelijk, als je heel veel geluk hebt, naar de landelijke. En wat kom je daar tegen? Iets waar de meeste paarden op zijn minst even naar zitten te kijken en toch diverse behoorlijk van onder de indruk zijn, die dan de net rustig gehouden paarden weer aansteken. Echt, zo maf. Wie heeft dat nou weer verzonnen. De omstandigheden moeten wat mij betreft gelijk zijn aan de wedstrijden die je rijdt om je te kunnen selecteren. Dus wel wind en regen en andere paarden en mensen die in de weg lopen. Een enkel vlaggetje, bloempje en hekje moet ook kunnen, maar aub geen tuigpaarden!!!!!!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:32

"Men" in het zuiden moet toch wel het een en ander gewend zijn, in ieder geval de ruiters. Ik heb hier namelijk nog diverse medailles liggen van de NKB-kampioenschappen in Wanroy, gehaald met de hackney's, wat altijd op dezelfde dag gehouden werd als dressuur, springen en afdelingsdressuur van de pony's. Bij de paarden kampioenschappen kwamen de tuigpaarden. En zoals ik het me herinner, was het bij de KNF precies hetzelfde.
Toch ben ik als aangespannen rijder ook niet blij met dit nieuws. Aangespannen sport is altijd al een onderschoven iets geweest bij de KNHS. Afgelopen jaren is er met de aangespannen sport en de Hippiade gewoonweg gesold. Ik kan me nog een hippiade op een vrijdagavond, verreden in het donker met in de hoek een bouwlampje herinneren. Of wat te denken van de jaren erna op een doordeweekse woensdag, ook iets om blij van te worden. KNHS-centrum zit in het weekend volgeboekt, verhuren aan diverse stamboeken (NNFPS heeft de sportdag in die tijd daar, KWPN zit er natuurlijk) gaat voor de KNHS-kampioenschappen van de aangespannen sport. Nu ook nu wij bij het dressuur en springen ingedeeld worden, zijn wij ongetwijfeld ondergeschikt, dressuur en springen gaan toch voor. Ik ken die grappen van de KNHS inmiddels wel. Van deze kant zal er dus al zeker een afmelding komen voor de Hippiade van dit jaar. Zijn zo'n 3 rammelende karretjes minder in ieder geval. :+

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:47

Maar de KNHS heeft 2 parkeerplaatsen. Dan gewoon het gras gebruiken voor dressuur, en het steen bij de gebouwen voor de tuigpaarden & de springers die in de hoofdbaan moeten wezen.
Probleem opgelost

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:53

Het is 9 van de 10 keer niet zo dat 'dressuur' paarden schrikken, maar dat dressuur ruiters schrikken van een aanspanning.. dat heet spanning!
En ik zie het verschil niet tussen een aangespannen paard en dressuur paard. Net hoe je het opvoed lijkt mij.
Ik voorzie dan voormijzelf ook weinig problemen, maarjaaa ik rij dan ook op een fries!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:14

Ik denk echt dat menig dressuurpaard nog nooit een tuigpaardcombinatie van dichtbij heeft gezien of gehoord.
Waarom moet dat dan ineens op de Hippiade?
Ik blijf het een slechte beslissing vinden.
Wie wint daar nu bij? Want zoals ik Neonlight beluister zitten de tuigpaardencombi's er ook niet op te wachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:37

Ik spreek over de hackney's en over mezelf, ik spreek niet namens de VHN. ;)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:29

Neonlight schreef:
"Men" in het zuiden moet toch wel het een en ander gewend zijn, in ieder geval de ruiters. Ik heb hier namelijk nog diverse medailles liggen van de NKB-kampioenschappen in Wanroy, gehaald met de hackney's, wat altijd op dezelfde dag gehouden werd als dressuur, springen en afdelingsdressuur van de pony's. Bij de paarden kampioenschappen kwamen de tuigpaarden. En zoals ik het me herinner, was het bij de KNF precies hetzelfde.

Dat klopt Neonlight en je wist niet beter.
En op sommige grotere concoursen was het krek eender.
En dus maakte je je niet druk en als gevolg ervan, je paard ook niet.
Aan het 'bloed' lag het niet hoor.
(Ik reed een volbloed ;) )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:32

idje schreef:
Neonlight schreef:

Dat klopt Neonlight en je wist niet beter.
En op sommige grotere concoursen was het krek eender.
En dus maakte je je niet druk en als gevolg ervan, je paard ook niet.
Aan het 'bloed' lag het niet hoor.
(Ik reed een volbloed ;)

Ja, sorry hoor, maar in mijn beleving was dat inderdaad de NKB-tijd. Toen had je ook nog concoursen met meer dan 30 dressuurringen etc etc. Maar dat is toch de laatste 10 jaar zeker! echt niet meer zo. Dus, ook tijdens de voorselecties aangespannen erbij of niet, maar niet alleen op de hippiade. ;)