Paard in de winter op wei !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:18

nathalieeee_ schreef:
Inderdaad, die paarden boffen juist dat ze lekker buiten kunnen staan, in tegenstelling tot een hoop andere paarden helaas :n..

Daar gaan we weer..kan me om dit soort opmerkingen best opwinden!
Hier willen de paarden wat graag naar stal hoor eind van de middag, staan ze lekker in een dikke laag stro met voldoende hooi en hoeven ze zich geen zorgen te maken waar ze moeten gaan liggen als het vanavond gaat sneeuwen!]
Baasje slaapt trouwens ook een stuk beter als ze weet dat haar beestjes lekker warm liggen.
Dus ieder zijn of haar ding, maar die hier op stal staan hebben het zeker niet slechter dan de verzorgpaarden van TS!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:26

aerdenhout, ik denk dat je het allemaal niet zo persoonlijk moet opvatten ;) . Jouw paarden staan overdag toch wel lekker buiten? Nou, prima toch? Ik denk dat zij het meer over de paarden had die niet tot nauwelijks buiten komen 's winters (en die heb je 's zomers trouwens ook nog).

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:38

Oh jeetje, sorry hoor. Zo was de opmerking ook helemaal niet bedoeld. Mijn paard staat ook gewoon 's nachts op stal, overdag de gehele dag buiten. Ik had het over de 23/7 op stal paarden, dat de paarden van de TS boffen ten opzichte van paarden die er vrijwel niet uitkomen, aangezien TS het had over het feit dat er een optie was tot 24/7 binnen :).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:40

Ik trek het me niet persoonlijk aan, maar word af en toe zo moe van dit soort opmerkingen, deze viel even verkeerd, van mijn kant dus ook sorrie!
Zware dag gehad ;)

lonnie

Re: Paard in de winter op wei !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:10

om even op de praktische vraag terug te komen ipv weer de discussie binnen/buiten te starten:

mijn 2 shetten en tinker staan ook 24/7 buiten en dat gaat prima. ik zorg voor onbeperkt ruwvoer (liefst stengelig hooi) en ik sla 's ochtends en 's avonds het water stuk. Ze hebben water in zo'n grote 1000 liter bak, dus ze houden het overdag zelf open. Verder hebben ze ook geen deken op, wel schuilstallen, maar die gebruiken ze nu eigenlijk niet. Zonder ijzers lopen ze stukken beter dan met, vooral als het straks ook nog gaat sneeuwen, dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:15

mijn paarden staan ook lekker op het land hoor, enkel mijn ezeltje heeft een winterdek op omdat haar vacht deze winter niet zo goed is

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 02:01

Twiggy2008 schreef:
Je begrijpt mijn woorden verkeerd: Als pensionklant zou ik absoluut geen vet bedrag voor een pensionstalling neerleggen, als mijn paard er niet veel naar buiten kan. ;)
Als ik zie hoeveel mensen betalen, mag ik toch minstens een goede paddock voor de winter verwachten. ;)

En vergis je niet in wat goed weide-onderhoud kan kosten, zeker na de winter. Buiten het feit dat je paarden op het land houden nogal wat werk verschaft, zeker in de winter zoals nu. Ik hoef in elk geval niet naar de sportschool, als ik zie hoeveel ik moet lopen en moet sjouwen. :D

Dat ben ik met je eens hoor. ;) En bij een hogere stalhuur hoort dan ook de service van het buiten/binnen zetten.
Tuurlijk is hekwerk e.d. duur als je dat nog allemaal moet gaan aanleggen enzo.
Maar ik ging eigenlijk uit van een situatie waarbij de mogelijkheid er is. En op lange(re) termijn gezien. Als je de paarden een (halve) dag buiten zet, scheelt dat volgens mij behoorlijk in stalonderhoud.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 02:16

Een van mijn paarden staat ook 24/7 buiten, dit ivm een blessure (spat en daardoor kreupel) Paardje heeft een heerlijk teddy vachtje, maar nu toch wel een regendeken met fleece voering op. Dit omdat hij wel enigzins beschut kan staan, maar geen schuilstal heeft. Hij heeft nu ook nog aardig wat gras in de wei staan, maar ga 'm binnenkort ook bijvoeren met ruwvoer. Met oud&nieuw komt ie wel naar binnen, hij staat toch stiekem best wel tussen de huizen. Maar daarna mag ie weer fijn buiten spelen. Hij is ook prima op zijn gemak en ouwehoert gezellig met z'n buurpaardjes en wil ook nog weleens een sprintje trekken, ondanks z'n spatpootje. Water maak ik ook iedere dag kapot en heb er sinds vandaag 2 ballen in drijven, in de hoop dat het misschien wat minder snel dichtvriest... Misschien nog meer mensen met tips? Ik bedoel, het dichtvriezen hou je nu toch niet tegen, maar misschien kan het wel uitgesteld worden, als jullie snappen wat ik bedoel? :o Hij krijgt water uit een oude badkuip.. en heeft ook een automatische koeiendrinkbak, maar daar heeft ie nu natuurlijk helemaal geen drol meer aan :+

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:07

Mijn paardjes hebben een lekkere schuilstal die aan 3 kanten helemaal dicht is, en de 4de kant voor de helft dicht is, dus lekker beschut.
Toch staan ze telkens buiten in de sneeuw...
Ik geloof dat ze dat heerlijk vinden.. Het lijken net sneeuwpoppen..
Helemaal wit en bevroren witte manen en wimpers, haha
zo'n grappig gezicht....
De shet Gilbert heeft gewoon helemaal een bevroren schilt op zijn rug.. :=

Gekke beesten.. 8)7

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:12

De paarden hier lopen ook 24/7 buiten (heb er trouwens ook een topic over lopen, omdat ik soms ook twijfel).

Ze hebben echter wel de keuze: in de schuilstal met een hele dikke laag stro of buiten. 2 Van de 3 hebben een deken, 1tje is van nature teddy genoeg ...
Maar in de stal gaan staan ... nee hoor, behalve voor het verse stro op te eten dan ;°)