kan een paard een mens echt missen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:53

Ik weet wel zeker dat dat kan. Heb het zelf mee gemaakt met een pony. Ik was de enige die er al 11 jaar mee reed, de eigenaar had er geen lol meer in en toen verhuisde ze een naar een paar huizen verderop en had ik haar een paar weken niet gezien. Toen ik bij haar ging kijken brak ze de hele stal af. Ik dacht dat ze dwars door de deur kwam. Ben toen weer vaker naar haar toe gegaan, dat vonden die nieuwe eigenaren ook wel fijn. Ik had echt wat met dat beestje. Gelukkig was de laatste rit met mij, was ondanks haar hoge leeftijd een van de fijnste ritjes ooit. De volgende dag lag ze dood in het land. Krijg nog steeds rillingen als ik daar aan denk. Was echt mijn maatje en zo'n gebeurtenis bevestigd dat dan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:56

Ik weet het niet zeker.. Wat ik wel weet is dat mijn poown heel stout word als ik met vakantie ben en als ik terug kom negeert hij me de eerste 20 minuten.. :')

Dus in zoverre, het zou kunnen..

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:34

Ik denk eerder dat een paard de routine mist.
Of een paard echt een mens kan missen durf ik niet te zeggen.

Ben drie maanden naar Canada geweest en mijn paard was erg blij toen ik weer thuis kwam.
Maar of hij me gemist heeft.... :D

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:15

Ik denk dat het wel degelijk kan.. 's zomers ga ik meestal 2 weekjes op vakantie.. als ik terugkom hebben sommige paarden echt zoiets van "anders ga je nu gewoon weg, je heb me 2 weken alleen gelaten'' en die zijn minstens een paar dagen gepikeerd haha!
Terwijl sommige net zo vrolijk doen als altijd.. of sago natuurlijk :Y)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:49

Mensen uit mijn omgeving zeggen van niet...die relateren dit zogenaamde gemis aan verandering van huisvesting/soortgenoten/andere voeding/rijstijl ectect.

Ben het daar niet mee eens...als ik een paar dagen ziek ben of op vakantie dan belt mijn moeder mij altijd op met een verhaal over mijn paardje.
Of hij is ziek, of hij heeft de boel gesloopt of hij eet niet, weet ik het allemaal hij heeft ALTIJD wat als ik een paar dagen weg ben.
Op een gegeven moment voelde ik me haast schuldig als ik op vakantie ging, ziek zijn is een ruim begrip, ik ben ook echt mega ziek als ik niet naar mijn paard ga want anders weet ik het wel weer dan gaat hij weer iets uitvreten of hij wordt ziek.
Het zijn altijd vage klachten...beetje koliekerig/afwezig/sjaggie/slechte eelust ect.
Ben ik weer terug van vakantie dan is hij binnen 1/2 bezoekjes weer de oude en weer net zo maf als daarvoor.
In het begin dacht ik dat dit kwam door verveling ofzo omdat hij niet gereden wordt door iemand anders, maar hij is de laatste 7 jr met pensioen en ik rijd er zo nu en dan eens op.
Binnenkort gaan mijn ouders een paar dagen weg (hij staat bij mijn ouders thuis) dan kom ik in hun huis om op hem te passen.
Ik weet nu al dat hij dan helemaal opbloeit en lekker maf gaat doen alsof hij 3 jr is....het is een super lief paard naar iedereen maar hij hecht zich erg sterk aan 1 persoon, hij accepteert ook maar leiding van 1 iemand.

Kortom....gemis? misschien toch!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:51

Nee een paard mist gewoon de routine denk ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:03

ik had geen routine, paarden staan 24/7 buiten en ik kwam en ging als 't me uitkwam.

_Susan_

Re: kan een paard een mens echt missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:13

Hey Maartje,
Wat leuk dat je inmiddels al in Parijs zit.
Bevalt het daar een beetje?

Even ontopic.
Heb 2 mooie voorbeelden voor je:

Mijn vader heeft een paard gehad van veulen af aan.
Hij kon er mee lezen en schrijven, je bijna zeggen het liefste paard hij uit de omgeving.
Mijn vader heeft het paard verkocht die mensen konden er totaal niets mee.
Wat er vervolgens van het paard terrecht is gekomen geen idee.

Mijn pony is verkocht en had hem al zeker 8 of 9 jaar niet meer gezien.
Via via kwam ik er achter waar hij stond en we zijn gaan kijken.
Pony liep duf mee in de manegelessen, ik riep zijn naam oortjes gingen naar voren en zag er ineens een stuk vrolijker uit.

Dus ja of het echt missen is ik weet het niet, maar er zal vast meer zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:14

Maartje1990 schreef:
ik had geen routine, paarden staan 24/7 buiten en ik kwam en ging als 't me uitkwam.

Met routine bedoel ik dat jij je eigen manier hebt om dingen te doen. Ik snap wel dat je niet op de klok werkt, ik denk dat niemand dat doet bij de paarden

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:18

Tja routine.....zou kunnen (niet in jou geval overgens), het gekke is dat ik mijn paard overal mee naartoe kan nemen, mee op vakantie of tijdelijk in pension (vroeger ivm oud en nieuw, toen we ze niet bij huis hadden) hij nooit geen ene krimp gaf als ik maar 1 of 2 keer per dag kwam.
De pensioneigenaar voerde hem en zette hem buiten/binnen, deed zn deken op en af, kortom was heel druk met hem......en dat ging best totdat ik een dag oversloeg omdat ik het onwijs druk had, ik dacht nog "ach hij staat nu toch tijdelijk in volpension kan geen kwaad", de volgende ochtend ging de telefoon......
De pensioneigenaar belde in lichte paniek op, hij had de stal verbouwd en was bezweet......vast koliek zei ze en moest gelijk komen.
Hij kreeg zn eigen voer daar want dat had ik meegenomen, misschien was het onderhuidse stress omdat hij nu ergens anders stond (?).
Was er potverdikkie nog geen 5 min en meneer was weer de oude, begon rustig te eten van het hooi wat hij de hele ochtend had laten liggen.
Ik kan me dat voorval nog goed herinneren........auto geparkeerd en naar de stal gelopen..riep zijn naam en maakte het voor hem bekende geluidje met mn tong...paardje stond op en keek een beetje oenig om zich heen....ik aaide hem en zei nog zo dom, wat ben jij nou weer aan het doen?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:23

Nee ik denk het niet, een paard denkt niet hmm ik heb mijn baas al een paar dagen niet gezien ik wou dat hij weer eens kwam.
Inderdaad ze zijn gewent aan een bepaald ritme en als dat sterk veranderd merken ze dat. Maar ik denk zeker als ze je zien of horen of ruiken ze je herkennen.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:26

Ja, het zou wel een mooi idee zijn als paarden dat kunnen. Er zal vast wel wetenschappelijk weer iets op tegen zijn, maar er zijn wel verhalen bekend van paarden die echt ziek zijn als ze wisselen van eigenaar.

Ik heb mijn paard paar dagen terug met spoed naar de faculteit moeten brengen. En tijdens de echo probeerde hij te steigeren, hij had een praam op en er stonden drie van die kleerkasten van mannen hem aan zijn hoofd te hangen. Hij was gewoon niet braaf. Mijn vriendin vroeg of zij hem mss mocht vasthouden (mijn vriendin verzorgt en rijdt dat paard, eerste en enige mens waar dat paard mee in contact is gekomen vanaf jongs af aan). En het paard was gelijk compleet rustig. Praam af gedaan en ze hoefde alleen maar naast hem te staan of in het zicht te staan, dan was het goed.

Daarna liepen we weg van de faculteit omdat we het paard daar moesten achterlaten. We hebben nog nooit zo n gestresst paard gezien. Hij vrat bijna de box erbij op. Hij steigerde tegen de tralies aan, en hij stond met zn benen in de voerbak. Hij brulde en hinnikte zo afgrijselijk. Alsof hij wist dat hij werd achtergelaten. Normaal staat hij regelmatig in andere stallen, en is er nooit een probleem, maar hij was zo overstuur. Later moesten we nog wat ophalen bij de box en toen bromde hij alleen heel zachtjes, echt vanuit zn tenen kwam er een zacht hinnikje uit. En we liepen weer weg en hij bleef weer onophoudelijk schreeuwen. Gisteren werden we gebeld dat ze hem hebben gekalmeerd met kalmeringsmiddelen omdat hij zichzelf continu verwonde. Hij sloeg continu met zijn tanden tegen de tralies, trapte tegen de drinkbak en voerbak aan en bleef onophoudelijk hinniken. Dus dat is wel heel apart... Kan aan veel dingen liggen, maar dat paard wil toch de een liever bij hem hebben als de ander. Zij is namelijk ook de enige die hem uit het land kan halen. Voor de rest vertrouwt hij niemand.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:29

Een paard denkt dat idd niet......maar herkenning is toch ook een vorm van gemis?
Ik bedoel, een dier kan ook zonder dat deze zichtbaar iets/iemand 'mist' ook iets of iemand herkennen als deze vorm van herkenning uiterst positief is en een dier knapt er ziender ogen van op, lijkt dat toch op gemis?

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:29

Ja ik weet wel bijna zeker dat dat kan, dieren hebben ook gevoelens.

Daarbij heb je de shetlander ook al erg lang, dus het verbaast mij niks.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:33

Volgens mij herkennen ze je wel hoor... Ik heb een jaar een tinker verzorgd die met een bwp op de wei stond. De eigenaresse van de bwp kwam elke ochtend en avond eten geven, op vaste tijdstippen, en ik kwam enkel een 2,3tal keren per week. Als ik er dan een hele tijd niet was geweest doordat ik ziek was/op vakantie was hij altijd chag en beet hij in m'n schoenen. Hij zag me ook, herkende me en draaide zich dan om en stapte ergens anders naartoe in de wei met de boodschap 'ik heb jou lekker niet gezien en wil je ook niet zien'. Hij miste me wel, daar ben ik zeker van..

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:35

Onze fries merry lieten we dekken bij hengshouderij
5 dagen at ze niks meer en werden we opgebeld of we de merry op wilde halen want ze had heimwee
Mevrouw komt thuis van de thailer af en 1e wat ze doet eten en is meteen weer oke
Paard hangt heel erg aan mij heel leuk maar soms minder als we op vakantie willen kan nooit lang weg

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:43

MarcoBorsato schreef:
Maartje1990 schreef:

Met routine bedoel ik dat jij je eigen manier hebt om dingen te doen. Ik snap wel dat je niet op de klok werkt, ik denk dat niemand dat doet bij de paarden

aha op die manier... nouja ik weet niet of die heel veel anders is bij haar.... gezien we vaker samen reden etc. en ze precies weet hoe ik alles doe etc. overigens evenmin met een routine. ik heb wel altijd geleerd netjes aan de linkerkant beginnen en bla bla... maar de ene keer begin ik links.. de andere keer rechts soms staan ze vast... soms staan ze los... soms staan ze samen soms alleen.... (niet in de wei hoor, maar met poetsen enzo) edit: mijn ritme is, dat ik geen ritme heb... doe altijd alles verschillend... hoogstens de volgorde van de borstels ....
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 17-12-09 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:46

Ja en toch heb jij je eigen manier en je eigen dingetjes bij je paard. Ik heb Abel met mijn broer en mijn moeder doet ook veel, en bij ons alledrie heeft hij andere trekjes.

Maar ik snap niet zo goed waarom je dit topic opent als vraag wanneer je het antwoord dat ik geef beargumenteer. Want jij vindt dus wel dat een paard een mens kan missen? Dan is de strekking van het topic toch anders?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:50

en ik zeg gewoon dat ik geen ritme heb :P ik zeg niet dat zoiets dus onmogelijk is bij iemand anders met wel een ritme...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:50

Ik denk niet dat een paard een mens mist. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar dat kan niemand ooit weten.

Goed buiten dat is het meer dat ze "iets" missen dan dat ze perse die persoon missen. Met vakantie's is het vrij logisch je paard mist hetgeen wat je met hem deed ookal heb je een verzorger die toch altijd op een andere manier met het paard om gaat.
Er zijn ook paarden die zeer gevoelig zijn en op de minste veranderingen reageren.

Daarbij als een paard van eigenaar veranderd. Veranderd er altijd wel iets. Als de eigenaar overlijdt veranderd er ook iets. Want die persoon met een bepaalde gewoonte of vaste tijden komt niet meer. Dit geldt het zelfde als je op vakantie gaat de paard mist de gewoontes die jij hebt ookal heb je dus een verzorger.
In zekere zin zou je kunnen zeggen dat ze de persoon missen maar ik houdt het er bij dat ze de gewoonte van een persoon missen en niet de persoon zelf.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:51

cissie schreef:
Een paard denkt dat idd niet......maar herkenning is toch ook een vorm van gemis?
Ik bedoel, een dier kan ook zonder dat deze zichtbaar iets/iemand 'mist' ook iets of iemand herkennen als deze vorm van herkenning uiterst positief is en een dier knapt er ziender ogen van op, lijkt dat toch op gemis?

Nee naar mijn mening is iets of iemand missen iets anders dan herkennen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:54

Mijn merrie is altijd een paar dagen gepikeerd als ik terug ben gekomen van vakantie. Zij laat dan echt zien dat zij boos is op mij... Maar tegelijkerheid zoekt zij toch weer de genegenheid op...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:56

pizza64 schreef:
cissie schreef:

Nee naar mijn mening is iets of iemand missen iets anders dan herkennen.

Ik ben 5 maanden weggeweest en ik merk wel dat Abel mij herkent, maar ik denk niet dat hij me echt gemist heeft. Paarden leven toch in het algemeen erg in het nu?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 23:57

erg in het nu leven... hmm... mijn shetlander herkent nog steeds z'n paardenmaatje met wie die is opgegroeid

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:02

Ja maar denk je dat paarden over de toekomst nadenken?