Brutaal jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:31

Lauwyyy schreef:
loulou schreef:
als je er zelf niet uitkomt; professionele hulp erbij halen!

we kunnen hier wel mooi theorietjes geven, maar om daar mee te gaan experimenteren met een jong paard lijkt mij vragen om problemen.
zoek dus iemand die ervaring heeft met zo'n gedrag, laat hem een paar keer komen helpen of breng hem een maandje weg. Dat zal waarschijnlijk veel problemen in de toekomst voorkomen.

Professionele hulp is er al, en wegbrengen is toch wel de laatste optie. Dan ga je geld betalen om je paard af te laten ranselen

De balingehof! Mensen die met paarden kunnen werken zonder ze kort en klein te slaan.
Zij hebben de naam heel veel 'probleempaarden' te kunnen corrigeren en leren de eigenaar ook hiermee om te gaan... op welke wijze je dat moet doen dus.
www.balingehof.nl

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:35

S__L schreef:
Hoe is je eigen lichaamshouding? Sta je niet teveel voor je paard zijn hoofd waardoor hij gaat draaien? Of is hij echt heel erg dominant? Ik dan geval moet je proberen om de leiding over te nemen (wat iemand hier al zegt). Jij hoord hoger te staan dan je paard, jij moet dus je paard ''op kunnen drijven'' waardoor het paard dus gaat lopen (om het zo maar even makkelijk te zeggen)

Ze is erg dominant, want ze doet het niet alleen bij mij. Ook bij mijn instructrice, ik ben nu informatie aan het opzoeken over hoe ik de leiding over zou kunnen nemen als het daar aan ligt ...

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:37

Ninx schreef:
De balingehof! Mensen die met paarden kunnen werken zonder ze kort en klein te slaan.
Zij hebben de naam heel veel 'probleempaarden' te kunnen corrigeren en leren de eigenaar ook hiermee om te gaan... op welke wijze je dat moet doen dus.
http://www.balingehof.nl

Thanks, ik zal er eens naar kijken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:43

Dan is er dus blijkbaar toch iets wat stoort. Als the circling game gewoon goed gaat en het longeren niet, moet je een keer heel critisch kijken wat je dan allemaal anders doet.
Heb je gewoon een halster om en daar het longeertouw aan, of echt met longeersingel en pessoa?

Mijn bijrijdster heeft namelijk een beetje hetzelfde probleem. Los longeren gaat goed, maar zodra het touw erbij komt zetten loopt het wat stugger.

Dingen waar je goed op moet letten zijn:

-Zorg dat je je lichaam op de kont gericht houdt, daar moet je bijdrijven. Op het moment dat je naar het hoofd kijkt, vraag je de voorhand naar binnen, waardoor die dus om kan draaien.
-Houd je lichaamstaal hetzelfde, geef precies dezelfde hulp als bij het longeren, ik zou de zweep dus ook even weggooien.
-Realiseer je wanneer het niet meer op te lossen is, als je paard omgedraait is, kun je niet van voren zeggen dat zij door moet gaan. Je bent dan te laat, en je zult opnieuw moeten beginnen. Netjes naast haar staan, en weer het signaal geven dat ze weg moet lopen.

Hoe vaak longeer je en hoe vaak doe je grondwerk per week?

Verder heb ik ook een beetje het idee dat ze misschien zo scheef als een hoepel is? Onregelmatig lopen, kloten aan één kant, steigeren en bokken zijn daar namelijk ook kenmerken van. Kunnen natuurlijk ook gewoon de kenmerken van een jong paard zijn, maar het is de moeite waard om het even te laten checken. Keertje osteopaat erbij om te kijken of ze niet scheef in de spieren/skelet zit, zo weet je zeker dat het niks fysieks is, maar echt een gedragsprobleem.

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:01

ik heb ook een beetje het gevoel dat die scheef is...
ik heb er niet zo veel verstand van maar dat gevoel krijg ik erbij.
en misschien dat je een keer mee moet lopen om haar te ondersteunen.
dus dat er iemand longeert en jij naast het paard meeloopt.

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:04

Fellowschat schreef:
ik heb ook een beetje het gevoel dat die scheef is...
ik heb er niet zo veel verstand van maar dat gevoel krijg ik erbij.
en misschien dat je een keer mee moet lopen om haar te ondersteunen.
dus dat er iemand longeert en jij naast het paard meeloopt.

Ze is niet scheef, dat is zeker.
Een paard heeft bij het leren van longeren en daarbij ook bij het inrijden altijd een goede en een slechte kant. Dat is bij ieder paard zo.
Bij haar slechte kant verzint ze vanalles om er onderuit te komen. Want ze kan prima in een rondje draven en galloperen als er geen lijn aan vast zit.

Yonker

Re: Brutaal jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:07

Even ter toevoeging: het paard pakte in het begin het longeren best goed op. Heeft toen een week (correct me if i'm wrong Laura) stilgestaan en toen is ze weer opgepakt. Toen is ze dus zo'n smoesjes gaan verzinnen. Ik heb het vandaag ook gezien en ik heb zoiets nog nooit gezien. Steigeren en met benen maaien naar diegene die de longeerlijn vast had. Het leek soms wel of ze gewoon wou aanvallen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:09

ik heb je een pb gestuurd en beetje uitgelegt wat ik bedoel!

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:13

Yonker schreef:
Even ter toevoeging: het paard pakte in het begin het longeren best goed op. Heeft toen een week (correct me if i'm wrong Laura) stilgestaan en toen is ze weer opgepakt. Toen is ze dus zo'n smoesjes gaan verzinnen. Ik heb het vandaag ook gezien en ik heb zoiets nog nooit gezien. Steigeren en met benen maaien naar diegene die de longeerlijn vast had. Het leek soms wel of ze gewoon wou aanvallen.

Klopt!

Hoe is het rijden gegaan?

xx

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:14

In dat geval moet dit zwaar puberende paard gewoon eens de grenzen getoond worden.
Niet bang voor de longeerzweep? Ze hoeven er ook niet bang voor te zijn, maar moeten er wel respect voor hebben. Is de slag lang genoeg om hem te raken?

Ik heb ooit eens meegemaakt toen ik vroeger een paard van iemand reed, dat hij ook een jaarling op stal had die knap brutaal was. Toen hij kwam mesten, draaide de jaarling om en haalde vol uit met de achterbenen. Gelukkig alleen in de lucht. De eigenaar bedacht zich niet, greep een bezem en heeft het dier alle hoeken van de stal laten zien. Ik stond er wit weggetrokken bij.
Daarna was het het braafste jaarling dat ik ooit heb meegemaakt.
Straffen mag best en moet zelfs, als het paard maar kan begrijpen waarom en waarvoor.

Even vergelijking;
Mijn paard stond in de wei met een jaarling die ook steeds aan het etteren was. Bijten, bespringen, je kent het wel. Nou, mijn merrie die de verdraagzaamheid zelf is, was het op een gegeven moment helemaal zat en heeft het dier toen alle hoeken van de wei laten zien. Zeker 10 minuten lang. Volgens mij is dat heel natuurlijk opvoedingsgedrag.

de eerste de beste keer dat dit dier dus verregaand brutaal is, verdient hij gewoon een ongenadig pak rammel. Er kan er maar 1 de baas zijn, en als hij dat denkt te zijn, heb jij een levensgevaarlijk groot probleem.

(ik bedoel met verregaand brutaal niet omdraaien aan de longe, dat is misschien ongehoorzaam, misschien niet begrijpen, maar geen reden voor een ongenadig pak slaag. Een gewone reprimande (stem/longe) moet voldoende zijn. Maar als het paard als reactie daarop naar jou uithaalt, is hij aan de beurt!)

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:17

beantsje schreef:
In dat geval moet dit zwaar puberende paard gewoon eens de grenzen getoond worden.
Niet bang voor de longeerzweep? Ze hoeven er ook niet bang voor te zijn, maar moeten er wel respect voor hebben. Is de slag lang genoeg om hem te raken?

Ik heb ooit eens meegemaakt toen ik vroeger een paard van iemand reed, dat hij ook een jaarling op stal had die knap brutaal was. Toen hij kwam mesten, draaide de jaarling om en haalde vol uit met de achterbenen. Gelukkig alleen in de lucht. De eigenaar bedacht zich niet, greep een bezem en heeft het dier alle hoeken van de stal laten zien. Ik stond er wit weggetrokken bij.
Daarna was het het braafste jaarling dat ik ooit heb meegemaakt.
Straffen mag best en moet zelfs, als het paard maar kan begrijpen waarom en waarvoor.

Even vergelijking;
Mijn paard stond in de wei met een jaarling die ook steeds aan het etteren was. Bijten, bespringen, je kent het wel. Nou, mijn merrie die de verdraagzaamheid zelf is, was het op een gegeven moment helemaal zat en heeft het dier toen alle hoeken van de wei laten zien. Zeker 10 minuten lang. Volgens mij is dat heel natuurlijk opvoedingsgedrag.

de eerste de beste keer dat dit dier dus verregaand brutaal is, verdient hij gewoon een ongenadig pak rammel. Er kan er maar 1 de baas zijn, en als hij dat denkt te zijn, heb jij een levensgevaarlijk groot probleem.

Dat pak rammel heeft ze gehad vandaag, dat is iets wat zeker is.
Maar buiten het longeren, is het een super rustig en lief paard!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:06

Lauwyyy schreef:
Een paard heeft bij het leren van longeren en daarbij ook bij het inrijden altijd een goede en een slechte kant. Dat is bij ieder paard zo.
Bij haar slechte kant verzint ze vanalles om er onderuit te komen. Want ze kan prima in een rondje draven en galloperen als er geen lijn aan vast zit.

Die goede of slechte kant komt omdat een paard van nature scheef is. En de ene kant dus soepeler loopt dan de andere kant. Als het paard los rondjes loopt, kan het z'n eigen houding aannemen die voor het paard fijn is, als wij er op zitten of met longeren kan dit al niet meer.

Hoe weet jij zo zeker dat jouw paard niet scheef is? Heb je hem daar al eens op laten checken?

Ik krijg steeds en steeds meer het idee dat het paard niet brutaal of ongehoorzaam is, maar het niet snapt en op de verkeerde moment bestraft wordt. Ze is namelijk overal lief, gehoorzaam, laat zich goed corrigeren, behalve bij het longeren. Waar ze vaak omdraait en in protest komt als ze daarin gecorrigeerd wordt.

Als het paard niet snapt wat de bedoeling is, kun je nog zo slaan en doen, zij snapt gewoon niet wat je wilt.
Mijn advies is dus teruggaan naar wat wel goed gaat, het longeren even laten zitten. En over een maandje opnieuw beginnen. Iemand er achter laten draven (de leiderhengst) en iemand ervoor (de leidermerrie), zodat ze weet waar ze heen moet en in welke snelheid. Ook de reacties op de klappen van de zweep duiden hier op, een paard wat snapt wat je wilt zou vooruit schieten, een paard wat het niet snapt, toont verzet.
Denk echt dat je paardje je wat duidelijk wil maken, probeer te luisteren.

Ik heb het idee dat je instructrice ook niet zo goed weet waar ze mee bezig is, wat je zelf al zei: zoiets is ze nog nooit tegengekomen. Ik vind dan dus ook dat ze zo eerlijk moet zijn om te zeggen, ik weet het niet meer, ik kan je niet verder helpen. Het feit dat ze zomaar het idee van een bokker probeert (als ik het goed begrepen heb), geeft aan dat haar ideeën al op zijn.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:23

Ik zag dat onze naam voorbij kwam ;).

Als je in de gelegenheid bent om met het paard een dagje langs te komen wil ik op basis van no cure no pay wel een longeersessie met haar aan. Dan laat ik je gelijk zien hoe je dit op kunt lossen mocht het ooit nog voorkomen.

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:04

Sassol schreef:
Lauwyyy schreef:

Die goede of slechte kant komt omdat een paard van nature scheef is. En de ene kant dus soepeler loopt dan de andere kant. Als het paard los rondjes loopt, kan het z'n eigen houding aannemen die voor het paard fijn is, als wij er op zitten of met longeren kan dit al niet meer.

Hoe weet jij zo zeker dat jouw paard niet scheef is? Heb je hem daar al eens op laten checken?

Ik krijg steeds en steeds meer het idee dat het paard niet brutaal of ongehoorzaam is, maar het niet snapt en op de verkeerde moment bestraft wordt. Ze is namelijk overal lief, gehoorzaam, laat zich goed corrigeren, behalve bij het longeren. Waar ze vaak omdraait en in protest komt als ze daarin gecorrigeerd wordt.

Als het paard niet snapt wat de bedoeling is, kun je nog zo slaan en doen, zij snapt gewoon niet wat je wilt.
Mijn advies is dus teruggaan naar wat wel goed gaat, het longeren even laten zitten. En over een maandje opnieuw beginnen. Iemand er achter laten draven (de leiderhengst) en iemand ervoor (de leidermerrie), zodat ze weet waar ze heen moet en in welke snelheid. Ook de reacties op de klappen van de zweep duiden hier op, een paard wat snapt wat je wilt zou vooruit schieten, een paard wat het niet snapt, toont verzet.
Denk echt dat je paardje je wat duidelijk wil maken, probeer te luisteren.

Ik heb het idee dat je instructrice ook niet zo goed weet waar ze mee bezig is, wat je zelf al zei: zoiets is ze nog nooit tegengekomen. Ik vind dan dus ook dat ze zo eerlijk moet zijn om te zeggen, ik weet het niet meer, ik kan je niet verder helpen. Het feit dat ze zomaar het idee van een bokker probeert (als ik het goed begrepen heb), geeft aan dat haar ideeën al op zijn.

Ik denk dat je verkeerd begrijpt wat ik bedoel, ze toont op iedere manier verzet. Als ik het rustig probeer, met een verhefde stem, met de zweep.
Zoals ik eerder al zei, je bent vrij om een keer te komen kijken dan zie je dat je het mis hebt.

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:00

[quote= "Lauwyyy"]
Professionele hulp is er al, en wegbrengen is toch wel de laatste optie. Dan ga je geld betalen om je paard af te laten ranselen [/quote]

Helemaal mee eens :o
Degene die het paard dan een maandje heeft gehad kan er misschien dan wel alles mee doen (wat hebben ze gedaan ??) maar dan moet jezelf weer aan de slag.........
Laatst bijgewerkt door GillsGipsey op 15-12-09 10:05, in het totaal 4 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:02

monya schreef:
Ik zag dat onze naam voorbij kwam ;).

Als je in de gelegenheid bent om met het paard een dagje langs te komen wil ik op basis van no cure no pay wel een longeersessie met haar aan. Dan laat ik je gelijk zien hoe je dit op kunt lossen mocht het ooit nog voorkomen.

Wow, dat is dus echt een prachtig aanbod! ts: dit zou ik zeker niet laten schieten... dikke kans dat je hierna van je probleem af bent en verder kunt!
Wanneer je 'balingehof' eens invoert in de zoekmachine op Bokt zal het je versteld doen staan hoeveel mensen en paarden ontzettend geholpen zijn door de Balingehof.
Succes! Laat je weten hoe het ging?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:04

GillsGipsey schreef:
[quote="Lauwyyy
Professionele hulp is er al, en wegbrengen is toch wel de laatste optie. Dan ga je geld betalen om je paard af te laten ranselen

Helemaal mee eens :o
Degene die het paard dan een maandje heeft gehad kan er misschien dan wel alles mee doen (wat hebben ze gedaan ??) maar dan moet jezelf weer aan de slag.........[/quote]

De Balingehof begeleidt JUIST ook degene die ermee aan het werk moet en werkt zeker niet op basis van geweld.
Een passende reprimande.. ok, maar gewoon slaan om het slaan? Nee....
Juist doordat je onderdeel van het proces bent kun je zien wat je evt fout (voorzover het fout is wat je deed) deed, of wat je anders zou moeten/ kunnen doen, en is het dus vreselijk leerzaam.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:27

Het lijkt me dat als je erbij blijft het nooit een afranselsessie kan worden.. Aan de andere kant soms hebben paarden juist wat meer duidelijkheid nodig en dat kan soms lijken op een afranselsessie, maar liever een afranselsessie dan een dood geschopte eigenaar..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:35

Lauwyyy schreef:
Nou ik wil niet heel vervelend doen, maar als jullie het zo goed weten moeten jullie maar even langs komen.
Mijn instructrice heeft nog nooit in heel haar carriere, zo'n brutaal paard mee gemaakt en ze heeft honderden paarden beleerd.
Dus het lijkt me dat ze wel weet waar ze het over heeft en daarbij, je moet eerst zelf iets zien voordat je een mening kunt hebben!

Maar dat veranderd niks aan het beeld.
Blijkbaar is dit paard "teveel" paard voor je en dus ben je daar te onkundig voor....
Niks om je over te schamen, maar wel belangrijk om daar rekening mee te houden.
Uit handen geven is imo het beste wat je kunt doen en natuurlijk wel bij kúndige mensen.

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:38

superwoman schreef:
Lauwyyy schreef:
Nou ik wil niet heel vervelend doen, maar als jullie het zo goed weten moeten jullie maar even langs komen.
Mijn instructrice heeft nog nooit in heel haar carriere, zo'n brutaal paard mee gemaakt en ze heeft honderden paarden beleerd.
Dus het lijkt me dat ze wel weet waar ze het over heeft en daarbij, je moet eerst zelf iets zien voordat je een mening kunt hebben!

Maar dat veranderd niks aan het beeld.
Blijkbaar is dit paard "teveel" paard voor je en dus ben je daar te onkundig voor....
Niks om je over te schamen, maar wel belangrijk om daar rekening mee te houden.
Uit handen geven is imo het beste wat je kunt doen en natuurlijk wel bij kúndige mensen.

Ik moet echt zeggen dat ik het heel erg knap vind dat jij de gave hebt om vanuit de computer zo mensen te kunnen beoordelen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:43

dank je :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:41

trouwens zo moeilijk is het niet hoor om die conclusie te trekken...
Jij hebt nu al moeite met het longeren van dit jonge paard en (gelukkig) weet je dat het paard geen respect voor je heeft.
Je instructrice met wel veel ervaring vind hem ook niet makkelijk.

1+1=2

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:18

ik ben het eens met sassol.
en dat aanbod van monya zou ik aanemen.
als jij en je instructrice niet meer weten wat je moet doen lijkt het me toch duidelijk dat je een andere hulp moet gaan inschakelen.
daar kunnen jullie dan allebei wat van leren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:10

Lauwyyy schreef:
loulou schreef:
als je er zelf niet uitkomt; professionele hulp erbij halen!

we kunnen hier wel mooi theorietjes geven, maar om daar mee te gaan experimenteren met een jong paard lijkt mij vragen om problemen.
zoek dus iemand die ervaring heeft met zo'n gedrag, laat hem een paar keer komen helpen of breng hem een maandje weg. Dat zal waarschijnlijk veel problemen in de toekomst voorkomen.

op dit gebied schijnbaar toch niet professioneel genoeg, anders zou ze het wel oplossen en hoefde je hier de vraag niet te stellen.
natuurlijk breng je je paard niet naar de eerste de beste 'professional'. er zijn ook echt wel goede trainingstallen te vinden, waar je paard niet onnodig afgeslagen wordt en waar je gewoon welkom bent om bij de training aanwezig te zijn. balingehof staat inderdaad goed bekend.
een goede stal zal jou samen met je paard begeleiden, zodat jullie samen weer verder kunnen. kost misschien wat meer, maar dan heb je ook wat.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:17

Longeren jullie haar aan de dubbele lijnen of een enkele? In geval van het laatste, kan het paard wel degelijk uit balans worden gebracht door die ene lijn. En longeren aan een lijn is per definitie voor zo'n jong ding lastig. Los in de cirkel kunnen ze zelf veel beter hun balans bewaren. Mijn tip: loop een tijdje mee met een touwtje aan de buitenkant om haar dit te leren. Dus niet alleen van binnen uit wegsturen (en klappen uitdelen met de zweep), maar begeleid haar telkens rustig met het touwtje aan de buitenkant terug naar de cirkel. Begin met erg veel stappen, draf en galop is nog moeilijker. Bouw dit heel rustig uit, want nogmaals, het is nog maar een peutertje.
Overigens zou ik ook in geval van dubbele lijnen eerst iemand aan de buitenkant mee laten lopen om het te leren.