Wat is een écht krachtige scheermachine?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Wat is een écht krachtige scheermachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:55

Ik heb ook een heiniger progress. Gisteren een deel van de vacht van een shet geschoren en daar kwam hij zonder problemen doorheen. Volgens mij heb ik 3 mm messen er op zitten.
Van de week gaat de rest van de vacht eraf. Vraag me vooral af hoe snel de messen bot worden op de grote hoeveelheid huidvet :=

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:41

Koeien messen zijn groffer en laten een drie mm haren staan.
Mijn paardenmessen laten een 1.5 mm staan.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:56

Laat je ons weten of je er blij mee bent? :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:12

Even een tip:
Nieuwe geslepen messen zit vaak een filmlaagje olie op.
Als jedeze zo op je machine zet scheren ze niet. Zorg dat de messen goed drog en olie-vrij zijn.
Pas met draaiende machine de olie erop doen.

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:29

sjakie schreef:
Ik heb ook een heiniger progress. Gisteren een deel van de vacht van een shet geschoren en daar kwam hij zonder problemen doorheen. Volgens mij heb ik 3 mm messen er op zitten.
Van de week gaat de rest van de vacht eraf. Vraag me vooral af hoe snel de messen bot worden op de grote hoeveelheid huidvet :=

Oke! Ik ben benieuwd of het bij jouw shet helemaal lukt. Mijn pony zal ook wel veel huidvet hebben denk ik, met zo een behoorlijke vacht. Maar ik ga ‘m met dit weer absoluut niet wassen!

savath schreef:
Koeien messen zijn groffer en laten een drie mm haren staan.
Mijn paardenmessen laten een 1.5 mm staan.

Je hebt toch ook paardenmessen die 3 mm laten staan? Volgens mij kan je dat afstellen of de juiste messen ervoor kiezen toch?

amanda2 schreef:
Laat je ons weten of je er blij mee bent? :)

Jaa natuurlijk! :) Hopelijk komt ie morgen of woensdag binnen, dan kan ik woensdagmiddag hem gelijk proberen. En anders donderdag. Maar ik wil er niet al te lang mee wachten, aangezien hij nu dus half geschoren is, duo-penotti. :P

ElCamino schreef:
Even een tip:
Nieuwe geslepen messen zit vaak een filmlaagje olie op.
Als jedeze zo op je machine zet scheren ze niet. Zorg dat de messen goed drog en olie-vrij zijn.
Pas met draaiende machine de olie erop doen.

Dus nieuwe messen (ook bij een nieuwe machine) altijd eerst droog / schoon maken?
En je kan alleen de olie toevoegen als de machine aan is...? Spettert het dan niet in het rond? :o?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:49

Yep!! er kan een filmlaagje opzitten en dan knippen ze gewoon niet, dan zet je hem strakker en wordt hij te warm en slijten ze weer te snel.
Goed droog en schoon erop zetten, aandraaien. Niet te strak.
Olie in het gaatje bij de messen en bij het klosje,eventueel op de messen zelf.
Zolang draaien tot het geklapper ophoudt. Even uitproberen op het paard en steeds klein stukje aandraaien tot hij scheert.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:06

Boelie5 schreef:
Oke! Ik ben benieuwd of het bij jouw shet helemaal lukt. Mijn pony zal ook wel veel huidvet hebben denk ik, met zo een behoorlijke vacht. Maar ik ga ‘m met dit weer absoluut niet wassen!

De heiniger kwam er met gemak doorheen. Heb geen enkele bijzondere truukjes uit hoeven halen. Gewoon scherpe messen er op en de machine zijn werk laten doen :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:15

Er is echter wel verschil in messen.
Voor een fijne vacht gebruik ik messen van 31-15 tanden, maar paarden met een dikkere vacht pak ik messen van 21-23 tanden.
Deze wordt voor paarden én koeien gebruikt.
Doordat deze tanden wat verder uit elkaar staan pakt hij de dikke vacht makkelijker.

Overigens heb ik de Heiniger Delta, maar dat zijn dezelfde messensets.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:16

Ik heb er nu een 31-15 op gehad. Gaf geen enkel probleem :)

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:35

ElCamino schreef:
Yep!! er kan een filmlaagje opzitten en dan knippen ze gewoon niet, dan zet je hem strakker en wordt hij te warm en slijten ze weer te snel.
Goed droog en schoon erop zetten, aandraaien. Niet te strak.
Olie in het gaatje bij de messen en bij het klosje,eventueel op de messen zelf.
Zolang draaien tot het geklapper ophoudt. Even uitproberen op het paard en steeds klein stukje aandraaien tot hij scheert.

Oke wist ik niet! Dat is wel handig.
Dankjewel voor je tips! Ga het morgen (hopelijk) proberen. :) De machine is nog niet binnen..

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:36

sjakie schreef:
De heiniger kwam er met gemak doorheen. Heb geen enkele bijzondere truukjes uit hoeven halen. Gewoon scherpe messen er op en de machine zijn werk laten doen :D

Oke super! :D Klinkt goed dus!

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:37

femmefatale1 schreef:
Er is echter wel verschil in messen.
Voor een fijne vacht gebruik ik messen van 31-15 tanden, maar paarden met een dikkere vacht pak ik messen van 21-23 tanden.
Deze wordt voor paarden én koeien gebruikt.
Doordat deze tanden wat verder uit elkaar staan pakt hij de dikke vacht makkelijker.

Overigens heb ik de Heiniger Delta, maar dat zijn dezelfde messensets.

Oke, en die messen kan ik ook los kopen denk ik? Maar ik zag ze niet bij de Paardendrogist.
Want dat is dus ook een idee wat ik las, eerst grovere messen en dan fijnere eventueel. :)

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:49

Ik wilde nog even reageren, want ik heb inmiddels met de Heiniger Progress geschoren! (afgelopen donderdag)

Wat een súper apparaat! Lekker licht in de handen, trilt niet zo erg, klein maar fijn en hij kwam zo door de dikke vacht van mijn pony heen. :D Echt hij ging als een zonnetje! :D :D
Ben er zo blij mee!
Ik heb de benen ook nog gedaan en hij kwam zelfs nog door een beetje natte plekken heen! Topmachine. :)

Bedankt voor de tips nog allemaal!

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:52

Nog 1 vraagje, ik heb alles geschoren behalve zijn hoofd.
Ik vond het toch wat eng omdat het toch een machine is voor het lijf (dus wat grover). Scheren jullie het hoofd met een tondeuse of ook met zo een machine? :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:59

Ik scheer altijd zoveel mogelijk met de grote machine. Ik begin altijd met de kaken en de onderkaaklijn.Dat ziet er dan al netjes uit,mocht je paard niet verder willen.Als dat goed gaat, werk ik verder naar boven en naar de bles.Oren en rondom de ogen doe ik altijd alleen met een tonduese!!
Mocht je pony het goed vinden dat je bij zijn bles scheert,let dan wel goed op dat je nooit richting ogen scheert ( dus altijd er vanaf scheren) en dat je goed de voorpluk weg houdt.Succes...

Boelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 17:33

catalyst1 schreef:
Ik scheer altijd zoveel mogelijk met de grote machine. Ik begin altijd met de kaken en de onderkaaklijn.Dat ziet er dan al netjes uit,mocht je paard niet verder willen.Als dat goed gaat, werk ik verder naar boven en naar de bles.Oren en rondom de ogen doe ik altijd alleen met een tonduese!!
Mocht je pony het goed vinden dat je bij zijn bles scheert,let dan wel goed op dat je nooit richting ogen scheert ( dus altijd er vanaf scheren) en dat je goed de voorpluk weg houdt.Succes...

Dankjewel! Misschien dat ik dat dan toch nog probeer, heb namelijk ook een tondeuse maar ik was al bang dat die zijn baardharen niet zou pakken.
Maar laat 'm nu nog even z'n warme wangetjes houden met deze kou! :D

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:05

Ik heb een Aesculaap en een Hauptner met koeienmessen.
Voor het fijne werk heb ik een Equiline.
En voor de messen heb ik een hele goede aak gevonden om de messen te slijpen.
Ook daar zit een enorm verschil in.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:42

ik heb mijn teddy tink geschoren met een Heininger, nieuw gekocht voor 275 euro

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:41

ik heb een aesculaap uit 1972, doet het prima