Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

* voor ons * 
knollentuin schreef:als het zo simpel is... een paard dat t eenmaal ontdekt heeft is er niet zo simpel vanaf te houden hoor, als een paard dat stereotype gedrag ontwikkeld komt er endorfine vrij dat geeft een prettig gevoel en dat vraagt om meer,kortom het paard is er al snel verslaafd aan...
idd de leefomgeving leuker en afwisselender maken veel ruwvoer. en bij de kribbebijter kan je proberen om alles waar hij zich aan vast kan pakken weg te halen.
Silence schreef:Luchtzuigen kan leiden tot maagproblemen zoals een maagzweer.
En wat je zegt over het welzijn van Olivier. Jammer dat het geld belangrijker is. Jij kunt niet zien of je paard gelukkig is alleen en de kans is groot dat hij dat niet is. Een paard is namelijk een kuddedier. Die hoort niet alleen. Als jij weken lang alleen met een kip mag samenwonen. Dan wordt je ook gek, maar die kip denkt dat jij gelukkig bent. En waarom denkt hij dat.....omdat hij jou niet snapt en verstaat. En zo is dat bij jou net zo. Jij denkt dat je paard gelukkig is, dus daar moet ie het maar mee doen.
Er zijn genoeg goedkope stallingen waar hij niet alleen staat, maar wel een stuk gelukkiger is. En wat is jou nu meer waard....

Citaat:Als jij het paard niet kan bieden wat hij nodig heeft, gezelschap in dit geval. Moet je even bij jezelf denken of het wel eerlijk is voor jouw paard om hem zo te houden.
Silence schreef:Luchtzuigen kan leiden tot maagproblemen zoals een maagzweer.
En wat je zegt over het welzijn van Olivier. Jammer dat het geld belangrijker is. Jij kunt niet zien of je paard gelukkig is alleen en de kans is groot dat hij dat niet is. Een paard is namelijk een kuddedier. Die hoort niet alleen. Als jij weken lang alleen met een kip mag samenwonen. Dan wordt je ook gek, maar die kip denkt dat jij gelukkig bent. En waarom denkt hij dat.....omdat hij jou niet snapt en verstaat. En zo is dat bij jou net zo. Jij denkt dat je paard gelukkig is, dus daar moet ie het maar mee doen.
Er zijn genoeg goedkope stallingen waar hij niet alleen staat, maar wel een stuk gelukkiger is. En wat is jou nu meer waard....
Giolli schreef:Ook was mijn vraag, Als hij dit blijft doen. Is dit schadelijk of eigenlijk helemaal niet?
Zicky: Dat klinkt veel te makkelijk. Maar ik ben 13, heb jarenlang moeten zeuren voor een eigenpaard en er zitten heel veel kosten aan vast. Alles is prima zo opzich. En er we hebben wél andere dieren, Een 2e paard of pony aan schaffen is geen optie :) * voor ons *
En dan kan dat inderdaad voor Olivier wel zo zijn.. Maar er zijn zoveel mogenlijkheden wat ook kan zonder andere pony's, of in ieder geval. Zonder een andere pony er bij kan Olivier het ook prima naar zijn zin hebben zonder een 2e pony weet ik zeker.
CarmD schreef:Mijn paard doet exact hetzelfde. Hij heeft wel genoeg soortgenootjes en weidegang (hij heeft het waarschijnlijk van zijn vorige overbuurman overgenomen). Wat ik doe als hij het erger gaat doen is dat ik hem twee pilletjes zantac geef. dit is tegen maagzuur voor mensen en werkt bij hem heel erg goed! en preventief smeer ik zijn voerbakrand, dit is het enige wat hij vastpakt, in met Cribbox. Dit kun je gewoon bij elke paardenwinkel kopen en werkt erg goed als het insmeren maar bij houdt.
Ik heb ook een keer een ander duur medicijn voor paarden met maagzweren geprobeerd, maar dit hielp niet. Misschien dat deze twee dingentjes je verder kunnen helpen, zijn namelijk niet duur en wel diervriendelijk in tegenstelling tot een band....
CarmD schreef:Mijn paard doet exact hetzelfde. Hij heeft wel genoeg soortgenootjes en weidegang (hij heeft het waarschijnlijk van zijn vorige overbuurman overgenomen). Wat ik doe als hij het erger gaat doen is dat ik hem twee pilletjes zantac geef. dit is tegen maagzuur voor mensen en werkt bij hem heel erg goed! en preventief smeer ik zijn voerbakrand, dit is het enige wat hij vastpakt, in met Cribbox. Dit kun je gewoon bij elke paardenwinkel kopen en werkt erg goed als het insmeren maar bij houdt.
Ik heb ook een keer een ander duur medicijn voor paarden met maagzweren geprobeerd, maar dit hielp niet. Misschien dat deze twee dingentjes je verder kunnen helpen, zijn namelijk niet duur en wel diervriendelijk in tegenstelling tot een band....
liedje89 schreef:CarmD schreef:Mijn paard doet exact hetzelfde. Hij heeft wel genoeg soortgenootjes en weidegang (hij heeft het waarschijnlijk van zijn vorige overbuurman overgenomen). Wat ik doe als hij het erger gaat doen is dat ik hem twee pilletjes zantac geef. dit is tegen maagzuur voor mensen en werkt bij hem heel erg goed! en preventief smeer ik zijn voerbakrand, dit is het enige wat hij vastpakt, in met Cribbox. Dit kun je gewoon bij elke paardenwinkel kopen en werkt erg goed als het insmeren maar bij houdt.
Dat is echt een fabeltje, paarden op een zelfde stalling gaan niet luchtzuigen omdat hun buurman het doet. Paarden op een zelfde stalling gaan luchtzuigen omdat zij allen last hebben van hetzelfde voedingsmanegement. (meestal te weinig ruwvoer, of niet goed verdeeld etc.)
Heeft je paard ook daadwerkelijk maagzweren. Bovendien dubble dosis mensen medicijnen een paard heeft ongeveer 10x zoveel massa en produceerd in tegen stelling tot een mens constant maagzuur. Lijkt me niet dat dat genoeg is.
(Mijn instructeur kende iemand die rennies gebruikten maar die gebruikte echt enorm hoge dosering. En heeft zijn voerbeleid veranderd omdat hij zoveel verschil zag met de rennies)