Paard knaagt aan ijzeren voerbak en trekt dan heel hard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:21

Nou ik denk dat je dan de oorzaak al hebt. Savonds op stal zonder andere paarden om hem heen en amper hooi dus...
Zou dus zorgen voor onbeperkt ruwvoer (hooi dus) om een groot deel van de verveling tegen te gaan en zolang mogelijk buiten houden. Een optie om een ander paard erbij te zetten heb je niet?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:25

Het wordt echt als twee aparte ondeugden gezien hoor, het onderscheid is dat een luchtzuiger het zo los zonder houvast kan en een kribbebijter dus niet,haal je bij de kribbebijter de houvast weg,kan hij dus niet meer kribbebijten,de luchtzuiger kan je alleen belmmeren door hem een band om te doen.
daar ben ik geen voorstander van[even terzijde]
een luchtzuiger en kribbebijter zuigen beide lucht dat weer wel.

lovelygirly

Re: Paard knaagt aan ijzeren voerbak en trekt dan heel hard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:26

Misschien is een liksteen wat je kunt ophangen een idee?
Dan moet hij een beetje moeite doen om er bij te komen, en speelt hij alsware.
of iets van een bal ofzo ophangen waar hij mee kan spelen?

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:32

Of het nu kribbebijten of luchtzuigen is, het is een teken dat je paardje het niet naar z'n zin heeft.

Koop er een leuke shet bij en zorg dat er voldoende eten is en zeer waarschijnlijk is het probleem opgelost!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:34

S__L Bedankt. ik ben er dus uit! :P
Super! Dan zorg ik er voor dat dat goed komt, en hopenlijk gaat het dan over of iets in die richting.. :)

Ook was mijn vraag, Als hij dit blijft doen. Is dit schadelijk of eigenlijk helemaal niet? :)

Zicky: Dat klinkt veel te makkelijk. Maar ik ben 13, heb jarenlang moeten zeuren voor een eigenpaard en er zitten heel veel kosten aan vast. Alles is prima zo opzich. En er we hebben wél andere dieren, Een 2e paard of pony aan schaffen is geen optie :) * voor ons *
En dan kan dat inderdaad voor Olivier wel zo zijn.. Maar er zijn zoveel mogenlijkheden wat ook kan zonder andere pony's, of in ieder geval. Zonder een andere pony er bij kan Olivier het ook prima naar zijn zin hebben zonder een 2e pony weet ik zeker.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:37

als het zo simpel is... een paard dat t eenmaal ontdekt heeft is er niet zo simpel vanaf te houden hoor, als een paard dat stereotype gedrag ontwikkeld komt er endorfine vrij dat geeft een prettig gevoel en dat vraagt om meer,kortom het paard is er al snel verslaafd aan...
idd de leefomgeving leuker en afwisselender maken veel ruwvoer. en bij de kribbebijter kan je proberen om alles waar hij zich aan vast kan pakken weg te halen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:45

Luchtzuigen kan leiden tot maagproblemen zoals een maagzweer.

En wat je zegt over het welzijn van Olivier. Jammer dat het geld belangrijker is. Jij kunt niet zien of je paard gelukkig is alleen en de kans is groot dat hij dat niet is. Een paard is namelijk een kuddedier. Die hoort niet alleen. Als jij weken lang alleen met een kip mag samenwonen. Dan wordt je ook gek, maar die kip denkt dat jij gelukkig bent. En waarom denkt hij dat.....omdat hij jou niet snapt en verstaat. En zo is dat bij jou net zo. Jij denkt dat je paard gelukkig is, dus daar moet ie het maar mee doen.

Er zijn genoeg goedkope stallingen waar hij niet alleen staat, maar wel een stuk gelukkiger is. En wat is jou nu meer waard....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:46

knollentuin schreef:
als het zo simpel is... een paard dat t eenmaal ontdekt heeft is er niet zo simpel vanaf te houden hoor, als een paard dat stereotype gedrag ontwikkeld komt er endorfine vrij dat geeft een prettig gevoel en dat vraagt om meer,kortom het paard is er al snel verslaafd aan...
idd de leefomgeving leuker en afwisselender maken veel ruwvoer. en bij de kribbebijter kan je proberen om alles waar hij zich aan vast kan pakken weg te halen.

Ja ik weet wat het inhoud. Ik weet wat dat Endorfine is, heb ik net over gelezen.. dat ze een kick krijgen :)
Bedankt!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:48

Silence schreef:

En wat je zegt over het welzijn van Olivier. Jammer dat het geld belangrijker is. Jij kunt niet zien of je paard gelukkig is alleen en de kans is groot dat hij dat niet is. Een paard is namelijk een kuddedier. Die hoort niet alleen. Als jij weken lang alleen met een kip mag samenwonen. Dan wordt je ook gek, maar die kip denkt dat jij gelukkig bent. En waarom denkt hij dat.....omdat hij jou niet snapt en verstaat. En zo is dat bij jou net zo. Jij denkt dat je paard gelukkig is, dus daar moet ie het maar mee doen.

Er zijn genoeg goedkope stallingen waar hij niet alleen staat, maar wel een stuk gelukkiger is. En wat is jou nu meer waard....

Wat een náre reactie zeg!
Sorry hoor, Maar ik ben 13. Ik moet het doen met wat mijn ouders mij "verplichten" als het ware.
En olivier staat niet gestald ergends. Maar gewoon bij mij aan huis!
En ik weet goed dat paarden kudde dieren zijn. Waarom denk je anders dat Olivier overdag's bij andere dieren/schapen/paarden staat? :)
Dit is tenslotte niet wat mijn vraag was. Dus als je daar nog wat op aan te merken had, Prima. Dan maar via PB want ik weet namenlijk heel goed hoe het zit, en jij kunt immers niet in onze Portomonee kijken niet waar? :)

EDIT: Kijk eens naar hoeveel paarden er alleen staan, Hoeveel mensen hebben maar 1 paard? Is dat slecht? :n

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:51

Als jij het paard niet kan bieden wat hij nodig heeft, gezelschap in dit geval. Moet je even bij jezelf denken of het wel eerlijk is voor jouw paard om hem zo te houden.
Ik weet niet of hij het al lang doet, maar als het luchtzuigen er eenmaal inzit gaat het er moeilijk uit.
Wat ik net zei over het ruwvoer zou een deel van DE oplossing kunnen zijn. Maar dat houd niet weg dat je paard geen andere paarden omzich heen nodig heeft. Een paard is een kuddedier en moet dus in een kudde kunnen lopen. Een paard met een schaap zou ook niet de ideaale oplossing zijn, want ze spreken niet dezelfde taal (om het zo maar even te zeggen).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:56

Citaat:
Als jij het paard niet kan bieden wat hij nodig heeft, gezelschap in dit geval. Moet je even bij jezelf denken of het wel eerlijk is voor jouw paard om hem zo te houden.

Precies, dat bedoel ik ermee te zeggen.

Ook dat luchtzuigen kan een teken van ongelukkig voelen zijn.
Je paard gaat iets zoeken om zich wel fijn te voelen en dat gebeurd door de endorfine die vrij komt.

Het is niet om je af te kraken, maar je kunt er wel eens goed met je ouders over praten.
Jij hebt gekozen voor een paard, dan moet je ook handelen in het welzijn daarvan.
Hoe moeilijk en hoe hard dat soms ook is.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:57

Dit is idd luchtzuigen, en dan de vorm kribbebijten (op het moment dat hij dat geluid maakt, net of hij boert, zuigt hij de lucht naar binnen). Er zijn ook paarden die dit doen terwijl ze niet alleen staan. Afleiding scheelt wel maar is geen garantie. Maar het is niet anders dan een kind dat zit te duimen, dat geeft voor zo'n kind een fijn gevoel. Net als dit jouw paard een fijn gevoel (afleiding) geeft door de stof endorfine die vrijkomt en hem een fijn gevoel geeft. Je kan het een en ander proberen om dit gedrag te doorbreken of gewoon accepteren, ondanks of het wel of niet gevolgen heeft voor hem.
Dat hoeft namelijk niet, maar het kan wel. Voor het gebit is het in ieder geval niet bevorderlijk. Succes.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:58

Ik vind de reactie van Silence helemaal niet naar. Ze heeft wel gelijk!

Er zijn idd zat mensen die maar 1 paard hebben, maar dat paard staat dan meestal wel op een manege/pensionstal, met andere paarden naast zich. Waarmee dat paard dan losstaat, of in het land staat...

Misschien is t toch wel goed om erover na te denken dat tpaard zich hoogstwaarschijnlijk niet zo fijn voelt in z'n uppie..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:59

Bedankt allemaal! :)

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:18

lijkt inderdaad op een stalondeugd }>

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:49

Silence schreef:

Het is andersom Silence. Maagproblemen (en maagzweren) zijn de oorzaak van het luchtzuigen. Het luchtzuigen zelf is een gedrag waarbij het paard zijn pijn (of stress) uit in dat geval. De lucht komt niet daadwerkelijk in de maag (onderzocht met endoscopie) en doet deze dus ook geen kwaad. Vroeger dacht men dat het luchtzuigen voor maagproblemen en koliek kon zorgen maar het zijn de maagproblemen die zorgen voor het luchtzuigen en de (mogelijke) koliek. Of liever gezegd een voedingsprobleem veroorzaakt alle drie. Een hoog precentage van luchtzuigers blijkt bij endoscopie (genezen) maagzweren te hebben (ik dacht bijna 80%).

Als ik jou was zou ik er gauw voor zorgen dat je paard wat meer ruwvoer krijgt. Een paard dat luchtzuigt verliest in waarde (het is een gebrek) en als hij het een tijdje doet kom je er niet snel vanaf. Misschien kan je je ouders met dat argument overtuigen snel (misschien dan wat duurder of wat meer moeite) ruwvoer bij te halen.
Ik begrijp nu niet helemaal uit je verhaal of je paard nu bij paarden of schapen staat (met uitzicht op paarden of kan hij ze ook aanraken). Ik denk dat het toch wel belangrijk is dat hij direct contact heeft met paarden.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 12-12-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:50

Stalondeugd -> Luchtzuigen. Of zo lijkt het in ieder geval uit je verhaal.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:06

Giolli schreef:
Ook was mijn vraag, Als hij dit blijft doen. Is dit schadelijk of eigenlijk helemaal niet? :)

Zicky: Dat klinkt veel te makkelijk. Maar ik ben 13, heb jarenlang moeten zeuren voor een eigenpaard en er zitten heel veel kosten aan vast. Alles is prima zo opzich. En er we hebben wél andere dieren, Een 2e paard of pony aan schaffen is geen optie :) * voor ons *
En dan kan dat inderdaad voor Olivier wel zo zijn.. Maar er zijn zoveel mogenlijkheden wat ook kan zonder andere pony's, of in ieder geval. Zonder een andere pony er bij kan Olivier het ook prima naar zijn zin hebben zonder een 2e pony weet ik zeker.

Luchtzuigen opzich is dus niet schadelijk. Maar het geeft vaak wel een onderliggend probleem aan. Het vast pakken van dingen tijdens het luchtzuigen kan wel slecht zijn voor de tanden (vooral wat sneller afslijten van de voortanden volgens mij). Om dat tegen te gaan kan je oppervlakken die hij vaak gebruikt om te luchtzuigen te bekleden met rubber.

Zou het geen mogelijkheid zijn om weidegang/stalling te verhuren dan staat er een maatje bij zonder dat het jullie veel kost. Ik weet niet of jullie zoveel ruimte hebben maar je zou het een aan je ouders kunnen vragen. Immers is niet geschoten altijd mis en ik denk dat je paardje er echt veel plezier van zou hebben.

CarmD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:20

Mijn paard doet exact hetzelfde. Hij heeft wel genoeg soortgenootjes en weidegang (hij heeft het waarschijnlijk van zijn vorige overbuurman overgenomen). Wat ik doe als hij het erger gaat doen is dat ik hem twee pilletjes zantac geef. dit is tegen maagzuur voor mensen en werkt bij hem heel erg goed! en preventief smeer ik zijn voerbakrand, dit is het enige wat hij vastpakt, in met Cribbox. Dit kun je gewoon bij elke paardenwinkel kopen en werkt erg goed als het insmeren maar bij houdt.
Ik heb ook een keer een ander duur medicijn voor paarden met maagzweren geprobeerd, maar dit hielp niet. Misschien dat deze twee dingentjes je verder kunnen helpen, zijn namelijk niet duur en wel diervriendelijk in tegenstelling tot een band....

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:32

CarmD schreef:
Mijn paard doet exact hetzelfde. Hij heeft wel genoeg soortgenootjes en weidegang (hij heeft het waarschijnlijk van zijn vorige overbuurman overgenomen). Wat ik doe als hij het erger gaat doen is dat ik hem twee pilletjes zantac geef. dit is tegen maagzuur voor mensen en werkt bij hem heel erg goed! en preventief smeer ik zijn voerbakrand, dit is het enige wat hij vastpakt, in met Cribbox. Dit kun je gewoon bij elke paardenwinkel kopen en werkt erg goed als het insmeren maar bij houdt.
Ik heb ook een keer een ander duur medicijn voor paarden met maagzweren geprobeerd, maar dit hielp niet. Misschien dat deze twee dingentjes je verder kunnen helpen, zijn namelijk niet duur en wel diervriendelijk in tegenstelling tot een band....

wat geef je 150 of 300

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:38

CarmD schreef:

Dat is echt een fabeltje, paarden op een zelfde stalling gaan niet luchtzuigen omdat hun buurman het doet. Paarden op een zelfde stalling gaan luchtzuigen omdat zij allen last hebben van hetzelfde voedingsmanegement. (meestal te weinig ruwvoer, of niet goed verdeeld etc.)

Heeft je paard ook daadwerkelijk maagzweren. Bovendien dubble dosis mensen medicijnen een paard heeft ongeveer 10x zoveel massa en produceerd in tegen stelling tot een mens constant maagzuur. Lijkt me niet dat dat genoeg is.

(Mijn instructeur kende iemand die rennies gebruikten maar die gebruikte echt enorm hoge dosering. En heeft zijn voerbeleid veranderd omdat hij zoveel verschil zag met de rennies)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:43

onbeperkt hooi geven, een snoepbal (waar je bix of paarden snoep in doet) werkt ook lange uren als bezigheid, dit lijkt op een begin van luchtzuigen maar ik vind het nog niet helemaal luchtzuigen. maar je moet wel echt een oplossing gaan zoeken anders word het idd een luchtzuiger. Verder ga ik met het bovenstaande mee alleen de opmerkingen dat je je paard weg moet doen vind ik echt onzin hoor, ze vraagd om tips! bokt zegt wel vaak en snel dan moet je je paard weg doen pffff.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:45

nou die van mij stond naast een luchtzuiger (met nog andere stalondeugden erbij) en ging ook stalondeugden na doen we hebben hem snel verplaatst en nu doet hij het niet meer. dat het een fabeltje is ben ik het niet met je eens ik heb het zelf gezien.
liedje89 schreef:
CarmD schreef:

Dat is echt een fabeltje, paarden op een zelfde stalling gaan niet luchtzuigen omdat hun buurman het doet. Paarden op een zelfde stalling gaan luchtzuigen omdat zij allen last hebben van hetzelfde voedingsmanegement. (meestal te weinig ruwvoer, of niet goed verdeeld etc.)

Heeft je paard ook daadwerkelijk maagzweren. Bovendien dubble dosis mensen medicijnen een paard heeft ongeveer 10x zoveel massa en produceerd in tegen stelling tot een mens constant maagzuur. Lijkt me niet dat dat genoeg is.

(Mijn instructeur kende iemand die rennies gebruikten maar die gebruikte echt enorm hoge dosering. En heeft zijn voerbeleid veranderd omdat hij zoveel verschil zag met de rennies)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:52

Ze hoeft haar paard niet weg te doen maar het is wel zo eerlijk voor haar paard dat hij krijgt wat hij nodig heeft. Ik dit geval dus andere paarden en onbeperkt hooi. Als er geen geld is voor een ander paard erbij zou er dus een optie kunnen zijn om der paard te verhuizen naar een stal waar hij wel zijn behoefte krijgt. Hoe eerlijk is het voor een paard om hem alleen te zetten? Niet eerlijk, en dat heeft ze zelf nu dus ook gemerkt doordat haar paard lucht begint te zuigen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:52

Hebben jullie de mogelijkheid om een tweede paard te stallen?
Verhuur deze stal dan, dan staat je paard niet alleen en heeft hij een 'maatje'.

maak zijn stal leuk met wat 'speelgoed' zoals een bal of iets dergelijks zodat hij
altijd wat te doen heeft.
Staat hij helemaal alleen of staan die schapen ook bij hem in dezelfde stal?

Vind het raar dat sommige mensen nu zeggen dat het paard belangrijker is dan geld.
Jullie kunnen niet in de portemonee van ts kijken en als het niet mogelijk is om het
paard in een andere stalling te zetten of een stalgenootje erbij te kopen, dan is dat zo en zal ze heus wel
haar uiterste best doen om haar paard het naar de zin te maken.

Haar paard staat van 7 tot 7 buiten en dat is in mijn ogen best lang.