de mestbak is schoner dan mijn eigen stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:57

Aukelizzy schreef:
Het nadeel van matten vind ik dat ze best glad kunnen worden. Vooral voor een paard op ijzers tijdens het opstaan. Ze nemen geen vocht op.

dat kan zeker een nadeel zijn,ook is een nadeel dat de pis eronder loopt en het vreselijk naar pis gaat stinken ,wat weer slecht is voor de luchtwegen.
ik zou voor een dikke laag stro gaan

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:59

wat een onzin
omdat ik de matten niet in de hele stal heb liggen, matten zijn 2.5 bij 3.5, heb ik aan de randen gewoon beton
daar trek ik het oude hooi en mest heen en daar plassen ze vervolgens ook, keurig achterin
ik heb sinds een maand een pony erbij en ze was ook gelijk zindelijk
juist omdat ze graag op de matten liggen houden ze de boel schoon
ik heb wel een dikte van 4 cm en zeker weten dat dat lekkerder ligt als een laag stro wat toch behoorlijk aan de kant schuift als ze gaan liggen en staan
vroeger had ik nog wel eens beschadigingen op kogel of hak en sinds de matten nooit meer

de enige andere fijne oplossing vind ik potstal, gewoon blijven opstrooien maar dat is dan wel 4 x per jaar een bere werk om leeg te halen

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:15

spatter schreef:
wat een onzin
omdat ik de matten niet in de hele stal heb liggen, matten zijn 2.5 bij 3.5, heb ik aan de randen gewoon beton
daar trek ik het oude hooi en mest heen en daar plassen ze vervolgens ook, keurig achterin
ik heb wel een dikte van 4 cm en zeker weten dat dat lekkerder ligt als een laag stro wat toch behoorlijk aan de kant schuift als ze gaan liggen en staan
vroeger had ik nog wel eens beschadigingen op kogel of hak en sinds de matten nooit meer

de enige andere fijne oplossing vind ik potstal, gewoon blijven opstrooien maar dat is dan wel 4 x per jaar een bere werk om leeg te halen

op wat voor matten sta jij dan.
ik heb er wel is naar gekeken maar er zijn zoveel verschillende matten/tegels dat ik niet meer weet naar welke ik moet kijken.
ik heb wel is naar tegels gekeken maar dan ben ik dik 300 euro kwijt en ik ben zo bang dat als ik matten neem en ze plast gewoon door dr stal dat ze komt te vallen of niet meer overeind komt of in de dekens trekt.

jou matten zijn niet vocht doorlaten toch, je schuift elke dag alles naar achter zeg je.
maar hoe heb je je paard dan zindelijk gekregen?

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:18

spatter schreef:
wat een onzin

oja nog een vraagje:
je zegt dat je achterin de randen vrij heb liggen op het beton.
gaan de matten niet schuiven dan??

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:25

spatter schreef:
zeker weten dat dat lekkerder ligt als een laag stro wat toch behoorlijk aan de kant schuift als ze gaan liggen en staan
Als je een goede strolaag in je stal hebt liggen schraapt je paard deze niet zomaar weg en anders idd. een potstal. Hier zweer ik bij vooral voor de winter. Lekker warm,dikke laag om op te liggen en geen stank.Het extra werk met leeg halen neem ik op de koop toe. Doe gewoon elke dag drie stallen, doseren dus. ;)

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:52

Aukelizzy schreef:
spatter schreef:
zeker weten dat dat lekkerder ligt als een laag stro wat toch behoorlijk aan de kant schuift als ze gaan liggen en staan
Als je een goede strolaag in je stal hebt liggen schraapt je paard deze niet zomaar weg en anders idd. een potstal. Hier zweer ik bij vooral voor de winter. Lekker warm,dikke laag om op te liggen en geen stank.Het extra werk met leeg halen neem ik op de koop toe. Doe gewoon elke dag drie stallen, doseren dus. ;)

een potstal is geen oplossing voor mijn paard omdat ze elke dag alles overhoop gooit,wat onder ligt kom weer naar boven en wat boven ligt gaat weer naar onder, wat links ligt ligt de volgende dag rechts zeg maar haha

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:53

staltegels zijn er ook wel eens tweedehands.
door de doorlatende staltegels (ook wel drainagetegels genoemd) loopt de pis weg, en daar is jou stal heel geschikt voor omdat je een gierkelder onder je stal hebt.
die drainagetegels woorden niet glad, ze zijn van zichzelf al ruw en er blijft dus ook geen vocht opliggen waarvan ze glad kunnen worden.
word er bij jullie trouwens wel eens de gierkelder geleegd?
als dit niet het geval is kan het zijn dat jou box op het laagste punt van de stal ligt en dat het daarom zo'n zooi is.

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:06

barbar schreef:
staltegels zijn er ook wel eens tweedehands.
door de doorlatende staltegels (ook wel drainagetegels genoemd) loopt de pis weg, en daar is jou stal heel geschikt voor omdat je een gierkelder onder je stal hebt.
die drainagetegels woorden niet glad, ze zijn van zichzelf al ruw en er blijft dus ook geen vocht opliggen waarvan ze glad kunnen worden.
word er bij jullie trouwens wel eens de gierkelder geleegd?
als dit niet het geval is kan het zijn dat jou box op het laagste punt van de stal ligt en dat het daarom zo'n zooi is.

de gierkelder word eens in de 3 jaar geleegd ofzo als ie vol zit maar daar heb ik dus nog nooit over nagedacht dat ik miss wel op het laagste punt sta. goed van je ;)

weet jij miss ook waar die 2dehands tegels aangeboden worden?
ik zoek me zo helemaal kapot hihi

barbar

Re: de mestbak is schoner dan mijn eigen stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:15

nee niet echt, ik heb wel eens een telefoonnummer van iemand gekregen maar dat was een kennis van een kennis zeg maar en die handelt er niet echt in en denk ook niet dat ik zomaar dat nummer door zou mogen geven als ik dat evt nog had.
je kan eens bij zo'n bedrijf informeren of ze ze ook tweedehands hebben, of anders een oproepje op MP zetten of zo.
wij hebben ook van die gierkelders onder de stal en de boxen op het laagtse punt hebben gewone rubber stalmatten liggen zodat ze niet als eeste heel smerig zijn, daar over hebben ze gewoon een laag stro met wat oud onderop zodat het niet glad word.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:26

flicka09 schreef:
een potstal is geen oplossing voor mijn paard omdat ze elke dag alles overhoop gooit,wat onder ligt kom weer naar boven en wat boven ligt gaat weer naar onder, wat links ligt ligt de volgende dag rechts zeg maar haha

Ja dan zul je dus inderdaad aan de matten moeten. Maar neem dan inderdaad drainage tegels en geen rubbermat

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:32

Strooien strooien en nog een strooien! Veel mensen denken dat ze veel strooien, maar sla het stro eens plat of nog leuker ga er zelf eens in liggen ;) Lig je net zo lekker als in je eigen bed (het geprik niet meegetelt :+ ) dan zal er wel genoeg in liggen... Zo moest ik het vroegah testen van mijn vader toen ik leerde uitmesten en dergelijke... Mensen vinden dat ik veel opstrooi en er zijn altijd veel grapjes over, maar die van mij liggen nooit in natte plekken of op het beton etc etc.
Ts jij had het over om de dag er een baal stro bij doen? Zoiets is bij mij een normale hoeveelheid :)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:45

inderdaad, alleen het natte eruithalen en de poep. Haal je 1 kruiwagen rommel eruit, dan moet je minstens 2 kruiwagens schoon stro erbij opstrooien.
Tip voor niet zulke zindelijke paarden is een poosje alle mestballen in een hoekje achterin je stal gooien. Vaak helpt het dat ze dan in die hoek hun ontlasting gaan doen. Wat ook helpt is de stal 2x daags te ontdoen van de ontlasting.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:20

flicka09 schreef:
en dan kan ik er wel om de dag een baal stro in doen maar dat vind ik ook zonde.

Dat kost je 6 euro om het uit te proberen. 1,50 euro per dag, daar kun je niet aan dood gaan.
Misschien als het paard wat meer te knabbelen heeft, omdat er meer schoon stro in ligt, dat
ze wat rustiger in de stal staat en daardoor niet alles door elkaar roert.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:29

Leg anders mest van een ander paard consequent in een hoek van je stal. Dan heb je de grootste kans dat zij eroverheen gaat mesten. Liefst van een paard/pony lager in de rangorde dan zijzelf.