Geschoren paard, deken met hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:54

Mijn ervaring is dat je paard het soms nog eerder koud heeft onder een 500 grams deken zonder hals dan onder een 350 grams met hals. Paarden verliezen naar mijn idee veel warmte door hun hals.

Ik gebruik vrijwel altijd een hals als mijn paard geschoren is. Als het 's nachts niet erg koud is doe ik op stal geen hals op, daar tocht het verder niet.

Over het algemeen heeft hij buiten altijd een hals op, tenzij het echt heel zacht en droog is.

EvelienH

Re: Geschoren paard, deken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:22

Ik gebruik geen halsdeken, de manen gaan er echt van naar de klote. Dan maar een dikkere deken op. Mijn geschoren paard heeft nu 420 gram op.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:59

Bedankt voor alle reacties!!

Ik doe denk ik wel een deken met hals. Die van mij is toch wel een koukleum en kan me voorstellen als er dan een regenbui overheen komt, dat ze dan eigenlijk geen bescherming meer hebben.

Leonieke schreef:
Mijn ervaring is dat je paard het soms nog eerder koud heeft onder een 500 grams deken zonder hals dan onder een 350 grams met hals. Paarden verliezen naar mijn idee veel warmte door hun hals.

Ik gebruik vrijwel altijd een hals als mijn paard geschoren is. Als het 's nachts niet erg koud is doe ik op stal geen hals op, daar tocht het verder niet.

Over het algemeen heeft hij buiten altijd een hals op, tenzij het echt heel zacht en droog is.

Hier ben ik het wel mee eens. Volgens mij gaat het dan toch echt om de bescherming van de hals. En zeker bij die van mij, denk ik dat ze het erg koud zou hebben als ze geen halsdeken heeft..

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:52

die van mij wordt morgen geschoren en krijgt gewoon lekker 450 gram op zonder hals... hij heeft wel d emogelijkheid om te gaan schuilen in een schuilstal waar verder weinig tocht komt en hij staat maar 8 uurtjes buiten of minder...

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:29

mijn paard had ook altijd een dek met hals toen ze geschoren was anders is het best koud stel je maar eens voor jij dik ingepakt met min 10 maar zonder sjaal brrrrrrrrrrrr

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:10

Dat kunnen wij wel hebben.. het gaat er alleen om of het slecht is. Wij worden ook niet ziek als we geen sjaal om hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:13

Ik lees overal altijd dat de manen kapot gaan van een halsdeken maar die van mij staat al 2 maanden met een hals om. Eerst een 0 grams regen hals toen een 200 grams regen hals en nu zit de 0 grams om de 200 grams en mijn paard zn manen zijn nog prachtig!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:16

Hoe zit het met een halve hals? Hij staat een beetje af?

Hij heeft nu namelijk regendeken 200 grams en een onderdeken (was eerst 100 grams, maar een keer gewassen). Heb toen een deken van 300 grams gekocht met halve hals, mijn pony is ook geschoren..
Toen vond mijn pony de 300 grams nog te warm, maar lijkt me verstandig als ik die nu met het hele koude weer op doe..
Gaan de manen er dan ook vanaf? De hals zit niet heel strak!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:18

dat denk ik niet hoor, als de pasvorm gewoon goed is!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:19

Oke, want de deken zit verder goed, en de halve hals komt alleen op z'n hals te liggen als hij met z'n hoofd omhoog staat..

Het gaat mij om zn manen, die heb ik namelijk erook af laten scheren (eczeem) en hoop dat ze nu dikker en beter terug groeien.. Zou het dus zonde vinden dat ik ze weer verlies :P
Ben nu manen aan het kweken O:)

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:20

Ik denk dat de manen wel heel blijfen.. heb zelf een paar paarden in het dorp staan die ook een halfe hals hebben maar die hebben de manen nog heel. Zelf zou ik nu wel een dikkere deken op goeien ik heb gister ook een dikkere op gedaan.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:22

Ja gisteren redde ik niet meer om langs stal te gaan, mn moeder had gecontroleerd en hij was nog lekker warm :)
Ga straks heen, dan krijgt ie die andere deken op, kijken of ie hem nu niet te warm vind.

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:27

Ik denk dat het wel mee valt ik was er ook bang voor maar die van mij staat nu lekker warm.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:34

Mijn pony's staan overdag buiten 's nachts op stal en zijn in jachtmodel geschoren en hebben wel een hals deken op. Ook om te voorkomen dat de haren op de hals weer sneller aangroeien. Mijn ponys hebben allemaal een dikke lange manen bos, en heb er geen last van dat het zou schuren of wat ook. Dit vind ik altijd een beetje apart dat mensen dat zeggen want hoe zit het dan met de staart flap van dekens die over het begin van de staartwortel valt?? en hoe zou het dan in de zomer zijn als je paard een vliegen deken op heeft met hals of een boett deken???
Mijn advies als je paardje het inderdaad snel koud heeft goed kijken of je door kunt met half scheren en zeker wel de hals op doen en wat je zelf al zegt je goede dikke deken op doen na scheren!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:55

Maar mijn pony staat met relatief weinig grams deken op stal.. Als ik kijk dat sommige al 400/500 grams op hebben liggen.. Die van mij begon laatst al te zweten onder zn nieuwe deken (300 grams). Die heb ik dus gauw weer afgehaald..
Hij heeft nu ongeveer 250 grams op, is geschoren en voelt lekker warm onder de deken.. Hebben meer dat?
Als ik kijk wat sommige op hun paard hebben liggen,..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:03

paard van een vriendin staat geschoren onder een 350grams deken met fleece eronder. vrijdag gaven ze hier terug 10°C overdag, dus hadden we de fleece er maar onderuit gehaald en nog stond die te zweten op stal...
datzelfde paard stond vorige jaar in maart (begin februari voor't laatst geschoren) al zonder deken omdat die stond te zweten op stal terwijl mijn paard ongeschoren nog tot april onder een 200grams deken heeft gestaan

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:05

Dus het is normaal dat dat zo varieert, voelde me al schuldig :+ Al die andere paarden zoveel gram dr op, en hij? :P

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:08

Hah nee verschilt heel erg per paard. Ons hengstje doet het met 250 max 300 gram terwijl hij altijd 24/7 buiten staat en helemaal kaal is.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:16

Oke, stelt me weer gerust.. Had liever gisteravond nog die dikkere deken op gedaan, maar dan had ik hem daarna niet meer kunnen controleren.. Ga zo heen doe hem dan op, en dan ga ik na het eten weer heen, hoe hij er dan bij staat.. Ben bang dat ie het te warm krijgt...

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:39

ik heb vandaag geschoren... super koude dag uitgezocht kon ik helaas ook weinig aan doen.... dus dan staat hij wel even een poosje zonder deken.... en ik denk dat het in de schuur ook wel rond vriespunt was. Wij scheren....toen we de kont klaar hadden daar maar een dubbelgevouwen fleecedeken overheen gedaan..... toen we bij de hals waren stond hij helemaal te trillen (mede door de tranquigel)... dus wij snel 300 gram erop(+ die fleecdeken) en snel verder.... na 10 min. stond hij al niet meer zo te trillen.... nu staat hij lekker geschoren en wel(hoofd en benen niet) onder... ong. 480 gram denk ik zonder hals!!!

Als je al die paarden in de wei met een halsdeken ziet... dan staan die allemaal open aan de bovenkant en kun je er aan de zijkant bij inkijken... dan heeft het naar mijn idee ook niet zo super veel nut alleen als hij z'n hoofd omhoog heeft. Dan groeit zijn hals maar iets sneller weer aan.....

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:44

Mijn paard is geschoren op de benen en het hoofd na en staat met een deken zonder hals, ik denk iets van 300 grams. Ik had er eerst wel een hals aan maar dat ding zat voor geen meter. Ik heb niet het idee dat ze het koud heeft, ze voelt lekker warm onder de deken. Ze staat alleen s'nachts op stal.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:19

ik heb vandaag ook echt een TE koude dag uitgekozen!! Ik kon ook echt niet eerder, ik had de tijd gewoon echt niet. Ik heb alleen het stukje van het zadel laten staan en hij heeft het echt super gedaan voor zijn eerste keer..

Hij staat nu onder 500 gram. Een 300 gr onderdeken en een 200 gram rhino met halve hals. Ik moet zeggen dat ik het er zelf echt koud van krijg als ik het zie en ik heb er spijt van dat ik niet voor een hals heb gezorgd... maarja die kunnen niet op de rhino met halve hals :? toch zie ik inderdaat dat niet alle halzen goed aansluiten en het er net zo goed in kan waaien. Ik weet niet of hij het nu koud of warm heeft.. morgen ga ik meteen naar mijn stage naar stal toe en ik hoop dat hij het een beetje warm kan houden voor zichzelf maar ik denk dat ik ook het warm houden van paarden zichzelf onderschat... Pino heeft een dikke bos manen maar die hangen aan een kant soms aan 2..

dus helemal geschoren, 500 grams en zonder hals..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:37

Ik heb die van mij gisteravond zn nieuwe deken opgedaan en vanochtend gecontroleerd. Is lekker warm, maar niet te! De deken zit goed en schuurt niet bij zn manen voor zover ik kan zien..
Ben benieuwd hoe z'n manen nu blijven :) (of naja manen? :P)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:42

mijn paard is helemaal geschoren.Hij heeft een 400 gram deken op met vaste hals.Koude stal) op stal sla ik de hals terug en buiten doe ik hem aan.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:45

Ik vind het zo apart dat sommigen in dit topic schrijven dat ze hun paard geen halsdeken op hebben buiten, omdat die het toch niet koud heeft. Zijn beschermingslaagje heb je weggeschoren en die zat er niet voor niets. Lijkt mij dus dat de hals wel degelijk koud wordt en deze vrieskou en of harde wind of regen. De mijne staat dus in de wei met hals en op stal zonder.