Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:51

Trek je er nix van aan hoor,hier precies hetzelfde gezeur.
Er kwam zelfs iemand van de week krant bij mij voor een intervieuw.Iemand klaagde zo dat de pony's altijd maar buiten liepen in de regen en de kou.Waarom ik ze niet op stal deed en waarom er geen schuilstal stond.Ze snappen niet dat een pony veel liever buiten blijft staan in weer en wind.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:54

Ik vind het ook zeker niet zielig! Sterker nog, ik ben ook volop aan het zoeken naar een weiland bij mij in de buurt, wij hebben er eentje met spat... en ook die wordt er ook niet beter op als ie op stal moet staan. Super stijf, en dan moet hij echt even 'warmlopen' voor hij een beetje fatsoenlijk verder loopt. Ik vind het echt heel zielig voor 'm, maar helaas is het hier in de buurt nog niet zo makkelijk om iets te vinden.. altijd fijn die kleigrond.. grrr. Dus mocht iemand heel toevallig iets weten... let me know!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:45

Iphi schreef:
Citaat:
Maar wat vinden jullie van 24 uur p dag buiten, zonder schuilstal?

Dat zou ik proberen vermijden, tenzij er andere beschutting aanwezig is, zoals bomen, een hoge haag, een muur waar ze tegen kan staan.
De kou is geen probleem, zeker niet voor een haflinger, maar wat beschutting tegen regen en wind zal hij wel waarderen.

Om de wei zitten verhoogde 'boomwallen' (weet het goede nederlandse woord niet ;) ) met bomen, maar die bomen zijn vrij kaal ;) Ze komen er wel met zn 3-en te staan, weet niet of dat nog iets uit maakt. Ik kan in principe wel vragen of mijn haflinger in de paddock mag en dan snachts op stal, maar dan komt ze maar een dagdeel buiten mss.

Ze stond er vorig jaar ook, 3 maanden en het viel me juist op dat ze er zo goed uit zag, ze had in de drie maanden dat ze buiten stond ook helemaal geen mok gekregen terwijl ze daar in eerdere jaren wel last van heeft gehad.

gohya schreef:
Trek je er nix van aan hoor,hier precies hetzelfde gezeur.
Er kwam zelfs iemand van de week krant bij mij voor een intervieuw.Iemand klaagde zo dat de pony's altijd maar buiten liepen in de regen en de kou.Waarom ik ze niet op stal deed en waarom er geen schuilstal stond.Ze snappen niet dat een pony veel liever buiten blijft staan in weer en wind.

Oh wat irritant, dan zet zo iemand je dus ook nog in de krant? Ik kan zulke mensen echt schieten! Bemoeizuchtige betweters...

Kan me ook nog herinneren, op 1 van mn eerdere stallen. Stonden de paarden in november nog buiten en je moest ze snachts binnen halen. Ik haalde haar altijd pas rond 7 uur binnen, dus deed dat ook toen het regende, ze stond dus smiddags de hele dag in de regen. Je had de moeilijke gezichten van mn stalgenoten moeten zien, wat een dierenmishandeling! :+

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:48

Citaat:
Ik haalde haar altijd pas rond 7 uur binnen, dus deed dat ook toen het regende, ze stond dus smiddags de hele dag in de regen. Je had de moeilijke gezichten van mn stalgenoten moeten zien, wat een dierenmishandeling! :+

stel je voor dat ze smelt... :Y) :+
Nee hoor, kunnen ze prima tegen! Ken er ook zat die idd een schuilstal hebben, maar vrolijk in de regen bleven staan hoor :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:54

Je doet het juist super!!
Ieder paard (uitzondering daar gelaten) kan in principe 24/7 buiten staan,. ook in de winter!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:59

In het wild heeft een paard ook geen lekker warm stalletje, dus je doet het prima, al helemaal als dat zo lekker voor haar werkt ;)
Ach.. wat vinden wandelaars al niet zielig, een schaap dat geschoren is, een shetlander voor een sulkie, een pony met dikke vacht zonder deken :+ Niets van aantrekken, jij weet wat goed voor haar is en dat kan heus geen kwaat hoor. Ze word ook niet nat, omdat haar buitenste haren haarvet hebben, dus van binnen blijft ze lekker warm en droog. Je moet haar alleen niet wassen en niet poetsen als ze nat is :D

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:18

Hey,
gewoon niet van aantrekken,
de ene heeft cometaar op je pony de andere de stal en een ander weer als je rijdt,
ze hebben altijd wel wat te zeuren.
je pony kan zelf na binnen als hij het wil hij vind buiten gewoon fijn,
en idd. in het wild gebben ze ook geen stalletje.
jij weet wat het beste is voor je pony.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 12:02

Echt bedankt allemaal voor de leuke reacties!!! Ik kom trouwens net van de wei, waar mijn madam weer eens een staaltje van haar arabier geshow liet zien, arthrose of niet hihi!!! Denk thans dat ik vandaag extra commentaar ga krijgen ... tis zondag (veel wandelaars) en heb een "wit" paard, ware het niet dat ze zich uitgebreid in de paddock (daar heeft ze ook toegang toe) is gaan rollen zucht ...
En over blubber gesproken, we hebben ook nog 8 andere arabieren, die wel 's nachts binnen komen, omdat ze helaas niet allemaal op die wei kunnen. Overdag gaan ze buiten, en dan lopen ze ook door de blubber te spelen, 's avonds zijn ze zo goed als onherkenbaar ... Ok als je er niets van kent, kan ik me voorstellen dat zo een modderkudde zielig is, maar als je even hun gedrag observeert is dat wel anders

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:26

Mijn jaarling staat ook lekker dag en nacht buiten.
Het valt me zelfs op dat zij met regen buiten staat en als het droog is zie ik haar lekker in der stalletje staan te soezen. Heerlijk toch :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:31

Hahaha, nee joh.... dit is toch perfect?! Die mensen kunnen zich beter druk maken om paarden die de hele dag binnen staan.
Maar goed, daar zit em ook de crux... zowel mensen MET als ZONDER paarden leven met de misvatting dat een paard het heerlijk warm/ knus en gezellig vind dag en nacht in een gezellige stal.
Ik denk dat jij perfect bezig bent.... heerlijk de ruimte en genoeg mogelijkheden om droog te kunnen liggen... ideaal!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:33

Zo lang je weiland geen gehele modderpoel is en er geen andere gebreken zijn, heeft jou paard het beste voor zijn behoefte. ;)

Wandelaars vinden meerdere dingen wel zielig, helaas nemen ze (bijna) nooit de moeite om te luisteren naar uitleg of zich er in te verdiepen :n

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:36

Ik heb mijn paarden ook dag en nacht buiten staan. Wel op een behoorlijk droge paddock, met ook nog een verhard stuk en 3 stallen waar ze in en uit kunnen lopen. Ze gaan alleen nooit de stallen in, hooguit om te poepen of om te klieren.

Ik krijg alleen geen negatieve reacties tot nu toe. Ze staan wel dekenloos maar ze staan er niet bepaald zielig bij.

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:51

Lekker buiten laten en je niks aantrekken van het commetaar. De gezondheid van je paard is belangrijker. En ze kan toch schuilen als ze dat wil, maar ze geeft blijkbaar niks om een beetje regen of wind. Die van mij kunnen ook in een schuurtje staan en staan vaak ook gewoon in de regen. Zolang ze een droge schuilplaats hebben en niet tot kun knieën in de bagger staan en goed verzorgd worden is er niks aan de hand.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:56

nee zeker niet, hartstikke goed toch. Je moet gewoon naar je paard kijken, als ze gewoon kan schuilen dan is dat prima toch. Ze gaan zelf wel in die stallen als ze het koud hebben oid :)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:56

ik vind dat je het prima doet.
mijn pony's staan ook 24/7 buiten met schuilstal en als ze willen kunnen ze dus ook lekker warm binnen staan met een dik strobed.
de enige keren dat ik mijn pony's daarin zie staan is als het donker word.
wandelaars en mensen die weinig afweten van paarden vinden het vaak zielig.
maar in mijn ogen is het het beste om paarden lekker buiten te hebben staan met soortgenoten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:58

ik zou ze in de nacht binnenhalen. Gewoonweg omdat de kou van de grond in de botten trekt. En dat is pijnlijk met artrose :)

niet bewegen is ook niet goed, dat absoluut........ dus zorgen voor voldoende beweging overdag, en dan in de nacht een warm onderkomen met voldoende ondergrond om het intrekken van de grondkoude tegen te gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:21

Hinke schreef:
Maar wat vinden jullie van 24 uur p dag buiten, zonder schuilstal?

Ligt echt aan het paard. Sommige paarden vinden het heerlijk en doorstaan alle weerstypen zonder zichtbare achteruitgang zoals vermageren (hogere verbranding om lichaam warm te houden), stijfheid of conditieverlies (ga wel meer voeren dan, ze hebben veel ruwvoer nodig met dit weer).
Andere paarden zijn weer meer gebaat bij een onderkomen waar ze zelf in kunnen, en weer uit kunnen of een stal voor de nacht.
De mijne kan, zoals alle paarden waar ik sta, altijd naar buiten... en er zijn goed gedraineerde paddocks zodat ze droog kunnen liggen.
Ze komt echter uit Zweden, en daar moeten alle paarden 's nachts naar binnen... Elanden/ wolven/ etc...
Ze is dat dus gewend en ging hier echt achteruit toen het weer verslechterde en ze 24u buiten bleef. Nu gaat ze dus 's nachts naar binnen... helemaal prima, ze bloeit weer helemaal op.
Het enige dat echt 'not done' is, is je paard dag en nacht binnen houden.... daar worden ze op alle fronten slechter van.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:35

KiWiKo schreef:
ik zou ze in de nacht binnenhalen. Gewoonweg omdat de kou van de grond in de botten trekt. En dat is pijnlijk met artrose :)

:?
Hoe moet ik me dat voorstellen?
Kou van de grond trekt niet in de botten hoor, ik zou niet weten hoe.
Een hoef geleid geen koude of warmte,
een paard wat voldoende ruwvoer krijgt heeft het ook niet koud

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:39

nee.......... ik ben zelf atrosepatient :D

misschien moet je het mij niet willen vertellen hoe artrose werkt :D

als ik in een tent slaap op een nikszeggend matrasje......... dan sta ik zonder hulp niet op in de morgen..........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:41

Vochtige kou kan wel degelijk een nadelige invloed hebben. Dit zul je snel genoeg zien wanneer het paard duidelijk stijver wordt met het dalen van de temp en het stijgen van de luchtvochtigheid.
Evengoed blijft veel bewegen het devies... maar droog kunnen liggen/ staan 's nachts is denk ik wel erg prettig...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:46

KiWiKo schreef:
nee.......... ik ben zelf atrosepatient :D

misschien moet je het mij niet willen vertellen hoe artrose werkt :D

als ik in een tent slaap op een nikszeggend matrasje......... dan sta ik zonder hulp niet op in de morgen..........

Maar jij hebt geen dikke wintervacht, en je bent geen paard ;) Paardje kan lekker in de schuilstal liggen als ze wil, intuïtief weet zo'n beest vaak wat het beste is voor zichzelf. Zou hem lekker laten lopen :j en de mensen laten kletsen. Zeker arabieren kunnen heel goed tegen klimaatverschillen, zowel kou als warmte.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:48

maar he, ik heb de beschikking over luchtbedden........... en dat doettetum ook niet.........

een paard met artrose moet kunnen slapen zonder de kou die optrekt............

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:52

mooi laten staan.... die van ons zijn ook dag en nacht buiten nu en ook al hebben ze droge stukken staan ze meestal in de grootste druk en blub. We hebben ook wel eens van mensen gehoord dat het zielig was en bla bla, maar trek je daar niks van aan. buiten is altijd beter dan opgesloten in een stal

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:52

Ik ga met KiWiko mee, ik zou haar ook s'nachts binnen zetten, vooral nu met al die regen. Vocht en pijnlijke gewrichten is geen goede combinatie. Overdag loopt zij zich toch weer soepel in haar eigen tempo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:54

buiten is niet altijd per definitie beter.............. ga daar maar vanuit