Buitenrijden met uitrijdeken onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: Buitenrijden met uitrijdeken onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:30

Mijn paardje is niet geschoren en heeft een redelijke wintervacht, dus tijdens een stapritje gaat ze gewoon zonder deken! Als ik in de bak gereden heb en daarna buiten uitstap dan krijgt ze wel een deken op, tot ze droog is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:35

Een ongeschoren paard hoeft echt geen uitrijdeken! Een geschoren paard ook nog niet zolang het nog zacht is. Wellicht is het goed om bij echte vorst bij het uitstappen een uitrijdekentje te gebruiken maar verder niet.
heb je ooit meegemaakt dat je paard ging rillen tijdens het rijden? Nee? Dan heeft hij het niet koud.

Ander verhaal is de spieren, vooral de achterhand. Bij winterdag zijn de paarden veel gevoeliger voor spierbevangenheid/tying up. Dat voorkom je niet met een dekentje, maar wel door je paard voldoende lang (min. 10 minuten) los te stappen voordat je gaat aandraven. Daarmee komt de stofwisseling even goed op gang en voorkom je een hoop ellende.
Verder is het belangrijk om goed uit te stappen, om spierpijn te voorkomen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:17

Waar kun je een goede, waterdichte uitrijdeken? Het liefste met reflectie strepen..
Hoef geen deken van 50 euro, liefst wat goedkoper.
Had een hele leuke kunnen kopen van 20 euro, maar helaas niet meer in de maat van mijn pony..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:25

Ja maar... als het nou waait, dan blijft zo'n uitrijdeken dus niet liggen, dan heb je er toch meer last dan profijt van ??? Of ben ik nou gek ???

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:08

Aan de meeste uitrijdekens zit een staartlus, dan waait ie niet op...
Eerst reed ik altijd met een zweetdeken, ook met buiksingels, dan kan ie ook niet opwaaien :) Maar ben nu toch op zoek naar een uitrijdeken.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:17

Bij een geschoren paard zou ik het wel doen als je bijna alleen maar gaat stappen. Maar bij een ongeschoren paard echt niet, die heeft het warm zat.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:21

Toad schreef:
Bij een geschoren paard zou ik het wel doen als je bijna alleen maar gaat stappen. Maar bij een ongeschoren paard echt niet, die heeft het warm zat.

Mijn ongeschoren paard staat nu onder een 500 grams deken met hals. Ik ben al vroeg begonnen met dekens zodat hij geen vacht aan zou maken en ik hem niet zou hoeven scheren. Dat is goed gelukt: hij heeft nog steeds een mooi zomervachtje :-) Maar dit paard heeft het dus wel degelijk koud als ik hem zonder uitrijdeken rijd. Ik ben het dan ook niet met je eens.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:54

Ja, das ook wel het zelfde verhaal he. Of je hem nou scheert of zo'n belachelijke hoeveelheid dekens opdoet zodat ie geen vacht aanmaakt. Als ik het heb over een ongeschoren paard, dan bedoel ik een ongeschoren paard met wintervacht.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:41

Toad schreef:
Ja, das ook wel het zelfde verhaal he. Of je hem nou scheert of zo'n belachelijke hoeveelheid dekens opdoet zodat ie geen vacht aanmaakt. Als ik het heb over een ongeschoren paard, dan bedoel ik een ongeschoren paard met wintervacht.

Nou nou, moet dat nou meteen zo'n reactie?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:07

Horseware schreef:
Toad schreef:

Mijn ongeschoren paard staat nu onder een 500 grams deken met hals. Ik ben al vroeg begonnen met dekens zodat hij geen vacht aan zou maken en ik hem niet zou hoeven scheren. Dat is goed gelukt: hij heeft nog steeds een mooi zomervachtje :-) Maar dit paard heeft het dus wel degelijk koud als ik hem zonder uitrijdeken rijd. Ik ben het dan ook niet met je eens.

500 grams en niet geschoren? Arm dier....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:09

Citaat:

Paard heeft een zomervachtje en heeft het absoluut niet te warm (ik voel regelmatig) en heeft de best ademende deken die er bestaat. Zo zielig is hij dus niet hoor. Wees voorzichtig voor je oordeelt over een situatie waar je het fijne totaal niet van weet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:12

Horseware schreef:
Citaat:

Paard heeft een zomervachtje en heeft het absoluut niet te warm (ik voel regelmatig) en heeft de best ademende deken die er bestaat. Zo zielig is hij dus niet hoor. Wees voorzichtig voor je oordeelt over een situatie waar je het fijne totaal niet van weet.

Mijn paard staat ongeschoren onder 200/300 gram normaal, maar ik heb er nu ook een onderdeken onder liggen. Echt niet zielig hoor, het is hardstikke koud en ze heeft helemaal geen dikke teddy vacht. Verschilt nogal per paard denk ik dus. Bij mij gaat overigens als het niet meer vriest de onderdeken er onderuit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:16

Citaat:
Mijn paard staat ongeschoren onder 200/300 gram normaal, maar ik heb er nu ook een onderdeken onder liggen. Echt niet zielig hoor, het is hardstikke koud en ze heeft helemaal geen dikke teddy vacht. Verschilt nogal per paard denk ik dus. Bij mij gaat overigens als het niet meer vriest de onderdeken er onderuit.

Precies, het is per paard verschillend. Dit paard heeft het snel koud. Daarnaast scheer ik liever niet, maar wil ik - omdat ik intensief rijd - wel een dunne vacht houden. Voor mijn paard betekent dat op tijd beginnen met de dekens en dekens opdoen die dik genoeg zijn als het koud is.

Ik heb genoeg ervaring om te voelen aan mijn paard of hij het te warm heeft. Is dat het geval, dan krijgt hij een dunnere deken op. Ik hou dus echt wel rekening met hem.

Erg jammer dat sommige bokkers direct oordelen zonder het dier ooit gezien te hebben. Iedereen die mijn paard onder de deken voelt voelt dat hij het niet te warm heeft. Daar kan je niet van achter je pc over oordelen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:55

kaatje89 schreef:
Waar kun je een goede, waterdichte uitrijdeken? Het liefste met reflectie strepen..
Hoef geen deken van 50 euro, liefst wat goedkoper.
Had een hele leuke kunnen kopen van 20 euro, maar helaas niet meer in de maat van mijn pony..

Die van Harry's Horse is heel fijn! Heeft ook een (dun) fleecelaagje. Kost wel 40-45 euro.