Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Corientjuh94 schreef:Persoonlijk zou ik dit nooit doen.
Maar dat ligt er natuurlijk aan wat voor manege het is en wat het karakter van je paard is.
Ik heb al veel lieve paarden zien veranderen in gemene paarden doordat de mensen er niet goed mee om kunnen gaan.
En als je het wel wilt, zou ik hem alleen mee laten lopen in de gevorderde lessen.
_Laura schreef:TS, ik zou gewoon eens bij de betreffende manege kijken om te zien hoe de instructie met de dieren omgaat en wat er wel en niet word getolereerd bij de manier van rijden en hoe de paarden erbij staan. Eventueel een gesprekje voeren met instructie/manegebeheerder.
Bij ons staat een Zpony van mensen waarvan het dochtertje ervan af gegroeid is en zich maar in de wei stond vol te vreten, die is op aanraden van de DA eens bij ons komen kijken. Van tevoren zei ze dat ze dr pony nooit op een manege zou zetten, toen heeft ze gekeken hoe het er bij ons aan toegaat en met de mensen gesproken en nu loopt de pony mee in de lessenEr zijn afspraken gemaakt (het is een kleine D dacht ik; geen te grote mensen en geen voltige/mennen enz, als er veranderingen in het tuig bijvoorbeeld komen omdat ze zo dik was toen ze kwam word dat overlegd met de eigenaresse.)
Nu is het met de welzijn van onze lespaarden/de leskwaliteit behoorlijk wat beter gesteld dan de gemiddelde manege. Dit soort maneges zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn er dus wel. Gewoon even kijken dus, bevalt hetgeen wat je ziet je niet kun je het altijd nog afblazen.
Oprtalj schreef:Als je een eigen paard hebt en deze stalt op een manege en de manege-eigenaar vraagt je of het paard 2 a 3 keer per week een uurtje mee mag lopen in een les, is het dan niet logisch dat je in ruil hiervoor korting op je stalling krijgt? Hij verdient immers geld aan jouw paard?
En hoe zit het dan met aansprakelijkheid als tijdens zo'n les een manegeruiter van jouw paard afvalt en daar vervelend letsel aan over houdt?
Iemand ervaring hiermee?
We hebben het toen meteen stopgezet. Gelukkig is uiteindelijk alles hersteld. Zelfs de witte haren zijn na 2 seizoenen weer verdwenen.