Ruiterpaden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 02:09

Een ruiterpad is geen vrijbrief om als een kip zonder kop in rengalop rond te racen, zoals sommige ruiters lijken te denken. Zelfs al zou het ruiterpad enkel toegestaan zijn voor ruiters, dan nog heb je je tempo aan te passen aan de omgeving. Een rengalop op een kronkelig bospad is nooit een goed idee, er kunnen ook ruiters uit tegengestelde richting komen. Galopperen kan je alleen op overzichtelijke, langere stukken en dan maakt het niet meer uit of het ruiterpad is, gewoon een zandweg of een berm.

In principe heeft een ruiterpad weinig toegevoegde waarde. Ze worden vaak zeer slecht onderhouden, waardoor er levensgevaarlijke situaties ontstaan, zelfs in stap of in een handdrafje. Diepe gaten, holen van dieren, je kan het allemaal tegenkomen op een ruiterpad en je paard kan er z'n benen door breken.

Als de beheerder een ruiterpad goed onderhoud kan het een meerwaarde hebben, onder voorwaarden kan je te paard in omgevingen komen die verder gesloten zijn voor mensen. Daarvoor moeten de ruiters zelf echter ook wat doen, en niet als een stel gekken rondcrossen. In mijn omgeving hebben een paar maneges exclusieve toegang tot natuurgebieden die gesloten zijn voor menselijk publiek. Daaraan zitten wel zeer strenge voorwaarden en zodra een groep die voorwaarden overschrijd word het hele gebied ook voor ruiters weer gewoon gesloten verklaard. In dergelijke omstandigheden is een ruiterpad een ongelooflijke meerwaarde, en het is uniek om in prachtige natuurgebieden rond te mogen rijden. Zelfs al is het alleen maar in een groep.

Wel zou het prettig zijn als een aantal bermen geschikt zouden worden gemaakt voor ruiters, zodat in bepaalde omgevingen ook eens een behoorlijke galop gemaakt kan worden. Dat heeft ook meerwaarde voor de paarden, en kan de overlast van ruiters voor het overige verkeer flink beperken. Wat dan weer als voordeel heeft dat de opinie over ruiters verbetert, en er dus weer meer mogelijk word.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:04

Waratje schreef:
Brainless schreef:
@Waratje
Maar als ze midden op het ruiterpad zitten te picknicken/kegelen/jeu de boules word ik ook "geïrriteerd" hoor.

Kan ik me wat bij voorstellen, ik heb het alleen nooit meegemaakt, dus ik vraag me af hoe vaak dit feitelijk voorkomt.

Nou dan heb je hier in ieder geval alvast een ooggetuige. Afgelopen zomer trof ik twee families inclusief kinderen met speelgoed aan op het ruiterpad.

Ik vroeg ze of ze wisten dat dit een ruiterpad was? Kreeg eerst een beetje een verwaand 'ja dat weten we wel' te horen...

Nogmaals geprobeerd uit te leggen dat ik dan wel mijn paard onder controle had maar dat er genoeg mensen zijn die in volle galop over dat pad heen vliegen en dat zoiets zeker voor de kids erg gevaarlijk kan zijn. Toen ze begrepen dat ik ze aansprak om ze te wijzen op de risicos, in hun belang, en niet zomaar om te zeuren, hebben ze het hele gedoe een paar meter verplaatst zodat ze veiliger zaten. Nog even staan kletsen en dat was dat.

Wat is er toch gebeurd met gewoon rekening houden met elkaar en normaal communiceren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:10

Vooral op zondag, dan is het familie-wandel-in-het-bosdag.
Mensen kunnen je dan echt schaapachtig aankijken van: wat doe jij nu hier?!
Ze zeggen ook rustig: kun je even wachten ik hoef nog maar 1x te gooien.

Vorig jaar stonden ze te darten, bord aan de ene kant van het pad en de spelers aan de ander kant.
Bleek een familiedag te zijn, die hadden een leuke route (het grootste gedeelte over het ruiterpad) uitgestippeld met allemaal spelletjes.
Heb na een paar groepjes maar gekozen voor een andere route.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:43

Roosje1987 schreef:
Wat is er toch gebeurd met gewoon rekening houden met elkaar en normaal communiceren?

Bevolkingstoename op een postzegel. Slechts een snípper van die postzegel is ingeruimd voor recreatie door 18 miljoen NL-ers. Die zitten dan dus ook op het ruiterpad. Dat is wat er gebeurt is.

Nogmaals: bedenk dat een ruiterpad een gebód is.
Het betekent alleen maar dat ruiters er moéten rijden.
Voetgangers en fietser mógen er gebruik van maken en voetgangers hebben nu eenmaal extra bescherming als de zwakste verkeersdeelnemers.

Vandaar; zegen of vloek :)*

Het roepen om en hosanna over meer ruiterpaden is dan slim of?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:47

Net zoals alle andere wettelijke bepalingen heeft ook een ruiterpad voor- en nadelen.
Maar zoals ik in een ander topic al eens aangehaald heb: een ruiterpad is niet van de ruiter, maar voor de ruiter.
Het geeft duidelijkheid aan de ruiter: dit pad moet ik nemen.
Het geeft duidelijkheid aan andere niet-gemotoriseerde weggebruikers: op dit pad kan ik bereden paarden tegenkomen.

Ruiterpad is geen alleenheerschappij voor de ruiter.
Een rengalop met weinig vergezicht op een bochtig pad vind ik dan ook onverantwoordelijk van de desbetreffende ruiter.

Er zijn genoeg goede en rustige ruiterpaden die geen "gevaar" vormen en waar ik op de hele tocht niemand tegenkom. Dat die niet naast mijn deur liggen neem ik er dan maar bij. De mooiste zonsondergangen zie ik ook niet in mijn achtertuin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:55

Gini schreef:
De mooiste zonsondergangen zie ik ook niet in mijn achtertuin.

Grappig. Ik wel.
De vulkaanvormige berg in het verlengde van ons land staat ´s avond als een gekleurd baken in de donker worden hemel :wow:
De vallei is 650-750 meter en de berg 1600. Als de zon al ruim achter de horizon is en de hemel donker wordt, staat een groot deel van de berg nog vol in de zon.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FY7XS3XL-1.jpg

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:06

No estoy celosa O:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:07

Huertecilla schreef:
Roosje1987 schreef:

Bevolkingstoename op een postzegel. Slechts een snípper van die postzegel is ingeruimd voor recreatie door 18 miljoen NL-ers. Die zitten dan dus ook op het ruiterpad. Dat is wat er gebeurt is.

Nogmaals: bedenk dat een ruiterpad een gebód is.
Het betekent alleen maar dat ruiters er moéten rijden.
Voetgangers en fietser mógen er gebruik van maken en voetgangers hebben nu eenmaal extra bescherming als de zwakste verkeersdeelnemers.

Vandaar; zegen of vloek :)*

Beide.

Aan de ene kant wordt er rekening gehouden met een groter wordende groep recreanten.
Aan de andere kant gelden er eenzijdige restricties. Wandelaars mogen wel op het ruiterpad, maar de ruiters niet op het wandelpad. Wegens beschadigingen logisch, maar als zwakste verkeersdeelnemer mogen ze zich wel op een pad begeven waar verkeer komt/hoort wat voor hun veiligheid juist niet op hun paden mag komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:09

Ik ben tevreden met de ruiterpaden in mijn omgeving. Ze zijn goed begaanbaar en gaan langs prachtige plaatsen. En het zijn er zoveel dat ik over twee jaar de weg nog niet ken, denk ik.
Maar ook daar is wat op bedacht, een aantal routes van verschillende lengtes die met paaltjes staan aangegeven en perfect te volgen zijn.

Vroeger ergerde ik me aan mensen die op de ruiterpaden liepen/speelde/fietste of wat dan ook. Nu lach ik erom en hoop ik dat de mensen net zo van de natuur kunnen genieten als dat ik doe, bespaard me een hoop energie ;)