''agressieve'' pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:07

Je geeft wel vaak aan dat je haar een "fikse tip/mep" geeft. In een kudde zijn het echter de dieren die laag in rang staan die veel fysiek reageren om hun positie te handhaven. Leidende dieren doen dat niet zo vaak.
Veel dieren 'accepteren' die vorm leiderschap wel tot op zekere hoogte van mensen, maar kennelijk is jouw dier toch zo dominant dat je haar respect op een andere manier zult moeten winnen. Ik denk inderdaad dat er dus iets fundamenteels mist in de opvoeding van dit dier en in jullie verhouding. Probeer het gedrag eens te benaderen met positief belonen en negatief straffen, in plaats van alleen maar met positief straffen. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:30

Daphne__ schreef:
chocobroodje schreef:
Je andere pony deed het ook maar nu niet meer. Je doet dus stelselmatig iets verkeerd in de opvoeding. Meest logische verklaring is dat jij lager in rang staat. Daar moet je dus aan gaan werken. Zorg dat jij de baas bent. Begin opnieuw met de opvoeding en wees consequent! Nee is nee, en niet misschien.

mijn andere pony heb ik met 5 jaar gekregen, en de opvoeding hebben wij dus niet gedaan.

zou toch vreemd wezen als wij altijd wat verkeerd doen.
we hebben nu al meerdere pony's van 3/4 jaar verkocht aan mensen met jonge kinderen die er alles mee kunnen.

hij is meerdere keren onderzocht, maar er is niks mios met de pony.

ook krijgt ze vaak genoeg fiks op haar fl*kker waarneer ze dat verdient, maar ze trekt zich nergens wat van aan.
ze heeft een keer met gek doen haar kop keihard gestoten aan de deur toen ik haar een tik gaf (ze beet me keihard in m'n bovenarm), ze had een glup in de hoofd en nog bleef ze bijten, niks houd haar tegen.

en geloof me als ik zeg dat ik haar een fikse tik geef dat het geen aai is.
ik sla haar niet onnodig maar als het nodig is, zorg ik wel dat ze er wat van voelt.

maar het heeft allemaal geen nut.

wel is ze 1 dec weer op stal gekomen en eerder was het halster omdoen een ramp, en nou liet ze het rustig toe.
ook het inladen ging zonder trappen, bijten etc :)

Dat je veel pony's opkoopt en verkoopt zegt imo helemaal niks. Sterker nog, de pony die je wel van veulen af aan hebt is dus de minst betrouwbare. Welke conclusie trek jij dan hier uit? Zeker de schuld van de pony?

mick75

Re: ''agressieve'' pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:36

Een paard of pony afstraffen hoeft niet perse fysiek te zijn. Hoewel bijten bij mij toch echt niet getolereerd word, en slaan evenmin. Ze krijgen hem echter al terug op het moment dat ze gaan overwegen of ze me mischien, eventueel, als ze zin hebben mij te bijten of te slaan. Ik probeer ze voor te zijn, dat doet de kuddeleider ook. Als die in de gaten heeft dat er eentje is die overweegt om mischien haar leiderschap in twijfel te trekken grijpt die al in, in die fase hoeft de leidster vaak alleen maar met een oor te draaien of haar achterwerk te laten zien om de rebel weer tot de orde te roepen.

Ik zou in jouw geval gewoon iemand erbij halen en gaan grondwerken. Dat je paard achter je aanloopt zegt helemaal niets over jullie band, dat kan net zo goed zijn omdat ze jou ziet als wandelende snackautomaat, leuk stuk speelgoed of zo. Ze moeten niet eens eraan denken dat ze een mens gaan bijten of slaan! Dit is een situatie die jij niet alleen aan kan, dus roep er iemand bij die dat wel kan. Ervaring zegt ook niet alles, je kan 100 jaar ervaring hebben maar net die ene tegen komen waarmee je gewoon niets kan. Het is dan zowel voor jezelf als voor je paard het beste om er hulp bij te vragen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:43

wat ik vreemd vind is dat je vorige pony ook dit gerdag vertoonde....zet dat je niet te denken TS?

Het is net als mensen die hond na hond hetzelfde karakter weten te creeren....en dan niet in de positieve zin.

Laat iemand er mee werken waar ze geen loopje mee neemt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:45

als je een paard genoeg fiks op zn flikker moet geven gaat er al iets behoorlijk fout...........

_dwell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:16

Ik las geloof ik ergens dat ze naast je 5jarige heeft gestaan die dit ook uithaalde?
Dan zou het zo kunnen zijn dat ze dit gedrag na is gaan doen.

Wat bij mijn paard beter werkt dan slaan, is belonen (en echt uitbundig belonen) voor de dingen die ze goed doet! Dus als ze braaf staat op stal terwijl er iemand anders bij is belonen enz. Zelfs al voor de dingen belonen die je eigenlijk de normaalste zaak van de wereld vindt (want als zij dit niet vindt, en dat vindt ze want anders had je geen probleem nu, komt dat gewoon omdat ze het niet weet, het is haar niet zo aangeleerd)

Tuurlijk mag je d'r straffen als ze het niet goed doet, maar probeer daar vaak je stem voor te gebruiken. Veel praten tijdens wat je doet, op vriendelijke toon (is ook al een beloning) en als het niet goed gaat dan je stem verheffen.

Veel tijd erin steken, grondwerk is ook al wandelen aan de hand. Dus ga vaak wandelen, poetsen en stop er veel tijd in.

Blijf positief! Hoe negatiever jij wordt, hoe negatiever paard wordt. En dan krijg je alleen maar een negatieve spiraal!

Succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:19

mijn andere pony heb ik op zijn 5e gekregen, deze hebben wij dus niet zelf opgevoed.

dus dat mij dat aan het denken moet zetten is klinklare onzin :)

die manier van het goede belonen inplaats van het foute straffen heb ik bij mijn andere pony gedaan, en dat werkte top.
uper braaf beest, maar bij majori werkt dit niet.

en wij kopen bijna nooit pony's, we fokken ze.
aleen mijn anderen heb ik op latere leeftijd gekregen, en was dit voor de koop dus al.
de rest van alle pony's die we vanaf veulen hebben zijn super betrouwbaar etc.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:29

Ik zou je pony wegbrengen en 'goed' laten opvoeden.
Zo te zien lukt het jou echt niet alleen.
En dat met je andere pony snap ik ook niet echt helemaal.
Een paard/pony is op zijn 5de echt niet helemaal beleerd en vooral niet als ie naar een andere eigenaar gaat.
Heb je uberhaupt wel vertrouwen in je paard?
Hebben jullie samen een band?
Veel succes ermee.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:34

er zijn wel mensen die probleem paarden behandelen miss kun je bij die mensen om tips vragen of je brengt je paard daar heen ..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:35

Is deze pony er plotseling mee begonnen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:53

Ann_moi schreef:

ja, ze heeft nooit lastig gedaan, was echt een schat.
nadat ze de weide ingegaan is, is het gedrag vreselijk verandert.

eerder ws ze heel aanhankelijk, als je langs de stal liep kwam ze zowat door de deur om een knuffel te krijgen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:03

Je hoort wel vaker dat paarden wat wild van het land afkomen!

Consequent zijn!
Goed laten weten wat wel en niet mag.
Beloon de goede dingen uitgebreid, straf de verkeerde dingen ( je hoeft niet hard te slaan, als je maar op het juiste moment straft en het paard ervan schrikt).

Observeer je paard, misschien wil ze je wel iets duidelijk maken.
Zoek hulp.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:10

huppeltje schreef:
Grappig je vraagt om advies maar je maar je slaat al het advies in de wind????
Wat wil je nou met dit topic???????????

Jullie geven haar geen advies, jullie wijzen haar alleen op wat ze allemaal fout heeft gedaan. Dat is heel wat anders, en om eerlijk te zijn zou ik me dan ook alleen maar verdedigen. Ze vraagt toch niet om: jij hebt dit en dit fout gedaan? Ze vraagt om wat ze nu moet doen.

En naar mijn mening is dat iemand erbij halen die jou precies kan vertellen op welke manier je dit op moet lossen. Niet alleen aan beginnen met de kans dat je het verkeerd doet, want dan ben je nog verder van huis. Die pony gaat denk ik niet zomaar een andere houding van jou accepteren, dus hulp inschakelen lijkt me de beste oplossing, en dan niet alleen af en toe van je zus.

Hopelijk komt er verbetering :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:16

Daphne__ schreef:
Ann_moi schreef:

ja, ze heeft nooit lastig gedaan, was echt een schat.
nadat ze de weide ingegaan is, is het gedrag vreselijk verandert.

eerder ws ze heel aanhankelijk, als je langs de stal liep kwam ze zowat door de deur om een knuffel te krijgen.

Kan het niet zijn dat er een zenuw bekneld zit in de rug? En dat dit gedrag haar manier is om het te uiten?

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:42

Ik heb wel een tip voor het bijten, ik weet niet of je dit wilt, of durft, maar het helpt wel: De moeder van een vriendin van mij heeft een pony, die pony heeft ooit eens een meisje in haar arm gebeten. Ze heeft terug gebeten, keihard! De pony was aan het gillen, en het bloed kwam eruit! Maarja, het heeft gewerkt. De pony heeft het in geen 8 jaar weer gedaan.
Zoals ik al zei, ik weet niet of je durft, of wil. Maar het werkt wel. Ik weet niet of dit ook werkt bij trappen...
Het is misschien ook wel handig om 1 bepaald strafwoordje te verzinnen. Voorbeeld van mijn pony:
Mijn pony trok altijd opeens, uit het niets met zijn hooft naar beneden. Toen viel ik er altijd af. Ik was toen nog vrij jong en wist niet wat ik eraan moest doen. Toen heb ik mijn oudere buurmeisje gevraagt, toen mijn pony dat deed toen zij erop zat heeft hij nog gesteigerd ook, ze is er afgegleden en heeft hem een paar flinke schoppen en trappen gegeven, Daarna keek ze hem diep in de ogen aan en zei langzaam, hard en op een boze toon NEE. Dit herhaalde zich 3 keer. Iedere keer als mijn pony het weer wilde proberen riep mijn buurmeisje NEE. en zo is het opgehouden, ik heb dit ook bij hem gedaan. werkte prima.
( ik weet niet hoe lang hij dit als doet ) maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat hij weer braaf is... ga niet te snel. Bouw het op, ik wens je veel succes. :D
Trouwens, heel veel bokkers zeggen dat je je pony ergens anders heen moet brengen, maar ik denk juist dat jij het zelf moet doen, anders kan het nog zijn dat hij niet naar je luistert,
en juist naar de persoon die hem heeft behandeld.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 18:55

heb haar al eens flink gebeten, niet dat ze bloede maar ze voelde het vast wel.
bijten of straffen tot ze er letsel aan over houd, vindt ik niet nodig :)

iets roepen helpt ook niet, ze vindt het juist geweldig.
oren naar voren en neus helemaal naar voren, zo van; wat moet je? }:0

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:58

Ook ik ben van mening dat je jezelf toch misschien (onbewust?) niet openstelt voor het advies; niet letterlijk in de zin dat je zegt; 'ja nou maar ík weet het het beste', maar omdat je alles wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit gedrag, als perfect betiteld.
Ik wil niet heel veel zeggen, maar als ik het zo lees 'straf' je ook niet echt heel indrukwekkend om het maar zo uit te drukken. Je zegt zelf dat ze een harde is, en niet snel onder de indruk is van een afstraffing.

Vervolgens lees ik dat ze eens heel hard haar hoofd heeft gestoten aan de staldeur/plafond toen ze jou in je bovenarm beet en jij haar 'een tik' gaf. Als ik wordt gebeten, echt bijten, dan hebben ze bij mij al lang een trap onder de kont te pakken.
Slaan ze gericht uit naar mij en/of bijten trappen, dan ben ik in staat om ze de halve wei door te trappen; geloof mij dan krijgen ze alle hoeken van de wei te zien.
Dat klinkt erg hard, dat is het ook. Maar onder géen beding laat ik mij bijten of trappen/schoppen door een paard, om wat voor reden dan ook. Het gebeurd wel eens als ik onze merrie weer los laat in de wei, na dat ze gewerkt heeft, dat ze zich zodra ik het halster af haal zo snel mogelijk uit de benen maakt, en dan nog eens met haar oren naar achteren even flink richting mij trapt. Ze raakt me dan niet, maar trapt wel gericht naar mij. Ze zat toen overigens wel met haar hormonen hoor.
Maar dan nog; dan krijgt ze van mij alsnog een flinke trap of ik gooi een emmer of zoutblok of wat ik ook maar in handen heb naar haar toe.

Grondwerken is inderdaad heilig op bokt en hartstikke leuk, maar vóor je gaat grondwerken, éerst het leiderschap bevestigen. Zo te horen ziet jou pony zichzelf echt vér boven jou in rang staan, en dat lijkt me geen goede basis om mee te gaan grondwerken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 19:19

sorry dat ik zo overkom, sta namelijk wel open voor advies :)
maar ze is nagekeken door de dierenarts etc, en er is niks mis met haar.
ze is ook naar de tandarts geweest etc.

[RT-HAW] 3 Jarige new forest merrie (v.Major) (ook lol met je knol!)

hier was alles nog goed..
we zijn ondanks dat ik het in het topic had staan, toch niet begonnen met inrijden.
m'n zus heeft er 1/2 keer opgezeten zonder te stappen etc.
en meer niet..

k ben niet zuinig met een tik geven hoor, als ze naar iemand trapt krijgt ze ook echt wel een fikse trap onder haar kont.
maar als ik lees hoe sommige bokkers denken over je pony een trap/klap geven, pas ik wel op met hoe ik het zeg ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:22

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie ts geen advies in de wind slaan.
Deze situatie duurt zo te lezen echter al een poos, en de reeds aangedragen tips heeft ze geprobeerd... al eerder, en deze hadden geen effect.
Vervolgens sluit ze niet uit dat het aan haar kan liggen (als ik het goed lees), ze geeft alleen (terecht) aan dat dit gedrag zich dan ook bij hun andere pony's (waar ze ook mee werkt) zou moeten manifesteren.
Daarbij richt de agressie zich ook nog eens niet eens specifiek op ts, maar voornamelijk op derden.
Blijkbaar heeft ts het vinklijstje ook al afgeturfd en geeft netjes antwoord op jullie vragen door te zeggen dat het paard idd de hele dag buiten loopt, dus voldoende beweging krijgt, dat ze een andere plek hebben geprobeerd, etc...
Hoe hier gereageerd wordt heeft een beetje een 'middelbare school Anita niveautje' dames ;)

Enfin, ik vraag mij de volgende dingen af. Je zegt dat het paard eerder heel aanhankelijk was, als veulen. Dan klom het haast de stal uit voor een aai zeg je.
Maar stond ze als veulen echt langere tijd binnen dan? En is ze later pas naar buiten gegaan? Hoe zit dat precies?
Hoe is ze in de groep? Wat voor gedrag zie je daar?
Laat ze zich overal aanraken door je? Durft ze te blijven liggen of rollen wanneer je in de buurt komt?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:26

Ik ken het, maar ach.... ieders zijn mening toch? Ik geef inderdaad niet graag een trap nee, en soms voel ik me daar achteraf ook nog schuldig over ook. Maar aan de andere kant; alle pony's hier weten dat het bij mij 1 of 2x waarschuwen is, en dan is het klaar.
Ik krijg op straat ook wel eens reacties, alsof ik ze zou mishandelen. Maar ach die mensen krijgen de helft niet mee; liep eerder met een zelfgefokte shethengst jaren geleden, was erg aanhankelijk maar probeerde toch in zijn pubertijd mij af en toe 'de leiding over te nemen', als dat beest dan begon te steigeren voor mij, deed hij ook maaien met zijn voorbenen zodat ik geraakt werd en onder hem belande. Hij was daar heel gehaaid in en viel je soms ook gericht aan.
Tsja aangezien ik hem niet achterover wilde laten slaan maar mezelf toch niet graag wéer onder hem zag liggen, kreeg hij daarom een fikse trap in zijn buik. Inderdaad niet echt aardig van mij, maar liever hij een trap dan ik het ziekenhuis in.

En die mensen die voorbij kwamen en daar een grote mond over hadden, ach die liet ik maar; 'je mag een pony niet trappen'! Nee, mag die pony mij wél trappen dan?! :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:29

ps: ik zie dat je met haar in de bak speelde... je was op dat moment dus voor haar een speelmaatje, en spelen gaat er ruig aan toe met paarden onderling.
Voor een paard is het duidelijk wanneer je de plek van werken en spelen goed van elkaar scheidt. De weide is haar plek, daar mag ze zo gek doen als ze wil. In de bak doet ze wat jij zegt en wordt er gewerkt.
Niet alle paarden hebben zo'n strikte scheiding nodig, maar anderen wel... De grenzen kunnen namelijk vervagen: "jottum, de bak... daar mag ik altijd idioot doen en spelen met de baas". Dat soort dingen kunnen uit de hand lopen, evenals allerlei trucjes met behulp van voer e.d. Voor je het weet trapt een paard je met de spaanse pas een hersenbasisfractuur omdat jij een hap uit je appel wil nemen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:33

Daphne, ik heb dit advies al vaker gegeven in andere, oudere topics van je.

Jij maakt(e) geregeld topics aan waarbij mensen hun vraagtekens hadden/hebben, omdat er gewoon een hoop niet aan klopte.
Ik heb bij jou al vaker het idee gehad dat je niet helemaal geestelijk goed in je vel zit, en daarom ditsoort topics plaatst. Dat is helemaal niet erg, maar zoek er iemand voor die jou kan helpen...

Dus kortom...
Of het nou persoonlijk om jou gaat, over je familie, je honden of andere beesten, of nu dit keer over je paard... Haal er iemand bij met verstand, die je kan helpen.
Blijkbaar ben jij nu in dit geval niet in staat om dit zelf te doen, dan laat je het doen, of verkoop je het paard aan iemand die het wel kan.
Het is helemaal niet erg om je verlies toe te geven, dat is juist verstandig, en in deze situatie misschien het beste.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 19:35

majori is in april geboren, en stond toen dezelfde dag nog buiten.
diezelfde dag is er een ander veulen geboren en ze wisselden dus van wie naar buiten ging.
ze stond niet extreem lang op stal, alleen als het regende of als het andere veulen buiten was.

in september zijn majori en joris toen naar de weide gegaan, en daar ehbben ze ong een half jaar gestaan.
daarna is joris verkocht.

het jonge grut gaat altijd dezelfde dag nog naar buiten.
tenzij het echt vreselijk slecht weer is.

in de groep is ze niet vreselijk brutaal, ze is sociaal naar de andere pony's en kan met alle pony's overweg.
ook naar veulens is ze heel rustig.

meestal staat ze lekker te zonnen of rent en springt tussen de anderen door.
ze is altijd heel vrolijk.

ze laat zich overal aanraken, alleen haar benen vindt ze niet heel leuk.
maar ze wordt niet druk oid, ze wil alleen niet dat je haar voetjes te lang optilt etc.
verder mag ik haar overal aaien, ook met toiletteren heeft ze geen problemen.
oren scheren, neusje scheren, voetjes scheren; allemaal geen probleem.

ze ligt niet vaak als we op stal komen.
maar soms als we wedstrijd of keuring hebben en we komen rond een uur of 5/6 op stal dan ligt ze en blijft ze gewoon liggen als we bij haar komen.
en als we weggaan komt ze in de benen aangezien dan een pony meegaat.

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:10

Tsjaa, ik kan wel van alles gaan zeggen enzo maar aangezien ik niet alle reacties heb gelezen, ga ik er maar van uit dat je gewoon maar beter iemand kunt inschakelen die er ervaring mee heeft. Google het even of ga even naar marktplaats. Wie weet is er wel iemand die je kan helpen. En als jij er dan gewoon bij blijft, kun je meteen zien hoe je dit voortaan kunt voorkomen, mocht het nog een keer gebeuren.
Ik weet niet wat je hier verder mee gaat doen maar iig,
Suc6 ermee :D

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:30

Is het zo van de 1 op de andere dag gekomen dat ze zo doet?
of hapte ze eerst een beetje en heeft ze het opgebouwd?
Meestal is die informatie handig om de oplossing te weten.
Wat voorn paard is het eigenlijk? Staat ze graag bij jonge paarden, of juist bij ouderen. Heeft ze 1 of meerdere paarden waar ze goed mee kan? Heeft ze ook paarden waarmee ze niet goed kan? Wat voorn paarden hebben jullie allemaal op stal staan? Ik weet niet, maar misschien is het handig om eens een paar boeken van Heartland te lezen, daarin behandelen ze van die paarden, misschien heb je ze al gelezen, maar aangezien straffen niet werkt...