hoe kun je zien dat een paard niet bokt/steigert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Re: hoe kun je zien dat een paard niet bokt/steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:16

Ik zou idd ook voor een paard gaan wat de 10 toch zeker al gepasseerd is. Zo rond de 12-15, paarden van 9 jaar zijn meestal toch nog heel jong in het koppie en zullen sneller een bokje geven dan een wat ouder paard.

Wat miss ook nog een tip is, is om iemand te zoeken die NH geeft. Dan kun je al heel veel vanaf de grond, en bouw je eerst daar een band op. Als je er dan op gaat, zul je de 'protestbokjes' niet zo snel tegenkomen. Daarbij is je dochter misschien ook wat zekerder voor ze er op stapt = minder spanning = minder kans op bokken.

Succes met de zoektocht!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:19

Als je tijd en budget hebt zou je kunnen eisen dat je een 2 maand leaseperiode krijgt alvorens te kopen (desnoods spreek je een huurprijs af ). Wil de verkoper dit niet jammer dan geen hand vol maar een land vol met paarden. Ik dat dat je de beste kans geeft een braaf paard te kopen. Verder kan ik je aanraden om, eerst zonder dochter te gaan kijken. Klinkt misschien gek maar dan kun je de eerste selectie doen zonder dat je dochter verliefd word op een paard die misschien niet zo braaf is en dan zit je met de brokken...

maja66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:30

Wij hebben een pony gekocht voor onze dochter nadat we eerst een keer of vijf zijn gaan rijden op deze pony.....
Leuk beest, pastte goed, lief in de omgang.....
Totdat het beestje bij ons kwam te staan!!! Dacht dat het de miskoop van mijn leven was!!
Dochter van toen 12 huilend in de wei, pony wilde niet komen en bokte naar haar...Ze durfde bijna niet meer te rijden, ook tijdens het rijden bokken en bij het opzadelen vervelend doen.....
Onder dwang van mij (moeder) toch doorgegaan, maar durfde kind nooit alleen te laten met pony.
Hulp gezocht omdat ik zelf wel wat weet van pony's maar ook wel wat bangig was....in de vorm van een meisje wat geen angst kende en die het leuk vond om samen met mijn dochter met de pony aan de gang te gaan....
Ook lessen hoorden bij het pakket.....
Nu ????
Mijn dochter is 15, pony is bijna 9, en ze kunnen samen lezen en schrijven....
Een prachtig koppel om te zien!!!
Ook mijn jongste dochter van 11 rijd nu op deze pony en ook ikzelf klim er wel eens op. Beestje loopt voor de wagen en het gaat perfect......
Wat ik hiermee wil zeggen:
Als je een pony koopt is het heel moeilijk te zien wat je koopt.....het blijft een dier en ook al is het bij de vorige eigenaar voorbeeldig, het kan bij jou in de wei een heel ander dier zijn....
Geef het niet te snel op, want een relatie moet groeien, ook tussen mens en paard.....

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:48

Probeer of je paard mee kunt krijgen op poef. Kun je m een afgesproken tijd proberen in je eigen omgeving... Bevalt het niet, kan je m weer terug brengen. Helemaal als je pony via handelsstal of manege koopt kan dat altijd wel. Bij particulieren niet altijd. Probeer een paard ook vaker als 1 keer te proberen.

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 05:04

neem daarom atijd eerst het paard op proef zo leer je hem kennen
en als het niet bevalt gaat hij gewoon terug! want dat kun je idd niet opvoorand weten of het een braaf paard is of niet! sommige spuiten er zelf een kalmerend middel in voor dat je komt kijken!
zo zijn er al vele voor de gek gehouden! er zijn heel veel mensen die van hun paard afwillen omdat ze er zelf niks mee kunnen helaas! maar dat gaan ze natuurlijk niet komen zeggen! als je het dier niet op proef mee mag nemen zou ik rustig verder kijken! dat scheelt een hoop ongelukken en verdriet!