pony blijft niet staan tijdens poetsen en opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: pony blijft niet staan tijdens poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:50

Ik heb ook eens zo'n dribbel kont gehad. Beste remedie: niks. Gewoon onverstoordoorbaar door poetsen en zadelen. Ik ''dribbelde'' gewoon mee. Het duurde wel even, maar op den duur bleef ze steeds rustiger op de plaats staan.

Nu ben ik zelf wel een aardig rustig en onverstoorbaar persoon, geen idee of dat verschil maakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:54

Win: ik heb dus heel lang dat geprobeerd, en het probleem is dat ze bij momenten dan gevaarlijk gaat doen. Vandaar dat ik het nu absoluut niet meer wil negeren.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:00

Wat doet ze dan precies? Want gevaarlijk valt bij mij niet onder niet stil willen staan op de poets plaats. Heeft ze verder nergens last van?

Hoe doet ze het op een andere plek. Ik hen 1 paard gehad die werd gevaarlijk op de poetplaats. Daar was op de spuitplaat niks aan de hand. (De spuit plaats had aan 1 zijkant een muur aan de achterkant en 2 meter voor haar een muur. 1 kant was helemaal vrij en zat het gang pad)

Na een half jaar op de spuit plaats poetsen en zadelen weer op de poetsplaats en toen was het klaar. In de stal deed deze ook geen rare dingen met poetsen en zadelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:01

Maakt niet uit waar ik ze bind.

Ze dribbelt me omver als ze per sé wat wil zien, duwt me ook tegen de kant (ik laat dit zelden gebeuren hoor, maar ook het voorkomen dat ze me omver loopt is niet eenvoudig).
In hele dwaze bui steigert ze aan het touw, dat vind ik gevaarlijk.

Edit: ik heb dus ook gewone dribbelaars gekend, en die laat ik dus ook gewoon dribbelen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:08

Ja, lastig, daar heb ik geen ervaring mee. We met hangers, maar dit niet.

Lastig om daar zo zonder beeld wat voor te verzinnen. Doet ze het bij bepaalde moment, of zo in het niets?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:11

Ze is héél alert en snel onrustig. Zolang je haar heel goed bezighoudt met grondwerk of rijden krijg ik dit er al redelijk goed uit.

Helaas als je ze ergens vastbindt, wordt ze ook erg ongeduldig.

Er zijn dagen dat het prima gaat hoor! Maar als ze geen zin heeft, kan het erg lastig zijn.

Tijdje terug ging ze standaard steigeren als je ze gewoon op stal zette (dus los en niemand in de stal erbij). Sinds ze dagelijks binnenkomt, is dit véél verbeterd. Maar het is het nerveuste paard op stal wel.

Ze kijkt naar alles, wil weten waar élk paard is, waar haar vriendin is, wat ze aan het doen zijn, ze wil er zich in moeien, wat er in de garage naast stal gebeurt, wat dat geluid is, waar de kat heengaat, waar ik ben, wat er achter haar gebeurt, voor haar, naast haar... zoiets.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:14

:+ Dat is zowiezo al geen een voor mij. Ik zou daar knettergek van worden. Aan zulke begin ik al niet eens, dat zijn volgens mij ook beesten die op het gevaarlijke gedrag na maar lekker moet laten stressen. Bah kan daar totaal niet tegen.

Er mag best wat kwattekwaad in zitten, hartsikke leuk, maar die stress kippen. Daar heb ik er al eens 1 om verkocht. Dat is niks voor mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:17

Heb je het zadel gecontroleerd?

Die van mij bleef ook niet staan bij het oude zadel. Nu met het nieuwe zadel staat ze keurig stil.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:41

Win: ik heb het gevoel dat ik haar nu wel tekort doe met deze beschrijving hoor :+

Hoe zal ik het zeggen:
15% van de tijd staat ze keurig rustig
60% van de tijd staat ze gewoon te draaien en te kijken maar niks gevaarlijks, gewoon vervelend
15% van de tijd loopt ze je hierbij omver en is ze duidelijk nerveus
5% van de tijd komt het steigeren erbij

Verder kan ze een echte rustige merrie zijn, als ze niet hard hoeft te werken bvb, of als ze in de wei staat, is het net een hele rustige tante.

Ik vind haar een zorgende merrie als ik haar moet typeren.

Verder heb ik dit probleem nog nooit zo gehad. Meestal ging het vanzelf, of hadden ze het snel door, of hielp negeren.

Nam doet me hier dus echt wel beter over nadenken.

Zoals ze gisteren deed, was ze heel fijn, dus dat zegt ook weer wat over mijn aanpak.

Wat alvast NIET werkt:
- negeren
- brullen
- duim in de buik pietsen als ze op je afkomt, loopt ze doorheen
- te boos worden (wordt ze bang van)
- zelf druk toekomen (gaat het gegarandeerd fout)
- laten staan (ze wordt alleen maar gekker)

Wat dus wel werkte gisteren:
- korte stukjes
- stil = blokstil en zelfs niet eens een hoef opheffen, zelfs bij gewicht verplaatsen werd ik al alert (ook dit pikt ze op)
- rustig blijven
- veel positief zoeken en belonen
- niet willen frutselen of aaien

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:49

Hoe lang heb je de merrie? Misschien is het ook wel aftasten of iets in die richting hoor. Als ik dan zie dat ze het meeste van de tijd redelijk braaf is, of misschien hengstigheid.

Klinkt een beetje dat de afstemming tussen jullie er net nog niet helemaal is. Dat geeft niet, komt vanzelf met de tijd. Beetje zoeken en aftasten wat je moet doen en wat je niet doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:51

Ik heb ze sinds mei :) Paard heeft hele leven alleen gestaan aan huis en nu plots op een pensionstal met veel andere paarden en veel ruimte, snap wel dat het niet eenvoudig is.

Ook dat van die afstemming klopt helemaal :j

Ik heb er ook wel vertrouwen in, vind het verder een echt toppaard :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:39

Dan komt het helemaal goed!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:53

Dank je :) Daar ga ik ook van uit :) En ach, als dat het enige is dat ze uithaalt, ben ik al erg tevreden hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:02

Vandaag bij vastzetten was ze érg vervelend en onrustig, er waren nogal wat geluiden komende van de garagist langs on.

Paard vastgezet en weer hetzelfde gedaan: stil is blokstil, en telkens na korte tijd even van haar weglopen.

De eerste keer ging ze hierbij echt even flink draaien, maar de tweede keer dat ik wegliep stond ze alweer te kijken van 'oja juist ja! Dat weet ik nog, dit is vertrouwd'.

En ze heeft quasi de hele tijd netjes stil gestaan, lekker rustig, blik op mij en vooral: vrolijk en met vertrouwen.

We zijn op goede weg!

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:36

Ik heb ook een jong paard gehad wat ontzettend ongeduldig was. Ik zette haar altijd vast aan beide kanten van haar halster, dan staan ze sowieso al steviger en kunnen ze niet voor of achteruit lopen. Verder negeren idd :j.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:56

Nou de mijne staat stil. Of toch zo goed als. We hebben het ondertussen ook in de stal getest, en in de stalgang met andere paarden en veel mensen (die ongevraagd wortels uit de hand voeren) erbij, en ook dat ging goed, ik heb een goede methode te pakken :D

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:09

ik herken dit verhaal dus helemaal!! wij hebben ook zon draaikont,precies zoals jij beschrijft,ze is 17 en we hebben haar ook sinds mei.....ze houd gewoon alles in de gaten,heeel soms staat ze eens een keer stil maar meestal draait ze van rechts naar links en als ik haar dan corrigeer kan ze idd ook wel eens tegendraadser worden en me gewoon tegen de muur drukken,maar ik heb alle adviezen gelezen en begrepen dat consequent zijn het meeste resultaat geeft duss we blijven maar gewoon proberen....succes!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:33

De mijne deed het dus ook en het lijkt nu toch echt alsof we op de goede weg zijn! veel succes!