geen vosse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: geen vosse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:15

Ik heb een vos, nog nooit zo'n lief werkwillig en prachtig paard meegemaakt.
Ohja, het is ook nog een (vos dus)merrie met veel wit xD

Er is zelfs eens een jury uit het juryhokje gestapt op wedstrijd om te komen zeggen wat een mooi paard we hadden..

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:17

hier ook een vosmerrie. Schat van een beest, zal geen vlieg kwaad doen. Ook niet lui, was op concours altijd op d'r best. Was M1 dressuur en Z springen met d'r. Ze is nou fokmerrie. D'r eerste dochter is nu drie (en bruin....) en is precies d'r moeder onder t zadel. (Gelukkig).

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:22

Neee hoor, klopt niets van :D Ik heb een 5-jarige vosse merrie die met mij in de sport draait en mijn paard heeft nog nooit énige vorm van verzet getoont.. (je kunt er ondersteboven opzitten en ze springt nog haar parcours op 1.10m-1.20m) Ze doet precies wat je van haar vraagt, zal nooit op een of andere manier tegenspreken.. Nu ik erover nadenk, voor een vosse merrie pony die ik gereden heb, was dit wel van toepassing :D Misschien geldt het alleen voor ponys? ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:34

Ik ken deze theorie vanuit de draverswereld, maar ook wel eens gehoord over Groningers. Het verhaal wil dat vossen en schimmels veel lastiger zijn. Dus als een schimmel of vos lastig is, heeft deze theorie weer voeding.

Ouderdieren vererven naast kleur ook (al dan niet positieve) karakters. In kleine stamboeken zal de samenhang tussen kleur en karakter dan misschien herkenbaar zijn.
Maar ik denk dat inmiddels de fokkerij in het algemeen zo breed is, dat kleur niet meer echt bepalend is voor karakter.
Het belang van een goed karakter krijgt in de sportfokkerij wel eens te weinig aandacht. Dat vind ik een gemis. De meeste paarden worden toch een huis-tuin en keuken paard, met meer of minder sportaanleg (ook kinderen van Jazz en andere sportwonders).
Een betrouwbaar karakter is dan wel een heel groot goed.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:52

Ik ken een vosse merrie, en dat is een superbeest! Denk dat het fabeltje is..

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:26

Ik vind het regelrechte onzin. Wanneer je de vraag zou stellen klopt het dat alle bruine paarden lastig zijn, dan krijg je van allerlei kanten "ja, dat klopt want de mijne is ook lastig".
Het vooroordeel (want dat vind ik het) komt waarschijnlijk van het gezegde "rooie en valen zijn donderstralen". Dus misschien maar een oproepje doen of iemand een lastige valk heeft? Geheid dat er gereageerd wordt.

Wanneer je bij voorbaat al naar een paard gaat kijken met het idee dat de vos wel lastig zal zijn, dan gaan ze vaak al op je uitstaling reageren en jawel.......je wordt gelijk bevestigd in je oordeel. Je krijgt gewoon een reactie op je uitstaling, want zo gevoelig is het paard.

Vandaar dat ze zeggen dat je op moet passen met wat voor naam je een paard geeft, want ze gaan zich ernaar gedragen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:30

Fabeltje, ken een geweldige vosse merrie, een bloedje, sensibel, maar een geweldig karakter, samenwerken..

Trouwens ik ken wel meer vosse merrie's maar met deze had ik dus een band :)

Waloniki (springpaard)

Ken nog een vosse merrie, dat was echt een sekreet.. :P

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:34

hahaha. grappig die verhalen.

Ik hoorde dat voskleurige paarden met hoge witte benen juist de draken zijn :+

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:40

liezzie schreef:
volgens mij is vos niet zo'n favo kleur in het algemeen. Maar een goed paard heeft geen kleur zeg ik altijd maar.

Juistem :D

Het is toch ook niet dat meiden met bruin haar altijd bitches zijn ofzo? :')

Wij hebben ook een vosruin, echt.. een geweldig dier!!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:41

floor44 schreef:
Aan elke vos zit een steekje los! haha! lijkt me een mooi fabeltje. Wellicht zijn er een aantal vos hengsten die regelmatig moeilijke paarden geven?

Dat geldt voor die van mij wel ja, maar het is wel een geweldig dier! Ze wil altijd voor je werken, en zal je nooit in de steek laten! Op de manege waar ik een hele tijd heb gestaan, als ik met haar de bak in kwam, gingen de gene die er in reden de bak uit, prima, want ik had dan alle ruimte! :D De reden, ze is een vosmerrie en dan heeft ze ook nog eens 4 kruinen en dat maakt haar "staatsgevaarlijk" dikke onzin natuurlijk! Heb juist gelezen dat een paard met 4 kruinen ongewone en interessante persoonlijkheden hebben. Ach, voor mij is ze lief ;)

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:41

ik weet niet waarom niet ik heb twee vossen en met witte benen maar dit zijn echt geen draken dus ik weet niet waar het fabeltje vandaan komt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:42

Loody schreef:
hahaha. grappig die verhalen.

Ik hoorde dat voskleurige paarden met hoge witte benen juist de draken zijn :+

Denk dat ik die van mij maar gewoon ga verkopen. Is niets meer mee te beginnen :+ :')

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:42

Jaimyliefje schreef:
Ik heb een vos, nog nooit zo'n lief werkwillig en prachtig paard meegemaakt.
Ohja, het is ook nog een (vos dus)merrie met veel wit xD

Er is zelfs eens een jury uit het juryhokje gestapt op wedstrijd om te komen zeggen wat een mooi paard we hadden..

Hier hetzelfde, met 196 punten in het L2. :D

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:51

Ik heb zelf een vosse ruin en had als kind ook een vosruin en het is wel waar dat ze wat gevoeliger zijn op hun huid als andere kleuren. Bv: als je met sporen rijdt. :j

Maar ze zijn zeker niet moeilijker als andere paarden.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:55

ik kocht die van mij en had veel problemen met rijden maar met geduld en goed les via de Antoine de bodt methode heb ik een super paard ervoor terug gekregen
m1 met 7 winstunten
L springen met 8 winstpnten
en heb hier een merrieveulen (vos van en deze is wel brutaal maar verder super lief
Laatst bijgewerkt door linda212 op 24-11-09 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:55

Hmmmm ik heb er twee eentje van 22 en eentje van 12. Die van 22 is idd niet de makkelijkste in
de omgang, nogal dominant, maar met rijden is ze superbraaf. Je moet met haar om kunnen gaan.
Die van 12 is echter heel anders, die is zo ontzettend makkelijk zowel in de omgang als met rijden, dat
ik toch meer het idee heb dat het een fabeltje is. Ik denk dat er even zoveel bruine paarden zullen zijn die
niet makkelijk zijn :)

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:57

heb ook nog een tuiger (Manno) bruin maar deze is brutaler dan de twee vossen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:59

Ik heb die uitspraak ook al meermaals gehoord :) Ik heb op zich geen ervaring met vosse merries...Jawel ééntje, zij was een beetje sloom, maar verder een erg braaf dier.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:16

Ik heb een ook een vosmerrie en hoor regelmatig dat vosmerries nogal lastig zijn.
Mijn merrie is ontzettend braaf in de omgang en naar andere paarden, maar onder het zadel niet de makkelijkste. Ze werkt overigens wel graag, maar raakt nogal snel in paniek en zet het dan op een lopen zonder rem en zonder einde.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:26

Van merrie's weet ik niet zo veel, maar wij hebben zelf een vos-ruin met 4 witte hoge benen en wij zijn er erg tevreden mee. Hij moet even op gang komen maar als hij eenmaal loopt is hij superfijn te rijden. Ook is hij bomproof en als je zijn gebruiksaanwijzing kent gemakkelijk in de omgang.

De enige vosmerrie waar ik ervaring mee heb stond op de manege waar ik vroeger reed, dat was wel een echte draak. Bijten op stal, en veel staken onder het rijden. Maar dat had denk ik meer te maken met wat ze allemaal in het verleden meegemaakt had dan met haar karakter, want in de basis was het wel een eerlijk paard, flegmatiek maar wel braaf. Als je de juiste knopjes eenmaal had gevonden wilde ze ook best wel werken voor je. Je moest alleen wel even doorzetten en laten merken dat je echt wel van plan was serieus eraan te rijden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:29

Naomi
Vos
Merrie
4 witte benen
Afbeelding

:+ Maaar een schat van een paard die nooit expres een stap verkeerd zou zetten. :+: gelukkig maar.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:34

Klopt bij mij merrie wel. Toen ik nog reed met haar had ze echt dagen dat er een stekje los zat boven. Maar voor rest super braaf dier en echte baasjes zot.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:37

Ook ik heb een vos, en dat is een heethoofd!! Maar verder helemaal Ge-wel-dig, Zo leuk! :o
Ik heb ook een zwarte, net zo'n heethoofd :+

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:47

Mijn vos is een hartstikke lief beest, tijdens het rijden wel snel een heethoofd.
Maarja moet ook wat pit inzitten he :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:52