ZusJacobs schreef:Judith_ schreef:Voorheen kon ik bij mijn paard nog wel eens ontploffen. Vooral omdat hij mijn toevluchtsoord was vanuit huis. Dan kan je behoorlijk teleurgesteld worden als dat gene waar je naar uit keek en wat je op moet fleuren tegenvalt door een druk paard wat lastig wordt van een blaadje.
Het is vrij lastig om uit te leggen hoe mijn paard precies reageert. Maar het komt zo op mij over dat hij vriendelijk verzoekt om af te stappen. Hij weigert nog een stap te zetten met mij op zijn rug. Hij wordt niet kwaad, hij draaid niet door. Maar vind dat hij zo niet met mij op pad gaat. Als ik dan af gestapt ben kan ik schreeuwen en stampen zonder dat hij een kik geeft. Als ik klaar ben wil hij wel even komen knuffelen en is het over.
Waarschijnlijk is het gewoon projectie van mijn gevoelens en ideeën op mijn paard maar het werkt wel. Voor ik echt onredelijk wordt, helpt mijn paard mij herrinneren aan het af stappen.
Ik verlies niet mijn geduld door een actie van mijn paarden, maar omdat ik vol frustratie naar ze toe ga en vervolgens bij elk pasje verkeerd kan ontploffen. Tegenwoordig kan ik eerst 5 km mijn stress er uit fietsen. En mocht ik dan nog chagerijnig bij ze komen kan ik naar ze fluiten. Dan komen ze echt niet voor ik gekalmeerd ben.
Ideale therapeuten, die paarden.
Haha, geweldig voorbeeld!
Prachtig hoe ze inspelen op jouw gedrag, echt heerlijk!
Mooi hè paardenWe moeten er trots op zijn!
mijn paard doet dit ook, soms staat hij stil, soms denkt hij wat een leuk spelletje, zal ik haar nog wat op stang jagen
iniedergeval helpt het bij de mijne niet om je druk te maken

We moeten er trots op zijn!

...
) en hij niet in het mijne. Als mijn paard niet doet wat ik zou willen, dan begin ik opnieuw, en opnieuw, en opnieuw..tot hij het zat wordt en toch maar toegeeft. En nu moet ik zeggen, dit komt bij ons zeer weinig voor en vaak is dat als hij geen zin heeft om uit de kudde te komen. Met wandelen aan de hand wil hij nog wel eens vervelend zijn, maar ik negeer dat en loop gewoon verder. Gaat het tever zet ik hem wat stappen terug en vaak is dat genoeg voor hem. Mag dan ook best van geluk spreken als ik dit zo lees.
Met computers of andere toestellen duurt het helaas niet lang of mijn geduld zit erop