Perongeluk helemaal geschoren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:06

Cassidy schreef:
Mijn paard gaat, als ze geschoren wordt, altijd helemaal kaal, en ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat het op de plek waar het zadel komt drukplekken ontstaan doordat ik compleet geschoren heb. Ik zou me dus geen zorgen maken...

Oke dank je wel :D

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:06

die van mij scheer ik ook helemaal kaal, beetje vreemd, ga je paard scheren omdat ie zo snel zweet of lang nat blijft, laat je het stuk waar ze ongeveer t hardst zweten zitten......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:10

lindalieneke schreef:
die van mij scheer ik ook helemaal kaal, beetje vreemd, ga je paard scheren omdat ie zo snel zweet of lang nat blijft, laat je het stuk waar ze ongeveer t hardst zweten zitten......

Mijn oudere merrie is een paard die na gaat zweten, en hoofdzakelijk op de hals. De plek waar het zadel komt te liggen is in no-time droog als ik na het rijden bij een geschoren paard de zweetdeken opdoe...

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:12

Iedereen mag ook zelf weten of ze t laten zitten of niet, maar ik doen t meestal niet.

Cassidy schreef:
lindalieneke schreef:

Mijn oudere merrie is een paard die na gaat zweten, en hoofdzakelijk op de hals. De plek waar het zadel komt te liggen is in no-time droog als ik na het rijden bij een geschoren paard de zweetdeken opdoe...

Cassidy

Re: Perongeluk helemaal geschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:13

Natuurlijk mag iedereen dat zelf weten. Maar er is echt geen reden om in de stress te raken omdat het er per ongeluk helemaal af is gegaan....

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 14:29

Nee precies snap wat je bedoel! Maar snap ook me instructrice om het te laten zitten maar goed. Volgende keer laat ik het wel zitten maar nu dacht ik even wat moet ik nou haha.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:31

Dat heeft niks te maken met de vacht hoor, dat is gewoon voor het model ;)
is hellemaal niet erg om zonder dat extra vacht met zadel te rijden, en bontjes zijn daar niet voor
die zijn er voor als het zadel te groot is of niet goed past.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:12

gewoon opletten dat je dekjes goed schoon zijn en eventueel wat er wat extra op letten of je paard schuur of drukplekken krijgt. maar niet op voorhand dikke dekjes en bontjes gaan gebruiken, want dan past je zadel niet meer en dan pas heb je drukplekken

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:29

Oke bedankt voor jullie reactie! Ik ga gewoon weer met dunnere rijden.

CarolitaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:39

Cassidy schreef:
Mijn paard gaat, als ze geschoren wordt, altijd helemaal kaal, en ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat het op de plek waar het zadel komt drukplekken ontstaan doordat ik compleet geschoren heb. Ik zou me dus geen zorgen maken...

Hallo! Sluit mij hierbij aan en bij de anderen die altijd hun paard helemaal scheren. Ik heb het jaren bij mijn schimmel gedaan en nooit problemen mee gehad. Zadel heeft uiteraard wel altijd goed gelegen...

Succes!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:46

Carolita schreef:
Cassidy schreef:

Hallo! Sluit mij hierbij aan en bij de anderen die altijd hun paard helemaal scheren. Ik heb het jaren bij mijn schimmel gedaan en nooit problemen mee gehad. Zadel heeft uiteraard wel altijd goed gelegen...

Succes!

Oke dank je wel :D

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:33

Volgens mij niet, als het om zweten gaat dan,
Wel met een uitrijdekentje stappen en niet bezweet op stal zetten? ;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 17:54

LittlexBitch schreef:
Volgens mij niet, als het om zweten gaat dan,
Wel met een uitrijdekentje stappen en niet bezweet op stal zetten? ;)

Bedankt voor je reactie maar volgens mij heb je niet helemaal goed naar de vraag gekeken ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:58

Ach iedereen doet het anders... Ik scheer de mijne ook altijd helemaal.. Toen ik dat niet deed was het zadeldekje altijd bezweet en dan word dat alsnog koud doordat het nat is.. Zadelplekken komen door een slecht passend zadel.. Niet door een geschoren stukje.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:00

Wel even opletten dat je een schoon dekje gebruik anders kan het wel gaan irriteren :j
Maar je kan het beter gewoon helemaal weg scheren hoor :j
Anders word het juist onder het zadel vies en nat en dat wil je juist niet :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:58

Geen probleem hoor. Mijn paard werd eerst ook helemaal geschoren. Het enige wat je kan krijgen is dat op den duur de haren op de zadelplek een beetje ruwer worden als de andere haren. De winterharen zijn veel breekbaarder als de zomerharen. Doordat het zadel altijd iets beweegt op de huid (of eigenlijk de huid onder het zadel) kunnen de haren daar wat verder afslijten of breken waardoor ze ruwer worden. Dat groeit gewoon weer aan in de zomer. Van drukplekken krijg je echt geen last als het zadel gewoon goed past hoor :)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:01

Risico op vachtproblemen is toch echt wel groter. Ik zou met een schapenvacht sjabrak rijden. de haren van de schapenvacht nemen de functie over van het eigen haar. geen extra bontje ofzo, maar een enkel shapenvacht sjabrak.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:56

StableEnable,

Hier heb ik echt nog nooit last van gehad en scheer mijn paarden allemaal al een geruime tijd zo. Jaar in jaar uit, bij geen problemen met de vacht gehad. En dat zonder een schapenvacht sjabrak.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:26

Ok. Dit is de eerste keer dat ik een verhaaltje typ op bokt haha. Ik zit er ook praktisch nooit op. Maar ook stom ik heb altijd gedacht omdat iedereen altijd een ''zadeldekje'' overhield met het scheren dat dat altijd moest als je een paard bereed. Ik dacht altijd dat je dat alleen weg kon laten als je een paard niet bereed. hahahaha. Maar mijn zadel ligt goed.. Alleen ik heb nu dus nog een neopreen singel en wil graag een leren banaansingel. Want ik heb een neopreen banaansingel geprobeert maar dit was dus echt geen succes (gespen kwamen op zijn huid)..want het is dus zo dat de singel altijd dicht achter de achterbenen wil liggen omdat ie altijd zon buikje vorm heeft. maar iig soms zijn zijn haren op de rug wat hoe moet je dat zeggen, bewogen. :P .
Maar dat komt dus omdat mn zadel altijd iets naar voren gaat. Ik heb er wel een antislip ding onder. en dat helpt ook goed hoor. het zadel blijft achter het schouderblad.. maar iig schuift ie altijd wel n halve cm of een cm naar voren, vanaf het plek waar ik hem heb opgezadelt.. Maar ik kan dus wel gewoon dat zadelstukje ook weglaten? Want iid daar zweet ie juist zo enorm!. Want verder hij heeft nog nooit drukplekken gehad of dat ie gevoelig is. En wat voor kleur wordt hij dan? het is een donkere vos.. zijn manen zijn donkerbruin/grijs. Dus niet rood of blond zoals de meeste vossen. Ik ben wel erg nieuwschierig.

Groetjes

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:30

Ohja nog een vraagje.. Wat is het ergste dan wat een paard daar aan over kan houyden? Want ik begrijp dat als je elke dag 1 a 2 uren zou rijden en het zadel drukplekken geeft op een geschoren rug dat dat bepaald niet fijn zal zijn voor het paard. Maar ik rij de mijne maar ongeveer 3-5 keer in de week. 30 min-1,5 uur per keer. Maar dat is iid ook zo. De zomervacht is ook veel korter en dan heb je ook geen last.